Upload to my Drive folder - semesterbilder från vänner?!

Permalänk

Upload to my Drive folder - semesterbilder från vänner?!

Var på semester nyligen med några vänner.
Vi alla tog lite bilder och jag tänkte nu samla ihop dem.

Alla är inte så "vana" vid datorer och olika molnlagringstjänster.
Därför tänkte jag se om det finns något simpelt sätt för dem att ladda upp sina bilder/filmer till min Google Drive konto.

Dvs att jag skapar en sida där de kan bara dra över alla bilder de har så de laddas upp och in i min folder.
Jag har försökt med lite olika alternativ som JotForms, men då blir det 1 fil i taget upload... vilket inte är så bra när man har många filer att ladda upp. Vill att de bara ska kunna göra en stor "bulk" upload.

Några tips?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hjarterkung:

Var på semester nyligen med några vänner.
Vi alla tog lite bilder och jag tänkte nu samla ihop dem.

Alla är inte så "vana" vid datorer och olika molnlagringstjänster.
Därför tänkte jag se om det finns något simpelt sätt för dem att ladda upp sina bilder/filmer till min Google Drive konto.

Dvs att jag skapar en sida där de kan bara dra över alla bilder de har så de laddas upp och in i min folder.
Jag har försökt med lite olika alternativ som JotForms, men då blir det 1 fil i taget upload... vilket inte är så bra när man har många filer att ladda upp. Vill att de bara ska kunna göra en stor "bulk" upload.

Några tips?

Kan de använda zip?

Zippa ner och använd Sprend
2 GB per skick.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk

Det är ett alternativ.
Men för att få folk att faktiskt göra det så hoppas jag på att hitta ett alternativ som är så användarvänligt som möjligt.

Att använda zip och andra program är svårt om de inte gör det i andra fall. Vissa klarar det säkert utan problem och andra blir det bara jobbigt för... då skiter de i att dela bilderna helt och hållet :S
Detsamma blir det om de som inte har dropbox/google konton och man tvingar dem att skapa ett konto och lära sig något nytt

Bäst hade nog varit om jag hade kunnat ge dem en webbadress
Där de kan dra över alla bilder och så laddas de upp i en delad folder.

Om inte det går får jag försöka få dem att zippa sina bilder och dela som du tipsade om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hjarterkung:

Det är ett alternativ.
Men för att få folk att faktiskt göra det så hoppas jag på att hitta ett alternativ som är så användarvänligt som möjligt.

Att använda zip och andra program är svårt om de inte gör det i andra fall. Vissa klarar det säkert utan problem och andra blir det bara jobbigt för... då skiter de i att dela bilderna helt och hållet :S
Detsamma blir det om de som inte har dropbox/google konton och man tvingar dem att skapa ett konto och lära sig något nytt

Bäst hade nog varit om jag hade kunnat ge dem en webbadress
Där de kan dra över alla bilder och så laddas de upp i en delad folder.

Om inte det går får jag försöka få dem att zippa sina bilder och dela som du tipsade om.

Du får väl fjärra dig in då med Teamviewer och göra jobbet själv ?

"Stoppa in kabeln i kameran, installera det här programmet så löser jag det"

Finns säkert någon som vet ett bättre alternativ men men

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem

Vad menar du med en sida? Att de går in på en webbsida och använder ett uppladdningsformulär, eller vadå?

Du kan välja i Google Drive, om du vill att de andra som du delar katalogen med bilderna i, ska kunna redigera (ladda upp, ta bort, ändra (antar jag)) de filer som finns i katalogen. Då behöver de bara gå till en enda länk och så finns allt där. De kan dra filerna till den katalogen och allt laddas då upp.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Skrivet av Airikr:

Vad menar du med en sida? Att de går in på en webbsida och använder ett uppladdningsformulär, eller vadå?

Du kan välja i Google Drive, om du vill att de andra som du delar katalogen med bilderna i, ska kunna redigera (ladda upp, ta bort, ändra (antar jag)) de filer som finns i katalogen. Då behöver de bara gå till en enda länk och så finns allt där. De kan dra filerna till den katalogen och allt laddas då upp.

Att dela google drive, dropbox, onedrive mappar kräver att personen är inloggad i tjänsten för att kunna ladda upp eget material.
Det funkar att göra som du säger för att visa bilder som redan finns i mappen. Inte för att samla in bilder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hjarterkung:

Att dela google drive, dropbox, onedrive mappar kräver att personen är inloggad i tjänsten för att kunna ladda upp eget material.
Det funkar att göra som du säger för att visa bilder som redan finns i mappen. Inte för att samla in bilder.

Då är tycker jag att det EyeNEye tipsade om (TeamViewer), är det enklaste alternativet

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

Det här borde fungera:

http://lifehacker.com/allow-others-to-upload-files-to-your-go...

EDIT: Jag var visst lite snabb där, om du inte vill/kan redigera skriptet verkar den bara acceptera 1 fil åt gången.

Visa signatur

Intel Core i5 8600k @ 4.7 GHz - Gigabyte Aorus GTX 1080 TI - Asus PRIME Z370-A
- Corsair Vengeance LP 16 GB - EVGA Supernova G2 850W - NZXT H500i

Permalänk

Ja, dock gick det bara att ladda upp 1 fil i taget med det scriptet.
Blir stökigt med 100 bilder att dela

Jag får övertala folk att skaffa ett konto eller maila mig bilderna