Fick detta paketet från Netonnet.. Får dom ens packa så och vad gäller?

Permalänk
Inaktiv

Tycker det är lite dumt att kalla NetOnNet för bluff-företag. Jag har handlat genom nätet flertalet gånger och alltid fått det snyggt paketerat. Jag handlade av Inet nu senast och deras paketering var ingen höjdare. Processorfläkten låg och studsade runt. Nu var där ingen skada på det så jag brydde mig inte speciellt.

Permalänk
Avstängd

Jag har fått dåliga och bra paket från dom flesta stora leverantörer och är nog mer posten än dom som är problemet men det där ser mer ut som det varit trångt att få i alla prylar och dom har slitit up kartongen för att få plats med allt än att paketet blivit manglat och har fått värre där nylon linorna gått igenom moderkorts kartong ner till antistatpåsen och då är det väll mer fara att nått gått sönder men så där känns mer som vi hade inte stora kartonger men manglar den här lilla lite så allt får plats

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Hehe, jag kanske låter upprörd men är mest förvirrad och orolig över hur jag skulle göra med paketet, vad är rätt, fel osv. Visste inte att jag borde låtit bli att ta emot det, gick fram till luckan och skrev på två AVI som damen i kassan kom med, därefter rullades dom ut via en dörr på någon form av liten vagn. Först då såg jag det, jag påpekade det och hon förstod men försvann omgående efter det ( fullt upp, fredag morgon ) och jag gick ut, ringde NoN.

På det stora hela kanske min reaktion är onödig, men som du säger blir man mest skraj för att något är trasigt, jag var optimistisk på vägen hem men det var först när jag öppnade paketet som jag insåg hur illa det kunde vart. Enda sidan fanns det kuddar på och en del satt stadigt, ex grafikkort och moderkort, men på andra sidan låg produkternas förpackningar direkt mot den tunna kartongen. Dock var det som sagt HDD och DVD som fick mig att reagera att dom låg som löst, likaså processorns förpackning som ändå kostar runt 3,8Tkr . När jag sedan skakade på DVDn och hörde skrammel var det bara tröttsamt.

Jag har fått vänta två veckor på den första delen, nätagget men där har NoN varit grymma och verkligen bjudit till, jag har handlat i deras butiker i många år som sagt, aldrig haft problem med några garantiärenden eller byten, och endast därför har jag rakt igenom under ett par veckors tid varit väldigt tolerant mot misstag som skett, missförstånd, osv, har säkert spenderat ett par timmar i telefon med dom angående dessa ordrar, och när då denna kom i detta skick blev jag bara trött på det hela.

I framtiden vet jag nu som du säger att jag ska helt enkelt vägra ta emot det.

Netonnet är fortfarande mitt första val, och jag berättar i tråden hur det gick senare i veckan när jag pratat med dom igen, men ska nog börja montera ihop datorn och testa allt, hårddisken kan man ju lämna på testrundor när man är på jobbet i 8 timmar, så det kan jag leva med, skulle den vara trasig så får jag väl köpa en ny och hoppas att NoN tar tillbaka den.

Cpu:n är rätt skyddad, kartongerna som moderkort,cpu och grafikkort kommer i skickas ju i fraktfartyg, så redan dom är gjorda för att fraktas löst (men hade inte skadad om dom i alla fall hade fixerat dom i stora kartongen).

HDD och DVD-läsare (bluray läsare med) och liknande kommer i bulk. Alltså endast antistatpåse (vet inte om dom har någon extra bubbelplastpåse utan på från fabrik), men kommer i stora kartonger, med runt 10 i varje kartong. Butiken lägger endast en bubbelplastpåse utanpå (om det inte kommer från fabrik förstås), sen bör denna fixeras så den inte åker runt som en jojo i alla fall HDD är ju stötkänslig.

Skrivet av JohanFalk:

Hursomhelst, NetOnNet är helt okej jämfört med vissa andra företag...som fyra bokstäver som börjar på C.

