Hjälp med val av internet- och TV leverantör

Permalänk

Hjälp med val av internet- och TV leverantör

Hej!
Frugan är tjurig på Telia nu när dom tar bort 5an och jag har varit missnöjd med uppkopplingen ett bra tag så vi ska nu söka efter ett alternativ.
Vi har kört med Telia Bredband 30 och kanalpaket lagom.
Fiber finns inte att tillgå på min gata i nuläget (bor i villa), så därför får jag nöja mej med den äckliga koppartråden tillsvidare.

Att välja mellan alla leverantörer och paket är en riktig djungel för mej som är dåligt insatt.

Att uppdatera inställningar på telefonen och spela samtidigt har inte varit ett alternativ, då det laggar nåt makalöst!
I övrigt ligger jag på runt 50 ping när jag spelar cs 1.6 som exempel vilket är ospelbart.
Har felsökt så gott jag kan, och telia har kört sina mätningar utan resultat och nu orkar jag inte mer!

Frågan är då vad vi ska välja för leverantör och paket?
ADSL + TV, behöver inte vara jättemånga kanaler.
Tankar sällan nåt, men vill kunna spela med bra ping.
Är tacksam för alla rekommendationer och tips!

mvh
//Patrik

Permalänk

Bahnhof eller ComHem brukar de flesta välja mellan

Permalänk
Medlem
Skrivet av patriksweden:

Hej!
Frugan är tjurig på Telia nu när dom tar bort 5an och jag har varit missnöjd med uppkopplingen ett bra tag så vi ska nu söka efter ett alternativ.
Vi har kört med Telia Bredband 30 och kanalpaket lagom.
Fiber finns inte att tillgå på min gata i nuläget (bor i villa), så därför får jag nöja mej med den äckliga koppartråden tillsvidare.

Att välja mellan alla leverantörer och paket är en riktig djungel för mej som är dåligt insatt.

Att uppdatera inställningar på telefonen och spela samtidigt har inte varit ett alternativ, då det laggar nåt makalöst!
I övrigt ligger jag på runt 50 ping när jag spelar cs 1.6 som exempel vilket är ospelbart.
Har felsökt så gott jag kan, och telia har kört sina mätningar utan resultat och nu orkar jag inte mer!

Frågan är då vad vi ska välja för leverantör och paket?
ADSL + TV, behöver inte vara jättemånga kanaler.
Tankar sällan nåt, men vill kunna spela med bra ping.
Är tacksam för alla rekommendationer och tips!

mvh
//Patrik

Vad får du för fart i upp och ner på din lina?
När du får pingen till 50ms tittar någon på tv då eller är det bara spelet som är igång?
tittar någon på tv samtidigt så tar den ca 9-10 Mbit

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 64GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5700X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Galaxy Tab S9 FE, Telefon: Pixel 9

Permalänk
Medlem

50 ms ospelbart? Det är rätt normalt för ADSL. Jag tror knappast du får bättre ping med en annan operatör.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk

Jag brukar ligga på ca 15-16 ned och knappt 1 upp, men det är himla ostabilt emellanåt. Får typ fryslagg. Har lyckats mäta vid ett sånt tillfälle och fått en hastighet på typ 0.05 upp.
Innan hade vi en hastighet lägre med Telia, men den blev ingen skillnad när vi ökade.

Går det komma ifrån genom att välja olika leverantörer av internet och tv?
TVn står i princip alltid på här hemma, men jag har provat med den avstängd utan större skillnad.

Provade spela lite cs1.6 igår och lag på runt 40ms men emellanåt hoppade det upp i 70-80.
Det är ju ostabiliteten som är det stora problemet, men det hjälper väl inte med höja hastigheten så länge man kör på telejacket?

Tack för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon9811:

Vet inte hur Comhem är idag men för några år sedan var det katastrof att spela med det.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon9811:

Skrivet av bärplockaren:

Vet inte hur Comhem är idag men för några år sedan var det katastrof att spela med det.

Varför blandar ni öht in Bahnhof och Comhem när han skriver att det är ADSL som gäller?
Bahnhof har haft Adsl men verkar inte som att dom nysäljer det om man kollar på hemsidan?

Som en not om Comhem så är det överlag bättre än adsl, om man bor i ett hus/område där det fungerar. Men generellt sett skulle jag aldrig rekommendera Comhem annat än som en sista utväg. Kolla comhemtråden här på forumet så har ni finfin läsning.

Då det är samma telefonkabel och station som gäller så ska man nog inte hoppas på alltför stora skillnader. Kan väl eventuellt vara att en annan leverantör har annan typ av utrustning/modem som gör det hela bättre men det är nog rätt svårt att sia om?

Borde finnas en del trådar i ämnet redan här på forumet?