Fick detta paketet från Netonnet.. Får dom ens packa så och vad gäller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Det som Net on Net säger är extremt korkat eftersom det kan klassas som olaga hot. Jag anser att du ska ta kontakt med polisen och höra hur dom tolkar uttalandet, jag hade i alla fall polisanmält butiken för olaga hot.

Har suttit och kollat roliga kompilationer på Youtube hela kvällen, men det här slår allt med råge. Garvade så jag nästan kissade på mig.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Entusiast
Skrivet av marmeladov:

"...ska tolka det Net on Net säger som hot eftersom det är ett helt onödigt uttalande"
Ehh...va? Så onödiga uttalanden blir per automatik olaga hot?
Utan att bli långrandig, men du har fullständigt extremt super-ultra-missförstått vad olaga hot innebär...

Haha, ja polisen lär höja rejält på ögonbrynen om man klampar in hos dem och vill anmäla netonnet för att de packat dåligt och gjort lite "onödiga uttalanden"

Till tråden så hade jag nyttjat min rätt att via lag om distansköp att returnera de varor som blivit skadade. Kanske returnera allt till och med, så slipper man ha känslan att det kan dyka upp skador senare som du inte upptäckt ännu. Bara för att vara på den säkra sidan.

Nej nej nej nej nej! Inte ångerrätt när det rör potentiellt trasiga varor. Det kan bara ställa till det ännu mer eftersom köparen då bär ansvaret för frakten. Är varan då trasig när den kommer tillbaks så får köparen vackert förklara varför den är trasig och riskerar då att få betala för den. Sluta ge det rådet. Det är sånt som konsumentköplagen är till för. Ångerrätten under distansköplagen är för att kompensera för sådant man annars hade märkt i butiken. Som att byxorna inte sitter bra eller att nyansen på tröjan inte riktigt var den du tänkte dig. Alltså för att likställa distanshandel med handel i butik.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Nej nej nej nej nej! Inte ångerrätt när det rör potentiellt trasiga varor. Det kan bara ställa till det ännu mer eftersom köparen då bär ansvaret för frakten. Är varan då trasig när den kommer tillbaks så får köparen vackert förklara varför den är trasig och riskerar då att få betala för den. Sluta ge det rådet. Det är sånt som konsumentköplagen är till för. Ångerrätten under distansköplagen är för att kompensera för sådant man annars hade märkt i butiken. Som att byxorna inte sitter bra eller att nyansen på tröjan inte riktigt var den du tänkte dig. Alltså för att likställa distanshandel med handel i butik.

Såja. Sitt med i båten tack.
Och ja, jag som läste slarvigt. Såg inte det rörde sig om konstaterat trasiga varor. Du har rätt hetspelle

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk
Entusiast
Skrivet av marmeladov:

Såja. Sitt med i båten tack.
Och ja, jag som läste slarvigt. Såg inte det rörde sig om konstaterat trasiga varor. Du har rätt hetspelle

Skickades från m.sweclockers.com

Är bara så trött på att folk spontant använder distansköplagen i den här typen av ärenden utan att veta vilka risker det medför. I värsta fall får man nöjet med att betala för en vara som man precis lämnat tillbaks om den var förstörd när den når säljaren igen. Det låter som en väldigt dålig deal. Även om det är potentiellt trasiga saker bör man ta striden via konsumentköplagen först. Om man väljer ångerrätten ska man ha klart för sig vilka risker det medför, något som folk som rekommenderar det är väldigt dåliga på att varna för.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

det där är ju ett solklart fall av fraktskada, det ska inte drabba dig, speciellt en hårddisk fel kan visa sig långt senare även om den låt sig funkar nu ok skulle jag aldrig lita på att använda en hårddisk som bara låg löst i ett paket aldrig i livet. jag undrar ifall du hade skickat en hårddisk sådär i retur eller garanti dom skulle nog nekat dig direkt vill jag lova vilka amatörer..

Det är dom som packat som amatörer dom får ta det med posten tycker jag så kanske dom lär sig, du ska inte behöva göra extra jobb bara för dom anställer nån pajas där som inte kan förstå hur man packar känsliga pc prylar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlashTec:

ring KO om du.känner dig felaktigt behandlad

Nja, först skall man alltid försöka lösa problemen mot företaget, KO är sista utvägen när dom vägrar.

