Köpa knivar på eBay

Permalänk
Medlem

Köpa knivar på eBay

Hej,

Har funderat på att köpa en kniv på ebay - bara för att ha hemma. Men frågan är vad som kan hända i tullen? Får man importera knivar? Läste något om att posten ett tag vägrade att transportera knivar. Tänkte köpa en simpel karambit kniv för en 100kr, perfekt för att öppna paket med

Tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av sylwass:

Hej,

Har funderat på att köpa en kniv på ebay - bara för att ha hemma. Men frågan är vad som kan hända i tullen? Får man importera knivar? Läste något om att posten ett tag vägrade att transportera knivar. Tänkte köpa en simpel karambit kniv för en 100kr, perfekt för att öppna paket med

Tack

Du får googla på knivlagen, men enligt min uppfattning finns det inte mycket olagligt i en kniv. Det enda jag hart för mig är att stilettknivar och "butterflies" kan vara förbjudna, men annars är det fritt fram med vanliga knivar. Jag är knivmakare och har skickat många knivar ut ur Sverige, men har inte tagit emot några, posten har inget emot att transportera knivar så länge dom är väl (läs: normalt) förpackade.

Permalänk
Medlem

Det går alldeles utmärkt. Har själv köpt knivar på ebay från staterna.

Visa signatur

Q1=Q2+QE

Permalänk
Medlem

Vill du vara på den säkra sidan kan du alltid beställa från Sverige på t.ex http://www.knivbutik.se/. Här är två länkar som kan vara av hjälp om du ändå vill beställa från Ebay/annan sida utomlands:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Knivlagen#Inf.C3.B6rsel
http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfatt...

Permalänk
Hedersmedlem

Även https://www.lamnia.com/sv fungerar utmärkt, beställde en kniv som hade ett par kosmetiska fel. Fick valet att returnera, byta eller få rabatt på en knivslip (valde det senare).
Finns extremt mycket och bra information i denna tråden ifall man känner sig osäker på stål, slipning osv: http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=40677
Ska inte vara något problem med posten om man packar korrekt. Från posten.se:

Citat:

När du packar ett vasst föremål måste du se till att det inte skär sönder ditt eget paket inifrån.
- En tång eller sax kan du skydda genom att trä över en bit plastslang som är lite längre än föremålet. Tejpa ihop ordentligt med stark tejp.
- En kniv utan fodral kan du montera till en trälist och fixera vid något som är längre än kniven. Om stödet har spetsiga hörn, ta bort dem så att de inte skadar transportlådans insida.
- Om produkten inte är tung kan det räcka med att vira in föremålet med flera lager bubbelfolie, för att sedan fixera det i en transportlåda.
- Det är viktigt att allt är fixerat i transportlådan.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Citat:

Exempel på sådana farliga föremål:
stiletter
springknivar
butterflyknivar
sablar
svärd
kaststjärnor
karatepinnar
knogjärn
Enligt lagen om förbud beträffande knivar och andra farliga föremål (1988:254) är det förbjudet att ha den här typen av vapen på allmän plats, inom skolområde eller i fordon på allmän plats.

Citat:

Införsel
För införsel av den här typen av farliga föremål, utom sablar och svärd, krävs tillstånd. Tillstånd prövas av polisen på den ort där förtullning ska äga rum eller, om förtullning inte behövs, där införseln sker. Se förordning (1990:415) om tillstånd för införsel av vissa farliga föremål.

Källa: https://polisen.se/Lagar-och-regler/Vapen/Knivar-med-mera/

Permalänk
Skrivet av sylwass:

Hej,

Har funderat på att köpa en kniv på ebay - bara för att ha hemma. Men frågan är vad som kan hända i tullen? Får man importera knivar? Läste något om att posten ett tag vägrade att transportera knivar. Tänkte köpa en simpel karambit kniv för en 100kr, perfekt för att öppna paket med

Tack

Också köpt en del knivar både i Sverige och utanför. En bra webbshop är tex https://www.lamnia.com/sv/, baserade i Finland men ger ganska låga priser, och har även mycket som inte går att få tag i i Sverige. Köpa från Ebay är inte heller några problem Gamla knivnet, nu Garderoben har även fortfarande ett hyfsat utbud av knivar http://www.garderoben.se/knivar baserade i Stockholm.

Kort och gott; Köp på!

Permalänk

Finns det några regler på storlek? Eller är det fritt fram att importera en machete?

Permalänk

Har köpt 2 fällknivar från ebay, funkat bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fiskmasen_99:

Finns det några regler på storlek? Eller är det fritt fram att importera en machete?

Importera machete ska gå utan några problem så länge det inte liknar svärd.

Visa signatur

"The voice of insanity and reason"

Permalänk

Köpte en karambit för exakt samma ändamål!;) fungerar perfekt för att öppna paket och brev!:)
Från ebay , inge problem alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pinkn00b:

Importera machete ska gå utan några problem så länge det inte liknar svärd.

Borde inte vara något problem med svärdsliknande machete i heller, eftersom svärd inte kräver tillstånd... ?

Hur fan hamnade jag i en tråd om knivar (!) på SweC... Jag måste sluta klicka på, och läsa, allt jag ser ;- )
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Borde inte vara något problem med svärdsliknande machete i heller, eftersom svärd inte kräver tillstånd... ?

Hur fan hamnade jag i en tråd om knivar (!) på SweC... Jag måste sluta klicka på, och läsa, allt jag ser ;- )
B!

