Permalänk
Medlem

Generelt kan man säga att minnestilverkaren även har koll på chippen är det gäller originalminnen, när det gäller standardminnen så kan det hända att en tilverkare bara köpt in en massa minnekretsar, plockat ihop dom till ett minne o sålt vidare.

Med lite tur så kan du få ett bra Standardminne men ofta så är det dock instabil skit. Original ger lite bättre ods men det kan fortfarande hända att tillverkaren har sparat in så mycket att burken blir instabil på dom.

Att köpa minen från en specifik tillverkare gör dock att du får bra mycket mer koll på situationen.

(Detta var iaf situationen under SDRtiden då man skulle ha originalminnen till sina AMD-CPUer och innebörden av original och standard borde fortfarande vara densamma)

----------------------

Varför tjata om detta när du redan har bestämt dig? Bara för att kunna gnälla på de som försöker svara?

Visa signatur

Niklas

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Solstice^
okej.. min e inte helt stabil...
se lista:
145 - 1667 - OK
146 - 1679 - Har ej provat, vet ej varför.
147 - 1690 - Blå ruta med meddelande i windows boot(ej blåskärm)
148 - 1702 - hittar ej hdd på kontrollerkortet, kan ej boota.
149 - 1713 - Skärmen går till viloläge, grafikkortet (PCI) fungerar ej. postar inte ens.

vad kan man göra? ställa in timing? höja Volten?

Ja höj volten till 1.75 om du redan inte ligger där. höj sedan med litegrann och fortsätt klocka till 1.95... över 1.95 är i min åsikt väldigt riskabelt (egentligen sliter allt över 1.75 på prollen ganska hårt) men om du har en 1.667 Ghz(?) borde du komma upp till 1.8 utan besvär enligt mina egna erfarenheter

edit: sjukt cool avatar nic

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av faifai
Det verkar ju som du redan har bestämt dig innan du ställde frågan. Inte konstigt att folk är korta i tonen. Har man varit här i 2.5 år och inte lärt sig nåt om klockning.. ja.. då undrar man vilken nivå man är i. Att inte bry sig rättfärdigar ej okunskap.

Dessutom är frågeställningen så jädra arrogant. Nästan ett hån mot oss kunniga. Bara min åsikt..

"jag vill ju FÖR FAN bara veta om någon här inne vet skillnaden mellan:
Standard 256Mb DDR PC2700/DDR333 184pin 333MHz cas2.5 (AMD OK)
Original 256Mb DDR PC2700/DDR333 184pin 333MHz cas2.5 (AMD OK)"

jag började ju med att fråga:
"ska man köpa original eller standard?
jag vill inte ha nåra dyrare överklockningsvänliga minnen utan det duger med billigare..

men jag ser ingen skillnad på original och standard.. båda e AMD OK, cas2.5 och 333mhz det är 2700 jag ska ha...

nån som vet?"

men då börja folk tjöta om massa andra minnen
då lite senare i ett annat inlägg skrev jag:

"jag vill ju bara veta skillnaden mellan dessa:
Standard 256Mb DDR PC2700/DDR333 184pin 333MHz cas2.5 (AMD OK)
Original 256Mb DDR PC2700/DDR333 184pin 333MHz cas2.5 (AMD OK)"

och sedan efter mer tjöt så skrev jag:

"jag vill ju FÖR FAN bara veta om någon här inne vet skillnaden mellan:
Standard 256Mb DDR PC2700/DDR333 184pin 333MHz cas2.5 (AMD OK)
Original 256Mb DDR PC2700/DDR333 184pin 333MHz cas2.5 (AMD OK)"

och medans jag skrev det inlägget så skrev Ca[[pp ett svar som jag tackar och bugar för

så nu kanske du kan förstå att man blir irriterad.

det är ju som om en bil-okunnig frågar vad är skillnaden mellan volvo 244 och volvo 242? och nån sen svarar köp 740 istället.

det var ju fortfarnade inget svar på 240 frågan, eller?

och ja jag har suttit här i 2.5 år utan att lärt mig direkt mycket om överklockning. det finns ju andra forumdelar man kan sitta i...

det är ju knappast så att alla registrerade medlemmar på sweclockers sitter med överklockade datorer, eller?
och alla swecare sitter ju inte o diskuterar överklockning eller?

om ni vill veta vart jag har diskuterat mest så är det nog i "moddning" och "ÖD" och en hel del i "spel".

Citat:

Ursprungligen inskrivet av nic
Generelt kan man säga att minnestilverkaren även har koll på chippen är det gäller originalminnen, när det gäller standardminnen så kan det hända att en tilverkare bara köpt in en massa minnekretsar, plockat ihop dom till ett minne o sålt vidare.