Permalänk
Medlem

Har själv jobbat med försäljning mot konsumenter och har ganska bra koll på vad lagen säger.

Det är inget problem för dig att returnera produkterna, Du har alltid rätt till 14 dagars öppet köp enligt distansköplagen (ej att förväxla med köp direkt i butik). Visar sig en produkt inom 6 månader vara felaktigt antas felet automatiskt vara ett tillverkningsfel och du har rätt att få hjälp. Bevisbördan ligger på företaget. Vad gäller transportskada skall du inom skälig tid ( vi pratar veckor) reklamera varan mot säljaren, för din egen säkerhet bör du nog också ta bilder på paketet.

DU har påtalat felet direkt när du hämtade ut varan, du har tagit bilder, utan dröjsemål ringt och reklamerat transportskadan. Du skulle aldrig förlora i en rättegång.

Jag surfade och hittade en text på nätet från ett riktigt fall skrivet av KO. Här står det tydligt det är inte ditt ansvar att reklamera hos posten, det är säljarens. returen skall dessutom vara kostnadsfri eftersom det är en reklamation pga transportskada.

KO:s bedömning
Avtalsvillkoren på webbplatsen avser köpeavtal både med näringsidkare och
med konsument. Vid försäljning till konsument gäller dock tvingande regler till
konsumentens fördel och skydd.
I avtalsvillkoren som avser reklamationer och garantier anges att köparen ska
kontakta Posten eller DHL vid eventuell transportskada och för det fall
transportföretaget inte påtar sig skadeståndsansvaret kan konsumenten rikta
reklamationen till säljaren. En konsument ska som huvudregel rikta sin
reklamation till säljaren. Eftersom det inte är fråga om ett åtagande från
transportföretagens sida att för säljarens räkning avhjälpa fel i vara står
avtalsvillkoret i strid med tvingande lag och är därmed oskäligt.
Avtalsvillkoret om att kunden ska stå för kostnaden för retur i samband med
utnyttjande av reklamation eller garanti är oskäligt då även detta villkor strider
mot konsumentskyddande lagstiftning. En retur av en vara från konsument till
säljaren med anledning av en reklamation eller utnyttjande av garanti (dock ej
ångerrätt), ska ske utan kostnad för konsumenten.

Lycka till

Emil H

Permalänk
Medlem

Oj, den här tråden blev lite större än vad jag trodde, hade egentligen bara velat ha tankar kring hur jag skulle gå vidare med detta men har lärt mig grymt mycket och nu vet man ju vad man INTE ska göra.

Netonnet har varit riktigt schyssta mot mig tidigare under dom 10+ år jag handlat där, och dom har kompenserat mig rejält för krångel och felaktigheter för två ordrar som hänger samman med denna så jag hoppas de kan lösa detta också. Att kalla dom för ett dåligt företag eller bluffare tycker jag är obefogat, iallafall för min del, misstag kan alla göra och det har jag förståelse för, det är att överdriva. Detta var också första ggn jag handlade hos dom via postorder.

Det som hursom fick mig att till slut bli less var just det faktum att det var ett par turer med posten innan jag ens fick paketen. Enligt posten så fanns inte tjänsten tillgänglig på min adress, och då blev det att vi fick förhandla och lösa det, så jag slapp iallafall köra 10 mil utan räckte med 2,5 istället. Då är det besvikelsen när man väl får ut dem och de är i detta skick som gör att jag gav upp. Hehe.

Jag ska ta kontakt med Netonnet imorgon så får vi se vad som händer. Posten orkar jag inte prata mer med nu, kanske ser jag om jag kan få ett intyg från damen som hjälpte mig, men jag anser att det kunde packats bättre och är inte deras fel.

Jag beställde ganska sent den dagen det skickades, 20-30 min innan stopptiden så förstår delvis om den personen som arbetade på lagret bara var trött, men ändå det är ändå hyfsat känslig elektronik som skickas så man tycker ju att dom åtminstone kan försöka. Hårddisken låg liksom helt lös i kartongen, vem vill ha den då?

