Värt o lägga 3k på detta grafikkortet?

Permalänk

970 må bara ha 3.5 GB effektivt minne men det uvtecklar mycket mindre värme och är mycket tystare än 290(X).

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:

290x presterar bättre än 970 enligt Sweclockers prestanda index. Både i 1080 och 1440:

1080:

1440:

Så jag vet inte vad för tester du läst men jag anser Sweclockers prestandaindex är ett av de mest pålitliga prestandaindexen och enligt det är 290x bättre än 970. Och det drar iväg hyffsat mycket i 1440.

Som sagt problemet är inte att du bara skulle ha 3,5gb. Det hade nästan varit bättre om kortet bara hade 3,5gb då kortet skulle haft full access till de 3,5gb då. Problemet är att när kortet börjar läsa i de sista 0,5gb så kan det inte läsa i 3,5gb delen. Utan det måste växelläsa mellan minnena och det drar ner prestandan även på 3,5gb delen.
Så hade man kunnat fixa så man helt stängde av de sista 0,5gb hade det varit en bättre lösning för då riskerar man inte växelläsningen vilket är problemet.
Och som du själv nämner shadow of mordor. Även om du inte spelar det så verkar folk ha problem med kortet redan idag. Så varför köpa ett kort där du kan få problem med framtida spel och bara kan spela en del av dagens spel utan problem?

Hela grejen är ju att du har tusentals personer världen över, inklusive ett helt gäng mycket kunniga, som sitter och försöker hitta scenarion där just 3.5 + 0.5 skapar prestandaproblem i spel.
Men ingen har lyckats än.
Att någon anonym på ett forum nånstans får "lagg" när han kör custom texturer i skyrim är så långt ifrån bevis man kan komma.
Situationen är såklart inte ideal för nVidia, men just att kortet "bara" har 3.5GB minne är hittills ett ickeproblem.
AMD är och har nästan alltid varit bättre ju tyngre inställningar man har, oftast så har dom lite mer "hästkrafter" kombinerat med snabbare minne.

Permalänk
Medlem
Skrivet av acer92:

Nej inte jag heller, det är isåfall det här för 100 kr mer men jag har ingen aning. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2255514

Nej har bara tänkt lira 1080p och singelkort. Vet inte ens vad microlagg är för nåt..

Okej gött , då ska det funka utmärkt med det kortet

Typ som detta, det liksom inte flyter.

Skrivet av zipmiX:

Varför inte spela i mer än 1080?

I övrigt är kortet är väldigt prisvärt även med minnesproblemet. 3.5GB är fortfarande mycket. 3K är en billig slant för väldigt bra prestanda.

Handlar inte om minnets mängd utan att det är vist oflyt med 970 kortet. Vad och varför går inte testa idag i alla fall. Är tydligen även problem för vissa vid låg belastning med oflyt också.

http://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-2015-nvidia-...

Skrivet av acer92:

Men sån jävla skillnad är det väl ändå inte att ha 0,5gb mer? Jag har läst om många som bölar över att deras 970 får stuttering i t.ex shadow of mordor, ''bara för att dom har 3,5gb'' men sen så visar det sig att r9 290x gör precis likadant? 3,5gb är väl ändå inte lite? Hur mycket mer framtidssäkert kan det vara att ha 0,5gb mer vram? Och vad jag har läst och sett så presterar väl inte ett 290x bättre än 970?

Nej jag personligen skiter i om kortet har 3,5 eller 4Gb bara det framkommer tydligt.

Men är andra problem med kortet http://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-2015-nvidia-... och en lång tråd om det här https://forums.geforce.com/default/topic/803518/geforce-900-s....

Sen är det viktigt att veta att alla inte märker detta eller berörs av problmet.

Men jag vill vara tydlig och visa för dig som köpare, så du vet om problmet, i fall du skulle stöta på detta. Så vet du vad det kan bero på och vad du möjligen tvunget måste göra.

