Nytt svenskt projekt "Scaupa" på Indiegogo

Permalänk

Jäkla skitkvalitet på filmen om jag får säga det själv
Hoppas ni lyckas se vad som händer ändå.
Med vissa filmer så lyckas youtube inte särskilt bra med konverteringen, eller vad det nu är som händer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ludde.andersson:

Jäkla skitkvalitet på filmen om jag får säga det själv
Hoppas ni lyckas se vad som händer ändå.
Med vissa filmer så lyckas youtube inte särskilt bra med konverteringen, eller vad det nu är som händer.

Måste bara säga att det ser hur bra ut som helst, förutom youtube-kvaliteten då.
Ibland kan det ta tid innan 720 / 1080 blir tillgänglig, ibland funkar det inte alls. Vet ej anledning.

Har inte superföljt denna tråd och det kanske redan finns svar, men vad har du för datorkraft? Är det (eller kommer det bli?) ett väldigt krävande spel?
Vad är grundidén till spelet?
Har jag tolkat det rätt om det inte är ett spel, utan mer ett verktyg för att göra spel själv inuti?
Hur kommer det fungera generellt? Har man en "item box" med exempelvis ett färdigt hus, eller väggar så man kan bygga ett hus, eller träplankor, eller en yxa för att hugga träd? Tänkte liksom på vilken nivå man ligger på osv.

Visa signatur

Beställ aldrig soppa från en enbent servitör.

Permalänk
Skrivet av Asken:

Måste bara säga att det ser hur bra ut som helst, förutom youtube-kvaliteten då.
Ibland kan det ta tid innan 720 / 1080 blir tillgänglig, ibland funkar det inte alls. Vet ej anledning.

Har inte superföljt denna tråd och det kanske redan finns svar, men vad har du för datorkraft? Är det (eller kommer det bli?) ett väldigt krävande spel?
Har jag tolkat det rätt om det inte är ett spel, utan mer ett verktyg för att göra spel själv inuti?
Hur kommer det fungera generellt? Har man en "item box" med exempelvis ett färdigt hus, eller väggar så man kan bygga ett hus, eller träplankor, eller en yxa för att hugga träd? Tänkte liksom på vilken nivå man ligger på osv.

Tack!
Bra frågor.
Det behövs ett någorlunda modernt grafikkort, men annars inget särskilt. Man kan väl säga en vanlig mellanklass dator funkar perfekt.
Nä man ska inte se det som ett verktyg, även om många moment kan ses som det. Tanken är att fokusera på byggande, väldigt likt det man hittar i editorer men på ett lättillgängligt sätt så att man inte behöver vara proffs för att kunna "spela". Tanken är också att man ska kunna dela ut sin värld så att andra kan besöka den. Man kommer också att kunna definiera enkla spelmoment för att göra det hela lite mer spännande. Initialt så kommer man inte bygga husen själv, men det kan komma i senare versioner. Man placerar helt enkelt objekten i världen och justerar enkla egenskaper för dessa.

Man kan säga att det är en modifierad editor som kapslar och "gömmer" färdiga avancerade egenskaper som material, beteende m.m. Man kan också bygga i team om man vill det.

Permalänk
Medlem

Men jäklar åt f*n va grymt, helt galet alltså. Bland de mest imponerande jag någonsin sett.

Visa signatur

Ryzen 1700 @3,8Ghz 1,342V | Corsair Vengeance LPX 2x8Gb (CMK16GX4M2B3000C15) | Asus Prime x370 Pro | KFA2 GTX 1080 Ti

Permalänk
Skrivet av Tony32:

Men jäklar åt f*n va grymt, helt galet alltså. Bland de mest imponerande jag någonsin sett.

Oj tackar!

Permalänk
Skrivet av Asken:

...ville säga lite till för att förtydliga
Man kan ju jämföra lite med Minecraft, där kan man också bygga och hitta på lite vad som helst. Minecraft är varken en editor eller renodlat spel med färdiga missions, men många gillar det ju ändå.