Var ju en hel del som blev fel med denna order från början till slut, men jag ska i första hand se om dom vill lösa det på något bra sätt. Jag har inte rört grejerna ännu utan allting är obrutet, jag vill inte ångra köpet för jag vill ju ha dessa grejer, men också för att jag inte vill behöva betala för något som inte är mitt fel. Helst hade jag velat se att dom bara skickar samma saker igen och låter mig skicka tillbaka allt som kom med detta trasiga paket, då dröjer det ännu en vecka men sak samma, vill bara att det ska lösa sig, inte särskilt kul att ha köpt saker för massa pengar och sedan som en del säger inte veta om det finns dolda fel som är ett följd och kanske inte syns förrän månader senare.

Tack iallafall till alla som skrivit, jag berättar hur det gick sen när allt är klart : ) Ni är grymma grabbar (och dom få chicks som kan finnas i tråden : P )

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Det här är sånt som händer emellanåt enligt egna erfarenheter. Hänt mig 2ggr från två olika aktörer.
Första gången så var det min PS3a från Dustin Home som låg i en kartong i skicket med din. Kartongen var överdimensionerad utan inlägg så grejerna hade farit runt och slagit hål i emballaget.
PS3-kartongen var i OK skick däremot.

Sedan hade vi Spelbutiken som hade hårdpackat/tryckt ner flertalet spelfodral i en liten jiffypåse. Denna var det givetvis stora hål i som Posten ursäktade sig för, trots att det inte var deras fel.

Det går inte att gardera sig helt mot lagerpackare som slarvar tyvärr...

Visa signatur
Permalänk
Postnord

Skadat paket

Hej!

När det kommer till skadade paket så ska man anmäla synlig skada samma dag som paketet tas emot och dold skada inom 7 arbetsdagar. Jag förstår att det kan vara svårt att veta om innehållet är skadat om emballaget endast är lite upprivet, vilket gör att många tar med sig sitt paket hem fotar emballaget och sedan kollar om innehållet är helt, det är i detta fall viktigt att man spar allt emballage både yttre och inre, samt fotar om det är något som är trasigt. Man kan alltid om man är osäker redan på plats hos ombudet säga till att man inte kommer hämta ut paketet om man ser att emballaget är skadat, då kommer vi att skicka tillbaka paketet till avsändaren som i sin tur när de får paketet i retur får anmäla skadan till oss.

I detta fall skulle jag råda dig att ringa oss på kundservice så att vi får registrera ett ärende på att paketet som du hämtat ut var skadat, detta är ännu viktigare då du anar att vissa delar kan ha skadats i transporten pga hantering samt dåligt emballage. När ett ärende registrerats kommer du att få ett ärendenummer, detta ärendenummer kan du även ge till NoN.

För att vi ska kunna registrera ett ärende gällande skadan behöver vi kollinumret på paketet som du hämtade ut.

För att ta kontakt med oss på kundservice kan man antingen ringa på tele 0771-33 33 10 knappval 2, vi svarar mån-fre kl 8-18. Det går också bra att maila vår kundservice på kundservice.se@postnord.com

Med vänliga hälsningar
Erika PostNord Kundservice

Permalänk

Wow! Tjusigt! Visste inte att Postnord hade koll på denna tråden! Kanske fått ett tips? Oavsett, så är det bra jobbat, hoppas nu att trådskaparen tar kontakt med er.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Är det jag eller Netonnet som skall göra detta?

Precis det du säger ville jag göra, men då sa medarbetaren med relativt syrlig underton att det kan bli "surt" och "tråkigt" för mig då jag antagligen åker på kostnaden för dom trasiga varorna eftersom alla returvaror testas för handhavandefel och transportskador. Detta är ju rent förjävligt särskilt när jag på egen hand har varit ärlig och anmält det från första början!

Jag hade helt kunnat avstå att göra det och bara häva köpet direkt, men det gjorde jag ej.

Är det så illa som du säger kanske jag får tänka om. Blir väldigt trött och besviken, har egentligen inte tid eller energi för detta.

Alltså... varför inte bara lämna tillbaka på "öppet köp" så har du dina pengar i handen och du kan köpa från annat ställe?
Eller måste det vara hos just netonnet för att de har grejerna?
Hade jag fått ett sådant paket hade jag lämnat tillbaka det på stört, eller jag hade inte ens hämtat ut det hos posten...

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid_83:

Alltså... varför inte bara lämna tillbaka på "öppet köp" så har du dina pengar i handen och du kan köpa från annat ställe?
Eller måste det vara hos just netonnet för att de har grejerna?
Hade jag fått ett sådant paket hade jag lämnat tillbaka det på stört, eller jag hade inte ens hämtat ut det hos posten...