Vissa som kört 680 och bytt till 970 och tillbaks till 680, har märkt bättre flyt med 680 (sen om det gäller alla vet jag inte). Kan beror på övrig hårdvara, vilket moderkort och cpu, dessutom överklockad eller stock, HT påslaget eller inte (om man inte kör i5 då).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

Jag har inte märkt några problem med mitt 970 och skulle aldrig byta ut det mot ett 290(X). Och den dagen man faktiskt måste använda mer än 3.5 GB grafikminne så har jag uppgraderat för länge sedan.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Kör hårt.
Trots 970s minnesproblem så är det fortfarande ett sjukt bra och prisvärt kort, och kan man få det för 3k för en bra modell (Asus, MSI, EVGA) så är det nästan ett kap.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Okej gött , då ska det funka utmärkt med det kortet

Typ som detta, det liksom inte flyter.
https://www.youtube.com/watch?v=Iyx6SNdBYZ8

Handlar inte om minnets mängd utan att det är vist oflyt med 970 kortet. Vad och varför går inte testa idag i alla fall. Är tydligen även problem för vissa vid låg belastning med oflyt också.

http://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-2015-nvidia-...

Nej jag personligen skiter i om kortet har 3,5 eller 4Gb bara det framkommer tydligt.

Men är andra problem med kortet http://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-2015-nvidia-... och en lång tråd om det här https://forums.geforce.com/default/topic/803518/geforce-900-s....

Sen är det viktigt att veta att alla inte märker detta eller berörs av problmet.

Men jag vill vara tydlig och visa för dig som köpare, så du vet om problmet, i fall du skulle stöta på detta. Så vet du vad det kan bero på och vad du möjligen tvunget måste göra.

Vissa som kört 680 och bytt till 970 och tillbaks till 680, har märkt bättre flyt med 680 (sen om det gäller alla vet jag inte). Kan beror på övrig hårdvara, vilket moderkort och cpu, dessutom överklockad eller stock, HT påslaget eller inte (om man inte kör i5 då).

I see, det visste jag ej. Tack för upplysningen.

Visa signatur

i7-10700K 5Ghz OC / 32GB 3600Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode everything √

Permalänk
Medlem

Ja det får bli ett 970, jag har inte ändrat mig. Jag är säker på att jag kommer bli nöjd

Permalänk
Medlem
Skrivet av acer92:

Ja det får bli ett 970, jag har inte ändrat mig. Jag är säker på att jag kommer bli nöjd

Du kommer nog bli det ja.

Visa signatur

i7-10700K 5Ghz OC / 32GB 3600Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode everything √

Permalänk
Medlem
Skrivet av vompen:

Kör hårt.
Trots 970s minnesproblem så är det fortfarande ett sjukt bra och prisvärt kort, och kan man få det för 3k för en bra modell (Asus, MSI, EVGA) så är det nästan ett kap.

Prisvärt skulle jag inte säga, prestandan ligger mellan 290 och 290x. 290 som är lite långsammare än 970 kan du köpa billigare än ett 970 och 290x som är snabbare än ett 970 kostar ofta lika mycket som ett 970 eller i detta fallet är ett par hundra dyrare jämfört med kortet som TS länka till.
Så 970 kostar som prestandasegmentet det ligger i så inte prisvärt. Hade det kostat mindre än ett 290 hade man kunnat säga det är prisvärt om man bortser från minnseproblemen.

Skrivet av fantomsmurfen:

Jag har inte märkt några problem med mitt 970 och skulle aldrig byta ut det mot ett 290(X). Och den dagen man faktiskt måste använda mer än 3.5 GB grafikminne så har jag uppgraderat för länge sedan.

Dags att uppgradera ditt kort idag då spel redan idag använder mer än 3,5gb minne. Kan rekommendera 290(X) då det inte har problem med spel som använder mer än 3,5gb minne.

Skrivet av acer92:

Ja det blir du säkert idag och några månader fram. Men sen om du kommer spela spel som bf5, cod5, witcher 3, titan fall 2, assasins creed rogue, the division, gta6 (gta5?), hl3, fc5 (fc4?), star wars: battlefront, crysis 4, unreal 4 etc så se till att sänka grafiken till medium-low och upplösningen till 900 så du inte kommer över 3,5gb vram usage för då blir spelen som i bf4 videon som länkades ovan.
Vill du sen se hur de kommande spelen ser ut när de flyter på i high-ultra i 1080+ så får du gå hem till ngn polare med ett 290(X) eller ngn annan nvidia modell förutom 970 men i samma prestandasegment som inte får problem när vram usage är över 3,5gb.

gl, hf and go!

