AMD Freesync i praktiken

Permalänk
Medlem

Bra jobbat AMD. Härligt att det funkar bra.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | 16GB Corsair Vengeance Rgb Pro 3600MHz | MSI B450M Mortar Max | MSI 5700 XT OC Evoke | Corsair SF600 V2 | Samsung 970 Evo Plus 500GB | Crucial MX100 512GB | HHKB 2 Pro Type-S | SteelSeries Rival 310 | HP ZR30W |

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ase:

I nuläget så är freesync låst till Radeon kort & g-sync till Nvidia kort e sjukt att dom inte kan följa 1 standard för oss kosumenter man blir låst pga vilken skärm man köper e som Apple vilket som sen finns det ju inga bra skärmar ännu & alla är för små.
Man får väl köpa sig en via dator så slipper man välja & köra med deras inbyggda grafikkort & sen köra Linux.

Just nu ligger bollen hos Nvidia. Det är fritt fram för dem att bygga en egen lösning runt adaptive-sync om de vill. AMD har inga möjligheter att använda G-sync. Så i det här fallet är det enbart Nvidias fel att marknaden är fragmenterad. Får se hur länge det håller i sig.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av fermia:

En affärsmodell som är bevisad lyckad..

AMD borde nog tänka om innan dom går i graven..open source i all ära men gäller ju att dra in stålar med och inte bara vara öppen med allt.

AMDs mjukvara är inte open source ;).
Däremot använder AMD öppna standarder i större utsträckning, men det är inte samma sak som open source.

Skrivet av Ase:

I nuläget så är freesync låst till Radeon kort & g-sync till Nvidia kort e sjukt att dom inte kan följa 1 standard för oss kosumenter man blir låst pga vilken skärm man köper e som Apple vilket som sen finns det ju inga bra skärmar ännu & alla är för små.
Man får väl köpa sig en via dator så slipper man välja & köra med deras inbyggda grafikkort & sen köra Linux.

Näe. Adaptive sync som är grunden för Freesync är fritt fram för alla att använda redan i dagsläget. Det är inte låst till AMD. Däremot vill nvidia inte använda detta. Men lösningen är inte låst. Fritt fram för Intel och nvidia om de bara vill.
Nvidias lösning G-sync har nvidia däremot låst så att andra inte kan använda den.
Så huruvida vi får se en lösning som fungerar för alla är faktiskt helt upp till nvidia i det här läget.

Aja, vi får väl ge dem lite tid att grubbla på det här ett litet tag nu när båda teknikerna finns tillgängliga. Förhoppningsvis kommer nvidia till sans med det här ganska snart.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

Den enda som låser sig här är nVidia. AMD följer Adaptive Sync som är en öppen standard i Display Port 1.2a, som alla inkluderat Intel och Nvidia kan använda sig av.

Så om du vill klaga, kan du rikta det åt nVidia. Tror knappast nVidia kommer släppa gsync som en standard utan att kräva massa hutlösa licens kostnader. Och varför ska AMD och Intel ens tigga om gSync stöd av nVida? När det redan finns en öppen, licensfri standard som nu visar vara minst lika bra som gSync..

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Skulle inte freesync drivers vara släppta för några timmar sedan?

Visa signatur

| i9-9900X 4.8 GHz | ASUS RTX 3090 ROG Strix Gaming OC | 2X Vertex 4 512GB RAID 0 | 2X WD RED 4TB | ASUS ROG STRIX X299-E GAMING | Corsair 900D | 2X MSI Optix MAG321CQR 144Hz | G.Skill Trident Z Royal Silver DDR4 3600Mhz CL15 4x8GB | Corsair AX 1200i | Asus Xonar STX II | Watercooling 480+480+240 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danmyr:

Skulle inte freesync drivers vara släppta för några timmar sedan?

19 Mars + Sen release enligt AMD = har vi tur kan vi ladda ner dom när vi vaknar imorgon.
Men med tanke på att just dessa drivrutinerna inte verkar stödja Freesync för Crossfire däremot så känner jag att intresset har svalnat lite för min egen del. -_-

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Press release drivers för Windows 8.1 64-bit finns att hämta här: http://194.71.11.69/pub/games/PC/guru3d/amd/Guru3D-AMD-Catalyst-15.3.1Beta-64Bit-Win8.1-Mar14.zip

OBS! Jag har ej validerat dessa (GURU3D) så brukande sker på egen risk!