För att då kan Netonnet hävda att varorna inte är i ursprungligt skick och neka honom att lämna tillbaka dem.

Visa signatur

Asus Z87-A | Intel Core i5 4670k | Gigabyte GTX 770 OC | Corsair Vengeance 2x4GB | Samsung Evo 250GB | WD Blue 1TB | Corsair RM650 | Fractal Design R4 | Dell P2414H | Fujitsu P23T-6 Thor | SteelSeries Rival |
Microsoft Sidewinder X4 | QPAD FX 90 Mousepad | Creative Sound Blaster X-Fi | Sony 2x100W | Technics SB-CS6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Jag fick ej se paketen innan jag hade skrivit under AVIerna, dock påpekade jag det när jag fick dem utrullade, hon som hjälpte mig var väldigt stressad men förstående och hjälpsam, men jag ville ej vara besvärlig eller "i vägen" så jag tog dem och gick. Kanske var korkat nu i efterhand.

Jag har gjort samma "omtanke" som du i flera fall, men notera att "de" är där för att serva "dig" som betalt för frakt och en tjänst. Du kunde så fall väntat lite på sidan tills de kunnat hämta nån extra personal som kunde hjälpt dig, eller kön lugnat sig.

För 13kkr hade jag aldrig tagit emot det paketet.

Jag har hämtat ut en 20kkr+ dator, där förpackningen såg lite mör ut... Jag sa att antingen packar vi upp det på plats, med en av er, eller så accepterar jag det inte. Visade sig sån tur var att det företaget hade lagt hela laptop lådan väl packat i en annan låda, så det var bara yttre lådan och dess embalage som tagit stryk. Inre lådan var helt intakt, så jag tog emot det.

NetOnNet har gratis frakt, och kan de, så öser de ner så mycket de kan i ett paket. Du kan ju alltid välja att beställa det i "flera steg" nästa gång, eftersom de tydligen inte kan paketera ordentligt.

Gällande HDD/DVD, jag hade nog varit betydligt mer rädd för DVDn än HDDn. För HDD som är avstängd klarar 350G inom spec. För att sätta det i perspektiv, du... dör vid 100G.
DVD enheten har dock mycket plast detaljer mm, som inte tål så mycket.

Men visst har du rätt att häva köpet om du vill, oavsett. Dock hade jag hellre försökt titta på om de fungerar och ev garanti/försäkring på frakten.

Skrivet av lolarorsos:

Wow! Tjusigt! Visste inte att Postnord hade koll på denna tråden! Kanske fått ett tips? Oavsett, så är det bra jobbat, hoppas nu att trådskaparen tar kontakt med er.

Har har ju 5-6 dagar på sig iaf

Permalänk

Posten är det mest ansvarslösa bolaget i Sverige. De tar bra betalt för transporten men hanterar paketen på ett vårdslöst sätt. Alla paket som kan kastas skall tydligen kastas. Någon ansvarig borde resa med och inspektera hur transporterna går till.

Detta med nätbutikernas kassa paketering av känsligt gods är rent tragiskt. NetOnNet skickade mig fyra WD 4TB Red i ett paket av skokartongs storlek med lite papper emellan. Kartongen var förstås rejält kantstött och endast en disk kunde användas (acceptabel obalans). Posten bestred att de gjort något fel så NetOnNet fick stå för kostnaden då de ansågs ha brustit i förpackning.

Nu for en månad sedan handlade jag på CDON och förhörde mig med chatten om hur en disk skulle förpackas. De försäkrade att disken skulle få rejält med packmateriel runt så en WD 4TB Red beställdes (skall ersätta disken från NoN).

Disken kommer i egen skokartong med enbart skumgummi på flatsidorna (okänsliga sidorna) och inget runt om. Disken spann inte ens upp utan bara klickade och pep. Disken gick förstås i retur och fakturan förföll till betalning. "Produkten är mottagen av vårt lager, men det kan ta upp till 14 arbetsdagar innan returen registreras av vårt lager..." Jag sitter här utan disk men som är betald. Efter mycket mail'ande om hur diskar skall förpackas så hoppas jag slippa returnera ytterligare en...