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:

Dags att uppgradera ditt kort idag då spel redan idag använder mer än 3,5gb minne. Kan rekommendera 290(X) då det inte har problem med spel som använder mer än 3,5gb minne.

Ja det blir du säkert idag och några månader fram. Men sen om du kommer spela spel som bf5, cod5, witcher 3, titan fall 2, assasins creed rogue, the division, gta6 (gta5?), hl3, fc5 (fc4?), star wars: battlefront, crysis 4, unreal 4 etc så se till att sänka grafiken till medium-low och upplösningen till 900 så du inte kommer över 3,5gb vram usage för då blir spelen som i bf4 videon som länkades ovan.
Vill du sen se hur de kommande spelen ser ut när de flyter på i high-ultra i 1080+ så får du gå hem till ngn polare med ett 290(X) eller ngn annan nvidia modell förutom 970 men i samma prestandasegment som inte får problem när vram usage är över 3,5gb.

gl, hf and go!

Alltså lite osäker blir jag när du säger så haha.. Hade nog velat testa alla dom spelen i framtiden liksom, då det är sjukt feta spel. Men man får ju inte glömma att ett 290x kostar ganska mycket mer än det här 970 som är på rea.

Permalänk
Skrivet av stimpen:

Finns inget som säger att man måste ha max på allt. Sänker man någon inställning här eller där så kommer man inte över 3.5GB. Hur mycket värme ett grafikkort utvecklar och hur tyst det är är mycket viktigare för mig än om det har 3.5 GB eller 4 GB minne.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av acer92:

Alltså lite osäker blir jag när du säger så haha.. Hade nog velat testa alla dom spelen i framtiden liksom, då det är sjukt feta spel. Men man får ju inte glömma att ett 290x kostar ganska mycket mer än det här 970 som är på rea.

Nu gav du mig lite dåligt samvete och jag kan ha överdrivit behovet av att köra kommande spel i low-medium o 900. Men samtidigt bra att du stannar upp lite och kollar igenom all info.
Vad har du för kort idag? Om du nu vill ha 970 så kan du inte avvakta lite och se hur allt löser sig om du sitter på ngt vettigt redan idag?
Är än så länge ett nytt problem och communityn är inte säker på hur stort problemet är eller hur det kommer se ut och jag menar att i ett osäkert läge som det är idag där det i varje tråd sitter 5 pers o säger det är inget problem och 5 pers säger att det är problem så kanske det hade varit bra att mana till försiktighet för det handlar ändå om 3000kr man skall lägga ut.

Nvidia har sagt de skall försöka reducera problemet med drivrutiner, kommer de lyckas? Vem vet? De flesta är skeptiska då det är ett hådvaruproblem.
Jag är inte emot nvidia men jag är emot 970 då det är så många frågetecken kring just det kortet idag och tycker det är fel när folk säger att du inte kommer få problem och att 970 är enda valet. Jag bara menar så du inte rushar iväg o köper kortet och det sen blir problem. Och det är synd de inte har andra kort i det prestandområdet.
Uppåt är 980 och det kostar en mindre förmögenhet och nedåt är 960 och det är rejält mycket sämre än 970. Så det är svårt att rekommendera ett annat nvidia kort just nu då 970 är så ensamt.

Sen det 290x kortet de flesta rekommenderar då det har bra kylare och ljudnivå etc är sapphire 290x och det kostar 300kr mer på cdon än 970 kortet som är på rea på komplett:
http://cdon.se/hemelektronik/sapphire/sapphire-radeon-r9-290x...

Så så blodigt dyrare är de ej men jag håller med 300kr är 300kr och de kunde man haft roligare för men samtidigt är det ett kort som presterar bättre i sweclockers prestandaindex än 970.

Ja jag vill inte få dig att köpa ngt du inte vill köpa men jag ville bara du skulle stanna upp och veta vad du lägger 3000kr på och nyansera och bryta bilden som alla som säger det inte är ngt problem med 970 målar upp, när det samtidigt är en hel del som säger de upplever problem och det faktiskt är ett kort med en unik lösning på minneshanteringen som inte verkar helt klockren.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av zipmiX:

I see, det visste jag ej. Tack för upplysningen.

