ASUS GeForce GTX 980 STRIX

Permalänk
Medlem

ASUS GeForce GTX 980 STRIX

Hej Sweclockers,

Som trådtiteln säger så har jag köpt mig ett ASUS GeForce GTX 980 STRIX med semipassiv kylning. Det jag reagerade på när jag startade GPU-Z var Idle tempsen på kortet. De ligger strax över 60 grader efter 30 minuters användning, det känns aningen högt då man kollar webben kan man utläsa 30 grader på samma kort vid idle temps.

Någon annan som äger detta kort och känner igen sig?

Ska tillägga att när jag spelar så ligger tempsen lägre med några grader än när jag stirrar på skrivbordet. Rumstemperaturen är normal och jag har god cirkulation i mitt chassi. Innan hade jag ett GTX780ti från EVGA och det kortet var alltid svalt.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lamerman:

Hej Sweclockers,

Som trådtiteln säger så har jag köpt mig ett ASUS GeForce GTX 980 STRIX med semipassiv kylning. Det jag reagerade på när jag startade GPU-Z var Idle tempsen på kortet. De ligger strax över 60 grader efter 30 minuters användning, det känns aningen högt då man kollar webben kan man utläsa 30 grader på samma kort vid idle temps.

Någon annan som äger detta kort och känner igen sig?

Ska tillägga att när jag spelar så ligger tempsen lägre med några grader än när jag stirrar på skrivbordet. Rumstemperaturen är normal och jag har god cirkulation i mitt chassi. Innan hade jag ett GTX780ti från EVGA och det kortet var alltid svalt.

Tack på förhand!

Tror inte du skall lita på gpu-z, testa med annat program som t.ex. HW info.
http://www.hwinfo.com/

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Tack för tipset. Tyvärr visar den samma siffror. Men lär ju vara för att fläktarna stängs av då grafikkortet är Idle. Kan inte tänka mig något annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lamerman:

Tack för tipset. Tyvärr visar den samma siffror. Men lär ju vara för att fläktarna stängs av då grafikkortet är Idle. Kan inte tänka mig något annat.

Fläktarna skall väl styras av temperatur och inte användningsgrad?
Vet inte om det är en inställning när fläktarna skall starta, har inget semipassivt kort själv.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MacAllan:

Varför inte?? Är det något program jag litar på är det gpu-z

TS: vad har du för chassi? Hur ser kylningen ut?

Permalänk
Medlem
Skrivet av makn:

Varför inte?? Är det något program jag litar på är det gpu-z

TS: vad har du för chassi? Hur ser kylningen ut?

Jo gpu-z är ett bra program i många avseende, men jag är inte säker på att det läser tempen rätt.
Har hört andra som fått felvärde där.

Permalänk
Medlem

Hej. Har själv ett exakt likadant kort som ni ser i sign.
Just nu idlar kortet på 29 grader enligt msi afterburner.

Fläktarna är helt av, och drar inte igång förens typ kortet uppnår 60 grader. Låter som du fått ett kasst ex, eller har väldigt dåligt luft flöde.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D Airflow Moderkort: ASUS ROG Strix Z790-F Gaming WIFI
CPU: i5 13600K @ 5Ghz CPU kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance 32GB DDR5 6000Mhz CL36
GPU:
MSI Suprim X RTX 3080 Nätagg: Corsair AX 860i OS disk: Samsung EVO 850 512GB SSD Lagringsdisk: WD 1TB & WD Green 2TB Tangentbord: Corsair Strafe RGB MX Silent Hörlurar: SteelSeries Arctis 7 2019 Skärm: Svive Pyx 34C801 Musmatta: SteelSeries Qck+ Mus: Corsair Sabre RGB

Permalänk
Medlem

vilket chassi och hur är chassi fläktarna?

Permalänk
Medlem

Mitt msi gtx 980 idlar omkring 45 C passivt men då krämar den till 4 skärmar. Fläktarna startar inte förren 65 C tror jag, det är väl samma på strix?

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drasteroid:

Hej. Har själv ett exakt likadant kort som ni ser i sign.
Just nu idlar kortet på 29 grader enligt msi afterburner.

Fläktarna är helt av, och drar inte igång förens typ kortet uppnår 60 grader. Låter som du fått ett kasst ex, eller har väldigt dåligt luft flöde.

Detta svar är för samtliga frågor om vilket chassi och hur kylningen ser ut. Jag har ett Corsair Obsidian 750D som kyls av 2x120mm i fronten som drar in luft, 2x120mm i topp tillsammans med min Hydro H100 där fläktarna drar luft genom kylaren och ut ur chassit. Längst bak har jag en 120mm som också trycker ut luft ur chassit. Enligt mig en cirkulation som fungerat klockrent och endast detta kort som tycks har värmeproblem. Mitt EVGA 780ti kylde perfekt.

