Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Samsungs senaste firmware till 850 Pro SSD kan orsaka död och förintelse

Permalänk
Medlem
Skrivet av Navi97:

Oh wow... Först 840-problemen och nu detta. Har Samsung glömt hur man bygger SSD-enheter nu för tiden?

Det luktar en ny OCZ skandal verkar det som - helt klart man undviker samsungs SSD:er nu....Herregud har dom inte lärt sig något? En dålig publicitet är fruktansvärt illa...se vad som hände med OCZ...även om de blev uppköpta så skulle jag inte köpa deras ssd:er ändå...

Visa signatur

i5 750@3,57 Ghz (21x170) 1,225V|4GB OCZ DDR3 6-6-6-18 1333 Mhz|GTX470 @ 800 Mhz|Asus P7P55-M|Cooler master silent Pro M series 700W |A-data S596 64 GB SSD JMicron 612 |2 TB Samsung F3 RAID0| X-fi Music| IN-WIN Dragon Slayer|CoolerMaster TX3|

Permalänk
Skrivet av Lazzar:

Jag köper alltids SSD:er från A-data. Udda företag, men jag har aldrig haft problem med dom.

Några som jag undviker som pest är OCZ (katastrof) och crucial (ljuger om prestanda) samt kingston (ljuger om minneskretsar)

Och nu även samsung kommer på listan - hur många firmware uppdateringar som kom nu? Felet är kvar fortfarande. Ibland tror man att det sitter apor och pumpar ut dessa firmwares.

Ren nyfikenhet hur ljuger crucial om prestandan? OCZ är betydligt bättre idag än för några år sen då dom hade 50% RMA på viss serie (kommer inte ihåg vilken) Men förstår om man låter bli dom idag.

Skrivet av Lazzar:

Det luktar en ny OCZ skandal verkar det som - helt klart man undviker samsungs SSD:er nu....Herregud har dom inte lärt sig något? En dålig publicitet är fruktansvärt illa...se vad som hände med OCZ...även om de blev uppköpta så skulle jag inte köpa deras ssd:er ändå...

Att göra en firmware uppdatering speciellt i windows är alltid förenat med risk. Även för moderkortet är det ej rekommenderat att göra BIOS uppdate i windows, betydligt mycket mer som kan gå snett. Har själv använt magician för att uppdatera min SSD (men egentligen ingen bra idé).

Jag tycker dom borde inte ha en uppdateringsfunktion i magician eller så den uppdateras innan windows laddas in.

Men håller med om detta inte är så kul att drabbas av och dålig att dom släppt en firmware som kan bricka enheten.
Men största felet är att detta görs i windows, borde göras på ett säkrare sätt.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Har bara haft olika Intel SSD sen 2010 och aldrig haft problem.

Visa signatur

Asus MAXIMUS VIII HERO • Intel i7-6700K • Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4-3000 • Sapphire Radeon R9 390 8GB Nitro • Samsung 850 EVO 250GB

Permalänk
Skrivet av Alling:

Nice. Det blir till att köra den. Hur ofta behövs det?

Min har börjat se lite taggig ut igen, har någon dipp ner till 350 MB/sec. Så kanske en gång per år?

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Hade jag varit dig.. hade jag kollat RAM minnena... för du lär inte ha en stabil dator. Enda gångerna jag har sett problem med RAPID (en funktion som följer samma regler och ramverk som MS eget och andra professionella cache mjukvaror)

Den regeln har jag följt rätt länge. Köp inte nytt, köp gammalt, när det gäller SSD.

  • Nu ska vi se, Crucial M4 ska vi inte prata om problem.. den har haft en uppsjö av dem. Crucial MX100 har gett många användare BSOD och boot problem, och egentligen stöder de inte ett skit av avancerade AHCI drivare tydligen, utan endast stengamla ACHI 1.0

  • [/*][/*]

  • Intel har haft och har fortfarande 8MB buggar i en del SSD, något som aldrig kommer fixas, intel gör en "Samsung" (låter fel ordning faktiskt) och ignorerar det. De har även haft lite till och från bugg varningar med 530 disken, men det visade sig vara en "feature" att disken skriver sig själv till döds. Ev har den en bugg till, som jag inte hunnit forska i.

