ASUS MX279H backlight bleed! Går det att reklamera?

Permalänk
Medlem

ASUS MX279H backlight bleed! Går det att reklamera?

Hejsan!

Jag packade precis upp min idag nyinköpta ASUS MX279H, och blev mycket besviken när datorn startade igång och jag direkt såg att mitt exemplar led av backlight bleed. Det här är min första IPS-monitor, så jag har aldrig upplevt problemet förut, men oj, det stör mig riktigt, riktigt rejält. Jag köpte skärmen från en Inet-butik som jag relativt enkelt kan ta mig tillbaka till. Jag hoppas innerligt att de låter mig reklamera. Jag ville dock fråga er vad ni tycker om det här fenomenet? Hur mycket kan man förvänta sig att en eventuell ny skärm av samma slag också lider av backlight bleed?

Bilder:

Tack på förhand!

Mvh / seriegubben

Permalänk
Hedersmedlem

Börja med att justera in ljus och kontrast så att du tycker det blir bra.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Börja med att justera in ljus och kontrast så att du tycker det blir bra.

Tja, ok. Jag ändrade brightness från standard-inställningen. Det var på tok för ljust. Men i övrigt har jag inte pillar på inställningarna. Ska det ha någon betydelse dock? Jag känner att detta inte borde vara ett problem man ö.h.t. ska behöva ta hänsyn till?

Permalänk
Medlem

En sak jag vet från backlight bleed är att det syns MYCKET bättre på bilder än i verkligheten. Sätt in rätt ljusstyrka, dra på en mörk film/spel - märker du av det då? Isf reklamera.

Jag vet att min Swift lider av lite lätt backlight bleed, syntes enormt väl på bilder tagna med kamera, betydligt mindre i verkligheten absolut ingenting i "vardagliga situationer" och en helsvart bakgrundsbild är inte en av dom.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Felidae:

Tja, ok. Jag ändrade brightness från standard-inställningen. Det var på tok för ljust. Men i övrigt har jag inte pillar på inställningarna. Ska det ha någon betydelse dock? Jag känner att detta inte borde vara ett problem man ö.h.t. ska behöva ta hänsyn till?

Ska det ha betydlese? Du lär ju få backlight bleed om inställningarna är på max eller nära max.
Ställ in skärmen så som du vill ha dem och se om du fortfarande tycker att det är ett problem.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kwame:

En sak jag vet från backlight bleed är att det syns MYCKET bättre på bilder än i verkligheten. Sätt in rätt ljusstyrka, dra på en mörk film/spel - märker du av det då? Isf reklamera.

Jag vet att min Swift lider av lite lätt backlight bleed, syntes enormt väl på bilder tagna med kamera, betydligt mindre i verkligheten absolut ingenting i "vardagliga situationer" och en helsvart bakgrundsbild är inte en av dom.

Ja, det har du helt rätt i. Bilderna jag tog överdriver problemet definitivt. Men problemet kvarstår även efter att jag drog ner brightness till under 50, och när jag drog igång "The Matrix: Reloaded" och tittade på scener med mycket mörker så märker jag av det mycket väl vid nedre vänstra hörnet. Jag anser inte att en produkt för 3000 kr ska vara i ett sådant här skick.

Jag spelar också spel med mycket mörker, där svärtan spelar stor roll. Särskilt Demons Souls, Dark Souls 1 & 2 och Bloodborne lär lida stort. Jag är ett stort Souls-fan, så detta blir definitivt ett problem!

Skrivet av giplet:

Ska det ha betydlese? Du lär ju få backlight bleed om inställningarna är på max eller nära max.
Ställ in skärmen så som du vill ha dem och se om du fortfarande tycker att det är ett problem.