Lugnt:) Men 970 är jäkligt bra prissatt, så länge man själv inte känner av något lagg är det grymt kort.

Finns inget som säger att man måste ha max på allt. Sänker man någon inställning här eller där så kommer man inte över 3.5GB. Hur mycket värme ett grafikkort utvecklar och hur tyst det är är mycket viktigare för mig än om det har 3.5 GB eller 4 GB minne.

Är inte bara över 3,5Gb som problemen kan komma, vissa har fått problem vid 3,2/3,3Gb också Men 970 är för övrigt ett bra kort (om det inte vore just för vist lagg). Men ja även AMD har haft sitt problem med micro sluttring på ett grafikkort. Så inte omöjligt att det kan finnas på 970 eller möjligen vissa ex vem vet.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:

Nu gav du mig lite dåligt samvete och jag kan ha överdrivit behovet av att köra kommande spel i low-medium o 900. Men samtidigt bra att du stannar upp lite och kollar igenom all info.
Vad har du för kort idag? Om du nu vill ha 970 så kan du inte avvakta lite och se hur allt löser sig om du sitter på ngt vettigt redan idag?
Är än så länge ett nytt problem och communityn är inte säker på hur stort problemet är eller hur det kommer se ut och jag menar att i ett osäkert läge som det är idag där det i varje tråd sitter 5 pers o säger det är inget problem och 5 pers säger att det är problem så kanske det hade varit bra att mana till försiktighet för det handlar ändå om 3000kr man skall lägga ut.

Nvidia har sagt de skall försöka reducera problemet med drivrutiner, kommer de lyckas? Vem vet? De flesta är skeptiska då det är ett hådvaruproblem.
Jag är inte emot nvidia men jag är emot 970 då det är så många frågetecken kring just det kortet idag och tycker det är fel när folk säger att du inte kommer få problem och att 970 är enda valet. Jag bara menar så du inte rushar iväg o köper kortet och det sen blir problem. Och det är synd de inte har andra kort i det prestandområdet.
Uppåt är 980 och det kostar en mindre förmögenhet och nedåt är 960 och det är rejält mycket sämre än 970. Så det är svårt att rekommendera ett annat nvidia kort just nu då 970 är så ensamt.

Sen det 290x kortet de flesta rekommenderar då det har bra kylare och ljudnivå etc är sapphire 290x och det kostar 300kr mer på cdon än 970 kortet som är på rea på komplett:
http://cdon.se/hemelektronik/sapphire/sapphire-radeon-r9-290x...

Så så blodigt dyrare är de ej men jag håller med 300kr är 300kr och de kunde man haft roligare för men samtidigt är det ett kort som presterar bättre i sweclockers prestandaindex än 970.

Ja jag vill inte få dig att köpa ngt du inte vill köpa men jag ville bara du skulle stanna upp och veta vad du lägger 3000kr på och nyansera och bryta bilden som alla som säger det inte är ngt problem med 970 målar upp, när det samtidigt är en hel del som säger de upplever problem och det faktiskt är ett kort med en unik lösning på minneshanteringen som inte verkar helt klockren.

Tack för ditt seriösa och långa svar, det hjälper verkligen! Jag har fått en rejäl tankeställare nu och det blir att avvakta för min del, jag hann aldrig beställa 970 bara för att jag inte orkade och planerna var att göra det senare idag. Men jag väntar med det och ser vad som händer.. När du säger det så känns det som att ett 290x är ett säkrare val. Jag har just nu ett gtx 660ti så jag kan ju chilla lite på det!

Permalänk
Medlem
Permalänk

Jag skulle ha köpt R9 290X då den har riktiga 4GB samt presterar lika/bättre än GTX 970. Sen har du funktioner som Mantle och sånt som är nice att ha. T.ex så har Battlefield 4 och Thief Mantle. Samt GTA V kommer att ha det.

Sen är den ju även billigare än 970, samt att du stödjer underdogs som inte ljuger om specifikationer

Välj detta kort : https://www.komplett.se/sapphire-radeon-tri-x-r9-290x-4gb-oc/...