Visa signatur

| i9-9900X 4.8 GHz | ASUS RTX 3090 ROG Strix Gaming OC | 2X Vertex 4 512GB RAID 0 | 2X WD RED 4TB | ASUS ROG STRIX X299-E GAMING | Corsair 900D | 2X MSI Optix MAG321CQR 144Hz | G.Skill Trident Z Royal Silver DDR4 3600Mhz CL15 4x8GB | Corsair AX 1200i | Asus Xonar STX II | Watercooling 480+480+240 |

Permalänk
Medlem

"Vissa skärmar kan ha väldigt snäva intervall där Freesync aktiveras och i de fall skärmens intervall inte matchar dina behov kan fördelen bli försvinnande liten. Fråga därför inte enbart efter Freesync, fråga också efter hur väl skärmen hanterar tekniken i praktiken."

Detta kommer säkert bli en anledning till att freesync kommer ha dåligt rykte och gsync ett bra. Precis som med drivrutinerna

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumie:

"Vissa skärmar kan ha väldigt snäva intervall där Freesync aktiveras och i de fall skärmens intervall inte matchar dina behov kan fördelen bli försvinnande liten. Fråga därför inte enbart efter Freesync, fråga också efter hur väl skärmen hanterar tekniken i praktiken."

Detta kommer säkert bli en anledning till att freesync kommer ha dåligt rykte och gsync ett bra. Precis som med drivrutinerna

Finns ett antal fördelar med Displayport Adaptive Sync, tekniken är gratis att implementera ur licenssynpunkt iom att det är en VESA standard, frekvensområdet där tekniken fungerar är större och iom att tekniken bygger på en envägskommunikation mellan grafikkortet och bildskärmen så drabbas man heller inte av försämrad prestanda (G-sync skall tappa i storleksordningen 1-1.5% pga dubbelvägskommunikation).

Nackdelar med DP Adaptive Sync är att tekniken är ny så det finns givetvis utrymme för förbättring, behövs också ett bredare stöd både från skärmtillverkare samt från övriga kretstillverkare. Men hoppar Intel på tåget vilket jag antar kommer hända om inte Nvidia gör en "fuling" och släpper G-Sync fritt alt licensierar ut tekniken specifikt till Intel så tvivlar jag på att Nvidia kommer kunna stå mot och då är risken stor att G-Sync kommer bli en parentes i historien.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem
Skrivet av havoc:

Finns ett antal fördelar med Displayport Adaptive Sync, tekniken är gratis att implementera ur licenssynpunkt iom att det är en VESA standard, frekvensområdet där tekniken fungerar är större och iom att tekniken bygger på en envägskommunikation mellan grafikkortet och bildskärmen så drabbas man heller inte av försämrad prestanda (G-sync skall tappa i storleksordningen 1-1.5% pga dubbelvägskommunikation).

Nackdelar med DP Adaptive Sync är att tekniken är ny så det finns givetvis utrymme för förbättring, behövs också ett bredare stöd både från skärmtillverkare samt från övriga kretstillverkare. Men hoppar Intel på tåget vilket jag antar kommer hända om inte Nvidia gör en "fuling" och släpper G-Sync fritt alt licensierar ut tekniken specifikt till Intel så tvivlar jag på att Nvidia kommer kunna stå mot och då är risken stor att G-Sync kommer bli en parentes i historien.

Skulle säga hoppas det läggs ner. Risk låter mer som du tycker det är synd att g-sync försvinner.

Ja Nvida har släppt abaptive-sync på laptop.Men enligt dom är tekniken sämre eller är det deras grafikkort som inte klarar det bra nog på desktop.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av havoc:

Skrivet av Broken-arrow:

Skulle säga hoppas det läggs ner. Risk låter mer som du tycker det är synd att g-sync försvinner.

Ja Nvida har släppt abaptive-sync på laptop.Men enligt dom är tekniken sämre eller är det deras grafikkort som inte klarar det bra nog på desktop.

Med tanke på att Gsync av allt att dömma är den sämre lösningen på många vis så kommer den förmodligen dö ganska fort såvida inte Nvidia börjar betala för att tillverkare ska använda lösningen.

Jag förväntar mig att både Intel och Nvidia snarast börjar arbeta på att införa stöd för VESAs Adaptive Sync i deras produkter. Båda ingår i gruppen trots allt.

Klart Nvidia anser Adaptive Sync är sämre, de kan ju inte ta överpriser för sin tveksamma proprietära teknik.

Permalänk
Medlem

Det är nog så enkelt att om Intel hoppar på tåget, vilket jag är 100% säker på att de gör, så kommer Nvidia lägga ner G-Sync och falla in i ledet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av havoc:

Menade mer "the word on the street". Popsnören verkar vara klädda i grönt och svart just nu. Och har jag lärt mig nått av Apple så är det väl att design och trender spelar mer roll än funktionallitet och up-to-date hårdvara.