Håller helt med, Netonnet brukar lösa sina garantier betydligt bättre, än vissa andra.
Beror nog också på att dom hör ihop med en stor kedja (som är dumt att dra ner i smutsen).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Rekordmedlem

En del optiska enheter har autobalanserande spindellager, de kan rassla om man skakar enheten men det är inget fel utan bara balanseringskulorna som hörs, jag vet inte hur den specifika dvdn i det här fallet är byggd men det behöver alltså inte vara något fel på en optisk enhet bara för att det rasslar i den, de kan rassla rejält när de inte roterar och innan den hittat rätt position under uppvarvningen av skivan men enheten blir tystare än den varit utan balanseringsmekanismen när den väl kommit igång och kulorna har lagt sig på rätt ställe för att släcka ut vibrationerna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

En del optiska enheter har autobalanserande spindellager, de kan rassla om man skakar enheten men det är inget fel utan bara balanseringskulorna som hörs, jag vet inte hur den specifika dvdn i det här fallet är byggd men det behöver alltså inte vara något fel på en optisk enhet bara för att det rasslar i den, de kan rassla rejält när de inte roterar och innan den hittat rätt position under uppvarvningen av skivan men enheten blir tystare än den varit utan balanseringsmekanismen när den väl kommit igång och kulorna har lagt sig på rätt ställe för att släcka ut vibrationerna.

Tack för väldigt matnyttig information, vad väldigt mycket man lär sig av att råka ut för diverse problem haha.
Nu blir det till att sova, skall sätta ihop hela datorn och förhoppningsvis är det ingenting som är trasigt.

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - ASUS RTX 5090 ROG Astral OC - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MacAllan:

NoN är lätt ett av dom bästa företagen att ha att göra med + att dom är billiga.
Har aldrig haft några problem att lämna tillbaka saker som inte motsvarat förväntning eller fungerat som dom skall.
I alla fall gäller detta butiken i Malmö.

I detta fallet gör tyvärr TS felet att han inte anmäler transportskadan direkt medans han är på posten alternativt inte tar emot paketet med hänvisning till skadorna.

Du verkar ganska ensam om den åsikten, när man läser allt skit som NetonNet har haft för sig...fast Malmö kanske är ett kraftigt undantag.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Segas:

Du verkar ganska ensam om den åsikten, när man läser allt skit som NetonNet har haft för sig...fast Malmö kanske är ett kraftigt undantag.

Precis som posten, dustin, webhallen, komplett medmera medmera.
Alla verkar ha en eller flera dåliga åsikter om de flesta företag.

NoN är precis som alla andra företag. Deras personal kanske inte kan allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFalk:

Hursomhelst, NetOnNet är helt okej jämfört med vissa andra företag...som fyra bokstäver som börjar på C.

Finns även liknande som börjar på I.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Finns även liknande som börjar på I.

I**t ? Har aldrig haft problem med dem, snarare motsatsen. Alltid varit grymt bra frakttid, support och helt okej priser. Men det är väl grejen, det finns alltid någon halvdan anställd på varje företag som inte bryr sig alls.

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Medlem

enda anledningen att jag handlar på NoN är att de finns lokalt och jag kan gå och ta det jag vill ha och sedan betala utan att behöva interagera med säljare som tycker en ska köpa ditten och datten. och att de finns lokalt betyder att jag kan lämna tillbaka/reklamera varan lokalt. skulle ju ha vägrat ta emot paketet/en med hänvisning fraktskada. alla HDD jag fått levererade via posten från NoN kom i en egen liten kartong med skum plattor i för att minska vibrationer.

Visa signatur

WIDOW | Debian, Windows 7 | i5-4670K | Corsair H110 | MSI Z87-G45 GAMING | 16GB DDR3-1600MHz(2x8GB) | 2xKingston 120GB | 1TB WD black | 1TB Seagate | XFX AMD Radeon R9 280 DD 3GB | Fractal Design Define R5 | Corsair CX750M | 3x24" Asus VE247h 1080p |
Dell Dimension 4100 | Win98SE | Pentium III 1GHz | 512MB RAM | Sound Blaster Live! 24-bit | Geforce3 Ti 200 64MB AGP | Dual 1.44MB FDD | DVD-ROM | CD-RW |
Socket 7 Pentium | MS-DOS 6.22 | Pentium MMX 200MHz | 64MB RAM | nVidia Riva TNT2 | Yamaha Audician 32 Plus | Dual 1.44MB FDD |

Permalänk
Avstängd

Fy vad tråkigt. Handlar själv inte på nätet längre. Har webhallen rätt så nära till och det är smidigt att lägga en beställning för att sedan hämta i butik. Garantiärenden blir enklare också när man gå dit.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Medlem

Du skulle vägrat ta imot godset och sen hört av dig till netonet så de skickar en ny. Kör för DHL och ta imot gods för att sen i efterhand rappotera embalage skada bruka dra ut på tiden

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tcntad:

Precis som posten, dustin, webhallen, komplett medmera medmera.
Alla verkar ha en eller flera dåliga åsikter om de flesta företag.

NoN är precis som alla andra företag. Deras personal kanske inte kan allt.