Den är bäst utav alla 3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Melinho2895:

Jag skulle ha köpt R9 290X då den har riktiga 4GB samt presterar lika/bättre än GTX 970. Sen har du funktioner som Mantle och sånt som är nice att ha. T.ex så har Battlefield 4 och Thief Mantle. Samt GTA V kommer att ha det.

Sen är den ju även billigare än 970, samt att du stödjer underdogs som inte ljuger om specifikationer

Välj detta kort : https://www.komplett.se/sapphire-radeon-tri-x-r9-290x-4gb-oc/...

Den är bäst utav alla 3.

Okej tack Men vad har folk hört att 290x presterar bättre än 970? Vad jag har sett på youtube så presterar alltid 970 bättre, ganska mycket bättre också. Det är väl det som suger om man ska köpa ett kort som kostar lika mycket, men som ändå är sämre, förutom 4gb vram då.

Permalänk
Skrivet av acer92:

Okej tack Men vad har folk hört att 290x presterar bättre än 970? Vad jag har sett på youtube så presterar alltid 970 bättre, ganska mycket bättre också. Det är väl det som suger om man ska köpa ett kort som kostar lika mycket, men som ändå är sämre, förutom 4gb vram då.

Kolla här.

Permalänk
Medlem

Kör på 290x från Sapphire. Snabbare än 970 och du kommer inte märka av att det går varmare för deras kylare är så pass bra

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Skrivet av stimpen:

Som sagt problemet är inte att du bara skulle ha 3,5gb. Det hade nästan varit bättre om kortet bara hade 3,5gb då kortet skulle haft full access till de 3,5gb då. Problemet är att när kortet börjar läsa i de sista 0,5gb så kan det inte läsa i 3,5gb delen. Utan det måste växelläsa mellan minnena och det drar ner prestandan även på 3,5gb delen. Jag vet inte varför inte folk uppmärksammar att det är detta som är problemet och inte att de sista 0,5gb skulle vara långsammare (vilket säkert också hjälper till men det är inte huvudproblemet).

Så hade man kunnat fixa så man helt stängde av de sista 0,5gb hade det varit en bättre lösning för då riskerar man inte växelläsningen vilket är problemet.
Och som du själv nämner shadow of mordor. Även om du inte spelar mordor så verkar folk ha problem med kortet redan idag. Så varför köpa ett kort där du kan få problem med framtida spel och bara kan spela dagens spel (utom iaf mordor, watch dogs där du får sänka settings och se till att de ej hamnar över 3,5gb vram usage)?
I framtiden kanske du får problem med bf5, cod5, witcher 3, titan fall 2, assasins creed rogue, the division, gta6, hl3, fc5, star wars: battlefront, unreal 4, ja vad som helst som hade gått bra om du inte hade ett kort som växelläser mellan två olika minnen.

Fast har man inte dom sista 0,5GB så kommer saker börja läsas till och från det vanliga RAM-minnet istället. Jag är ingen vidare expert på läs och skrivhastigheter, men det känns ändå som att växlingsläsning mellan dom två delarna ger ett snabbare slutresultat än att börja blanda in vanligt DDR3

Jag har sett tester som visar att ett 970 som överskrider 3,5GB beter sig mycket bättre än ett 980 som överskrider 4,0GB

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

Beror lite vad man kör på för inställningar också, finns säkert de som inte ens skulle upptäcka någon skillnad på korten i spel beroende på vad man är van vid.

Visa signatur

[ Sony 65" XE9305 + LG SJ9 | PS5 ] [ Samsung Galaxy Z Flip 4 ]
[ Ryzen 5800X3D | Arctic Freezer 34 eSports Duo | MSI B450 Tomahawk MAX | 4x8GB 3200MHz G.Skill TridentZ | Sapphire RX5700 XT Nitro+ | Kingston NV2 M.2 2TB | Corsair RM750X V2 ] [ LG 34WN750-B ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av WhiteOnyx:

sjukt att folk fortfarande köper 970, det är som att belöna Nvidia för sina lögner

Nej, det är ett väldigt bra kort och man får mycket för pengarna. För 99,99% av befolkningen så spelar de sista 0.5GB inte någon roll. De 0.01% som bryr sig hänger på sweclockers