Min tanke är att hålla Scaupa enkelt(old-school kanske), men med moderna finesser. Många andra spel säljer ju på "open-world", göra vad du vill med nästan obegränsade möjligheter osv, men min tanke är faktiskt lite åt motsatt håll :). Det ska vara skitenkelt att sätta sig in så att ett barn ska kunna fatta det, det är i alla fall mitt mål. Därför kommer jag att visa små världar som är enkla att överblicka, men ändå detaljerade nog för att bli intressanta. Vill man bygga ut och göra världarna större så får man göra det genom att koppla ihop andra världar osv.

Men som det sagts innan i tråden så kommer det nog med tiden att finnas olika svårighetsnivåer, "beginner, advanced" osv.

Sen om detta koncept fungerar vet man ju inte, blir kanske världens flopp

Permalänk
Medlem

Hej Ludde! Vad roligt att du fortfarande håller på med Scaupa! Postade lite i den gamla (eller denna? Kände inte igen första posten) tråden, kul att se att du kämpar vidare!

Visa signatur

Rigg: Intel i7 4790K @ 4,7 GHz delid | Noctua NH-U12S | Asus Z97-A | Corsair 2x4+2x8 GB 2133 MHz DDR3 RAM | EVGA RTX 2080 XC Ultra GPU | Intel SSD 2x 800 GB | Acer Predator XB271HU IPS skärm | M-Audio AV42 monitorer | HyperX Cloud 2-lurar | HyperX Pulsefire FPS mus

Permalänk
Skrivet av Snackbox:

Hej Ludde! Vad roligt att du fortfarande håller på med Scaupa! Postade lite i den gamla (eller denna? Kände inte igen första posten) tråden, kul att se att du kämpar vidare!

Tjena!
Tack för det, jo jag jobbar med att få fram en kampanj på Kickstarter. Jag har slutat på jobbet för att kunna jobba heltid med Scaupa, men det börjar bli lite panik nu ekonomiskt :(. Så nu måste jag få ut kampanjen så fort det bara går. Man får hoppas på det bästa.

Permalänk
Medlem

Tjena!
Tack för det, jo jag jobbar med att få fram en kampanj på Kickstarter. Jag har slutat på jobbet för att kunna jobba heltid med Scaupa, men det börjar bli lite panik nu ekonomiskt :(. Så nu måste jag få ut kampanjen så fort det bara går. Man får hoppas på det bästa.

Kul att höra att du vågar satsa på detta. Se nu till att få igång en kampanj! Så får jag en anledning till att skaffa kickstarter-konto

Visa signatur

Ridbyxan på Steam.

Permalänk
Medlem

Som många andra redan sagt så är det imponerande att du ensam skapat det här. Tror att vi alla längtar efter att kampanjen på kickstarter kommer igång

Permalänk
Skrivet av Sca:

Kul att höra att du vågar satsa på detta. Se nu till att få igång en kampanj! Så får jag en anledning till att skaffa kickstarter-konto

Hehe, tack!
Håller på att ta fram små filmsekvenser som kan passa. Letar efter lite musik också, hittade denna: http://stephanlindsjo.com/pond5.html

Skrivet av Pake:

Som många andra redan sagt så är det imponerande att du ensam skapat det här. Tror att vi alla längtar efter att kampanjen på kickstarter kommer igång

Jättekul att höra, tack!
Allt tar så lång tid bara...

Permalänk
Medlem

Jobbat med vindeffekter för att man ska få lite mer närvarokänsla när man kör omkring, det gör faktiskt en hel del.
Kommer snart ut med mer.

Visar hur det ser ut i tredjepersonsperspektiv...
https://www.youtube.com/watch?v=MTd_cttHCDY

Jag skulle vilja ha en sådan gräsklippare till sommar! =P
Ser bra ut, helt rätt att ha med denna effekt för närvarokänslan. Känns som att du kommer allt närmare en kickstarter!!! Längtar

Ena saken jag tänker på är att jag vill se lite mera lyfttrycks-effekt när avataren/hoverbot:en gasar på och lyfter lodrät uppåt samt mindre lyfttryck när den faller. Även att effekten avtar (i kvadrat?) baserad på avstånd, går det att ordna tro?

