Hur långt klarar jag mig på 6Gb RAM och vad ska jag välja?

Permalänk
Skrivet av stimpen:

Är ej 100a men tror ddr3 standarden är 1333mhz och allt över det är igentligen OC.

Cl är typ söktiden det tar för att accessa data på minnet. Jag är ej helt inläst men lägre är bättre och generellt högre cl ju högre frekvens. Men standard på 1600mhz är väl 9 kan man säga så 10 på 2400mhz är riktigt bra.
Undrar om det ens är mätbart om minnen är cl9 eller cl11 som högre frekvens brukar vara? Aldrig sett ngt test.
Men tänker att du har dem till apu så ju lägre ju bättre men cl10 på 2400mhz är bra imo.

Hm. Läste lite om timings i oC MasteR Jay's Minnes-FAQ-tråd. Ser att mitt minne verkar ha lite sega och lite ovanliga(?) timings, tRAS=12, tRCD=12 och tRP=31. Kommer detta bli ett problem?

[QUOTE=oC MasteR Jay;2050715]Timings - DDR
På senare tid har det varit väldigt aktuellt med timings. Man ser ofta CAS och CL specifikationer överallt men vad betyder de egentligen ?

För att förstå värdena måste man få lite insikt om hur RAM fungerar.

1. En RAM-bank adresseras, den aktiveras

• Väntetid tRCD(RAS to CAS delay)

2. Datan i den aktiva raden(row) läses.

• En CAS omgångs väntetid.

3. Banken deaktiveras .

• Vänta tRP (RAS precharge)

Samma sak görs om med ny rad.

CAS = Column Acces Strobe
The Latency delay in clockcycles between the assertion of the CAS signal and the availability of valid data on the DQ pins.
Vanliga värden: 2(bäst), 2.5(endast DDR), 3

RAS = Row Acces Strobe
Fördröjningen innan en ny rad kan adresseras.

Command rate: Tiden mellan att ett RAM har valts och att det kan ges kommandon att utföra.
Vanliga värden: 1t (bäst), 2t

tRAS : Is the minimum of clockcycles from active to precharge. För lågt värde kan leda till datakorruption, speciellt i RAID uppsättningar.
tRAS skall aldrig var lägre än tRCD + CAS Latency + 2 cykler.
Varför förklaras här

Vanliga värden: 5,6,7,11

Exempel på timings

2.5-3-3-7-1

CAS latency = 2.5
tRCD = 3
tRP = 3
tRAS = 7
Command Rate = 1

Förklaring: 2-2-2-5-1 är optimalt (ibland kan högre tRAS gynna prestanda)[/QUOTE]

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Marzupilami:

Hm. Läste lite om timings i oC MasteR Jay's Minnes-FAQ-tråd. Ser att mitt minne verkar ha lite sega och lite ovanliga(?) timings, tRAS=12, tRCD=12 och tRP=31. Kommer detta bli ett problem?

Men vilka minne snackar du nu om?
Trodde du var inne på gskill tridentx 2400mhz cl10?

Jag tror inte det är mätbart i fps om man har cl9 lr cl12. Men då du kör apu kan det vara känsligare då minnena gör så stor skillnad då. Så kanske cl12 låter lite högt då det finns cl10 att få tag på till bra pris.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Skrivet av stimpen:

Men vilka minne snackar du nu om?
Trodde du var inne på gskill tridentx 2400mhz cl10?

Jag tror inte det är mätbart i fps om man har cl9 lr cl12. Men då du kör apu kan det vara känsligare då minnena gör så stor skillnad då. Så kanske cl12 låter lite högt då det finns cl10 att få tag på till bra pris.

Jag menar just de, G.Skill TridentX 2400MHz cl10, timingsen till dem, enligt specs, är enligt ovanstående inlägg.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Marzupilami:

Jag menar just de, G.Skill TridentX 2400MHz cl10, timingsen till dem, enligt specs, är enligt ovanstående inlägg.

Jaha de är de tre sista latencyvärdena. Asso de kollar man oftast inte på. Kolla andra minnen med ser du att de är lika höga.
Där är inga vanliga ddr3 minnen som ha latency t.ex. 9, 9, 9, 9. Utan det är 9, sen ökar det.
De redovisar den första latencysiffran vid försäljning som vanligtvis ligger mellan cl8-12 för vanliga ddr3 minnen.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marzupilami:

Den tråden verkar vara från 2003 och då körde man andra minnen, där CL (CAS Latency) hade stor betydelse för prestandan. Beställde minnen från USA (Mushkin) med CL 2 i början på 2000-talet själv. Idag är CL på runt 10 normalt.

Sedan lär du komma långt med 6GB RAM. Följ guiden hos Black Viper och din dator blir snabbare än som ny:
http://www.blackviper.com/service-configurations/

Själv sitter jag med endast 4GB i min laptop och kommer sällan över 2GB RAM vid normal användning. Spel har aldrig heller varit något problem.

På min Mac kör jag däremot med 12GB RAM, men det är främst för att kunna starta flera virtuella miljöer utan problem.

Vill även tipsa om Razer Cortex: Game Booster som snabbat upp ett par spel rejält för mig:
http://www.razerzone.com/cortex/game-booster