OnT: Med din rigg skulle jag säga att det är värt det. Sen beror det ju på vad du ska spela för spel

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Fast har man inte dom sista 0,5GB så kommer saker börja läsas till och från det vanliga RAM-minnet istället. Jag är ingen vidare expert på läs och skrivhastigheter, men det känns ändå som att växlingsläsning mellan dom två delarna ger ett snabbare slutresultat än att börja blanda in vanligt DDR3

Jag har sett tester som visar att ett 970 som överskrider 3,5GB beter sig mycket bättre än ett 980 som överskrider 4,0GB

Självklart är det så. Stimpen och många andra tänker inte så långt. De ser 3,5GB och tror att så fort kortet överstiger detta kan man lika bra slänga det, när faktum är att att köra 3,8GB vRAM på ett 970 har extremt mycket bättre performance än att köra 4,2GB vRAM på ett 980. Sista 0,5GB på 970 må vara slött, men det är bra mycket snabbare än att gå genom PCI-E, och GTX 970 minnesdesignen är klart bättre än om det helt enkelt bara hade varit 3,5GB rakt av. Därför det blir så löjligt när stimpen säger att man kommer behöva köra spel om 1 år på low, han får det att låta som om GTX 970 har typ 1GB effektivt vRAM när sanningen är att vRAM skillnaden är minimal. När det blir för mycket för 970 att hantera kommer man redan få så dålig FPS att 290X kommer vara i stort sätt lika kört. Minnesutrymme är inte lika intressant som beräkningsförmåga oavsett.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | MSI Z97-GD65 Gaming | MSI Geforce GTX 970 Gaming 4G | Intel i5 4690k | Cooler Master Hyper 212 EVO | EVGA Supernova G2 750W | 2x8GB Corsair Vengeance Low Profile DDR3 1600Mhz | Samsung 850 EVO | Seagate 1TB SATA3.5

Permalänk
Medlem

Vänta... går det att spela på inställningar lägre än ultra?
nä, nu ljuger du nog

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem

Får fan huvudvärk av denna beslutsångest jag har haha.. Kanske lite synpunkter på vad ni hade köpt och varför? Vi säger att ett r9 290x tri-x oc och att ett msi gtx 970 ligger på exakt samma pris och ni är tvingade att köpa ett av dom, vilket? Jag kanske är lite tjatig men det handlar endå om rätt mycket pengar. Försök tänk långt framåt också, jag vill inte behöva uppgradera mig inom 1 år heller. 1080p är det jag sitter på också.

Jag kommer mest spela bilspel, typ project cars, assetto corsa osv. Men jag kommer definitivt köpa bf5 när det kommer, och jag är rätt sugen på Evolve spelet, verkar rätt fett. Jag har bf4 också så det kommer jag också spela.

Det här är min dator om det spelar roll

Specs: CPU: i5 4670k
GPU: ASUS 660Ti DCII
moderkort: ASUS Z87-PRO ATX
nätagg: Corsair v2 850W bronze
RAM: Corsair 8GB (2x4GB) CL9 1600Mhz VENGEANCE
Chassi: Fractal Arc Midi r2
HDD: 1TB WD Black 7200rpm 64MB
Kylare: Noctua NH-U12P SE2
Skärm: Asus 1920x1080p (144hz) Grafikkortet ska givetvis bort

Permalänk
Medlem
Skrivet av acer92:

Får fan huvudvärk av denna beslutsångest jag har haha.. Kanske lite synpunkter på vad ni hade köpt och varför? Vi säger att ett r9 290x tri-x oc och att ett msi gtx 970 ligger på exakt samma pris och ni är tvingade att köpa ett av dom, vilket? Jag kanske är lite tjatig men det handlar endå om rätt mycket pengar. Försök tänk långt framåt också, jag vill inte behöva uppgradera mig inom 1 år heller. 1080p är det jag sitter på också.

Jag kommer mest spela bilspel, typ project cars, assetto corsa osv. Men jag kommer definitivt köpa bf5 när det kommer, och jag är rätt sugen på Evolve spelet, verkar rätt fett. Jag har bf4 också så det kommer jag också spela.

