Domännamn - MX-pekning och NS-pekning (mot olika servers)

Permalänk
Medlem

Domännamn - MX-pekning och NS-pekning (mot olika servers)

Tja!

Jag använder nu mitt domännamn till min hemsida via ns-pekning. Det jag däremot vill göra nu är att peka domännamnet till Google Apps via MX-Pekning.

Men som jag kommer ihåg kunde jag inte använda mitt webbhotells NS-server samtidigt som jag använde google MX-server.

Jag vill alltså att @- och www-domänet pekar åt olika håll. Jag använder f.ö loopia som domäntjänst.

Är det ens möjligt?

Visa signatur

Köp ny mus för 800:- JA, du kommer bli GRYM på cs och sätta huvudskott hela tiden. Du får heller ALDRIG ont i leder.
Eller är det bara så att e-pen*** förlängs om du har en dyrare mus?

Permalänk
Inaktiv

Har du i dropdown att du kan ändra MX server så är det inga problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zillio:

Tja!

Jag använder nu mitt domännamn till min hemsida via ns-pekning. Det jag däremot vill göra nu är att peka domännamnet till Google Apps via MX-Pekning.

Men som jag kommer ihåg kunde jag inte använda mitt webbhotells NS-server samtidigt som jag använde google MX-server.

Jag vill alltså att @- och www-domänet pekar åt olika håll. Jag använder f.ö loopia som domäntjänst.

Är det ens möjligt?

Det ska inte vara några problem att lägga till MX-poster. Loopia har säkert något slags kontrollpanel där du kan redigera detta.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Men vänta, @ och www kan ju även vara för själva domännamnet, dvs A-records.
Sätt MX-records med @ mot Googles servrar, sen låter du dom andra A-records bara vara?
Alternativt ändra ett A-record ifall du har en ompekning som heter "mail".

Ett annat tips är att använda Cloudflare framför loopia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krilleoh:

Sätt MX-records med @ mot Googles servrar, sen låter du dom andra A-records bara vara?

Jag förutsätter att snacket om www och @ är en separat fråga, inte att det skulle ha att göra med MX för GApps.

Alltihopa går iaf möjligt att göra.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av krilleoh:

Fungerar inte A-record som en vidarebefodran? För isåfall är det sämre SEO-mässigt. Jag byter bara namnservrar när jag ska peka om mitt domän. Och använder jag andra namnservrar än loopias vill inte mx-pekningen fungera.

Märker nu att man bara låtit allt funka eftersom man inte har nån koll. Kan heller inte googla på telefonen med den här hastigheten (lååångt ute på landet)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Köp ny mus för 800:- JA, du kommer bli GRYM på cs och sätta huvudskott hela tiden. Du får heller ALDRIG ont i leder.
Eller är det bara så att e-pen*** förlängs om du har en dyrare mus?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zillio:

Tja!
Är det ens möjligt?

Skrivet av zillio:

Fungerar inte A-record som en vidarebefodran? För isåfall är det sämre SEO-mässigt. Jag byter bara namnservrar när jag ska peka om mitt domän. Och använder jag andra namnservrar än loopias vill inte mx-pekningen fungera.
Märker nu att man bara låtit allt funka eftersom man inte har nån koll. Kan heller inte googla på telefonen med den här hastigheten (lååångt ute på landet)
Skickades från m.sweclockers.com

Ja det är möjligt, bara ställa in det i Loopias kontrollpanel att domänen ska pekas mot X IP (A pekning för www.dindomän.se och dindomän.se) och sedan lägga in en MX pekare mot google´s mailserver (vet inte vad de har men, ex mail.google.com, du får såklart kolla upp mot vilken adress din MX ska pekas hos google) spara, och avvakta upp mot 48h innan MX pekningen slår igenom så ska du sedan kunna få in mailen hos google istället.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem

Hm, nu ska vi nog ta det här från början...

För det första så är ett NS-entry inget du ska in och peka på. NS pekar ut vilka DNS-servrar som innehåller "master" informationen om din domän.

Det du pratar om är A-record och MX-record, eventuellt CNAME

Har du domännamnet nisse.se så kan man ställa in det såhär, till exempel:

@ A 600 0 192.168.0.1

Det här pekar ut att om man pingar nisse.se så ska det gå till 192.168.0.1. A är att det är ett A-record; "Address record".600 är TTL, hur länge en klient ska cacha uppgiften innan den frågar på nytt. Nollan gör inget här, den bortser vi ifrån

MX 3600 1 ASPMX.L.GOOGLE.COM. MX 3600 5 ALT1.ASPMX.L.GOOGLE.COM. MX 3600 5 ALT2.ASPMX.L.GOOGLE.COM. MX 3600 10 ASPMX2.GOOGLEMAIL.COM. MX 3600 10 ASPMX3.GOOGLEMAIL.COM. MX 3600 10 ASPMX4.GOOGLEMAIL.COM. MX 3600 10 ASPMX5.GOOGLEMAIL.COM.

Här har personen som äger nisse.se satt upp Google att hantera hans email medelst ett antal MX-entries. Ett MX-entry är helt enkelt en pekare på den mailserver som har hand om emailen för nisse.se. Tittar man på det översta entriet i listan ovan så står "MX" för att det är just ett MX-entry; Mail Exchange. 3600 är TTL här med, 1 står för vilken prioritet entryt har. Om den som ska skicka mail till nisse.se inte får kontakt med det entry med lägst prio-nummer, så går den till det med näst lägst, och så vidare

CNAME 600 0 nissewebserver.se

Här har vi ett CNAME; Canonical name record. Cname är helt enkelt ett alias. Man vill att nissewebserver.se ska peka på samma IP-adress som nisse.se, men för att göra det enkelt för sig så pekar man istället på dns-namnet, som i sin tur pekar på IP-adressen. Blir enklare om man byter IP-adress till nisse.se, då följer alla CNAME med utan att man behöver göra nåt.

Det finns inget som hindrar att man istället för ett CNAME skapar ett A-record för nissewebserver.se dock, dom fungerar likadant

Så i korthet, om du ska flytta din mail till Google så är det enda du behöver göra i DNS-väg att mata in den eller de MX-adresser Google vill att du använder under rätt rubrik på din domän hos Loopia.

Exempeln ovan hamnade under "@"-rubriken, alltså dom avser nisse.se, hade jag hellre velat ha dom under subdomain.nisse.se hade jag fått skapa den subdomänen först, sen lagt till dom där.