Har jag blivit lurad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naga:

Så du ska både ha pengarna och varorna först? måste va en dröm att göra affärer med dig, håll dig till butiker du

Jag köper dock aldrig beg. Säljer bara om jag har behov av det.
Man kan gå halva vägen var. Typ att köparen skickar halva beloppet i förskott och resten när varan är levererad och ok.

Permalänk
Skrivet av robie76:

Hoppas du lär dig något av händelsen.
Jag skulle aldrig i helsefyr föra över pengar till en okänd privatperson innan jag fått varan.
Detsamma gäller om jag säljer något beg på blocket/tradera då skall jag ha pengarna insatta först innan jag skickar varan.

Sen finns ju paypal tjänster, postförskott osv

Haha fick ett roligt skratt lite dubbemoral?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Medlem

Absolut ingen dubbelmoral. Visst de går ju stick i stäv med varandra men som sagt så köper jag aldrig något på blocket och om jag skulle göra det så skulle jag enbart köpa med ett personligt möte, t.ex att man träffas hemma hos säljaren. Och att man får testa varan att den fungerar samt betala kontakt eller swischa på plats.
Det är ju absolut korkat att skicka pengar till någon i förskott och hoppas på att personen inte lurar dig?
Hade polisen haft bättre resurser att fälla folk som uppenbart blåser en så hade jag säkert säkert också köpt beg på blocket.
Men det vet vi ju att polisen ej lägger några resurser på sådana småbrott över huvud taget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon195163:

Härligt!

Återkom gärna med besked.

Det ska jag!

Skrivet av robie76:

Hoppas du lär dig något av händelsen.
Jag skulle aldrig i helsefyr föra över pengar till en okänd privatperson innan jag fått varan.
Detsamma gäller om jag säljer något beg på blocket/tradera då skall jag ha pengarna insatta först innan jag skickar varan.

Sen finns ju paypal tjänster, postförskott osv

Jag tror ingen hade gått på en förbetalning och vill inte använda paypal. Dom sa att det var säkert och hade kontot verifierat men så hacka en sig in och drog 600kr. Nästa beg köp så blir det sweclockers marknad eller blocketpaket.

Skrivet av robie76:

Men nu är ju fallet att alla är unika individer och kommer att gå sin egen väg utifrån sina erfarenheter osv. Så beg marknaden kommer inte att haverera Jag tror dock att personen i fråga kommer att tänka både en och två gånger innan han/hon för affärer på detta sätt. Det finns faktiskt paypal och postförskott som man kan använda vid försäljning för att slippa strulpellar.

Det gjorde jag han förde över pengarna tillbaka innan så litade på han denna gång. Men fråga är varför han inte swishar pengarna. Det gjorde han förra gången. Paypal blir det inte igen.

Permalänk
Medlem

Datorn skulle användas som en liten trevlig serverdator men nåja. Jag har lärt mig en läxa. Får vara mer nogrann nästa gång. Men det är tråkigt när en säljare inte är så aktiv när man har en köpare. Hade han smsat att han inte kunde och var upptagen då hade man förstått. Men att vänta flera dagar på svar blir man lite fundersam. Särkilt sent på dagarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wezc00:

Datorn skulle användas som en liten trevlig serverdator men nåja. Jag har lärt mig en läxa. Får vara mer nogrann nästa gång. Men det är tråkigt när en säljare inte är så aktiv när man har en köpare. Hade han smsat att han inte kunde och var upptagen då hade man förstått. Men att vänta flera dagar på svar blir man lite fundersam. Särkilt sent på dagarna.

Något nytt?

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragone:

Något nytt?

Har inte fått in pengarna ännu.. :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av robie76:

Hoppas du lär dig något av händelsen.
Jag skulle aldrig i helsefyr föra över pengar till en okänd privatperson innan jag fått varan.
Detsamma gäller om jag säljer något beg på blocket/tradera då skall jag ha pengarna insatta först innan jag skickar varan.

Sen finns ju paypal tjänster, postförskott osv

Vad ska TS lära sig?
Att en säljare aldrig ska skicka något innan man har fått betalt
Att en köpare aldrig ska betala innan man har fått varan

Låter som ett Moment 22, all internethandel såväl via butiker och begagnatmarknad går under. Tycker att du kan hålla dig till fysiska butiker isåfall
Håller med om att handel via nätet är osäkert, jag kör alltid på avhämtning och om någon vill ha det skickat
är det den personen som får ta risken och kostnaden "vilket jag också skriver i annonsen". Motsvarande om jag köper något och det ska skickas så ställer jag inga krav på säljaren det är min risk att ta inte ska han behöva skicka grejerna innan jag har betalat, alternativet avhämtning finns ju även för köpare om man vill köra kors och tvärs i Sverige.

Permalänk
Medlem

Får jag inte pengarna under dagen så antar jag att han ljög? Han kommer säkert med ännu en bortförklaring att hans konto är spärrat eller att pengarna inte skickades för fel uppgifter..