Självklart ska det inte ha betydelse huruvida jag ställer in skärmen si eller så. Oavsett hur jag väljer att använda min skärm inom ramen för hur den är konstruerad att kunna användas så ska jag inte behöva stöta på problem alls. Och nu kvarstår ju problemet även efter viss kalibrering.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Felidae:

Ja, det har du helt rätt i. Bilderna jag tog överdriver problemet definitivt. Men problemet kvarstår även efter att jag drog ner brightness till under 50, och när jag drog igång "The Matrix: Reloaded" och tittade på scener med mycket mörker så märker jag av det mycket väl vid nedre vänstra hörnet. Jag anser inte att en produkt för 3000 kr ska vara i ett sådant här skick.

Jag spelar också spel med mycket mörker, där svärtan spelar stor roll. Särskilt Demons Souls, Dark Souls 1 & 2 och Bloodborne lär lida stort. Jag är ett stort Souls-fan, så detta blir definitivt ett problem!

Självklart ska det inte ha betydelse huruvida jag ställer in skärmen si eller så. Oavsett hur jag väljer att använda min skärm inom ramen för hur den är konstruerad att kunna användas så ska jag inte behöva stöta på problem alls. Och nu kvarstår ju problemet även efter viss kalibrering.

Det låter bra i teorin, men i praktiken så lär du nog inte hitta en enda skärm som inte får backlight bleed om du maxar ljus och kontrast.
Jag hade något av samma upplevelse när jag packade upp min Dell U2412M, men när jag kalibrerat den som jag vill ha den så ser jag inget. Eller jag ser i alla fall inget som jag tycker stör. Jag vidhåller att jag tycker att du ska kalibrera den så som du vill ha den och sedan avgöra om den blöder för mycket ljus efter det. Att den blöder i något läge som du ändå inte tänkt köra... Visst, reklamera den, men du kan nog hålla på ett tag i så fall.

Edit: Kollade upp skärmen lite. Visst har den fått bra recensioner av andra som köpt den, men om man lusläser så är det inte någon toppskärm.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

så här mycket blöder min q2770pqu på bild. i verkligheten är det inte ens nära på så här farligt och när jag använder skärmen (alltså inte helt svart bild för att leta efter bleed) så märker jag det aldrig. det är normalt att det blöder en del, sedan kommer det variera hur mycket det blöder men om du vill ha en skärm som inte blöder alls så tror jag att du kommer bli missnöjd.

här har du en bild från faktiskt användande. syns det på bild? knappt. syns det i verkligheten? inte alls.

Permalänk
Medlem

Dom flesta skärmar blöder vissa panel typer är väl bättre har jag för mig.
Hade du betalat en väldig massa pengar för skärmen, så hade jag reklamera tills jag fick en bra, om det finns. Men finns inga superskärmar för 3000:-. Är du känslig får du kanske välja en annan skärmtyp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Det låter bra i teorin, men i praktiken så lär du nog inte hitta en enda skärm som inte får backlight bleed om du maxar ljus och kontrast.
Jag hade något av samma upplevelse när jag packade upp min Dell U2412M, men när jag kalibrerat den som jag vill ha den så ser jag inget. Eller jag ser i alla fall inget som jag tycker stör. Jag vidhåller att jag tycker att du ska kalibrera den så som du vill ha den och sedan avgöra om den blöder för mycket ljus efter det. Att den blöder i något läge som du ändå inte tänkt köra... Visst, reklamera den, men du kan nog hålla på ett tag i så fall.

Edit: Kollade upp skärmen lite. Visst har den fått bra recensioner av andra som köpt den, men om man lusläser så är det inte någon toppskärm.

Jo, efter att ha läst lite grann om backlight bleed så har jag förstått att du talar sanning! Det är dock fortfarande så att efter kalibrering så är det på tok för mycket backlight bleed i nedre vänstra delen av skärmen. Efter att ha googlat på just ASUS MX279H och läst mer ingående om problem modellen kan ha så verkar det som att klart fler människor än bara jag lider av just detta problem. Många tycks också klaga på att ASUS verkar slappa med det här generellt sätt, men huruvida det stämmer vet jag ju inte.