Min fyråriga dotter klarar av att paketera bättre än vad TS bilder avslöjar att Netonnet gjort...det säger en hel del om personalen på företaget.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Segas:

Min fyråriga dotter klarar av att paketera bättre än vad TS bilder avslöjar att Netonnet gjort...det säger en hel del om personalen på företaget.

Precis som många andra företag så har NoN lagt ned det i en kartong, tejpat igen den och bandat den.

Godkänt skulle jag säga. Sen att det är posten som haft sönder kartongen har inget med NoN att göra.

Permalänk

Skicka tillbaka hårddisken och spelaren på öppet köp om du är orolig, vad är problemet? Tror inte butiken orkar funktionstesta alla komponenter som kommer tillbaka på öppet köp. ..

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Medlem

Tror inte man ska anklaga NON för detta då det är posten som har misshandlat paketet.

Permalänk
Medlem

Sen ska man ju komma ihåg att sådana här grejer tål bra mycket mer stryk än man kan tro. Jämför med en laptop som kan skramla runt i en ryggsäck mer eller mindre dagligen utan att dö.

Permalänk
Medlem

Det är sånt som händer. Paketet trycks ihop och banden blir lösa.
Skadade paket har hänt _alla_ butiker, även INET, fast då lipar folk mer över att pingvinstången ramlat ur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

NoN är lätt ett av dom bästa företagen att ha att göra med + att dom är billiga.
Har aldrig haft några problem att lämna tillbaka saker som inte motsvarat förväntning eller fungerat som dom skall.
I alla fall gäller detta butiken i Malmö.

I detta fallet gör tyvärr TS felet att han inte anmäler transportskadan direkt medans han är på posten alternativt inte tar emot paketet med hänvisning till skadorna.

Håller med dig till 100%
NoN är en av dom bästa affärer jag har handlat i , detta också i Malmö.
Trevliga och aldrig några problem om nått är fel.
Handla ett t-bord som layouten va på tyska , åkte tillbaka direkt.
Fick ett nytt som han öppna i affären och titta så att allt va okej. Sen gav han mig 150kr i presentkort som kompensation för bensinen trots att jag inte frågat om det.
Sen vet man att man aldrig ska ta emot ett skadat paket

Permalänk
Medlem

Vill bara påpeka att den som skickar ska veta vad paketet ska tåla. Posten hymlar inte med att grejer som skickas med dom ska tåla ganska rå behandling. NoN hade villkoren, och packade sådär ändå. Då är det inte Postens fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

...
Svaret jag får är att jag skall montera datorn och testa både DVD brännaren och hårddisken, om det är fel på dem så får jag reklamera dem och då ordnar dom nya åt mig. Då ifrågasätter jag detta eftersom ett fullständigt test av en hårddisk normalt sett tar ca 3-12 timmar. Jag vill istället använda min ångerrätt enligt avtalet för distanshandel eller helt enkelt skicka tillbaka dem. Då säger kundtjänstmedarbetaren att det vore inte en bra idé och kunde sluta "surt" för mig eftersom jag då skulle åka på felen (om det finns några) när dom får sakerna i retur och testar dem, att det helt enkelt hamnar på mig eftersom jag ansvarar för grejerna under frakten tillbaka till NoN och har hämtat ut dem på posten. Då frågar jag återigen om jag ej bara kan få returnera dem pga risken för fraktskador som är påtaglig, svaret blir ett nej och återkom när jag har testat allt.

Det som Net on Net säger är extremt korkat eftersom det kan klassas som olaga hot. Jag anser att du ska ta kontakt med polisen och höra hur dom tolkar uttalandet, jag hade i alla fall polisanmält butiken för olaga hot.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Det som Net on Net säger är extremt korkat eftersom det kan klassas som olaga hot. Jag anser att du ska ta kontakt med polisen och höra hur dom tolkar uttalandet, jag hade i alla fall polisanmält butiken för olaga hot.

Det där är inget hot. Han förklarar en möjlig konsekvens.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av OldComputer:

Nu går du nog lite väl långt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag förstår hur du tänker, det jag pekar på är hur man tolkar lagen samt hur många fördelar VS nackdelar som kommer till grund för kunden ur ett rättsligt perspektiv. Det vill säga jag provar påståendet på samma sätt som en domstol hade gjort och just nu har vi inget motargument från Net on Net eller Posten och vi vet att dom inte kan säga att dom får "packa dåligt" eller kasta varorna "hur savigt som helst". Därför anser jag att man ska tolka det Net on Net säger som hot eftersom det är ett helt onödigt uttalande, sedan kan man fråga sig om det är farligt eller inte.