Andra saken jag märkte är kanske lite för tidigt att nämna men gör det ändå =P nämligen styrningen.
Animationen för kontrollen, styrningen ser ut som att roboten förflyttar sig i något som har högre densitet än luft, inte vatten direkt men någonstans där emellan gällande densitet; och/eller att gravitationen eller skalan i fysiken inte stämmer överens proportionerligt med roboten, dess massa och miljön omkring. Detta gäller för accelerations- och retardations-animationerna för roboten. Accelerationen är något för tvärt och retardationen bromsar in utan större motkraft i roboten.
Nu vet jag inte hur pass noggrant du vill ha det med detta men för mig som gillar att leka med RC helikoptrar ser och känner direkt att närvaron inte känns rätt i denna aspekt.
Köp en liten RC helikopter från hobbex eller liknande för ett par hundralappar och testa själv.
En till grej angående styrningen, nu behöver inte spelaren tänka på acceleration och retardation när den vill styra roboten fram, bakåt och få den att stanna i luften, då tanken inte är att göra ett flygsimulatorspel... om jag har förstått ditt projekt rätt. Däremot tycker jag att roboten ska "räkna" spelarens enkla styrning själv samt assistera spelaren och köra animationer som visar korrekt acceleration-retardation fysik trovärdigt.
Men det skulle vara kul om det fanns ett alternativ att då stänga av styrnings-assistenten för en avancerad styrning där spelaren får själv räkna accelerationen för att få roboten på rätt ställe, speciellt när massa räknas in i spelmekaniken för då skulle tunga saker verkligen kännas tunga och lätta saker kännas lätta
Ett fantasirikt nes spel i min barndom som kan beskriva denna "avancerade" styrning finner du här. Fasiken vad jag saknar detta spel.

Edit: 45 sekunder in i filmen visar det jag menar med känslan för tunga saker känns tunga

Permalänk
Skrivet av SolidReactor:

Jag skulle vilja ha en sådan gräsklippare till sommar! =P
Ser bra ut, helt rätt att ha med denna effekt för närvarokänslan. Känns som att du kommer allt närmare en kickstarter!!! Längtar

Ena saken jag tänker på är att jag vill se lite mera lyfttrycks-effekt när avataren/hoverbot:en gasar på och lyfter lodrät uppåt samt mindre lyfttryck när den faller. Även att effekten avtar (i kvadrat?) baserad på avstånd, går det att ordna tro?

Andra saken jag märkte är kanske lite för tidigt att nämna men gör det ändå =P nämligen styrningen.
Animationen för kontrollen, styrningen ser ut som att roboten förflyttar sig i något som har högre densitet än luft, inte vatten direkt men någonstans där emellan gällande densitet; och/eller att gravitationen eller skalan i fysiken inte stämmer överens proportionerligt med roboten, dess massa och miljön omkring. Detta gäller för accelerations- och retardations-animationerna för roboten. Accelerationen är något för tvärt och retardationen bromsar in utan större motkraft i roboten.
Nu vet jag inte hur pass noggrant du vill ha det med detta men för mig som gillar att leka med RC helikoptrar ser och känner direkt att närvaron inte känns rätt i denna aspekt.
Köp en liten RC helikopter från hobbex eller liknande för ett par hundralappar och testa själv.
En till grej angående styrningen, nu behöver inte spelaren tänka på acceleration och retardation när den vill styra roboten fram, bakåt och få den att stanna i luften, då tanken inte är att göra ett flygsimulatorspel... om jag har förstått ditt projekt rätt. Däremot tycker jag att roboten ska "räkna" spelarens enkla styrning själv samt assistera spelaren och köra animationer som visar korrekt acceleration-retardation fysik trovärdigt.
Men det skulle vara kul om det fanns ett alternativ att då stänga av styrnings-assistenten för en avancerad styrning där spelaren får själv räkna accelerationen för att få roboten på rätt ställe, speciellt när massa räknas in i spelmekaniken för då skulle tunga saker verkligen kännas tunga och lätta saker kännas lätta
Ett fantasirikt nes spel i min barndom som kan beskriva denna "avancerade" styrning finner du här. Fasiken vad jag saknar detta spel.
https://www.youtube.com/watch?v=MaTJAw0QDH0

Edit: 45 sekunder in i filmen visar det jag menar med känslan för tunga saker känns tunga

Tjena!
Jo lufttrycket kan jag ändra på om man vill. Jag samplar, läser av, vinden hela tiden så man kan stoppa in procedurala vindkällor också om man känner för det.

