Permalänk
Medlem

Gymnasiearbete router

Tjenare alla, Tänkte testa att lägga upp ett litet galleri på min router jag byggt i skolan som gymnasiearbete. Det är inte riktigt klart ännu men jag tycker att det finns lite att visa i alla fall. Jag är ingen fotograf och har endast min Oneplus One som kamera så bilderna är inte direkt bra men jag hoppas att ni tycker innehållet på bilderna är okej ändå Men jag kan berätta lite mer om vårat gymnasiearbete. Vi har haft lite tid innan som vi fått planera vad vi ville göra och eventuellt beställa hem saker. Då kunde jag inte komma på något bra riktigt som jag ville göra, men jag kom tillslut fram till att jag ville göra en router. Så jag började kolla lite på komponenter och visste inte riktigt i vilken prisklass jag skulle lägga mig, fick sitta och göra massa kundvagnar och kolla vad jag kunde tänka mig. Sen blev det lite värre prylar i alla fall Vi började med gymnasieprojektet i tisdags och vi får hålla på i 3 veckor. Min tanke har varit att köra pfSense och eventuellt testa lite andra router/brandväggs mjukvaror.

Nu till komponenterna jag har valt
Moderkortet är ett Supermicro Atom Rangeley C2758
Minnen är Kingston ECC 1600MHz soDIMM
Nätagg är en PicoPSU på 80W
Chassi är ett Morex 557

Så långt jag kommit just nu är att jag har installerat all hårdvara och installerat pfSense på en usb och börjat pilla lite i inställningarna men det är inte mycket. Men här kommer i alla fall lite bilder

Gymnasiearbete router

Permalänk
Medlem

Gillar projektet!

Hur mycket gick hårdvaran på och hur är det med temp på servern?
Letar efter något litet som detta och köra pfSense på etc.

Visa signatur

Member of Sweclockers Folding@Home

Permalänk
Medlem
Skrivet av syNden:

Gillar projektet!

Hur mycket gick hårdvaran på och hur är det med temp på servern?
Letar efter något litet som detta och köra pfSense på etc.

Tackar
Jag vet inte riktigt vad det gick på då det var moms på en del av sakerna och så men tror att det är runt 6-7 papp. Tempsen än så länge har jag sett 72 grader utan någon speciell last, så några fläktar kommer jag få smälla i om jag vill ha rimlig värme där i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jakob55:

Tackar
Jag vet inte riktigt vad det gick på då det var moms på en del av sakerna och så men tror att det är runt 6-7 papp. Tempsen än så länge har jag sett 72 grader utan någon speciell last, så några fläktar kommer jag få smälla i om jag vill ha rimlig värme där i.

6-7tusen?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Can0n:

6-7tusen?!

Jag tror det. Moderkortet gick på 3,5k och ram på nästan 1000kr styck(har 2, skrev nog inte det där uppe) Sen antar jag att det är moms på det. Sen chassi och nätagg för nästan 1000kr med...

Permalänk
Medlem
Skrivet av jakob55:

Jag tror det. Moderkortet gick på 3,5k och ram på nästan 1000kr styck(har 2, skrev nog inte det där uppe) Sen antar jag att det är moms på det. Sen chassi och nätagg för nästan 1000kr med...

Lite smått brutalt för en router, men ska man ha bra grejor..

Permalänk
Inaktiv

AV intresse fick du betala detta själv eller stod skolan för det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av wRRM:

Lite smått brutalt för en router, men ska man ha bra grejor..

Ska man göra något så ska man göra det klokt Sen blir det eventuellt lite virtualisering på den med senare.

Skrivet av Hugligan:

AV intresse fick du betala detta själv eller stod skolan för det?

Skolan har köpt det än så länge. Men jag ska köpa ut det sen till ett lite lägre pris.

Permalänk
Medlem

Vad kan man göra med en sådan router? För jag menar, min Asus router har WAN, 4 utgångar och WLAN men denna verkar sakna det.

Permalänk
Medlem

Jävlar... Min skola erbjuder sig att betala MAX 1,000 kr för delar till Gymnasiearbete :<

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Vad kan man göra med en sådan router? För jag menar, min Asus router har WAN, 4 utgångar och WLAN men denna verkar sakna det.

Well, det är ju en rejäl trafikskyfflare, den har 4 internetportar så en går som WAN och en som LAN till en switch och sen trådlöst kommer jag köra en gammal router. Sen kommer jag ju antagligen köra virtualisering på den och ha som labb burk. och eventuellt om man skulle få för sig att dra ihop ett stort lan som jag har hadt en del funderingar på så kan det vara skönt med en router som klarar att skyffla den trafiken.

Skrivet av Brorson:

Jävlar... Min skola erbjuder sig att betala MAX 1,000 kr för delar till Gymnasiearbete :<

Jag vet inte hur mycket skolan kommer att betala av det men något svamlade en lärare om man hade projekt för 5k så fick man köpa ut det för 2k. Men vi får se vad jag får betala för den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brorson:

Va? Min skola erbjuder ingen utbetalning alls

Visa signatur

MSI z170a SLI-Plus - i7 6700K @ 4,6GHz - RTX 2060 - 32GB HyperX Fury DDR4 2666Mhz - Fractal Design arc midi r2 - Noctua UH-14S

Permalänk
Medlem
Skrivet av GiletteRazor:

Va? Min skola erbjuder ingen utbetalning alls

I dokumenten vi fick så stod det att skillnaden från hur det varit andra år var att vi inte skulle få några pengar till det men lärarna verkar ha ordnat det åt oss.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jakob55:

Ska man göra något så ska man göra det klokt Sen blir det eventuellt lite virtualisering på den med senare.

Skolan har köpt det än så länge. Men jag ska köpa ut det sen till ett lite lägre pris.

Jag kör pfsense på en virtuell maskin på min ESXi burk och den har 1 kärna med 1GB ram och klarar 500mbit utan problem

Permalänk
Medlem
Skrivet av wRRM:

Jag kör pfsense på en virtuell maskin på min ESXi burk och den har 1 kärna med 1GB ram och klarar 500mbit utan problem

Ja, det duger gott och väl Det här är ju mycket mer än jag egentligen behöver, men det är ju kul att ha något rejält. Sen som sagt så blir det nog virtualisering på burken senare så jag kan utnyttja mer av den

Permalänk
Medlem

Var köpte ni hårdvaran?

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av tifius:

Var köpte ni hårdvaran?