Steam Workshop överger betalmoddar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snigeln Bert:

Tyvärr kommer det nog inte att hända just på grund av att Valve inte tjänar pengar på det.

Valve skulle ta ev viss procent för att de administrerar det hela, så nog kunde de lösa det om de ville.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Borka:

Jag har sett detta från konsumentens perspektiv från första början. Andelen som delas upp mellan parterna är inte ett konsumentproblem. På samma sätt som du antagligen inte går och känner dig besviken på ICA som säljer mjölk för ~8:-/litern och mjölkbonden ändå inte ens i de bästa av avtal får hälften, om ens en tredjedel, av förtjänsten vid försäljning. Samtidigt som mjölkbonden har nästan hela livet och alla tillgångar investerade i sin egen produktion.

Du skulle betala Valve 75% av förtjänsten vid försäljning så de kan sprida ut andelarna avtalsenligt mellan parterna inblandade i tillhandahållandet av tjänsterna som tillåter dig att köpa modden från första början. Så att säga att du betalar "för ingenting" är ju löjligt. Du betalar ju för möjligheten att köpa produkten. Skulle du sätta högre krav på utgivarna för stöd av moddarna som säljs då skulle priserna skjuta i höjden och de inblandade parterna skulle behöva säkra upp försäljningen. Och du har plötsligt gått från betal-moddar till regelrätt DLC.

Vilket är en av anledningarna till varför jag inte vill ha betal-mods.

Är din mjölk sur så går du till affären som ersätter dig och tar det vidare till producenten. Är en mod trasig så står du där för Valve tar bara (duktigt) betalt för förmedlingen av tjänsten, de tar inget ansvar för den. Du får istället vända dig till moddaren som då ska stå för supporten och det fulla ansvaret.

Det många vänder sig mot är att Valve genom betalningsmodellen de använder stöper om det från community till affärsrörelse. I ett trollslag försvinner fundamentet för att ta betalt och Valve "dödar" communityn. Hade de istället infört ett donationsstöd (där Valve tog en mindre del av intäkten för som betalning för utveckling och drift) så tror jag inte alls att folk hade blivit så upprörda, det hade istället varit ett stöd för de som moddar, istället för att göra moddarna till företagare...
Att sedan hylla Valve för att de backar är märkligt. Är det bra att någon som beter sig illa slutar upp med det? JA! Är det värt hyllningar? Nej, definitivt inte.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snigeln Bert:

Inte genom Steam, nej, men det finns många som tycker att moddare ska få betalt men ratar Steams system. Skulle de t.ex. införa betalning via Nexusmods (osannolikt, men teoretiskt senario) skulle väldigt många moddare hamna i problem. Det är inte så enkelt för moddare att ta betalt som somliga tror.

Nej där har du helt rätt och det är väl därför som det är fantastiskt bra att Valve försöker göra det så enkelt som möjligt för användare att ta betalt utan att riskera något? Jag antog att det var underförstått att vi nu talar om denna tjänst i sig, och inte om moddaren försöker ta betalt utanför den.

Så som jag har förstått det är folk arga över att
1) De tror att man MÅSTE betala för modden, möjligheten att dela med sig av den gratis har tydligen försvunnit
2) De tror att Valve tar 75% och är därmed "giriga".

Ingen av dessa stämmer? Först och främst är det ju moddaren som sätter priset. Sen går det ju fortfarande att installera moddar via Steam, bökigt men det går. Det är alltså helt upp till moddaren själv.
Sedan är det ju så, som du sa, att Valve inte tar 75%, utan en stor del av den kakan går till ägaren/ägarna. Så jag förstår inte riktigt kritiken. Det enda jag kan ha förståelse för är ju rädslan att moddar slutar vara gratis, men den är i sig obefogad eftersom det fortfarande är moddarna som bestämmer.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av whisky:

Är din mjölk sur så går du till affären som ersätter dig och tar det vidare till producenten. Är en mod trasig så står du där för Valve tar bara (duktigt) betalt för förmedlingen av tjänsten, de tar inget ansvar för den. Du får istället vända dig till moddaren som då ska stå för supporten och det fulla ansvaret.

Det många vänder sig mot är att Valve genom betalningsmodellen de använder stöper om det från community till affärsrörelse. I ett trollslag försvinner fundamentet för att ta betalt och Valve "dödar" communityn. Hade de istället infört ett donationsstöd (där Valve tog en mindre del av intäkten för som betalning för utveckling och drift) så tror jag inte alls att folk hade blivit så upprörda, det hade istället varit ett stöd för de som moddar, istället för att göra moddarna till företagare...
Att sedan hylla Valve för att de backar är märkligt. Är det bra att någon som beter sig illa slutar upp med det? JA! Är det värt hyllningar? Nej, definitivt inte.