Jo du har rätt angående fysiken på roboten. Just nu är den en enkel variant för att det ska kännas bra och vara lätt att hantera i förstapersonsläge. Jag lade först in en fysikalisk modell av den, och precis som du nämnde så fick jag lägga till hjälpstyrning som stabiliserade det hela. Men jag frångick faktiskt det helt eftersom det blev lite jobbigt att flyga ändå. Jag ville att den ska kännas relativt rapp så att den, som sagt, känns bra i förstapersonsläge. Nackdelen är ju som du är inne på, nämligen att den ser lätt eller felaktig ut utifrån sett. Men just nu så tycker jag faktiskt att det är värt det. Men om det går vägen med kampanjen så går jag tillbaka igen och öppnar upp för möjligheten att flyga "på riktigt", då har jag mer tid att tweaka alla sådana saker.

Permalänk

Halloj
Lite rörelse, ser ut att väga väldigt lite men som jag sa innan i tråden så är det för att det ska funka bra i förstapersonsläge.

Modifiering och lite material. Materialen filtreras på lutningen, det är därför de inte målas överallt.

Permalänk

Hej, det var ett tag sen
Skaffade en facebook sida. Trodde jag skulle kunna klara mig utan men efter ett tag så insåg jag att det finns många grupper som kan vara bra att finnas med i när man jagar finansiärer.

Har bara lagt in lite bilder som ni redan sett, men gå gärna in och "gör vad man nu gör" så sprids infon kanske :).
Har försökt att få en annan url men det funkar inte riktigt, antagligen en inställning jag missat... jo jag är nybörjare på detta

https://www.facebook.com/pages/Scaupa/165020000311734

Annars så är det kickstarter kampanjen jag håller på med lite då och då när det finns tid över.

Permalänk
Mattecoach

Hej, det var ett tag sen
Skaffade en facebook sida. Trodde jag skulle kunna klara mig utan men efter ett tag så insåg jag att det finns många grupper som kan vara bra att finnas med i när man jagar finansiärer.

Har bara lagt in lite bilder som ni redan sett, men gå gärna in och "gör vad man nu gör" så sprids infon kanske :).
Har försökt att få en annan url men det funkar inte riktigt, antagligen en inställning jag missat... jo jag är nybörjare på detta

https://www.facebook.com/pages/Scaupa/165020000311734

Annars så är det kickstarter kampanjen jag håller på med lite då och då när det finns tid över.

Härligt att du fortfarande håller på! Jag väntar med spänning på detta, håller tummarna för att finansieringen ska gå av stapeln snart!

Permalänk
Skrivet av PuMaH:

Härligt att du fortfarande håller på! Jag väntar med spänning på detta, håller tummarna för att finansieringen ska gå av stapeln snart!

Tack
Jo jag måste ge det en ärlig chans innan man lägger ner projektet. Har ju lagt ner en massa tid och då vill man ju inte ge upp i första taget... :). Men det är en kamp med att få tiden och ekonomin att räcka till.

Har i alla fall fått till simultanbygge eller multiplayer bygge att funka. Alltså att flera bygger på samma värld samtidigt, ska lägga upp en film på det snart.

Permalänk

Hej!
Tog kontakt med dataspelsbranschen och fick hjälp att komma med i en grupp på facebook.
Fick en massa kontakter på bara en timme, helt otroligt
En ska skriva en artikel om spelet också vilket är skitkul, så jag hoppas verkligen att detta gör att fler får vetskap om spelet inför en kampanj.
Kampanjen står lite och väntar på videon så det är därför det drar ut på tiden(igen).

Tja kanske inte så rolig info i sig men var tvungen att skriva det här ändå.

