Permalänk
Medlem

Enkel av och på knapp för LED

Hej,

Har försökt hitta någon enkel ström adapter med en av och på knapp där jag kan koppla in antingen 4pin molex eller 3pin för att kunna stänga av och sätta på led lampor, vet inte om det är jag som är dålig på söka rätt ord eller inte, men har ni något förslag eller exempel på produkt jag letar efter så vore jag evigt tacksam.

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS Z690 EXTREME GLACIAL | Intel Core i9 12900K | ASUS RTX 3080 Strix OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 Trident Z5 RGB Silver | 2st WD Black SN850 2TB M.2 SSD | Samsung 960 EVO 1TB | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black 4TB | Seasonic Prime TX 1300W | CaseLabs SMA8 | Samsung Odyssey Neo G9

Permalänk

vad för ledlampor? du kommer behöva ett motstånd också beroende på vad ledsen vill ha för spänning.
http://led.linear1.org/1led.wiz

i molex får du ut 5, 7, eller 12V och de flesta vanliga leds ligger mellan 2V och 3V ish vanligen.

tror inte det säljs några färdiga lösningar tyvärr men angående strömbrytare så kan du använda vilken knapp du vill i princip se bara till att den inte är återfjädrande.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Nåt sånt här?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

vad för ledlampor? du kommer behöva ett motstånd också beroende på vad ledsen vill ha för spänning.
http://led.linear1.org/1led.wiz

i molex får du ut 5, 7, eller 12V och de flesta vanliga leds ligger mellan 2V och 3V ish vanligen.

tror inte det säljs några färdiga lösningar tyvärr men angående strömbrytare så kan du använda vilken knapp du vill i princip se bara till att den inte är återfjädrande.

Ungefär något sånt här har jag, http://www.inet.se/produkt/8905214/phobya-led-flexlight-highd...
2 stycken.

Ja typ så. LED -> kontroller -> strömkälla

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS Z690 EXTREME GLACIAL | Intel Core i9 12900K | ASUS RTX 3080 Strix OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 Trident Z5 RGB Silver | 2st WD Black SN850 2TB M.2 SSD | Samsung 960 EVO 1TB | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black 4TB | Seasonic Prime TX 1300W | CaseLabs SMA8 | Samsung Odyssey Neo G9

Permalänk
Skrivet av Neeon123:

Ungefär något sånt här har jag, http://www.inet.se/produkt/8905214/phobya-led-flexlight-highd...
2 stycken.

Ja typ så. LED -> kontroller -> strömkälla

måste tyvärr säga att ungefär såhär är troligen inte nära nog...
för att kunna länka rätt sak/saker behöver vi veta vad den ska drivas med för spänning också...

t.ex den färdiga lösning du fick länkad ovan är koplad så den har 12V på knappen och vill slingan bara ha 5V kommer den bara fräsa till och sen stendö.

//se sign

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

måste tyvärr säga att ungefär såhär är troligen inte nära nog...
för att kunna länka rätt sak/saker behöver vi veta vad den ska drivas med för spänning också...

t.ex den färdiga lösning du fick länkad ovan är koplad så den har 12V på knappen och vill slingan bara ha 5V kommer den bara fräsa till och sen stendö.

//se sign

Hittar den inte bland min orderhistorik men jag är nästan helt 100 på att det är en sådan jag har. Iaf så drivs den med en 3pin sladd som jag kopplat till en molex rätt in i nätagget.

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS Z690 EXTREME GLACIAL | Intel Core i9 12900K | ASUS RTX 3080 Strix OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 Trident Z5 RGB Silver | 2st WD Black SN850 2TB M.2 SSD | Samsung 960 EVO 1TB | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black 4TB | Seasonic Prime TX 1300W | CaseLabs SMA8 | Samsung Odyssey Neo G9

Permalänk
Skrivet av Neeon123:

Hittar den inte bland min orderhistorik men jag är nästan helt 100 på att det är en sådan jag har. Iaf så drivs den med en 3pin sladd som jag kopplat till en molex rätt in i nätagget.

sitter kablarna i molexen mellan den röda och svarta eller gula och svarta?

röd och svart är 5V
gul och svart är 12V

skulle tippa att den går på 12V men om du är osäker prova med 5V först iaf. skulle det vara för klent så händer inget alls ev att den lyser svagare.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

sitter kablarna i molexen mellan den röda och svarta eller gula och svarta?

röd och svart är 5V
gul och svart är 12V

skulle tippa att den går på 12V men om du är osäker prova med 5V först iaf. skulle det vara för klent så händer inget alls ev att den lyser svagare.

Vad jag kan se så går det två sladdar in in till 3pin kontakten på LEDn, en röd och en svart.

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS Z690 EXTREME GLACIAL | Intel Core i9 12900K | ASUS RTX 3080 Strix OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 Trident Z5 RGB Silver | 2st WD Black SN850 2TB M.2 SSD | Samsung 960 EVO 1TB | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black 4TB | Seasonic Prime TX 1300W | CaseLabs SMA8 | Samsung Odyssey Neo G9

Permalänk
Medlem

Vad vill du ha för sorts knapp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neeon123:

Hittar den inte bland min orderhistorik men jag är nästan helt 100 på att det är en sådan jag har. Iaf så drivs den med en 3pin sladd som jag kopplat till en molex rätt in i nätagget.

Har du redan en sladd att driva den med är det ju bara att klippa av en av trådarna och löda på en kontakt?

Visa signatur

Your COMMODORE 64 computer is equipped with one of the most sophisticated electronic music synthesizers available on any computer.
This chapter is an introduction to using your computer's sound chip, the SID chip.