Med lite tur så kan du få ett bra Standardminne men ofta så är det dock instabil skit. Original ger lite bättre ods men det kan fortfarande hända att tillverkaren har sparat in så mycket att burken blir instabil på dom.

Att köpa minen från en specifik tillverkare gör dock att du får bra mycket mer koll på situationen.

(Detta var iaf situationen under SDRtiden då man skulle ha originalminnen till sina AMD-CPUer och innebörden av original och standard borde fortfarande vara densamma)

----------------------

Varför tjata om detta när du redan har bestämt dig? Bara för att kunna gnälla på de som försöker svara?

tack för informationen.

nej jag har inte bestämt mig. jag ville som sagt bara veta skillnaden. jag har inte bestämt någonting. jag har inte ens bestämt om jag ska köpa mer minne.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ca[[pp

Ja höj volten till 1.75 om du redan inte ligger där. höj sedan med litegrann och fortsätt klocka till 1.95... över 1.95 är i min åsikt väldigt riskabelt (egentligen sliter allt över 1.75 på prollen ganska hårt) men om du har en 1.667 Ghz(?) borde du komma upp till 1.8 utan besvär enligt mina egna erfarenheter

edit: sjukt cool avatar nic

den ligger på 1.85 nu och den är ju en 1800+ (1533) som jag klockat till 1667 men mer går ju inte.
men jag har provat att höja ett steg på volten, kommer ej ihåg vad det var då men det funkade inte att höj fsb mer ändå...

Visa signatur

PSN: SoL-WiK (PS3 250gb + 1000gb My Book + 500gb My Book @ Sony BRAVIA + Logitech Z-5500 + PS Vita)
Eigenbrötler - I dont give a FööK, cant fail if i dont try.

Permalänk
Medlem

ok.... ja men 130 Mhz är ju endån inte fy skam..... bättre än orginalet iaf

Permalänk
Hedersmedlem

PRECIS

145 i fsb med original billiga skit minnen är väl inte dåligt heller?

Visa signatur

PSN: SoL-WiK (PS3 250gb + 1000gb My Book + 500gb My Book @ Sony BRAVIA + Logitech Z-5500 + PS Vita)
Eigenbrötler - I dont give a FööK, cant fail if i dont try.

Permalänk
Medlem

wow här var det dystra miner..trodde alla som köper dator delar syftar efter kvalìtè å prestanda,eftersom man inte vill hålla på å uppgradera stup i kvarten, vilket resulterar i pris som du är så mån om.. tycker det ser ut som att du blir sur av dom många bra svaren du fått (har kanske fel?)..

Ha de alla!!

Visa signatur

MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI,AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz 36MB,Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16,MSI GeForce GTX 1660 SUPER 6GB GAMING X,Corsair RM750X 750W v2,Samsung 860 EVO 1TB, Win 10

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Solstice^

twinmos 3200 tänker jag inte köpa eftersom jag har ett 2700 i nu... och ett a7v333. så 400mhz minnen är väl rätt onödigt då.

Jag tänkte likadant när jag köpte ytterliggare 256mb pc2700. Jag hade från början Samsung så jag valde ett Twinmos från db. Det visade sig ha m-tech chips men det spelar ingen roll för mig då minnena inte är flaskhalsen i min dator. Om jag var i din situation så skulle jag välja original db pc2700 om de är så att du redan har originalminne. Annars om jag hade standardminne 3-parts så skulle jag välja ett billigt 3-parts. Vissa kombinationer brukar ibland inte funka, tex standardminne och ett dyrt kingston.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Direkta
wow här var det dystra miner..trodde alla som köper dator delar syftar efter kvalìtè å prestanda,eftersom man inte vill hålla på å uppgradera stup i kvarten, vilket resulterar i pris som du är så mån om.. tycker det ser ut som att du blir sur av dom många bra svaren du fått (har kanske fel?)..

Ha de alla!!

Jovisst jag har fått jättebra svar osv MEN DET ÄR JU SVAR PÅ FEL FRÅGA!

hoppas att folk nångång i framtiden förstår vad jag egentligen frågade...
alltså skillnaden mellan standard och original.

det verkar som den enda som förstog frågan från första början var Ca[[pp.

och ändå tycker jag inte att jag har varit otydlig på något sätt..

jag anser att frågan var mycket enkelt ställd.... alltså den i första inlägget... det är högst upp på sida 1

Visa signatur

PSN: SoL-WiK (PS3 250gb + 1000gb My Book + 500gb My Book @ Sony BRAVIA + Logitech Z-5500 + PS Vita)
Eigenbrötler - I dont give a FööK, cant fail if i dont try.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Total_Cu
Jag tänkte likadant när jag köpte ytterliggare 256mb pc2700. Jag hade från början Samsung så jag valde ett Twinmos från db. Det visade sig ha m-tech chips men det spelar ingen roll för mig då minnena inte är flaskhalsen i min dator. Om jag var i din situation så skulle jag välja original db pc2700 om de är så att du redan har originalminne. Annars om jag hade standardminne 3-parts så skulle jag välja ett billigt 3-parts. Vissa kombinationer brukar ibland inte funka, tex standardminne och ett dyrt kingston.

