Hur stor risk att behöva betala tull för DVD från USA?

Permalänk
Avstängd

Hur stor risk att behöva betala tull för DVD från USA?

Jag har tänkt köpa två stycken DVD-filmer separat från Ebay och de skickas från USA. Hur stor är risken att jag tvingas betala tullavgift på detta, är det någon som har erfarenhet?

Jag gjorde en beräkning på Tullverkets Avgiftsguide angående hur mycket tullen för en DVD-film skulle bli, och den enda kostnaden jag egentligen oroar mig för är Importdeklarationsavgiften* , har någon koll på hur stor denna kostnad brukar vara?

*Importdeklarationsavgift: När en försändelse transporteras av Posten eller av ett kurirföretag ingår även att de tulldeklarerar varan. För detta tar de ut en avgift. För att få reda på hur mycket avgiften är kan du kontakta Posten eller det kurirföretag som har transporterat försändelsen. Länk till Posten hittar du ovan.

Permalänk
Medlem

Tror inte allt knark som kommer in tullas och deklareras. Du kan nog vara lugn

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk
Medlem

Om jag inte har fel tar vårt företag 120:- för importdeklaration. Ett av världens största logistikföretag.

Permalänk
Skrivet av Emmet45:

Jag har tänkt köpa två stycken DVD-filmer separat från Ebay och de skickas från USA. Hur stor är risken att jag tvingas betala tullavgift på detta, är det någon som har erfarenhet?

Jag gjorde en beräkning på Tullverkets Avgiftsguide angående hur mycket tullen för en DVD-film skulle bli, och den enda kostnaden jag egentligen oroar mig för är Importdeklarationsavgiften* , har någon koll på hur stor denna kostnad brukar vara?

*Importdeklarationsavgift: När en försändelse transporteras av Posten eller av ett kurirföretag ingår även att de tulldeklarerar varan. För detta tar de ut en avgift. För att få reda på hur mycket avgiften är kan du kontakta Posten eller det kurirföretag som har transporterat försändelsen. Länk till Posten hittar du ovan.

Låg skulle jag säga.

Brukade vara så att paket för under ca 350 kr i värde (inkl. frakt) fått glida vidare utan.

Det normala om det inte är några extra avgifter är att man får betala moms på 25% + avgiften till de som tulldeklarerade varan vilket brukar vara ~125 kr.

Beror på vad filmerna kostar, vad frakten går på och vad de skriver på tulldeklarationen:)

Permalänk
Skrivet av Spelaspel:

Tror inte allt knark som kommer in tullas och deklareras. Du kan nog vara lugn

Jag tror iofs inte att de skriver:

"KNARK, 100 000 kr" på tulldeklarationen där heller.

Medan det i det här fallet kanske faktiskt står DVD-movies och korrekt belopp.

Permalänk
Medlem

Som de tidigare sagt så kommer du nog se en avgift på 120-150 kr för deklarations avgiften beroende på vilket företag som gör deklarationen åt dig.

Visa signatur

Jag gillar datorspel!

Permalänk
Postnord

Hej!

Avgiften för själva hanteringen av förtullningen beror på hur avsändaren väljer att skicka din försändelse. Hos oss på Postnord är avgiften för brev 100 och paket 100 kr.

Har du fler frågor eller funderingar är du välkommen att kontakta oss på telefonnummer 0771-33 33 10 knappval 2, vi svarar mån-fre kl 8-18. Det går också bra att maila vår kundservice på kundservice.se@postnord.com

Med vänliga hälsningar
Erika Postnords Kundservice

Permalänk
Medlem

Har beställt grejer från USA vid två olika tillfällen och har inte åkt på någon tullavgift. Sen vet jag inte om detta är "korrekt" eller inte. Båda gångerna fick jag hämta ut de små paketen på Posten, de var värda ungefär 300 kr/st. De sa iaf inget om någon extra avgift.

Permalänk
Hjälpsam

Det korrekta är att du skall betala tull eller moms för dem, dvs 25% av värdet tror jag det är på DVD plus e hanteringsavgift på ca 100-150kr beroende på företag.

Om du inte deklarerar själv är det möjligt att det går igenom tullen ändå. Beställer sällan från USA, men rätt ofta från Kina och det är lotto om det blir tull/moms eller ej.