  • [/*][/*]

  • Sandisk har haft egna FW uppdateringsproblem där de brickar enheter, eller ställer till problem. De har nu börjat med TLC 19nm, samma storlek som Samsung 840, så de lär väl vara kul om 6-12 mån...

  • [/*][/*]

  • OCZ har just nu kritiska uppdateringar till både ARC 150 och AMD R7 SSDn, med jag citerar:
    "Numerous stability and reliability improvements" - "Fixed a corner case issue with DDR corruption on 480GB capacity drives". Kort sagt, enheterna är inte pålitliga för 5 öre och har rasat lite.. hur som.
    Vem har vi kvar...

  • [/*][/*]

  • AData, de rasar av sig själva verkar det som. Trots att de använder samma gamla SandForce (med SF FW), så har de enorma pålitlighets problem. Deras SP900 har usel prestanda, och jag vet 2 bekanta med dem som har fått sina diskar rasade. De bara slutade fungera 2 och 5 månader gamla, resp. Så AData, de rasar av sig själva verkar det som. Trots att de använder samma gamla SandForce (med SF FW), så har de enorma pålitlighets problem.

  • [/*][/*]

  • Corsair och OCZ (mfl) hade enorma problem under 6 månader med sina Force 3/GT och Agility3/Vertex3 diskar pga bugg i FW. Intel hade faktiskt inte dessa, då de som enda företag för Sandforce serien, förhandlade till sig att få lov att själv ändra i den. De har dock sämst prestanda.. men mer pålitliga kretsar på den tiden iaf.

  • [/*][/*]

  • PNX har jag sett på forumet allt från pipande enheter till att de byter styrkretsar och lite annat, utan att säga så mycket. Nu har de dock inte bytt till dåliga saker (typ) så det är väl inte så illa, men du har ingen aning vad du får...

  • [/*][/*]

  • Kingston... var ska man börja. V300, förlåt V200 (i V300 skal), är utan tvekan den disk på hela forumet som folk är snabba att kritisera. Den verkar ha kommit i ny skepnad (igen), för 3:e gången. Och ska vara bättre, men du vet inte om du får gen 2 eller 3...
    HyperX Fury är ju seg rent allmänt, och visst, det är en hyfsad budget disk, men nästan alla andra diskar på marknaden är snabbare.

  • [/*][/*]

Vad har vi kvar egentligen?!?!
Samsung? Juste.. de skulle vi ju undvika som pesten nu.

Kort sagt. [b]ALLA tillverkare[/b] (önskar man kunde skriva med typsnitt 20) har en dålig dag, dålig batch, dålig generation och oväntade problem.

Det enda jag är sur på är att Samsung dragit ut på detta, istället för att erkänna det och ta tag it det. Men å andra sidan sett.. Har Intel det? Har Crucial det? (Har Nvidia det?)
Nej.

Intel har (ska tilläggas) dock tillåtit att man får en ersättningsdisk, men felet är inte fixat, utan om du har garanti kvar, får du ersättnings disk. Är det 1 dag över garantitiden, så är du körd.

Så i slutändan är det precis som jOnÄTÄn skriver. Vill du ha en pålitlig disk... köp en beprövad disk som har gått igenom alla barnsjukdomarna. Tråkigt nog brukar de bli utgående när de är som bäst...

Nu återstår väl bara Plextor och de har inte haft några skandaler vad jag vet. Synd att de är svåra att finna i Sverige bara...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Entusiast

Haha. Vilken rubrik alltså.
-"...kan orsaka död och förintelse"
Seriöst den bästa rubriken hittills. Nästan lite Aftonbladet över det hela, fast med humor!

Jag föreställer mig följande scenario efter att man använt deras SSD-enhet:

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Skrivet av SysGhost:

Haha. Vilken rubrik alltså.
-"...kan orsaka död och förintelse"
Seriöst den bästa rubriken hittills. Nästan lite Aftonbladet över det hela, fast med humor!

Jag föreställer mig följande scenario efter att man använt deras SSD-enhet:
https://designresearchgroup.files.wordpress.com/2007/09/hbone...

Sluta använd 850 pro!!! vill inte ha liknande olycka som tjernobyl tack

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Sluta använd 850 pro!!! vill inte ha liknande olycka som tjernobyl tack

Tjernobyl var inte direkt olycka, som idiotiskt slarv och ryssar som ville testa skit och lathet.
I normal drift hade inget skett.