Permalänk
Medlem
Skrivet av wezc00:

Får jag inte pengarna under dagen så antar jag att han ljög? Han kommer säkert med ännu en bortförklaring att hans konto är spärrat eller att pengarna inte skickades för fel uppgifter..

Se om du kan ta reda på lite mera kring personen, och sedan skulle jag faktiskt ringa polisen! När de börjar förundersöka kommer han garanterat skicka pengarna... Blir lite mera "Verkligt" när polisen har intresse för det hela.
//Erik

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maxizor:

Se om du kan ta reda på lite mera kring personen, och sedan skulle jag faktiskt ringa polisen! När de börjar förundersöka kommer han garanterat skicka pengarna... Blir lite mera "Verkligt" när polisen har intresse för det hela.
//Erik

Ska göra det när jag kommer hem. Tråkigt att behöva göra detta.

Permalänk
Medlem

Nu har man polisanmält så nu återstår det och se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wezc00:

Nu har man polisanmält så nu återstår det och se.

Helt rätt. Håll oss uppdaterade om vad som händer. Har du informerat typen om att han är polisanmäld?

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

Lycka till att få pengar, folk är för godtrogna idag och såklart utnyttjas det till fullo. Polisen bryr sig inte för det är inte ens prioriterat!

Permalänk
Medlem

Som sagts innan man är för godtrogen. Helt fel att tänka så, lita aldrig någonsin på främmande människor, varit tillfällen där till och med bekanta eller även nära vänner/familj har lurats för att tjäna pengar eller något annat. Själv köper jag inte beggat om det nu inte sker mellan fyra ögon, skulle bara kunna tänka mig göra det via Ebay som har mycket bättre system än Blocket osv, där kan du faktiskt se vad andra tycker om denna individ du tänkt göra affärer med

Permalänk
Medlem
Skrivet av wezc00:

Tja,

Såhär är det. I Januari la en kille ut en annons på en dator som jag blev intresserad av. Vi tog kontakt och jag förde över pengarna via swish, efter det så tog det nästan 2 veckor och då förde han över pengarna tillbaka för att datorn hade gått sönder. Nu i slutet av mars så hörde han av sig igen om att den har blivit lagad och frågade om jag var intresserad fortfarande. Det var jag och förde över pengarna men denna gång så fråga jag om han kunde skicka kollinumret direkt förr förra veckan på måndag efter han skicka den via företag och det gick han med på. Sen svara han sent på en tisdag kväll att han har vart i Finland med jobbet men han sa att en tjej tog emot paketet i repan. Sen i slutet av förra veckan så skrev han att hon har vart sjuk som har kollinumret och nu i torsdags skrev han att han visste vart datorn va. Att den hade hamnat med andra datorer till någon mässa Copenhagengames i Köpenhamn och undrar jag hur i hela friden kan den komma med i en mässa med min adress? Han skrev att han skulle föra över pengarna så fort som möjligt den dagen men fick inget den dagen, sen igår skrev han att han skulle skicka den så fort han har fått tillbaka datorn. Ska jag få behöva vänta för att den blev skickad till en mässa? Men såklart inget svar och inga pengar. Har anmält till Blocket nu och tänker polisanmäla nästa vecka. Har hans adress och allt men så fort jag ringer så står det upptaget.

Låter som ett klassiskt "låna-pengar-av-dig-en-längre-tid-med-ursäkter"
Ställ ultimatum!

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Inaktiv

Verkar finnas en del skadeglädje här...

TS, låt oss visa att det faktiskt finns goda människor på Sweclockers.

Ge oss en e-mailadress till dig dit vi kan skicka små bidrag via paypal. Du fick ta en förlust på 5200kr, det är inte OK. Du har en hundring från mig direkt. Räcker med 52 Sweclockare som gör detsamma. Se det som att bjuda en kamrat på en drink på krogen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon195163:

Verkar finnas en del skadeglädje här...

TS, låt oss visa att det faktiskt finns goda människor på Sweclockers.

Ge oss en e-mailadress till dig dit vi kan skicka små bidrag via paypal. Du fick ta en förlust på 5200kr, det är inte OK. Du har en hundring från mig direkt. Räcker med 52 Sweclockare som gör detsamma. Se det som att bjuda en kamrat på en drink på krogen.

Och vad uppmuntrar du detta beteende till? Att personen ska fortsätta göra korkade affärer? Förfan man får väl lära sig själv den hårda vägen...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av RepZi:

Och vad uppmuntrar du detta beteende till? Att personen ska fortsätta göra korkade affärer? Förfan man får väl lära sig själv den hårda vägen...

På vilket sätt är det ett korkat beteende att lita på medmänniskor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon195163:

Verkar finnas en del skadeglädje här...

TS, låt oss visa att det faktiskt finns goda människor på Sweclockers.

Ge oss en e-mailadress till dig dit vi kan skicka små bidrag via paypal. Du fick ta en förlust på 5200kr, det är inte OK. Du har en hundring från mig direkt. Räcker med 52 Sweclockare som gör detsamma. Se det som att bjuda en kamrat på en drink på krogen.

