Gamingdator 20k Mitt Första Bygge

Permalänk
Medlem

Gamingdator 20k Mitt Första Bygge

Hejsan

Som det står i rubrik så ska jag göra mitt första egenbygge, jag har haft fullt upp med att leta komponenter både dag och natt, detta mycket för att jag inte varit insatt och behövde lära mig grunderna i alla olika komponenter som behövs.

Nu har jag plockat färdigt i min shoppinglista och det känns bra, men som sagt är jag väldigt färsk på komponenter och aldrig byggt en egen dator förr. Jag är inte rik, så 20k är en ganska hög summa för att chansa och allt blir fel.

Därför vänder jag mig nu till er som är proffs på området om hjälp med att hitta fel, brister och rent av idioti i min shoppinglista:
Webhallen varukorg

Värt att tillägga kanske är att jag kommer använda mig av windows 8.1 och planerar på att låna en extern "cd-läsare" för drivrutiner som måste matas in på sådant sätt.

Jag vill ju självklart ha möjlighet att spela dem mest krävande spel på hög grafik (Ultra?) utan stora märkbara problem.

Sist men inte minst, jag har hört talas om 4k skärmar och undrar om det är något bra eller om det är något för framtida spel, samt kommer min dator klara detta?

Tack på förhand // FalkenJr

Permalänk

Köp en separat SSD och HDD. SSHD är en nödlösning som inte hör hemma i ett bygge för 20k.
Bra nätagg, men du kan spara ett par hundra om du vill och välja detta http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/199771-evga_p...
Så hade jag nog valt en annan CPU-kylare, men smaken är som baken

Edit: Nåt åt detta håll kanske?

http://www.inet.se/kundvagn/visa/7850437/2015-03-30

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

Frågan är, anser du verkligen att gröna dioder är värt 550kr mer? (H440W Razer edition)

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guybrush82:

Köp en separat SSD och HDD. SSHD är en nödlösning som inte hör hemma i ett bygge för 20k.
Bra nätagg, men du kan spara ett par hundra om du vill och välja detta http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/199771-evga_p...
Så hade jag nog valt en annan CPU-kylare, men smaken är som baken

Edit: Nåt åt detta håll kanske?

http://www.inet.se/kundvagn/visa/7850437/2015-03-30http://www.inet.se/files/img/tiny/forum-divider.png
http://www.inet.se/kundvagn/bild/7850437/2015-03-30

Angående Sshd så låter det ju som en genomtänkt idé med "adaptive memory" som själv märker vilka filer som startar ofta, särskillt om man varvar program eller spel från vecka till vecka, då läser den över det mest använda i nutid över på ssd:n
Eller är det nån anledning som jag missar varför det ska vara splittat?

Ska kolla på nätagget, man kanske inte behöver ligga på över 90% hela tiden

CPU kylaren är mest vald pga utseende....haha

Tackar för tips och svar

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Frågan är, anser du verkligen att gröna dioder är värt 550kr mer? (H440W Razer edition)

Nej det gör jag inte, men designen och ormarna tycker jag är det. Sen är det ju kul att man fick några gröna dioder på köpet

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av FalkenJr:

Nej det gör jag inte, men designen och ormarna tycker jag är det. Sen är det ju kul att man fick några gröna dioder på köpet

Skickades från m.sweclockers.com

tycker du inte att det är lite konstigt att plocka ihop ett svart och rött bygge och sedan sätta det i ett svart och grönt chassi? smaken är som baken men så hade inte jag gjort i alla fall.

Permalänk
Skrivet av FalkenJr:

Angående Sshd så låter det ju som en genomtänkt idé med "adaptive memory" som själv märker vilka filer som startar ofta, särskillt om man varvar program eller spel från vecka till vecka, då läser den över det mest använda i nutid över på ssd:n
Eller är det nån anledning som jag missar varför det ska vara splittat?

Ska kolla på nätagget, man kanske inte behöver ligga på över 90% hela tiden

CPU kylaren är mest vald pga utseende....haha

Tackar för tips och svar

Skickades från m.sweclockers.com

Det kanske låter bra men det är det inte
Jag tänker inte gå in på alla detaljer, men ex. så är "SSD:n" endast på 8 GB vilket knappast rymmer något OS eller större spel, sedan ska ju HDD:n flytta över data fram och tillbaka från denna lilla flash enhet beroende på vilka program/filer du kör ofta osv. Nej då är det mycket bättre att ha OS och program/spel på en riktig SSD som alltid laddar blixtsnabbt, och sedan sparar du all annan data på en vanlig billig HDD.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

tycker du inte att det är lite konstigt att plocka ihop ett svart och rött bygge och sedan sätta det i ett svart och grönt chassi? smaken är som baken men så hade inte jag gjort i alla fall.

Jag förstår precis vad du menar, det kan bli ren katastrof (hoppas inte)
Men jag tänker mig en hellfire inuti som sedan går över till grönt och skönt i den utvändiga miljön

Tack för den uppmärksamma åsikten

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guybrush82:

Det kanske låter bra men det är det inte
Jag tänker inte gå in på alla detaljer, men ex. så är "SSD:n" endast på 8 GB vilket knappast rymmer något OS eller större spel, sedan ska ju HDD:n flytta över data fram och tillbaka från denna lilla flash enhet beroende på vilka program/filer du kör ofta osv. Nej då är det mycket bättre att ha OS och program/spel på en riktig SSD som alltid laddar blixtsnabbt, och sedan sparar du all annan data på en vanlig billig HDD.

Ok, ssd:n är för liten och då kommer hdd:n få jobba satan oavsett, och paja efter ca 3 timmar, uppfattat

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Jag tycker du borde titta på andras byggen istället, är man inte gjord av pengar är det viktigt vad man lägger krutet på.

ett par punkter;

-ssd ett måste, fundera på om du klarar dig med en 500gb ssd å skit helt i mekanisk men helt klart ssd iaf.

-minnena svindyra

-välj inte kylare pga utseende bara

-har du monterat själv förut?

Skickades från m.sweclockers.com