Om du hittar 970 och 290X för samma pris så är nog 290X ett bättre val om du inte bryr dig om temperatur och ljud och inte tänker överklocka. Bryr du dig om dessa aspekterna KAN 970 vara ett bättre val.

Det beror helt på. 290X har bättre prestanda out of the box, men det är väldigt jämt på just 1080p med 970. 970 har dock ofta potential att bli ganska rejält överklockade för de kör så kallt (kör för tillfället på en +140Mhz clock och maxad extra vcore på mitt 970, trots detta går det aldrig över 67 grader, och det är utan att fläkten behöver ta i nämnvärt).

Vill du framtidssäkra kan 290X vara ett bättre val eftersom det är mer värt att köra Crossfire med det än SLI med 970, men att 970 kommer tvingas uppdateras om 1 år tror jag är ytterst tveksamt.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | MSI Z97-GD65 Gaming | MSI Geforce GTX 970 Gaming 4G | Intel i5 4690k | Cooler Master Hyper 212 EVO | EVGA Supernova G2 750W | 2x8GB Corsair Vengeance Low Profile DDR3 1600Mhz | Samsung 850 EVO | Seagate 1TB SATA3.5

Permalänk
Medlem
Skrivet av acer92:

290x om du vill ha mest prestanda för pengarna. Enda anledningen till 970 är om du orkar bry dig om dom få kronorna som det blir billigare i elförbrukning. Ett 290x med TRI-X låter inte mer än ett 970. Mina 980 med referenskylare låter bra mycket mer än vad mina 290X med tri-X gjorde.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobberoth:

Om du hittar 970 och 290X för samma pris så är nog 290X ett bättre val om du inte bryr dig om temperatur och ljud och inte tänker överklocka. Bryr du dig om dessa aspekterna KAN 970 vara ett bättre val.

Det beror helt på. 290X har bättre prestanda out of the box, men det är väldigt jämt på just 1080p med 970. 970 har dock ofta potential att bli ganska rejält överklockade för de kör så kallt (kör för tillfället på en +140Mhz clock och maxad extra vcore på mitt 970, trots detta går det aldrig över 67 grader, och det är utan att fläkten behöver ta i nämnvärt).

Vill du framtidssäkra kan 290X vara ett bättre val eftersom det är mer värt att köra Crossfire med det än SLI med 970, men att 970 kommer tvingas uppdateras om 1 år tror jag är ytterst tveksamt.

Okej tack! Jag gillar idén att köpa ett beggat 290x om något / några år för att köra sli. Jag är lite petig när det gäller ljud, men mitt 660ti har jag aldrig stört mig på. Vad jag har läst dock så är tri-x modellen inte så högljudd tror jag

Skrivet av Hymer:

290x om du vill ha mest prestanda för pengarna. Enda anledningen till 970 är om du orkar bry dig om dom få kronorna som det blir billigare i elförbrukning. Ett 290x med TRI-X låter inte mer än ett 970. Mina 980 med referenskylare låter bra mycket mer än vad mina 290X med tri-X gjorde.

Njaa elräkningen tänker jag inte på haha Nu är det ju rea på 290x tri-x så det känns som att jag borde slå till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av acer92:

Vad jag har läst dock så är tri-x modellen inte så högljudd tror jag

Själv velade jag mellan Sapphire r9 290 och Asus version men det blev Sapphires då jag fick till mig att kylningen fungerade bra med fläktarna så det lär ju inte bli ett dåligt köp.

Visa signatur

[ Sony 65" XE9305 + LG SJ9 | PS5 ] [ Samsung Galaxy Z Flip 4 ]
[ Ryzen 5800X3D | Arctic Freezer 34 eSports Duo | MSI B450 Tomahawk MAX | 4x8GB 3200MHz G.Skill TridentZ | Sapphire RX5700 XT Nitro+ | Kingston NV2 M.2 2TB | Corsair RM750X V2 ] [ LG 34WN750-B ]

Permalänk
Medlem

Det kan väl dock bli knepigt med Sapphires 290X i CF? Rätta mig om jag har fel, men det kortet tar väl upp två och en halv slot vilket innebär att man behöver använda PCI-port 3 för ett andra kort (vilket inte är helt lätt i ett miditower-chassi)?