Vad får dig att tro att moddaren under det föregångna avtalen hade något ansvar mot konsumenten alls?
Du tror inte att jag redan diskuterat dessa punkter tidigare på forumet?

Men försök inte få det att låta som avtalets utformning runt vilka parter får som vilka andelar av förtjänsten är ett konsumentproblem. För det är det inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Borka:

Det du talar emot är inte försäljning av Workshop-moddar utan försäljning av moddar över huvud taget.
Hur ser användaravtalet ut för programvaran moddare använder för att skapa moddar? Antagligen talar användaravtalet om att programvaran är för icke-kommersiellt bruk och vem som äger rättigheterna till programvaran och dess innehåll.

Går då en person ut och säljer material som är tillverkat genom icke-kommersiell programvaran och använder ett annat företags resurser så kommer detta självklart skapa en hel del lagliga problem. Vare sig det sker i EU eller USA.

Så att låta en person använda ett annat företags resurser och sälja produkten genom en distributionsplattform utan insats eller risk och få 25% av förtjänsten till godo är inte så dåligt, i ett större perspektiv i den riktiga världen.

Det du talar för är snarare donationer. Där du kan ge pengar till en skapare av en mod utan att någon, utöver banken eller betaltjänsten, tar och norpar pengarna på vägen.

Det jag talar om är emot försäljning av moddar över huvud taget, workshop-moddar inkluderat.

Därmed är det inget problem om programvaran är icke-kommersiell. Det är Bethesdas egna val att erbjuda steam workshop, och det är inte som att de inte gynnas av detta då möjligheten till moddar är vad som gör att många t.ex. köpt Skyrim på PC trots att de redan har det på xbox. Samt den extrema mängd extra publicitet som moddar genom forum som reddit har gett Bethesda gratis.

Argumentet "utan insats eller risk" faller bort, isf har Markus Persson blivit multi-miljadär utan insats och risk. Arbetstid är insatsen och alternativ kostnaden är risken.

Steam workshop är bra reklam för steam distributionsplattform (eller DRM om vi vill kalla det för det) vilket bidrar till att utvidga det monopol som Valve nästan har uppnått. Det är inte som att steam låter folk använda deras resurser utan egen vinning.

Nånstans i tråden drar du en liknelse till mjölk vilket är väldigt passande, ICA osv har väldigt väldigt små marginaler på mjölk då det är en basvara. Om folk funderar mellan att dra till ICA eller COOP hade det inte ens varit en tävling om det visade sig att ett av alternativen inte sålde mjölk. Samma gäller om mjölken på ICA helt plötsligt kostar mer då ICA tar 30%. I en frimarknad hade alltså både producenterna och konsumenterna skitit fullständigt i Valve när de kräver 30 %. Men nu är inte Valve ICA utan snarare systembolaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Valve skulle ta ev viss procent för att de administrerar det hela, så nog kunde de lösa det om de ville.

Jo, visst skulle de kunna ta någon procent eller så, men det är långt under de cirka 30 % de siktade på

Skrivet av Mithras:

Nej där har du helt rätt och det är väl därför som det är fantastiskt bra att Valve försöker göra det så enkelt som möjligt för användare att ta betalt utan att riskera något? Jag antog att det var underförstått att vi nu talar om denna tjänst i sig, och inte om moddaren försöker ta betalt utanför den.

Så som jag har förstått det är folk arga över att
1) De tror att man MÅSTE betala för modden, möjligheten att dela med sig av den gratis har tydligen försvunnit
2) De tror att Valve tar 75% och är därmed "giriga".

Ingen av dessa stämmer? Först och främst är det ju moddaren som sätter priset. Sen går det ju fortfarande att installera moddar via Steam, bökigt men det går. Det är alltså helt upp till moddaren själv.
Sedan är det ju så, som du sa, att Valve inte tar 75%, utan en stor del av den kakan går till ägaren/ägarna. Så jag förstår inte riktigt kritiken. Det enda jag kan ha förståelse för är ju rädslan att moddar slutar vara gratis, men den är i sig obefogad eftersom det fortfarande är moddarna som bestämmer.

Ja, exakt, jag pratade inte om SWS specifikt utan att ta betalt för moddar rent allmänt. Jag tycker fortfarande att alldeles för mycket går till Valve/Bethseda. Jag kan tänka mig 10 % till Valve, 20 % till Bethseda och 10 % till upphovsrättshavarna, om det nu inte redan är inbakat i andelen som går till Valve/Bethseda, vilket i så fall kan motivera något högre procentsatser för dem. Det resterande beloppet går till moddaren.