Jag ska se om jag får reklamera den. Får jag inte det får Inet köpa tillbaks den för 80% av priset. Sedan så skiter jag i att köpa en IPS för bl.a. gaming. ASUS MX279H skall ha låg input lag. Det var anledningen till varför jag valde just denna. Det och recensionerna. Att man inte får kvalité för 3000 hade jag ingen aning om.

Skrivet av versions:

så här mycket blöder min q2770pqu på bild. i verkligheten är det inte ens nära på så här farligt och när jag använder skärmen (alltså inte helt svart bild för att leta efter bleed) så märker jag det aldrig. det är normalt att det blöder en del, sedan kommer det variera hur mycket det blöder men om du vill ha en skärm som inte blöder alls så tror jag att du kommer bli missnöjd.

här har du en bild från faktiskt användande. syns det på bild? knappt. syns det i verkligheten? inte alls.

Det beror på, tycker jag. Jag köpte den nya skärmen för att kunna gotta in mig i riktigt fina färger och _mörk_ härlig svärta när jag tittar på film och spelar spel. För det ändamålet så faller mitt exemplar kort, men man har ju olika krav, för all del.

Det lustiga är att min nuvarande Samsung Syncmaster P2450 har klart mindre backlight bleed och helt duglig svärta. Det är en gammal TN-panel från typ 2011-2012. När den anlände på marknaden ansågs den ha haft endast dugliga färger och svärta, och också lida av backlight bleed. När jag nu tittar mer noggrant så märker jag att mitt exemplar definitivt också har backlight bleed, men det har aldrig stört mig, och gör inte nu heller. Så det du säger om backlight bleeding stämmer ju! Svärtan är dessutom fan i mig bättre på min Syncmaster än på ASUS MX279H.

När en gammal TN-panel presterar bättre än en ny och dyrare IPS-panel på alla fronter förutom just fylligheten i övriga färger (inte svart, som sagt) och betraktningsvinklarna så tycker jag att det är lite pinsamt faktiskt. Så ska det inte få vara.

Skrivet av HAZ:

Dom flesta skärmar blöder vissa panel typer är väl bättre har jag för mig.
Hade du betalat en väldig massa pengar för skärmen, så hade jag reklamera tills jag fick en bra, om det finns. Men finns inga superskärmar för 3000:-. Är du känslig får du kanske välja en annan skärmtyp.

Ja, det tycks ju vara så, tyvärr.

Känner du till någon annan IPS-skärm (eller PLS eller så) på 24" (inte 27") som har låg input lag för spel, låg responstid, anslutningar till HDMI och så lite backlight bleed som det går att få tag på? Jag hittade den här: http://www.inet.se/produkt/2303857/samsung-24-s24d590p-pls-le..., men en skärm för 1500 borde ju dock bjuda på ännu mer backlight bleed och sämre kvalité överlag än den nya ASUS:en.

Jaja, snubblar du över något så får du gärna hojta till!

Jag vill hursomhelst tacka er alla för era svar och er hjälp. Det har verkligen varit nyttigt för mig!

EDIT:

Tänkte passa på att fråga om någon vet om det kommer en skärm med 27" IPS 1440hz 2560x1440 G-sync med stöd för HDMI? Skulle vara najs med en optimal IPS gaming-monitor som man också kan koppla in konsoler i.

Permalänk
Medlem

Har du nyligen köpt skärmen på nätet så är det bara att lämna tillbaks den. Distansköplagen http://www.konsumentverket.se/lagar--regler/konsumentlagar/la... Det är nog lättare än att reklamera. Kan ju bli en massa disskutioner om det verkligen är reklamerbart. Fördelen med reklamation är väl att då får väl dom stå för portot. Nu kan ju du haft extrem otur och fått en väldigt dålig skärm. Du får väl köpa fem till och kolla om någon duger och lämna tillbaks de andra Jag tror att jag läste om någon som gjort så, just på grund av risken med backlight-bleed. Om det är en skröna eller inte får du avgöra själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HAZ:

Har du nyligen köpt skärmen på nätet så är det bara att lämna tillbaks den. Distansköplagen http://www.konsumentverket.se/lagar--regler/konsumentlagar/la... Det är nog lättare än att reklamera. Kan ju bli en massa disskutioner om det verkligen är reklamerbart. Fördelen med reklamation är väl att då får väl dom stå för portot. Nu kan ju du haft extrem otur och fått en väldigt dålig skärm. Du får väl köpa fem till och kolla om någon duger och lämna tillbaks de andra Jag tror att jag läste om någon som gjort så, just på grund av risken med backlight-bleed. Om det är en skröna eller inte får du avgöra själv.

