Dell XPS 13 med Infinity-skärm

Permalänk
Melding Plague

Dell XPS 13 med Infinity-skärm

Tack vare slimmade skärmramar är Dell XPS 13 världens minsta 13,3-tumsdator, något som väckt stor uppmärksamhet världen över. Det har nu blivit dags att syna modellen i sömmarna.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Konsolgrävare

Denna före nya Apple Macbook alla dagar i veckan!

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 PRO | PlayStation Portal | Nintendo Switch 2 | Xbox Series X | MiSTER Pi - Retro Gaming FPGA Board | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X | Steam Deck |

Permalänk
Medlem

Väldig trevlig laptop, men tråkigt att den använder en Samsung PM851 SSD.

Samsung PM851 är OEM-varianten av Samsung 840 Evo. Precis samma specs (och problem), men olika namn.

Visa signatur

Project AI (där fritiden inte räckt till...) | i7-14700 | Nvidia RTX A6000 | Vardagsrumsdator I | Casemoddat NR200P Sakura Limited Ed. SFF | Ryzen 5900X | ROG Strix 3080 White | ROG Crosshair VIII Impact X570 mini-DTX | CM SFX Gold 850W White | Kraken Z68 White AIO | Sennheiser HD 800 genom Aune X1S DAC + Onkyo A/V Receiver | LG OLED 77"| Vardagsrumsdator II | Casemoddat Lian Li O11 med optical-bonded transparent LCD i sidopanel och frontglas | i7-14700F | RTX 4070 | Thermalright FN240 AIO | LG OLED 42" | Macbook Pro 14" M1 Pro | Surface Pro i7 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyvar1:

För de som gillar fläktljud så varför inte?

Visa signatur

🖥️:Phanteks Enthoo Evolv X | Ryzen 7 7800X3D | Arctic Freezer II 420 | 6x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Asus B650 ProArt Creator | 32Gb Corsair Vengeance 6000Mhz CL30| Samsung 990 Pro 2+1TB | ASUS TUF 3080 12Gb | Corsair RM1000x Shift | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | Ducky One 3 Mini RGB |

Permalänk
Avstängd

Lite tråkigt med fläktljudet, men väljer hellre denna än Apples nya MacBook alla dagar i veckan.

Permalänk
Medlem

Var en sån här jag hade tittat på och funderat på att köpa fram tills jag igår bestämde mig för att Beställa en Macbook Pro istället.

Verkar ju vara en riktigt trevlig dator, men hög ljudnivå som går av och på är något som stör mig som bara den. Andra tidigare UX32VD-användare med samma fläktproblem som mig kan förmodligen relatera till detta.

Skrivet av XFTality:

Väldig trevlig laptop, men tråkigt att den använder en Samsung PM851 SSD.

Samsung PM851 är OEM-varianten av Samsung 840 Evo. Precis samma specs (och problem), men olika namn.

Detta är ju i så fall katastrof. Känns tveksamt om Samsung ens lyckas lösa det.

Permalänk
Medlem

Udda med fläktljudet måste jag säga.

En klasskamrat har denna och den är då tystare än våra Lenovo T420 som vanligtvis rullar på här på skolan.
den gör inte heller några random susningar med fläktarna heller när han sitter och surfar eller liknande utan mest vid belastning över 50% som den surrar lite som de flesta lenovos gör på skolan vid energisparläge där de inte riktigt går passivt utan konstant använder fläkten.
(hårddiskarna blir dock super sega då och de flesta skruvar på med energin processorn får ta samt minsta idle hastigheten.)

Visa signatur

Ryzen 7 5700x3d, MSI B450 Tomahawk Max, 2x16 gb kingston reaper rgb 3600 mhz Gigabyte rtx 4060 ti Eagle OC och nätagg be quiet 700w SSD: 1 tb pny cs 900, 2x Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb, 1x Samsung PM9A1 1 tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av orginallinus:

Fast en passivt kyld dator lär ha kass prestanda och bli ganska varm under längre belastning typ som dagens superplattor. Så jag köper nog hällre en med aktiv kylning. Men vi får se när den väl testats riktigt (macen)

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Och folk undrar varför många av oss vill ha fläktlöst. Små fläktar på högvarv, ryser av bara tanken.

x305 är tyvärr det bästa alternativet för oss ljudallergiker som inte vill betala 15k men dessvärre tyckte någon beslutsfattare på Asus att en "premium"-ultrabook inte behöver bakbelyst tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av merdique:

Och folk undrar varför många av oss vill ha fläktlöst. Små fläktar på högvarv, ryser av bara tanken.

Skickades från m.sweclockers.com

Vadå, är väl trevligt med en liten jetmotor i datorn?