Permalänk
Medlem

Coolt!

... vad innebär "dataspelsbranschen"? Vad hittade du för infallsvinkel/kontaktperson?
Bra att det tar fart! Du behöver definitivt komma ut och synas så mycket det går!!

Det är inte värt att dra igång en kampanj om du inte folk får reda på den. Intresset måste upp på något sätt.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Tjena!

Hojta till (se till att swec gör en nyhet av det) när kampanjen är uppe, så ska jag backa det hela..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk

Hej!
Tog kontakt med dataspelsbranschen och fick hjälp att komma med i en grupp på facebook.
Fick en massa kontakter på bara en timme, helt otroligt
En ska skriva en artikel om spelet också vilket är skitkul, så jag hoppas verkligen att detta gör att fler får vetskap om spelet inför en kampanj.
Kampanjen står lite och väntar på videon så det är därför det drar ut på tiden(igen).

Tja kanske inte så rolig info i sig men var tvungen att skriva det här ändå.

Kommer du släppa någon alfa/beta?

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Coolt!

... vad innebär "dataspelsbranschen"? Vad hittade du för infallsvinkel/kontaktperson?
Bra att det tar fart! Du behöver definitivt komma ut och synas så mycket det går!!

Det är inte värt att dra igång en kampanj om du inte folk får reda på den. Intresset måste upp på något sätt.

Tack Roger!
Håller med dig om att man sumpar lite sin chans om man går ut innan folk vet om det.
Fick prata med en som heter Anton Albiin på dataspelsbranschen.
Han fattade grejen direkt och hjälpte mig med kontakter samt att få med mig i en facebook grupp, och jag som inte har facebook...
Väldigt skönt att folk som jobbar i branschen gillade det så pass som jag fick intrycket av.

Skrivet av fizzdan:

Hojta till (se till att swec gör en nyhet av det) när kampanjen är uppe, så ska jag backa det hela..

Skickades från m.sweclockers.com

Tack!
Jag kommer skrika så högt jag kan när tiden är inne

Skrivet av erik18045:

Kommer du släppa någon alfa/beta?

Ja det har jag planer på att göra, tror att ett spel av denna typ och storlek mår bra av att komma ut tidigt till folk. Inte minst för att få det testat i alla möjliga konfigurationer.

Permalänk

Facebook adress:
facebook.com/scaupa
Finns inte så mycket än men det kommer väl att fyllas på efterhand.

Permalänk

Hej igen!
Hade varit kanon om ni vill dela första filmen på min facebook sida. Den behöver komma ut till folk nu inför kickstarter även om filmen inte är superbra.

Permalänk

Hej!
Nu har jag fått tag på en hel del människor som kanske kan hjälpa till. Inget är bestämt men det rör sig i rätt riktning

Permalänk

Lade in två filmer på youtube som fanns på facebook sidan.

Permalänk

Ser riktigt, riktigt bra ut Gillar verkligen grafiken och effekterna, Speciellt i slutet av "Scaupa mixed" med dimman och månskenet, Känner ett sug att spela ett RPG satt i den världen

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Skrivet av Emil Hansson:

Ser riktigt, riktigt bra ut Gillar verkligen grafiken och effekterna, Speciellt i slutet av "Scaupa mixed" med dimman och månskenet, Känner ett sug att spela ett RPG satt i den världen

Tack!

Permalänk
Medlem

Så himla gulligt att du delar med upplevelsen av ditt jobb, ditt projekt med barnen.
Kul att du håller oss uppdaterade, kämpa på du samt var inte blyg om du önskar något från communityn här.

Permalänk
Skrivet av SolidReactor:

Så himla gulligt att du delar med upplevelsen av ditt jobb, ditt projekt med barnen.
Kul att du håller oss uppdaterade, kämpa på du samt var inte blyg om du önskar något från communityn här.

tackar, snällt sagt!
Jo det har hjälpt mig mycket att ha en dialog med er även om jag inte lyckats få ut något än.
Men jag har faktiskt haft lite kontakt med eventuella partners och investerare nu den senaste tiden, så vi får se vad som händer...