Innan jag beställer så räknar jag med att jag kommer få betala tull/moms, om det fortfarande är värt affären så beställer jag (och hoppas på att spara på att slippa även om det är fel).

Så beroende på värde på ditt paket kanske du får betala 150-250kr extra. Men det märker du Kanske en på tio försändelser som jag har fått tulla för.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk

Nu bor jag i Finland, så det kan vara lite skillnad på hur saker hanteras, men...

Jag brukar alltid meddela transportföretaget (oftast DHL) att jag tullar in grejjerna själv då jag får ankomstavin från dem. Jag får då all info jag behöver från dem och gör allt via nätet på tullens hemsidor. Det tar väl ca. 10-15 min. Det du behöver är orderbekräftelsen från företaget samt att du måste söka upp vilken typ av vara det är i tullens register. Frakten är ju redan betald, så så fort jag får tullbeslutet (automatiserat åtm. på denhär sida av Bottenviken) så skickar transportföretaget försändelsen vidare. Frakten är ju redan betald, så man ska egentligen inte behöva betala extra utöver eventuella tull+momsutgifter...

Mindre försändelser (tror det är ca. 40€ här) är inte avgiftsbelagda och kommer automatiskt igenom.

Kolla upp hur det fungerar i Sverige!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Posten AB:

Hej!

Avgiften för själva hanteringen av förtullningen beror på hur avsändaren väljer att skicka din försändelse. Hos oss på Postnord är avgiften för brev 100 och paket 100 kr.

Har du fler frågor eller funderingar är du välkommen att kontakta oss på telefonnummer 0771-33 33 10 knappval 2, vi svarar mån-fre kl 8-18. Det går också bra att maila vår kundservice på kundservice.se@postnord.com

Med vänliga hälsningar
Erika Postnords Kundservice

Hmm jag har vid alla mina tillfällen (ett 20tal och då med POSTEN) fått betala 150:- i deklareringsavgift!

Till TS så är svaret det beror på vilket fraktbolag som paketet skickats med är det tex usps (dvs vanliga posten i usa) heller EMS nrä du handlar ifrån kina/hongkogn/etc så är det svenska posten som levererar det här hemma och då är det ungefär 50% chans att man åker på moms/avgift (och det är samma % siffra även om det är ett paket/brev som har ett värde av under 1$).

Är det tex UPS,DHL,Fedex så är det 99-100% chans att man åker på moms/avgift.
Delkaraeringsavgiften kan vara allt mellan 100:- till 300:- posten har alltid för mig varit 150:- och ej 100:- UPS,DHL har varit lite up o ner mellan 150:- till 200:- men oftas 200:- Fedex (vid ett tillfälle) 250:-

Skrivet av HellDildo:

Mindre försändelser (tror det är ca. 40€ här) är inte avgiftsbelagda och kommer automatiskt igenom.
Kolla upp hur det fungerar i Sverige!

Här i svedala så tas moms ut ifrån första öret OCH man åker samtidigt på fraktfirmans tulldeklareringsavgift (om man ej tulldeklarerar själv).

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Hmm jag har vid alla mina tillfällen (ett 20tal och då med POSTEN) fått betala 150:- i deklareringsavgift!

Till TS så är svaret det beror på vilket fraktbolag som paketet skickats med är det tex usps (dvs vanliga posten i usa) heller EMS nrä du handlar ifrån kina/hongkogn/etc så är det svenska posten som levererar det här hemma och då är det ungefär 50% chans att man åker på moms/avgift (och det är samma % siffra även om det är ett paket/brev som har ett värde av under 1$).

Är det tex UPS,DHL,Fedex så är det 99-100% chans att man åker på moms/avgift.
Delkaraeringsavgiften kan vara allt mellan 100:- till 300:- posten har alltid för mig varit 150:- och ej 100:- UPS,DHL har varit lite up o ner mellan 150:- till 200:- men oftas 200:- Fedex (vid ett tillfälle) 250:-

Här i svedala så tas moms ut ifrån första öret OCH man åker samtidigt på fraktfirmans tulldeklareringsavgift (om man ej tulldeklarerar själv).

För mig har det då varit 100:-.

Det är nog bäst att man alltid räknar in med att få tulla och betala moms (på totalbeloppet för produkt och frakt), då blir det sällan någon överraskning när man väl åker på det. Artiklar under en 400-500:- brukar oftast fara igenom.