är m-tech dåligt eller vad då?

Visa signatur

PSN: SoL-WiK (PS3 250gb + 1000gb My Book + 500gb My Book @ Sony BRAVIA + Logitech Z-5500 + PS Vita)
Eigenbrötler - I dont give a FööK, cant fail if i dont try.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Solstice^

är m-tech dåligt eller vad då?

M-tech har jag tidigare sett på 3-parts minne från komplett. Hade varit bättre med samsung eller winbond chip. Men jag har inte låst upp min xp så jag har ingen nytta av superöverklockningsbara minnen. Troligtvis kommer dem minnen jag har nu hamna i en htpc i framtiden. Minnen är så pass billiga nu så man får passa på att köpa så mycket man har råd med Annars sitter man där och svär när minnespriserna skjuter i höjden.

Permalänk
Medlem

Fördelen med kvalitetsminnen framför Standard (och i viss mån även Original) är inte bara att de går att klocka högre. En annan stor fördel är ju att de oftast klarar mycket snabbare timings än de billigare minnena. Skillnaden mellan långsammaste och snabbaste timings är faktiskt ganska stor. För mig gör det exempelvis mer än 1000 3DMarks! Att det står att båda minnena skall vara CAS 2.5 betyder inte att inget av minnena klarar det snabbare CAS 2. Det kan mycket väl vara så att Standard-minnet inte klarar CAS 2.5, medans det troligtvis lite bättre Original-minnet klarar det. Det är defintivt något att ta i beaktning när man skaffar minnen. Därför tycker jag också att det är värt att betala något lite mer för att slippa få skräp. Observera att detta alltså gäller oavsett man vill klocka eller inte.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Solstice^

Jovisst jag har fått jättebra svar osv MEN DET ÄR JU SVAR PÅ FEL FRÅGA!

Sant men lite annan kunskap ska man väl kunna ta imot ändå??

Visa signatur

MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI,AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz 36MB,Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16,MSI GeForce GTX 1660 SUPER 6GB GAMING X,Corsair RM750X 750W v2,Samsung 860 EVO 1TB, Win 10

Permalänk
Hedersmedlem

jo det gjorde jag oxå

Visa signatur

PSN: SoL-WiK (PS3 250gb + 1000gb My Book + 500gb My Book @ Sony BRAVIA + Logitech Z-5500 + PS Vita)
Eigenbrötler - I dont give a FööK, cant fail if i dont try.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mikael
Fördelen med kvalitetsminnen framför Standard (och i viss mån även Original) är inte bara att de går att klocka högre. En annan stor fördel är ju att de oftast klarar mycket snabbare timings än de billigare minnena. Skillnaden mellan långsammaste och snabbaste timings är faktiskt ganska stor. För mig gör det exempelvis mer än 1000 3DMarks! Att det står att båda minnena skall vara CAS 2.5 betyder inte att inget av minnena klarar det snabbare CAS 2. Det kan mycket väl vara så att Standard-minnet inte klarar CAS 2.5, medans det troligtvis lite bättre Original-minnet klarar det. Det är defintivt något att ta i beaktning när man skaffar minnen. Därför tycker jag också att det är värt att betala något lite mer för att slippa få skräp. Observera att detta alltså gäller oavsett man vill klocka eller inte.

Min erfaranhet säger att svindyra orginalminne med cas2.5 är ingen garanti att man kan köra i cas2. Så var det med sdram och så är det även med sdram ddr. För att vara säker på vad man vill kunna göra med minnena så väljer man ett som passar äns behov.

Permalänk
Medlem

Om nu alla delar av "originalminnen" är gjorda av en och samma tillverkare, varför skriver man då inte ut tillverkarens namn (typ "Twinmos" eller vad det nu kan tänkas vara) istället för bara "original"?

Visa signatur

Livet är ganska bra om man ser till alternativet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Overkill
Om nu alla delar av "originalminnen" är gjorda av en och samma tillverkare, varför skriver man då inte ut tillverkarens namn (typ "Twinmos" eller vad det nu kan tänkas vara) istället för bara "original"?

För att när det står orginalminne så kan det variera vilken tillverkare det är. Vid en leverans kanske de får samsung en annan twinmos etc...Bara för att det står twinmos i annonsen så behöver det inte vara så att twinmos gjort chipsen etc. Men ändå är ramminnet orginal.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Total_Cu
För att när det står orginalminne så kan det variera vilken tillverkare det är. Vid en leverans kanske de får samsung en annan twinmos etc...Bara för att det står twinmos i annonsen så behöver det inte vara så att twinmos gjort chipsen etc. Men ändå är ramminnet orginal.