Det handlar mer om att man inte ska acceptera sättet att bli behandlad på.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

äsch då, även polisen förtjänar ett gott skratt emellanåt

Permalänk

Vi kan väl gemensamt konstatera att det finns fall där folk har mötts av dålig paketering, otrevlig support o.s.v. av i stort sett alla butiker, och att man inte behöver döma företagen till döden för ett enskilt ärende. Alla företag begår misstag men i olika utsträckning och frekvens. Det vi ser i denna tråden som i så många andra trådar gällande butiker är att folk har olika erfarenheter och upplevelser av olika butiker. Vi behöver inte hata andra konsumenter bara för att de handlar från en annan kedja, på samma sätt som vi inte behöver hata supportrar som hejar på andra lag. Hurra för andra konsumenter som handlar från andra butiker än du själv vilket bidrar till konkurrens och motverkar monopol!

Permalänk
Skrivet av OldComputer:

Jag förstår hur du tänker, det jag pekar på är hur man tolkar lagen samt hur många fördelar VS nackdelar som kommer till grund för kunden ur ett rättsligt perspektiv. Det vill säga jag provar påståendet på samma sätt som en domstol hade gjort och just nu har vi inget motargument från Net on Net eller Posten och vi vet att dom inte kan säga att dom får "packa dåligt" eller kasta varorna "hur savigt som helst". Därför anser jag att man ska tolka det Net on Net säger som hot eftersom det är ett helt onödigt uttalande, sedan kan man fråga sig om det är farligt eller inte.

Det handlar mer om att man inte ska acceptera sättet att bli behandlad på.

"...ska tolka det Net on Net säger som hot eftersom det är ett helt onödigt uttalande"
Ehh...va? Så onödiga uttalanden blir per automatik olaga hot?
Utan att bli långrandig, men du har fullständigt extremt super-ultra-missförstått vad olaga hot innebär...

Skrivet av Ynkrygg:

äsch då, även polisen förtjänar ett gott skratt emellanåt

Haha, ja polisen lär höja rejält på ögonbrynen om man klampar in hos dem och vill anmäla netonnet för att de packat dåligt och gjort lite "onödiga uttalanden"

Till tråden så hade jag nyttjat min rätt att via lag om distansköp att returnera de varor som blivit skadade. Kanske returnera allt till och med, så slipper man ha känslan att det kan dyka upp skador senare som du inte upptäckt ännu. Bara för att vara på den säkra sidan.

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk

Ugh. Spontant ser det ut som om någon öppnat--->rotat igenom--->/hjälpligt återinslagit--->löst buntat ihop allt igen.

Kan aldrig tänka mig att Netonnet eller annat företag i den storleksordningen packar så illa, knappast heller att Posten/annat transportföretag misshandlar paket så de ser ut som på bilderna.

Från Netonnets hemsida-kundtjänst:

Vad är en produktförpackning? Produktförpackningen är en särskilt framtagen förpackning som är unik för varan. Den har bilder och texter med syfte att förklara och tydliggöra varans funktion och egenskaper. Den skyddar produkten samt dess tillbehör och erfordras för att kunna sälja varan igen.

För att utnyttja ångerrätten ska produkten vara i väsentligen oförändrat skick och bör skickas/lämnas tillbaka till oss tillsammans med den ursprungliga produktförpackningen. Tänk på att du står för risken om produkten skadas när den fraktas tillbaka till oss. Se därför till att varan är väl förpackad. Den ursprungliga produktförpackningen med det specialgjorda inneremballaget hjälper produkten att ligga stadigt under transporten. Vid retur rekommenderar vi dig att använda ett transportemballage för att på så sätt ge extra skydd åt produkten. Varan ska vara komplett, vilket innebär att alla tillbehör såsom fjärrkontroll, bruksanvisning, batterier m.m. ska gå med i returen.

Jojo, morsning...:(

Hoppas att det löser sig för dig ändå, på ett eller annat sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Inte mer ensam än du är om att det skulle vara ett bluff företag..

Du skall inte heller jämföra NoN förr med nu, har blivit betydligt bättre jämfört med förr.
Sen skall vi väl inte heller glömma att i just detta fallet är det postens behandling som är den stora boven även om förpackningen skulle kunna vara något bättre vad man kan se.

När det gäller dåliga förpackningar har alla företag dom problemen beroende på vem som packat, hade all personal följt företagens anvisningar hade det troligen inte varit något problem.
Problemet uppstår när individer skiter i anvisningar för att dom inte orkar.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad enligt §1*

Tagit bort trams/nedlåtande inlägg. Vänligen återgå till topic.
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...