Missa inte! Fyndchans i Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Säljråd

Tjenna Sweclockers.

Nu är det så att jag ska uppgradera min dator och har då också funderat på att köpa ett nytt chassi. Först och främst så är det moderkortet och processorn som jag ska uppgradera men om jag ändå ska köpa ett nytt chassi så tänkte jag om det skulle vara smartare att sälja gamla datorn och köpa allt nytt.

Då mina ramminnen och mitt grafikkort är ganska så nya så tänkte jag ta ut grafikkortet och ramminerna och sälja resten av datorn. Det är då här jag skulle behöva eran hjälp.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/703086/2011-08-05, detta är då min dator. Ramminnerna och grafikkortet som är i kundvagnen är inte dom som jag har nu då jag uppgraderade dessa för ett tag sedan men annars stämmer allt. Mitt chassi som jag har nu är ett https://www.komplett.se/product/755673.

Min fråga är då vad skulle jag kunna få för denna dator? Förstår att det inte är så mycket men nån tusenlapp skulle sitta fint Om det nu är så att den inte är värd någonting kan jag lika gärna behålla den som någonslags lekdator eller nått.

Jag uppskattar gärna era synpunkter och ifall någon vet på ett ungefär vad man kan begära för den.

Tack på förhand!

Edit. Såg nu att det fanns en forumdel för köp och säljråd (läste bara köpråd först) Om nån moderator vill flytta tråden skulle det vara snällt!

Permalänk
Medlem

Tror inte du skulle kunna få så jättemycket men testa annars att lägga ut en annons på marknaden med budgivning och se hur det går? Ska du köpa helt nytt så passar jag på att rekommendera Inet som har vi montering vid köp av antingen ett Asus moderkort eller Asus grafikkort och har just nu processor + moderkorts-paket.

Visa signatur

[ Sony 65" XE9305 + LG SJ9 | PS5 ] [ Samsung Galaxy Z Flip 4 ]
[ Ryzen 5800X3D | Arctic Freezer 34 eSports Duo | MSI B450 Tomahawk MAX | 4x8GB 3200MHz G.Skill TridentZ | Sapphire RX5700 XT Nitro+ | Kingston NV2 M.2 2TB | Corsair RM750X V2 ] [ LG 34WN750-B ]

Permalänk
Medlem

Är inte säker på ifall jag vill sälja datorn ifall jag bara får någon hundring så ska nog försöka bilda mig en uppfattning om vad den kan vara värd innan jag lägger ut den

Tack för tipset om Inets processor + moderkort-paket, det ska jag se narmare på
Föredrar dock att bygga datorn själv så gratis montering har jag ingen nytta av

Permalänk
Medlem

Mellan 1500-2500kr skulle du kunna få, beroende på köpare. Dock lär du få sälja i delar om du ska upp i det övre spannet.

Bara processorn får du mellan 700-1000kr för beroende på hur den klockar matx moderkort för denna processor är också intressant för många, säkert en femhundring där. Resterande delar får du säkert någon hundring styck för, om du hittar rätt köpare.

Detta är baserat på marknaden på sweclockers det senaste halvåret.

Lycka till!
Mvh,
Wille

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

Värderingar har inget med felsökning och support att göra, därför har jag flyttat tråden.

*Tråd flyttad i enlighet med §3.2 i reglerna*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Tack för svaret Willleykk, ska nog försöka sälja processorn och moderkortet för att sendan spara resten av datorn då jag ändå inte får så mycket för dom delarna!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joanjii:

Tack för svaret Willleykk, ska nog försöka sälja processorn och moderkortet för att sendan spara resten av datorn då jag ändå inte får så mycket för dom delarna!

Låter klokt! Känner dock att jag måste fråga, varför upgradera? För vanligt spelande räcker en 2500k väl än så länge. Därför det fortf är så pass stor efterfrågan på dessa.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag vill uppgradera pågrund av att moderkortet inte har nog med Sata 6GB/s. Detta gör då att jag måste köpa en ny processor också då det knappt finns några moderkort med 1155 socket...

Sen så spelar jag mest Guild Wars 2 och BF4 så där kommer en Intel Core i7 4790K sitta fint