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

Fy fan att hantera såna dyra saker på det där viset ? vad är det för jävla noobs som jobbar där ? och inte kan paketera varsamt åt kunderna ? dom borde ha sparken, tror många tappar förtroende för dom nej det är allt bättre beställa dator delar från vettigare ställen som inet och komplett. jag skulle ha skickat tillbacka sakerna med engång och begärt pengarna tillbacka

dom är som är anställda på såna företag som håller på med att paketera elektronik, borde få undervisning hur man varsamt gör på rätt sätt.

Vad Gäller posten tycker jag dom ska börja bli mer varsam med paketen som ska skickas och ej slänga överallt som det vore skräp, saker går ju sönder får man tänka på och kan bli skadeskyldig imot kunden.

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waxinator:

Posten är det mest ansvarslösa bolaget i Sverige. De tar bra betalt för transporten men hanterar paketen på ett vårdslöst sätt. Alla paket som kan kastas skall tydligen kastas. Någon ansvarig borde resa med och inspektera hur transporterna går till.

Detta med nätbutikernas kassa paketering av känsligt gods är rent tragiskt. NetOnNet skickade mig fyra WD 4TB Red i ett paket av skokartongs storlek med lite papper emellan. Kartongen var förstås rejält kantstött och endast en disk kunde användas (acceptabel obalans). Posten bestred att de gjort något fel så NetOnNet fick stå för kostnaden då de ansågs ha brustit i förpackning.

Nu for en månad sedan handlade jag på CDON och förhörde mig med chatten om hur en disk skulle förpackas. De försäkrade att disken skulle få rejält med packmateriel runt så en WD 4TB Red beställdes (skall ersätta disken från NoN).

Disken kommer i egen skokartong med enbart skumgummi på flatsidorna (okänsliga sidorna) och inget runt om. Disken spann inte ens upp utan bara klickade och pep. Disken gick förstås i retur och fakturan förföll till betalning. "Produkten är mottagen av vårt lager, men det kan ta upp till 14 arbetsdagar innan returen registreras av vårt lager..." Jag sitter här utan disk men som är betald. Efter mycket mail'ande om hur diskar skall förpackas så hoppas jag slippa returnera ytterligare en...

självklart är det så, alla leverantörer och speditörer minskar kostnader för transportmaterial. Att packmaterialet är dyrt är vi alla medvetna om p.g.a oljekrisen i mexiko samt sockerrörs krisen i skåne. Plast är numera en lyx produkt och skall användas dagligen som klädmaterial för att visa sin status som rik människa.

sarcasm

Dold text
Visa signatur

Dator 1: i7 5960X | ASUS X99-E WS | EVGA Titan X + MSI Titan X SLI | 3x Qnix 2710| 1.2TB PCI-E SSD+120gb SSD | 64gb RAM | Seasonic X-1250
Dator 2: i5 4670k | 1x 780 | 256gb SSD | 16gb RAM | BeQuiet L8 650w
Laptop: Asus G551jm | GTX 860m | i7 4710HQ | 8gb RAM

Permalänk
Medlem

Jag är väldigt tacksam för responsen jag fick av er allihopa, stort tack, jag lärde mig hur man inte skall göra och dessutom fick jag ju hjälp, fantastiskt.

Så hur gick det då? Jodå, det löste sig väldigt bra.

Jag kontaktade Netonnet på måndagen, och inom fem minuter efter svar så hade medarbetaren i andra änden bokat ett nytt utskick till mig med samtliga delar. Vidare tog NoN på sig att göra en anmälan till PostNord och jag som kund fick reklamera mot Netonnet. Fraktsedel och packmaterial fick jag skickat till mig för att ta bort ev. kostnad för returen. Jag fick dessutom kompensation i form av en uppgraderad produkt.

Jag är inte bara nöjd med deras service, utan jag är supernöjd. I fortsättningen kommer jag med gott samvete kunna rekommendera dem och beställa därifrån, detta löstes galant.

Det nya paketet jag fick var packat avsevärt bättre, och hårddisken samt DVD läsaren låg denna gången i vita kuvert med tjock bubbelplast på insidan, samt allting satt och ingen komponent skramlade runt.

Postens hantering av ärendet är godkänd, dom har gjort vad dom har haft möjlighet att göra mot mig som kund. Att deras organisation är relativt trög är dock uppenbart.

Nu är datorn färdigbyggd och fungerar perfekt.