Nä, jag håller med. Finns ingenting värre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av merdique:

Skickades från m.sweclockers.com

Fast prestandan vid passiv kylning är oftast fruktansvärd. Det finns bara så mycket man kan göra med tidens teknik om man endast får producera x antal watt vid full belastning.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av merdique:

x305 är tyvärr det bästa alternativet för oss ljudallergiker som inte vill betala 15k men dessvärre tyckte någon beslutsfattare på Asus att en "premium"-ultrabook inte behöver bakbelyst tangentbord.

Min laptop märker man knappt ljudet på i vanliga fall men ibland bara helt random så går den upp i högvarv, jag kanske inte ens gör någonting eller bara sitter vid Word, det kan inte heller vara uppdateringar eller någonting för sådant sköter jag själv

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av tyvar1:

Hade den varit passiv så ja, helt klart. Nu: aldrig i livet. Min nästa laptop SKA vara passiv; något annat är helt uteslutet.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Datavetare
Skrivet av merdique:

Fläktljudet upplevs som ett mycket större problem sedan mekaniska diskarna helt förpassats till historien för denna kategori laptops. Hoppas att Core-M konceptet tar ett par steg framåt i nästkommande generationer, Core M på Broadwell är trots allt "version 1.0" så borde gå att förbättra tekniken en del. Går säkert att pusha semi-passiva modeller en bit till också, om fläkten står still utom under riktigt hård last är det nog den bästa lösningen.

Angående bakbelysning på tangentbordet, är det verkligen så viktigt? När man väl lärt sig skriva med någorlunda korrekt fingersättning så tittar man ändå aldrig på tangenterna vilket gör belysningen onödig. Har själv möjlighet till belyst tangentbord men har det avslaget.

Från artikeln

"Den punkt Microsoft och därmed Dells dator behöver bli bättre på är gester rent generellt, då de ibland inte registreras."

är tyvärr något flera som testat denna maskin kommenterat kring, verkar som Microsoft har lite att jobba med kring deras precision touchpad stöd inför Windows 10. 2014 års XPS har en touchpad från Synaptics och skulle säga att den är helt i nivå med MBP/MBA på just gester, tap-to-grab, two-finger-scroll och liknande (erfarenhet från att gå från MBP/OSX till XPS15/Win8.1 som primär laptop).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Hedersmedlem

Då kanske dom passar på att göra en ny version av XPS 15

Visa signatur

Kom in och häng med oss på Discord!

Permalänk
Medlem

Måste säga att oavsett vilken av alla ultrabooks jag testat så finns det ingen som riktigt slår Apples pekplatta, många är hästlängder ifrån när det kommer till känslan och hur pass responsiv och vältrimmad den är. Självklart en personlig åsikt dårå.
Men men, om mn skulle ta och satsa på denna eller invänta Surface Pro 4? När den nu kommer..

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Satan vilken skillnad det är mellan HD graphics 5300 och 5500, för att inte tala om ren processorkraft mot M-serien. Det här är ju ett skott rätt i magen på Macbook haha.

Visa signatur

🖥: CPU: Intel Core i7-4790K Mobo: Asus Maximus VII Gene GPU: ASUS GTX 1070 ROG Strix OC RAM: Corsair Vengeance Pro 16GB 2133Mhz SSD: Samsung 840 EVO 250GB PSU: EVGA SuperNOVA G2 750W CPU-kylare: Noctua NH-D15S Chassi: Fractal Design Arc Mini
🎧: Sennheiser PC 363D
📱: LG G6
🎧: Sony WH-1000XM2

Permalänk
Medlem

Verkar vara en riktigt trevlig laptop! Hade antagligen blivit en sådan om jag varit i behov av en ny för tillfället men lär inte hända innan windows 10 hunnit levereras ändå Trevlig recension!
En fråga dock, den där adaptern från usb till vga, hdmi etc ingick den eller är det något man får köpa löst?

Visa signatur

MAIN:   | 4770k | r9 290 tri-x OC | 16GB | Be Quiet Shadow Rock 2 | Corsair 350D | EVGA Supernova G2 850w |
HTPC:   | 4360 | 8GB | Scythe Shuriken Rev. B | Cooler Master Elite 120 |
Laptop: HP spectre x360

Permalänk
Avstängd
Skrivet av orginallinus:

Aa fast kom det verkligen ut en passiv 13,3" laptop från Apple denna gången? Vad jag förstår var det bara en 12" modell?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av cider123:

Aa fast kom det verkligen ut en passiv 13,3" laptop från Apple denna gången? Vad jag förstår var det bara en 12" modell?