Jag köpte den dock via Inets butik!

En uppdatering kan väl vara på sin plats: jag var nyss och lämnade in skärmen i butiken. De sa att de skulle skicka skärmen till ASUS, och så får de ta ställning till huruvida mitt klagomål är rimligt eller inte. Det som skrämmer mig lite är att jag har läst om en hel del andra människor som skickat in sina skärmar till ASUS p.g.a. just backlight bleed, och har blivit nekade någon som helst form av returrätt. Man anser att det är att förvänta i.o.m. tekniken. Nu har jag förstått att det kan vara så till viss del, bl.a. tack vare era inlägg här, men jag kan ju inte säga något annat än att jag är väldigt besviken på den mängden backlight bleed jag fick med min ASUS.

Hur ska det gå nu dock? Jag menar, jag köpte ju skärmen från Inet, inte direkt från ASUS. Skulle jag inte åtminstone kunna kräva ett tillgodokvitto från Inet, istället för att acceptera att jag får byta till en ny skärm av samma modell, om ASUS accepterar min reklamation? Jag vill ärligt talat inte ha den här modellen. Jag anser att den "acceptabla mängden" backlight bleed fortfarande är för mycket. Och ingen annan skärm från ASUS sortiment intresserar. De är för dyra och passar inte mina önskemål. Kan jag inte kräva att från Inet få lägga till lite pengar och köpa en ny skärm, från en annan tillverkare, från Inets sortiment? För faktum kvarstår: jag köpte produkten från Inet, inte från ASUS.

I värsta fall kan jag be Inet köpa tillbaks min skärm för 80% av priset, och det är ju alltid bättre än att sitta med en produkt man är missnöjd med.

Vad har jag för alternativ, helt enkelt?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1447060 ska vara mer eller mindre fri från blödning vad jag vet.

Permalänk
Medlem

Detta ser jag som "ips glow" och inte backlight bleed". I mina ögon så är det oacceptabelt "ips glow".

Bara som en jämförelse med min.... Dell P2714H (ljusstyrka:52-kontrast:75)

Permalänk

Om du gillar skärmar med bra svärta skulle du köpt EIZO FG2421. Har riktigt hög kontrast och ingen backlight bleeding och då har jag max ljusinställningar. Kan vara jag som har haft tur också:)

Visa signatur

http://battlelog.battlefield.com/bf4/user/xR_III666III_I/
YT https://www.youtube.com/user/IIIRef/videos
Intel Core I7 12700K Corsair 32GB 3600MHz ASUS PRIME Z690-P D4
ZOTAC 4080 GTX EVGA 1000w, Samsung G8 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felidae:

Jag köpte den dock via Inets butik!

Synd Tack vare Distansköplagen, har man grymt bra skydd vid nätaffärer. Faktum är att Inet har ganska dålig villkor. Fattar inte att man köper i butik. Skulle aldrig reklamera en vara under ångerrätten heller. Bara att skicka tillbaka och säga, vill inte ha...

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1447060 ska vara mer eller mindre fri från blödning vad jag vet.

Den måste dessvärre ha HDMI-utgång, men tack för förslaget!

Skrivet av stoltz:

Detta ser jag som "ips glow" och inte backlight bleed". I mina ögon så är det oacceptabelt "ips glow".

Bara som en jämförelse med min.... Dell P2714H (ljusstyrka:52-kontrast:75)

*Bilder*

Ja, det är nog en salig blandning av både IPS-glow och backlight bleed. Tyvärr så har jag läst att andra som returnerat sina skärmar med samma problem till ASUS fått gå hem tomhänta. Inte nog med att ASUS tycks sälja undermåliga produkter, de har inte hedern att stå för det. Om inte annat så går man alltid hem lite visare efter en sådan här historia.