Undrade precis det samma.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk

beror lite på bladets längd samt om dem är slipade eller inte, jag har till exempel beställt tränings karambits från ebay och det har inte varit något problem, men även beyonetter mm och då har det inte heller varit några problem

Visa signatur

Moderbräda: MSI Z87-G45 Processor: i7 4770K @ 4.4Ghz RAM:Corsair CL9 1600mhz 16GB Kylning: Corsair H100i i P/P med Cougar 120mm. Kraftlåda: EVGA SUPERNOVA G2 850W (rip bequiet p7 1000w) Grafikkort: MSI GTX1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsson96:

beror lite på bladets längd samt om dem är slipade eller inte, jag har till exempel beställt tränings karambits från ebay och det har inte varit något problem, men även beyonetter mm och då har det inte heller varit några problem

Hur kan det ha betydelse? Om jag förstår Wikilänken rätt så är inte svärd tillståndspliktiga vid införsel. Jag misstänker att det kan bli problematiskt om man blir stoppad på stan med skarpslipade dashio vid sin sida, och att man är "utklädd" till samuraj tror jag inte hjälper. Bara en wakizashi är nog för att polismakten ska få frispel, lägg till en katana, och de tilta'r helt... Om man i stället kommer i komplett 1500-tals rustning, ceremoniell, så klart, med guldsmyckningar och det hela, och ett ordentligt tvåhandssvärd, så misstänker jag att slipningen på klingan inte är speciellt högt ifrågasatt... Kommer någon med en nålvass florett vet jag inte om de ens förstår vad de har att göra med.
Men alla borde vara ok vid införsel. Kanske inte att bära vid höften, eller så, men...
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Postnord

Hej!

När det kommer till knivar är detta inte förbjudet innehåll att skicka med oss på Postnord, innehållet ska vara väl paketet så att emballaget inte kan gå sönder, och som i alla fall när man importerar måste avsändaren se till att all information som behövs för att förtullningen ska kunna genomföras är med i informationen när försändelsen kommer till Sverige. Däremot bör du kontrollera införselregler för just det du ska importera, då det kan finnas särskilda regler för olika typer av knivar.

Har du fler frågor eller funderingar går det alltid bra att ta kontakt med oss via antingen telefon 0771-33 33 10 knappval 2, vi svarar mån-fre kl 8-18. Det går också bra att maila vår kundservice på kundservice.se@postnord.com.

Med vänliga hälsningar
Erika Postnords Kundservice

Permalänk
Medlem
Skrivet av Posten AB:

Hej!

När det kommer till knivar är detta inte förbjudet innehåll att skicka med oss på Postnord, innehållet ska vara väl paketet så att emballaget inte kan gå sönder, och som i alla fall när man importerar måste avsändaren se till att all information som behövs för att förtullningen ska kunna genomföras är med i informationen när försändelsen kommer till Sverige. Däremot bör du kontrollera införselregler för just det du ska importera, då det kan finnas särskilda regler för olika typer av knivar.

Har du fler frågor eller funderingar går det alltid bra att ta kontakt med oss via antingen telefon 0771-33 33 10 knappval 2, vi svarar mån-fre kl 8-18. Det går också bra att maila vår kundservice på kundservice.se@postnord.com.

Med vänliga hälsningar
Erika Postnords Kundservice

Visste inte att Posten även huserade på Sweclockers... fjäder i hatten till er!

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk

Hm, har fått hem ett par machetes och en äkta indiskt sabel på 110cm, med jack i klingan och som klöv sängkanten när jag tappade fanskapet.
Sen dess har den legat i källaren.
Så visst går det att få hem lite smörknivar med posten så länge det är rätt packad och tull mm är i sin ordning.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem

Kapar tråden lite istället för att skapa en ny.

Om nån "hypotetiskt" nu.. skulle beställa en sån kniv:
http://www.ebay.com/itm/Honshu-Vibrant-Titanium-Dagger-Combat...

Och denne person är 15år, tror ni polisen/tullen skulle ta in den för man är minderårig?
Värt att nämna är att jag inte tänkte leka cs på stan utan vill ha en lite snyggare kniv om man ska börja med unboxings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sander00se:

Kapar tråden lite istället för att skapa en ny.

Om nån "hypotetiskt" nu.. skulle beställa en sån kniv:
http://www.ebay.com/itm/Honshu-Vibrant-Titanium-Dagger-Combat...

Och denne person är 15år, tror ni polisen/tullen skulle ta in den för man är minderårig?
Värt att nämna är att jag inte tänkte leka cs på stan utan vill ha en lite snyggare kniv om man ska börja med unboxings.

Hur gick det? Är nyligen 15 fyllda själv och funderar på att köpa in en machete... Huruvida det är tillåtet har jag ingen aning om, så lite research är nog att tänka sig.

Permalänk
Skrivet av folock:

Hur gick det? Är nyligen 15 fyllda själv och funderar på att köpa in en machete... Huruvida det är tillåtet har jag ingen aning om, så lite research är nog att tänka sig.

bara en tanke är att du ev måste vara över 18 då en kniv räknas som vapen har jag för mig dock osäker på vad som gäller för att du ska få köpa en.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

bara en tanke är att du ev måste vara över 18 då en kniv räknas som vapen har jag för mig dock osäker på vad som gäller för att du ska få köpa en.

Det stämmer inte. Kniven räknas inte som vapen. Det är ingen 18-årsgräns på att inneha en kniv. Många affärer har en sån åldersgräns, men inte Sveriges lag.

Vidare, ni som snackar om längd: det finns inga mått över huvud taget i knivlagen. En del andra länder har det, men att Sverige har en sådan lag är en seglivat myt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av folock:

Hur gick det? Är nyligen 15 fyllda själv och funderar på att köpa in en machete... Huruvida det är tillåtet har jag ingen aning om, så lite research är nog att tänka sig.

Lite sent svar misstänker jag.. Prövade aldrig att best'lla kniven.