Jag vet nu vad som ställer till problemet. Tydligen är det väldigt många som upplevt problem med att deras kort inte throttlar ner som de ska. Detta beror på att man har en bildskärm som kör 144hz. Mitt kort ligger konstant på 950mhz klock på GPU, så fort jag ställer om till 120hz på skärmen så throttlar kortet ned till 135Mhz vid Idle. Detta är tydligen ett känt problem.

Men även då kortet ligger på 135Mhz så har jag en idle temp på 40 grader vilket är betydligt mycket högre än vad du uppnår @Drasteroid.
Jag ska nog ta ett snack med Webhallen gällande detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lamerman:

Detta svar är för samtliga frågor om vilket chassi och hur kylningen ser ut. Jag har ett Corsair Obsidian 750D som kyls av 2x120mm i fronten som drar in luft, 2x120mm i topp tillsammans med min Hydro H100 där fläktarna drar luft genom kylaren och ut ur chassit. Längst bak har jag en 120mm som också trycker ut luft ur chassit. Enligt mig en cirkulation som fungerat klockrent och endast detta kort som tycks har värmeproblem. Mitt EVGA 780ti kylde perfekt.

Jag vet nu vad som ställer till problemet. Tydligen är det väldigt många som upplevt problem med att deras kort inte throttlar ner som de ska. Detta beror på att man har en bildskärm som kör 144hz. Mitt kort ligger konstant på 950mhz klock på GPU, så fort jag ställer om till 120hz på skärmen så throttlar kortet ned till 135Mhz vid Idle. Detta är tydligen ett känt problem.

Men även då kortet ligger på 135Mhz så har jag en idle temp på 40 grader vilket är betydligt mycket högre än vad du uppnår @JoakimBeijer.
Jag ska nog ta ett snack med Webhallen gällande detta.

Jag sitter iofs inte på varken 144 eller 120Hz skärm. 60Hz är det här
Just nu har ja lirat lite och, nu idlar jag på 44 grader.

Så vet inte om 40 grader är något att fundera över ens?

Visa signatur

CPU: i5 13600K @ 5Ghz CPU kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance 32GB DDR5 6000Mhz CL36
GPU:
MSI Suprim X RTX 3080 Nätagg: Corsair AX 860i OS disk: Samsung EVO 850 512GB SSD Lagringsdisk: WD 1TB & WD Green 2TB Tangentbord: Corsair Strafe RGB MX Silent Hörlurar: SteelSeries Arctis 7 2019 Skärm: Svive Pyx 34C801 Musmatta: SteelSeries Qck+ Mus: Corsair Sabre RGB

Permalänk
Medlem

Nackdelar med att det ligger högre vid idle förrutom eventuellt ljud från fläkten?

Visa signatur

Corsair Obsidian 750D / Intel Core i7-5820K (OC 4.4Ghz) / ASUS X99-DELUXE / Corsair Hydro H55 / Crucial Ballistix Sport 16GB DDR4 2400MHz / ASUS GeForce GTX 980 STRIX 4GB OC / Corsair PowerSupply CS850M / Samsung 840 EVO SSD 250GB / 2x ASUS VG248QE 24" 1ms 144Hz 3D / Ducky Mini MX RED / Razor Mamba 4G

Permalänk
Medlem
Skrivet av nick123:

Nackdelar med att det ligger högre vid idle förrutom eventuellt ljud från fläkten?

Inget ljud ifrån fläktarna, då dom är 100% av innan 60-65 grader uppnås

Visa signatur

GPU:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drasteroid:

Inget ljud ifrån fläktarna, då dom är 100% av innan 60-65 grader uppnås

Antar att min Idle är högre än din då min skärm (För stunden) är satt på 120hz.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lamerman:

Antar att min Idle är högre än din då min skärm (För stunden) är satt på 120hz.

Min klockar inte heller ner vid 144hz.
Jag kör nu på 120hz och då ligger den på 135mhz som sig bör.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av makn:

Min klockar inte heller ner vid 144hz.
Jag kör nu på 120hz och då ligger den på 135mhz som sig bör.

Skickades från m.sweclockers.com

Precis, ett känt problem. Riktigt tråkigt att dom inte fått tummen ur och fixat en sån sak.

Permalänk
Medlem

Jag kör en 120Hz monitor och en 60Hz tv med mitt Strix. Enligt ASUS GPU Monitor så ligger jag på 42grader idle efter en heldag med spelanden och filmtittanden, GPU Clock på 135MHz med en dipp till 1177MHz varannan minut. Fläkten går bara igång när jag lirar BF4...