Slutet gott, allting gott : )

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommty:

självklart är det så, alla leverantörer och speditörer minskar kostnader för transportmaterial. Att packmaterialet är dyrt är vi alla medvetna om p.g.a oljekrisen i mexiko samt sockerrörs krisen i skåne. Plast är numera en lyx produkt och skall användas dagligen som klädmaterial för att visa sin status som rik människa.

sarcasm

Dold text

Om de verkligen vill snåla så skaffa en kraftig strimlare som klarar wellpapp och som gör remsor. Släng i gamla kartonger du inte behöver... vips så har du pack material.

Vet att du sa detta sarkastiskt, men ironiska är, det kostar en del när man ser det i stort perspektiv. Så kan man återanvända det så spara det en del.

Permalänk
Medlem

Hej,

Är det posten skriver nedan verkligen juridiskt hållbart? Inom rimlig tid ska man självklart anmäla men samma dag känns inte inom rimlig tid.

Skrivet av Posten AB:

Hej!

När det kommer till skadade paket så ska man anmäla synlig skada samma dag som paketet tas emot och dold skada inom 7 arbetsdagar. Jag förstår att det kan vara svårt att veta om innehållet är skadat om emballaget endast är lite upprivet, vilket gör att många tar med sig sitt paket hem fotar emballaget och sedan kollar om innehållet är helt, det är i detta fall viktigt att man spar allt emballage både yttre och inre, samt fotar om det är något som är trasigt. Man kan alltid om man är osäker redan på plats hos ombudet säga till att man inte kommer hämta ut paketet om man ser att emballaget är skadat, då kommer vi att skicka tillbaka paketet till avsändaren som i sin tur när de får paketet i retur får anmäla skadan till oss.

I detta fall skulle jag råda dig att ringa oss på kundservice så att vi får registrera ett ärende på att paketet som du hämtat ut var skadat, detta är ännu viktigare då du anar att vissa delar kan ha skadats i transporten pga hantering samt dåligt emballage. När ett ärende registrerats kommer du att få ett ärendenummer, detta ärendenummer kan du även ge till NoN.

För att vi ska kunna registrera ett ärende gällande skadan behöver vi kollinumret på paketet som du hämtade ut.

För att ta kontakt med oss på kundservice kan man antingen ringa på tele 0771-33 33 10 knappval 2, vi svarar mån-fre kl 8-18. Det går också bra att maila vår kundservice på kundservice.se@postnord.com

Med vänliga hälsningar
Erika PostNord Kundservice

Permalänk
Medlem
Skrivet av niklasloow:

Hej,

Är det posten skriver nedan verkligen juridiskt hållbart? Inom rimlig tid ska man självklart anmäla men samma dag känns inte inom rimlig tid.

Synlig skada samma dag, dold inom 7 dagar låter väl rimligt? Om du ser att paketet är mos kan du anmäla det direkt. Om det inte går att avgöra på direkten så har du en vecka på dig att anmäla.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFalk:

Hursomhelst, NetOnNet är helt okej jämfört med vissa andra företag...som fyra bokstäver som börjar på C.

Jag tror jag känner igen mig när en dam från Norge ringer och säger att mina varor (värde 5k) har hamnat i hennes paket. Jag bor i Helsingborg, företaget med fyra bokstäver som börjar på C hade ingen aning hur detta kunde hända, tog "bara" 3 veckor längre tid och de vägrade ge ut kompensation till den snälla damen som ringde mig och berättade detta samt även betalde SJÄLV för frakten på paketet från norge till mig.

Visa signatur

"De som fattar, fattar."

Permalänk
Medlem
Skrivet av running_wild:

Jag tror jag känner igen mig när en dam från Norge ringer och säger att mina varor (värde 5k) har hamnat i hennes paket. Jag bor i Helsingborg, företaget med fyra bokstäver som börjar på C hade ingen aning hur detta kunde hända, tog "bara" 3 veckor längre tid och de vägrade ge ut kompensation till den snälla damen som ringde mig och berättade detta samt även betalde SJÄLV för frakten på paketet från norge till mig.

Lite kul faktist. Hände mig men omvänt. En herre från Danmark hade beställt lite... fredagsunderhållning *host* skickade ett FB meddelande till honom om att jag fått hans paket. Nästa dag så skickade jag det vidare till Danmark så han kunde njuta nästkommande vecka. Dock fick jag ingen kompensation från C*** eller någon annan. Kändes dock som kompensation att slippa ha hans 'varor' i närheten.

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010