Skrivet av RepZi:

Och vad uppmuntrar du detta beteende till? Att personen ska fortsätta göra korkade affärer? Förfan man får väl lära sig själv den hårda vägen...

Survival of the richest?

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom 530 / SSD: Intel 520 240GB / HDD: Seagate 7200RPM 2TB x2 / CPU: i5 2500K @ 4,7 Ghz / Kylning: Noctua NH-U12P push/pull / GPU: 2x MSI GTX 780 Twin Frozr SLI / PSU: Corsair AX850 / MB: ASUS P8P67 Deluxe / RAM: Corsair 2x8GB 2133 mhz / OS: W11, Ubuntu / Mus: Logitech G602 / TB: Logitech UltraX Premium / Ljud: Sennheiser HD 598, Skärm: ACER Predator XB271HUA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon195163:

På vilket sätt är det ett korkat beteende att lita på medmänniskor?

En dag så förstår du, men fortsätt att vara godtrogen du

Permalänk
Medlem
Skrivet av LucaBoo:

Survival of the richest?

Mer teorin den som inte har pengar spenderar om dem som har inte bryr sig.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av LucaBoo:

Survival of the richest?

The richest?

Yes, självklart handlar det om det...

Antar att er respons på det hela är att alla ska utbildas i er version av "gatans lag".
Skit i alla andra, ta för er, lita inte på andra. Om någon är dum nog att lita på en annan människa; fuck him, hans fel och hans problem.

Trevligt värre.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av RepZi:

En dag så förstår du, men fortsätt att vara godtrogen du

Tack, jo, en dag kanske jag förstår.

Karma.

Permalänk
Medlem

Är väldigt tacksam för att ni försöker hjälpa mig men jag tackar nej. Jag har lärt mig en läxa och nästa gång det ska bli någon affär med privatperson så är det blocketpaket eller sweclockers med bra marknadsreferens som gäller. Jag återkommer när jag har fått mer information. Trevlig helg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av LucaBoo:

Survival of the richest?

Skrivet av anon195163:

The richest?

Yes, självklart handlar det om det...

Antar att er respons på det hela är att alla ska utbildas i er version av "gatans lag".
Skit i alla andra, ta för er, lita inte på andra. Om någon är dum nog att lita på en annan människa; fuck him, hans fel och hans problem.

Trevligt värre.

Peace dude! Min kommentar var menat som en ironi över RepZi's inlägg. (Ironi gör sig inte så bra i forumtext antar jag)

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom 530 / SSD: Intel 520 240GB / HDD: Seagate 7200RPM 2TB x2 / CPU: i5 2500K @ 4,7 Ghz / Kylning: Noctua NH-U12P push/pull / GPU: 2x MSI GTX 780 Twin Frozr SLI / PSU: Corsair AX850 / MB: ASUS P8P67 Deluxe / RAM: Corsair 2x8GB 2133 mhz / OS: W11, Ubuntu / Mus: Logitech G602 / TB: Logitech UltraX Premium / Ljud: Sennheiser HD 598, Skärm: ACER Predator XB271HUA.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av LucaBoo:

Peace dude! Min kommentar var menat som en ironi över RepZi's inlägg. (Ironi gör sig inte så bra i forumtext antar jag)

Peace.

Sorry, ironi är något jag för ofta försöker mig på i textform. Så jag förstår dig

Jag blev bara upprörd över hans inlägg. Ser att det fick många "likes" också, det gör mig också upprörd... Well, nu är det helg, önskar dig en bra sådan.

Permalänk
Medlem

Hej! Fick brev från Polisen idag och förundersökningen har lagts ned.

Skäl: Det finns inte längre anledning att fullfölja förundersökningen

Motivering:
Brottet har begåtts utomlands och bevisning finns inte tillgänglig här. Det finns inte heller förutsättningar för internationell rättslig hjälp.

Tråkigt att det blev såhär. Får väl kontakta hemförsäkringen och se vad dom säger.

Permalänk
Medlem

@wezc00:

utomlands ? Hade snubben inte ett svenskt nr kopplat till swish?

Visa signatur

__________________
Stationär: | NZXT H510 Flow | Corsair RM850x | GIGABYTE Z790 AORUS Elite AX | Intel Core i7 13700K | 32GB 6400Mhz CL32 DDR5 | MSI RTX 380 | 1TB Seagate FireCuda 530 + 1TB Kingston KC3000 | LG OLED 42C2 120Hz 4K | Bärbar: MacBook Pro 14"

NAS: Synology DS1815+ 8X 4TB WD RED
Server: Esxi 6.5 | i5 4690K | 32GB DDR3 | 1TB SSD + iSCSI SATA [/B]

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxF:

@wezc00:

utomlands ? Hade snubben inte ett svenskt nr kopplat till swish?

Jo det har han. Förstår inte riktigt hur det går ihop.