Edit: Undertiden jag skrev sjönk temperaturen till 40/39grader.

Permalänk

Lånar tråden då min fråga handlar just om detta kort som diskuterats.

Uppgraderade för en vecka sedan från ett ASUS GTX 680 till ASUS GTX 980 STRIX. Spelen flyter på fantastiskt men jag tycker det väldigt konstigt att ett tre år nyare kort låter MER än mitt gamla. Så fort flätarna börjar tugga i 85% eller högre så låter kortet väldigt mycket.

Jag har bra luftflöde i chassit med en 200mm fläkt i taket och 2 120mm fläktar till placerade i fronten och baktill och kortet ligger runt 30 grader i idle.

Känns bara så udda att ett tre år nyare kort skall låta så hysteriskt mycket mer vid load. Mitt gamla märkte jag aldrig ens av...

RÄTTELSE: Det är redan vid 70% fläkthastighet som det börjar surra störande mycket... Va e de frågan om egentligen?! :S

Permalänk
Medlem

@madshrimp: Det låter ju inte bra! Jag skulle säga att det är fel på hårdvaran då jag aldrig upplevt att grafikkortet låter illa/ovanligt högt.

Permalänk
Skrivet av madshrimp:

Lånar tråden då min fråga handlar just om detta kort som diskuterats.

Uppgraderade för en vecka sedan från ett ASUS GTX 680 till ASUS GTX 980 STRIX. Spelen flyter på fantastiskt men jag tycker det väldigt konstigt att ett tre år nyare kort låter MER än mitt gamla. Så fort flätarna börjar tugga i 85% eller högre så låter kortet väldigt mycket.

Jag har bra luftflöde i chassit med en 200mm fläkt i taket och 2 120mm fläktar till placerade i fronten och baktill och kortet ligger runt 30 grader i idle.

Känns bara så udda att ett tre år nyare kort skall låta så hysteriskt mycket mer vid load. Mitt gamla märkte jag aldrig ens av...

RÄTTELSE: Det är redan vid 70% fläkthastighet som det börjar surra störande mycket... Va e de frågan om egentligen?! :S

Alltså jag har ett 980 Ti(men konstruktionen är väl likadan) och vid 70% fläkthastighet snurrar mina fläktar i 3120 RPM. Jag vet ingen fläkt som är tyst vid 3120 RPM.
Dock är det väl ytterst sällan fläktarna behöver ligga på 70%? Sen så är det så att 980 och 980 Ti blir varmare än tidigare kort, det är bara så helt enkelt. Den tekniska förklaringen till varför de blir det har jag dock inte.

Visa signatur

PSU: EVGA Supernova G2 850W Mobo: ASUS MAXIMUS VIII HERO CPU: i7 6700K + Noctua NH-D15 GPU: ASUS Strix GTX 980 Ti RAM: Vengeance LPX 16GB(2x8GB) 2666Mhz Monitors: BENQ XL2420G 1080p@144Hz Storage: 500 GB Samsung 850 Evo, 1 TB WD Blue OS: Win10 Peripherals: V-MODA Crossfade M-100, Razer DeathAdder 3.5G, Func KB-460 MX Red
Laptop: Dell XPS 13 9350

Permalänk
Skrivet av Phantomcave:

Alltså jag har ett 980 Ti(men konstruktionen är väl likadan) och vid 70% fläkthastighet snurrar mina fläktar i 3120 RPM. Jag vet ingen fläkt som är tyst vid 3120 RPM.
Dock är det väl ytterst sällan fläktarna behöver ligga på 70%? Sen så är det så att 980 och 980 Ti blir varmare än tidigare kort, det är bara så helt enkelt. Den tekniska förklaringen till varför de blir det har jag dock inte.

Tack för svar! Har tyvärr inga statistiska data från mitt gamla kort men i LOAD ligger mitt nya och pendlar runt 79 grader med en Fläktprocent på 70% som lägst och runt 85% som högst. Det ger en fläkthastighet på cirka 2300-2800 RPM.

Har dock flyttat på en chassifläkt nu som efter flytt blåser mer direkt mot grafikkortet. Vid snabbtest (=starta Witcher 3 och slåss med första bästa) kom jag aldrig över 67% (~2200 RPM) men skall pressa kortet lite hårdare i morgon.

Vad gäller designskillnader så vill jag minnas att Ti varianten har tre fläktar på kylaren så högre fläkthastighet för din del låter logiskt (förutsätter att fläktarna är lite mindre för att det skall få plats tre på följd)