Om jag förstått det rätt stämmer alltså detta:

Standard - Olika tillverkare av delarna i minnet
Original - En och samma tillverkare av de olika delarna, men ej namngiven (kan dock vara en känd tillverkare, eller?)
Original (specifik tillverkare) - En och samma tillverkare gör alla delar och denna tillverkares namn uppges i anslutning till minnet.

Stämmer detta?

Visa signatur

Livet är ganska bra om man ser till alternativet

Permalänk
Medlem

Twinmos-winbond borde räknas som standard minnen då? Jag menar att Twinmos använder inte sina egna chipset.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk

Angaende Maxtor HD och RMA. Du kan valja att Maxtor skickar den nya HD-n forst, och sa skickar du tillbaka den sondriga/trasiga i det paketet som den nye kom med. Da behover man varken leta special-kartong/forpackning, eller vanta lange pa sin nya HD (2-3 dagar bara.)

Utmarkt service tycker jag. Kostade 100:- i frakt for mig, till Irland.

Permalänk
Medlem

Jag beställde nyligen Standard 512Mb 333MHz minne men fick
TwinMOS Original 512Mb DDR-DIMM PC2700/DDR333 184pin 333MHz CAS2.5 (AMD OK) istället.

Problemet är att min dator inte hittar det, vad beror det på?

Moderkort: Epox 8K3A vilket ska stöda 333MHz minnen.

Hjälp tack

Visa signatur

Athlon X2 3800+, 2*1024Mb 400Mhz Cl3, Asus Geforce 7900GT, 250+120Gb hd, WinXp SP2, Samsung 193p+

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RockerSWE
Angaende Maxtor HD och RMA. Du kan valja att Maxtor skickar den nya HD-n forst, och sa skickar du tillbaka den sondriga/trasiga i det paketet som den nye kom med. Da behover man varken leta special-kartong/forpackning, eller vanta lange pa sin nya HD (2-3 dagar bara.)

Utmarkt service tycker jag. Kostade 100:- i frakt for mig, till Irland.

jasså? jag har inte sett nånstans att man kan få den nya först...,
men men.. skitsamma orkar inte med sånt...

Visa signatur

PSN: SoL-WiK (PS3 250gb + 1000gb My Book + 500gb My Book @ Sony BRAVIA + Logitech Z-5500 + PS Vita)
Eigenbrötler - I dont give a FööK, cant fail if i dont try.

Permalänk

var köpte du ditt minne, blacksta????

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av martinmurra
var köpte du ditt minne, blacksta????

www.datorbutiken.com

Visa signatur

Athlon X2 3800+, 2*1024Mb 400Mhz Cl3, Asus Geforce 7900GT, 250+120Gb hd, WinXp SP2, Samsung 193p+

Permalänk

skummt att du fick ett twinmos...men det ska man väll vara glad över...synd bara att den inte funkar för dig!!

Permalänk
Medlem

fick också twinmos när jag beställde 2x256mb pc2700 ddr standard. Står så på leveransbekräftelsen iaf. Återkommer när jag fått hem grejerna

Visa signatur

[Nf7-s v2][Xp1700+ Tbred-B Jiuhb 2086@1.72vcore][Volcano 9@2500rpm][512mb twinmos pc2700][Abit siluro G4 ti4200 64mb][Ibm 120gxp 120gb, 2x80gb]ICQ:39526420 MSN/mail:per.bjore@telia.com I intend to live forever or die in the attempt. Kör Civic -92 sohc VTEC

Permalänk
Medlem

japp fick fina twinmos pc2700 Inte illa tycker jag

Visa signatur

[Nf7-s v2][Xp1700+ Tbred-B Jiuhb 2086@1.72vcore][Volcano 9@2500rpm][512mb twinmos pc2700][Abit siluro G4 ti4200 64mb][Ibm 120gxp 120gb, 2x80gb]ICQ:39526420 MSN/mail:per.bjore@telia.com I intend to live forever or die in the attempt. Kör Civic -92 sohc VTEC

Permalänk
Hedersmedlem

heheh nu tror jag att jag har käftat lite mycket
jag kollade exakt var det var för minnen jag hade i burken...
jag beställde "original" men det jag fick var TwinMOS med Nanya chip.
är det bra?

Visa signatur

PSN: SoL-WiK (PS3 250gb + 1000gb My Book + 500gb My Book @ Sony BRAVIA + Logitech Z-5500 + PS Vita)
Eigenbrötler - I dont give a FööK, cant fail if i dont try.