Kanske inte spelar in här men.. vem vet

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Jo det är nog en bättre formulering men det finns iofs de som redan investerat i tekniken eller har ett osunt förhållande till Nvidia och för dem kan det kanske vara negativt. Mig rör det inte ett dugg om G-Sync läggs ner eller inte då jag varken har ett Nvidia grafikkort eller en G-Sync kapabel skärm.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Strax under 24Hz någonstans hade det ändå sett för jävligt ut, väldigt hackig bild och hackiga musrörelser. Det är bara testa själv, dra ner uppdateringsfrekvensen i något spel till 24Hz och sätt en begränsning på 24fps. När du spelat med detta en stund kommer du inse att de kvittar med G-synk eller Free-synk vid så låga frekvenser, det kommer ändå kännas hackigt och jobbigt för ögonen. Har för mig det var därför Nvidia lade ribban på 30Hz, dvs. under 30fps så uppför sig skärmen som en vanlig 60Hz skärm med V-synk påslaget.

Hahaha

Hmm jag undrar hur det ter sig på typ 10 fps. Går det som i slowmotion då? Eller hoppar det stora steg mellan varje bild... Jag är lite nyfiken. Men i alla fall ner till uppdateringsfrekvensen för filmer borde skärmarna nå och det är väl strax under 24hz som du säger

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumie:

Menade mer "the word on the street". Popsnören verkar vara klädda i grönt och svart just nu. Och har jag lärt mig nått av Apple så är det väl att design och trender spelar mer roll än funktionallitet och up-to-date hårdvara.

Kanske inte spelar in här men.. vem vet

I detta fallet hoppas jag konsumenter inser sitt bästa och sin plånboks bästa. Dom som redan satsat på G-sync vet eller borde vetat att detta skulle dö så fort en öppen standard är klar, å låta bli att gnälla om att deras skärmar blir värdelösa när nya kort kommer utan G-sync stöd

Ser ingen unik trend att alla ska hylla Nvidias teknik till skyarna, när det går att göra samma sak utan dyr extra tillbehör i skärmen (bara dom som inventerat i g-sync kommer att gråta).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm

Permalänk
Medlem

Frågan ær varfør skulle Intel haka på freesync tror inte dom ær intresserade av att skærmar ska certifieras av AMD før att få ha klitermærket med freesync dæremot så kallar dom det nog nåt annat typ stød før DP1.2a tex Freesync ær AMD s namn på DP1.2a & enligt detta ska skærmar testas & certifieras av AMD så helt fritt ær inte freesync dæremot så ær ju DP1.2a øppet før alla (handlar nog mest om att sækra kvalite på skærnmar som ska førknippas med AMD s radeon kort så smart drag & marknadsføring av AMD.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

Frågan ær varfør skulle Intel haka på freesync tror inte dom ær intresserade av att skærmar ska certifieras av AMD før att få ha klitermærket med freesync dæremot så kallar dom det nog nåt annat typ stød før DP1.2a tex Freesync ær AMD s namn på DP1.2a & enligt detta ska skærmar testas & certifieras av AMD så helt fritt ær inte freesync dæremot så ær ju DP1.2a øppet før alla (handlar nog mest om att sækra kvalite på skærnmar som ska førknippas med AMD s radeon kort så smart drag & marknadsføring av AMD.

Intel kan möjligen hoppa på detta, men troligen väntat med att komma ut officiellt innan dom sett hur tekniken fungerar och hur bra respons det får.

Dessutom tar det ju lite tid att fixa drivers om Intel hoppar på detta. Sen är ju AMD deras konkurrent så dom vill nog inte ge AMD för mycket gratis reklam för detta.

Men framtiden får utvisa hur Intel tänker om detta, Nvidia bör hoppa på detta, när det dessutom sänker fördröjningen till obefintlig dessutom.

Visa signatur

Permalänk
Master of Overkill

Fan va gött detta jag hoppades på att AMD skulle lyckas nu är det bara för Nvidia och sluta ta höga priser för G-SYNC så kör vi gubbs and girls!

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Synd att ni inte testade hur FreeSync står sig mot GSync när fps droppar under skärmens lägsta nivå.

Med GSync mellan 15-29 fps dubblas det till 30-58... mellan 8-14 fps, fyrdubblas till 32-56... osv. Detta är en del av vad GSync modulen är till för.
Med FreeSync... så ser det bara skit ut då ingen motsvarighet har implementerats i AMDs drivrutiner, även om de tydligen har hintat om att det är något de kan tänka sig att göra.

Permalänk
Medlem

kan ju hoppas ått nvidia släpper kylskåpet och gör freesync tillgängligt på geforce kort... man kan ju alltid drömma iaf

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Intressant.

Jag har kört länge med lightboost från blur busters på min benq skärm och det funkar bra.
http://www.blurbusters.com/

Äntligen är den gamla CRT känslan på väg tillbaka in i spelvärlden igen! Tänk att det skulle ta 10år typ.....