Men de ville sänka ut effekten långt under vad den var designad för... För att göra det stängde man av alla automatiska skydden, då de inte tillät detta.
Sen gjorde man testen, vilket skapade en värmeficka i mitten, som inga instrument såg, då reaktorn inte var designad att köra så. Sen höll hela reaktorn på att stalla, vilket hade varit ett enormt jobb att starta den säkert igen, så de beordrade teknikerna att "trycka gasen i botten" för det var "enklare".
Detta gjorde att värmefickan gick till kritiskt, otroligt snabbt, något som dock automatiken kunde ha nöd stannat... men juste, den var avstängd.

.... Boom.

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Tjernobyl var inte direkt olycka, som idiotiskt slarv och ryssar som ville testa skit och lathet.
I normal drift hade inget skett.

Men de ville sänka ut effekten långt under vad den var designad för... För att göra det stängde man av alla automatiska skydden, då de inte tillät detta.
Sen gjorde man testen, vilket skapade en värmeficka i mitten, som inga instrument såg, då reaktorn inte var designad att köra så. Sen höll hela reaktorn på att stalla, vilket hade varit ett enormt jobb att starta den säkert igen, så de beordrade teknikerna att "trycka gasen i botten" för det var "enklare".
Detta gjorde att värmefickan gick till kritiskt, otroligt snabbt, något som dock automatiken kunde ha nöd stannat... men juste, den var avstängd.

.... Boom.

Var skämt från min sida, vet att det var slarv och sen att den inte var byggd som den användes häller, Var egentligen gjord för att få ut material till kärnvapen snabbt.

Men rätt rolig info i efterhand att gotta ner sig i och staden i sig är rätt häftig (bara sett det på bild), där har tiden stått still.

Men förstår om alla inte läst detta och fint att du sprider lite kundskapt om detta

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av random1234:

För en liten stund där kändes det som jag var tillbaka i 2005 och smuttade glass inne i datorhålan. Nåväl.. tillbaka till verkligheten igen..

Förklara!
SATA snaskar kön i jämförelse till UWSCSI oavsett Bit/Byte ratio. SCSI är och har alltid varit bättre men förlorar i konsomentområdet för att det är en paralell anslutning (och därmed brode vara snabbare) Seriella snlutningar är hästskit och alla vet det,

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Skrivet av TechGuru:

Funkar för de flesta, kan vara annan hårdvara som strular och gör att uppdateringen inte fungerar som den ska.

För övrigt bör du lära dig skillnaden på "de" och "dem". "De" är det rätta valet i fler fall än "dem". Om du inte vill lära dig skillnaden är "dom" trevligare att läsa än "dem" när det ska vara "de".

OK men då bör mr allvetare veta att "dom" skriver man inte. Utan "dem" uttalas "dom".

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sushikocken:

OK men då bör mr allvetare veta att "dom" skriver man inte. Utan "dem" uttalas "dom".

Jodå, "dom" är ett helt acceptabelt sätt att skriva "dem" på, och ordet har varit med i SAOL sedan 1998.
Du kanske ska undvika att skriva "dom" om du skriver en vetenskaplig avhandling däremot.

(Sorry för offtopic.)

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Sushikocken:

OK men då bör mr allvetare veta att "dom" skriver man inte. Utan "dem" uttalas "dom".

Skrivet av Minsc S2:

Jodå, "dom" är ett helt acceptabelt sätt att skriva "dem" på, och ordet har varit med i SAOL sedan 1998.
Du kanske ska undvika att skriva "dom" om du skriver en vetenskaplig avhandling däremot.

(Sorry för offtopic.)

Ett litet tips jag fick lära mig:
Vi/oss = de/dem
Prova att byta ut "De" mot "Vi", samt "Dem" mot "Oss" och se om meningen låter korrekt.
Exempel:
-"De är snart här" = -"Vi är snart här"
-" Vakten tog dem" = -"Vakten tog oss"

Vilket låter fel om det vänds:
-"Dem är snart här" = -"Oss är snart här"
-" Vakten tog de" = -"Vakten tog vi"

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk

Dessa språkpoliser! Läs Aftonbladet och anmärk på fel där istället. Deras språkfel drabbar många tusen svenskar och det kanske är därför jag skriver som jag gör. Jävligt offtopic förövrigt.