Skrivet av Pvt_Rinzler:

Om du gillar skärmar med bra svärta skulle du köpt EIZO FG2421. Har riktigt hög kontrast och ingen backlight bleeding och då har jag max ljusinställningar. Kan vara jag som har haft tur också:)

Den ser faktiskt riktigt trevlig ut! Jag ska ta en närmare titt på den. Tack för förslaget! ^^

Skrivet av HAZ:

Synd Tack vare Distansköplagen, har man grymt bra skydd vid nätaffärer. Faktum är att Inet har ganska dålig villkor. Fattar inte att man köper i butik. Skulle aldrig reklamera en vara under ångerrätten heller. Bara att skicka tillbaka och säga, vill inte ha...

Jag har alltid varit så nöjd med Inet på alla sätt och vis. Jag har alltid blivit väl bemött och mina klagomål har alltid tagits på allvar. Jag har därmed alltid köpt mina varor därifrån! Jag är dock skeptisk inför det här fallet. Enligt mig, och enligt de allra flesta som har vett att ställa rimliga krav på att en produkt för flera tusenlappar inte ska få vara defekt, så är det här ett solklart fall att få reklamera varan helt och hållet med pengarna tillbaka, alternativt tillgodokvitto på Inet. ASUS tycks dock vara snåla på den fronten, vilket är beklämmande. Jag får vänta i ca 10 arbetsdagar innan jag får veta vad ASUS säger. Vad Inet erbjuder mig därefter kommer att vara avgörande för huruvida jag gör affärer med dem i framtiden.

Tack för alla svar hörrni. Det uppskattas verkligen!

Permalänk
Skrivet av Felidae:

Hejsan!

Jag packade precis upp min idag nyinköpta ASUS MX279H, och blev mycket besviken när datorn startade igång och jag direkt såg att mitt exemplar led av backlight bleed. Det här är min första IPS-monitor, så jag har aldrig upplevt problemet förut, men oj, det stör mig riktigt, riktigt rejält. Jag köpte skärmen från en Inet-butik som jag relativt enkelt kan ta mig tillbaka till. Jag hoppas innerligt att de låter mig reklamera. Jag ville dock fråga er vad ni tycker om det här fenomenet? Hur mycket kan man förvänta sig att en eventuell ny skärm av samma slag också lider av backlight bleed?

Bilder:

http://i.imgur.com/AAXjCog.jpg
http://i.imgur.com/5OwDT4p.jpg
http://i.imgur.com/dcdJ6FN.jpg

Tack på förhand!

Mvh / seriegubben

Hur gick det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felidae:

Ja, det har du helt rätt i. Bilderna jag tog överdriver problemet definitivt. Men problemet kvarstår även efter att jag drog ner brightness till under 50, och när jag drog igång "The Matrix: Reloaded" och tittade på scener med mycket mörker så märker jag av det mycket väl vid nedre vänstra hörnet. Jag anser inte att en produkt för 3000 kr ska vara i ett sådant här skick.

Jag spelar också spel med mycket mörker, där svärtan spelar stor roll. Särskilt Demons Souls, Dark Souls 1 & 2 och Bloodborne lär lida stort. Jag är ett stort Souls-fan, så detta blir definitivt ett problem!

Självklart ska det inte ha betydelse huruvida jag ställer in skärmen si eller så. Oavsett hur jag väljer att använda min skärm inom ramen för hur den är konstruerad att kunna användas så ska jag inte behöva stöta på problem alls. Och nu kvarstår ju problemet även efter viss kalibrering.

Jag har en skärm för ~12000:- med lite backlightbleed, det kommer man aldrig ifrån tyvärr...
Visst kan du prova att reklamera den, men du har en risk att det blir ännu värre, eller att du får en trasig pixel på nästa skärm =/

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"