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ase:

Skrivet av Broken-arrow:

Intel kan möjligen hoppa på detta, men troligen väntat med att komma ut officiellt innan dom sett hur tekniken fungerar och hur bra respons det får.

Dessutom tar det ju lite tid att fixa drivers om Intel hoppar på detta. Sen är ju AMD deras konkurrent så dom vill nog inte ge AMD för mycket gratis reklam för detta.

Men framtiden får utvisa hur Intel tänker om detta, Nvidia bör hoppa på detta, när det dessutom sänker fördröjningen till obefintlig dessutom.

Nu är det självklart VESAs Adaptive Sync som är aktuellt för Intel och Nvidia. Om de inte kan tänka sig att använda tekniken för att AMD arbetat på tekniken är det fritt fram för dom att lämna VESA gruppen då de då visar sig vara barnsliga och ej samarbetsvilliga.

Jag ser inget som hindrar Intel att stödja VESA Adaptive Sync då detta företag kan samarbeta och är seriöst. Nvidia däremot...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ase:

Näe, som sagt. Freesyncvarumärket kommer nvidia nog inte hoppa på. Men alla skärmar med adaptive sync kan ju användas. Och adaptive sync är inte knutet till AMD.
Nvidia kan ju använda sitt eget namn för adaptivesync-certifiering. Typ.. nsync

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Nu är det självklart VESAs Adaptive Sync som är aktuellt för Intel och Nvidia. Om de inte kan tänka sig att använda tekniken för att AMD arbetat på tekniken är det fritt fram för dom att lämna VESA gruppen då de då visar sig vara barnsliga och ej samarbetsvilliga.

Jag ser inget som hindrar Intel att stödja VESA Adaptive Sync då detta företag kan samarbeta och är seriöst. Nvidia däremot...

Jo, självklart, men Intel har varit så tysta. Därför undrar man hur dom ska göra Sen är det frivilligt att hoppa på detta, inget krav och intel kan ju tycka detta är inget för deras grafikkretsar (för dom skitar ju bara på kontorsprestanda inte spel), men för film vore detta riktigt nice även för intel.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Näe, som sagt. Freesyncvarumärket kommer nvidia nog inte hoppa på. Men alla skärmar med adaptive sync kan ju användas. Och adaptive sync är inte knutet till AMD.
Nvidia kan ju använda sitt eget namn för adaptivesync-certifiering. Typ.. nsync

Nvidia kan ju faktiskt göra exakt samma sak som AMD:s certifiering och kalla det för G-sync. De har ju trots allt jobbat in varumärket, inte nödvändigt att börja om med en ny namnsättning.

Om de gör det bör vi ha skärmar som har både Freesync och G-sync-klisterlappar. Tjänar nog båda lagen på i längden.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Broken-arrow:

Jo, självklart, men Intel har varit så tysta. Därför undrar man hur dom ska göra Sen är det frivilligt att hoppa på detta, inget krav och intel kan ju tycka detta är inget för deras grafikkretsar (för dom skitar ju bara på kontorsprestanda inte spel), men för film vore detta riktigt nice även för intel.

Jo, även Intel borde ha mycket att tjäna på tekniken. Bättre ström sparfunktioner samt filmbiten som du nämner. Deras iGPU blir ständigt även om de är hopplöst efter AMD och Nvidia i spel.

Jag hoppas de bryr sig om sina kunder.

Permalänk
Medlem

Freesync verkar ju överlägset G-Sync. Då är det väl bara att hoppas att tekniken kommer till Nvidia-kort.

Visa signatur

🖥: CPU: Intel Core i7-4790K Mobo: Asus Maximus VII Gene GPU: ASUS GTX 1070 ROG Strix OC RAM: Corsair Vengeance Pro 16GB 2133Mhz SSD: Samsung 840 EVO 250GB PSU: EVGA SuperNOVA G2 750W CPU-kylare: Noctua NH-D15S Chassi: Fractal Design Arc Mini
🎧: Sennheiser PC 363D
📱: LG G6
🎧: Sony WH-1000XM2

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Novdid:

Nvidia kan ju faktiskt göra exakt samma sak som AMD:s certifiering och kalla det för G-sync. De har ju trots allt jobbat in varumärket, inte nödvändigt att börja om med en ny namnsättning.

Om de gör det bör vi ha skärmar som har både Freesync och G-sync-klisterlappar. Tjänar nog båda lagen på i längden.

Frågan är om Nvidia skulle acceptera att synas på samma produkt. Erbjuda skärm tillverkaren lite pengar för att inte FreeSync-certa den kanske...
Samt något lås, Geforce-kort i datorn för mer än 60Hz och Adaptive Sync?

Är ju egentligen vad de gör på andra områden, Gameworks och den där kontrollen exempelvis.