En dator behöver inte vara passivt kyld för att vara tyst. Macbook Air 11 och 13 är knäpptysta om de inte belastas ganska hårt.

Permalänk
Medlem

Grymt synd att det inte går att få mer RAM. Med 32GB RAM hade det blivit en perfekt jobbdator (16GB hade iofs räckt för att det skulle fungera).

Visa signatur

Min dator: Intel i7 2600K@4.5GHz // 8GB RAM // GTX 780 | Frugans: Intel i7-6700K // 16GB RAM // GTX 1080

Permalänk
Medlem

Synd det där med ljudet. Annars verkar det som en vinnare.

Visa signatur

i9 10980XE | 128 GB DDR4-3600 | ASUS X299 WS PRO | RTX 5080 Founders Edition
R7 5700X | 64 GB DDR4-3200 | Gigabyte B550 Gaming X V2 | RTX 2080 Ti Founders Edition

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Teddis:

Synd det där med ljudet. Annars verkar det som en vinnare.

Jag har hört att FHD-versionen har en högre tröskel innan den börjar väsnas. Ska försöka hitta lite mer konkret info.

Permalänk
Medlem

Trevlig recension som vanligt. Betydligt mer djupgående än de andra jag har hittat av XPS 13. Väntar med iver på att min anländer!

Permalänk
Medlem

Såg att FHD-versionen finns på dell.se numera. Då blev det helt plötsligt väldigt intressant! Tidigare har de bara haft touch-varianten att välja på.

Visa signatur

ASUS TUF Gaming B550M-PLUS ~ AMD Ryzen 5600 XT ~ ASUS TUF Gaming AMD Radeon RX 6800
Corsair Vengeance LPX Red 16GB (2x8GB) 2400MHz DDR4 ~ Samsung SSD 860 EVO M.2 1TB
Corsair RM750 750W 80+ Gold

Permalänk
Skrivet av jOnÄTÄn:

Fast en passivt kyld dator lär ha kass prestanda och bli ganska varm under längre belastning typ som dagens superplattor. Så jag köper nog hällre en med aktiv kylning. Men vi får se när den väl testats riktigt (macen)

Min fläkt går aldrig igång om jag inte spelar. Aldrig hänt jag skulle jämföra denna mer med en MacBook PRO.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, Nintendo 3DS moddat
Ringa: iPhone 13 Pro

Permalänk
Medlem

Måste bara nämna en sak innan ni alla dissar den för ljudet. Av det folk skriver på notebookforum så låter just QHD+ modellen mycket oftare, FHD modellen är i princip alltid tyst om man inte belastar den väldigt tungt, därför är en jämförelse med ex macbook air inte rättvis då den har mycket mindre upplösning likaså.

Edit: Synd bara på priset i Sverige, hade gärna köpt i3, 4gb, 128gb, FHD modellen i Sverige för 6000kr som den kostar i USA.

Permalänk
Medlem

De som tror att fläktarna är högljudda har inte haft någon bra laptop sedan åtminstone år 2000. T.o.m. min gamla Inspiron 1520 från 2007 är semi-passiv och när fläkten väl startas så hörs den i princip inte.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lolle:

Måste bara nämna en sak innan ni alla dissar den för ljudet. Av det folk skriver på notebookforum så låter just QHD+ modellen mycket oftare, FHD modellen är i princip alltid tyst om man inte belastar den väldigt tungt, därför är en jämförelse med ex macbook air inte rättvis då den har mycket mindre upplösning likaså.

Edit: Synd bara på priset i Sverige, hade gärna köpt i3, 4gb, 128gb, FHD modellen i Sverige för 6000kr som den kostar i USA.

kan du inte beställa den från USA då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fire_Ice:

De som tror att fläktarna är högljudda har inte haft någon bra laptop sedan åtminstone år 2000. T.o.m. min gamla Inspiron 1520 från 2007 är semi-passiv och när fläkten väl startas så hörs den i princip inte.

Fast nja, datorn kan i övrigt vara riktigt bra fast dras med en dålig fläkt, även idag. Jag har ett bra exempel. Min Vaio Pro 13 köpt 2014 har finfin prestanda, bra byggkvalitet och bra skärm MEN fläkten låter högt och tonen är inte trevlig. Innan hade jag en Asus UL30 köpt 2010, som var sämre på alla punkter jag nämnde innan och kostade halva priset jämfört med Vaio:n, MEN som hade en mycket tystare och bättre fläkt.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 3600 XT | RAM: 16GB 3200MHz | MB: Asus Prime B350-Plus | GPU: GeForce RTX 3070 | PSU: EVGA 650 GQ | Chassi: Fractal Design Define C | SSD: Intel 600p 512 GB