Sedan är det helt korrekt att det fortfarande är frivilligt att ta betalt för moddar i SWS. Gör en moddare ett svärd, säg Frostmourne, kan moddaren utan problem lägga upp den i SWS gratis.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Snigeln Bert:

Extern och extern, det är ju Nexus egna. Den är väldigt välintegrerad i sidan.

Ja, extern. Nexus modmanager är inget som kommer med standardinstallationen av skyrim eller steam.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Synd bara att man kommer inkorporera detta från start i många andra spel

Permalänk
Avstängd

Men Dota är ju ursprunligen en Warcraft mod.
Counter-Strike
är ju ursprunligen en Half-Life mod.
DayZ är ju ursprunligen en ARMA mod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Ja, extern. Nexus modmanager är inget som kommer med standardinstallationen av skyrim eller steam.

Jo, visst, men samtidigt uttrycker du det som att "mecka och pilla". Jag tycker inte att det kan anses meckigt och pilligt att ladda hem en installer som är "1-click install" när det är många som drar hem diverse installers och bara klickar accept förbi alla avtal och undrar varför de får en massa adware och konstiga program på sin dator. Efter installation är det bara att klicka "download with manager" på valfri mod du vill ha så ordnar managern resten. Lika avancerat som att trycka "abonnera" i SWS, bara annan fras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snigeln Bert:

Valve tar inte 75 %, Valve tar runt 30 % och Bethseda 45 %.

Okay, tack för förtydligandet! Tycker det borde vara 60-70% till moddaren dock, sedan får valve & ip ägaren slåss om övrig %.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Borka:

Jag har sett detta från konsumentens perspektiv från första början. Andelen som delas upp mellan parterna är inte ett konsumentproblem. På samma sätt som du antagligen inte går och känner dig besviken på ICA som säljer mjölk för ~8:-/litern och mjölkbonden ändå inte ens i de bästa av avtal får hälften, om ens en tredjedel, av förtjänsten vid försäljning. Samtidigt som mjölkbonden har nästan hela livet och alla tillgångar investerade i sin egen produktion.

Du skulle betala Valve 75% av förtjänsten vid försäljning så de kan sprida ut andelarna avtalsenligt mellan parterna inblandade i tillhandahållandet av tjänsterna som tillåter dig att köpa modden från första början. Så att säga att du betalar "för ingenting" är ju löjligt. Du betalar ju för möjligheten att köpa produkten. Skulle du sätta högre krav på utgivarna för stöd av moddarna som säljs då skulle priserna skjuta i höjden och de inblandade parterna skulle behöva säkra upp försäljningen. Och du har plötsligt gått från betal-moddar till regelrätt DLC.

Vilket är en av anledningarna till varför jag inte vill ha betal-mods.

Vet inte var mjölk kom in i bilden, men jag vill inte minnas att bonden och moddaren har mycket gemensamt. Bonden håller jag med dig har investerat mycket, och därför kom den också nu krav att de borde få bättre betalt, vilket jag helt håller med då de investerat så mycket och lever på tunna marginaler.

Men du försvara i detta fallet grossisten och ICA... inte bonden. Att ICA ska ha rätten att ta ännu mer, för det är trots allt i deras butik det står...
Ica köper in detta från en grossist, som betalar frakter, utrustning och bonden för varan och säljer den vidare.
Dock har Ica krav på att Mjölken ska vara färsk, i livsmedelsskick och fullt användbar. De betalar inte annars.

Jag håller med dig att jag inte heller vill ha betal-mods, men OM det skulle ske, så måste ansvar och kvalitet ställas. Och eftersom det är från ICA och Valve jag köper varan, ska de garantera kvaliten, till det priset de säljer.
Jag reagerade just därför på att ICA tar en extra summa, för att hantera mjölken, hålla den kall, hantera ev utgångna (svinn) exemplar och div problem. De garanterar då att du får möjlk som går att dricka.
Men Valves system skulle innebära att ingen skulle ta något ansvar, men ändå kräva pengar... och en stor andel också. För vad? Att spelets utvecklare har gjort moddning möjligt? Nej. Att moddaren gör bra mod? Nej. Det enda de gör, är att ta betalt för att kunna ta betalt för en mod, och har en server (som spelet i sig redan betalar för). Och det ska vara värt så stor andel???

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Borka:

Vad får dig att tro att moddaren under det föregångna avtalen hade något ansvar mot konsumenten alls?
Du tror inte att jag redan diskuterat dessa punkter tidigare på forumet?

Men försök inte få det att låta som avtalets utformning runt vilka parter får som vilka andelar av förtjänsten är ett konsumentproblem. För det är det inte.

Tidigare hade såklart inte moddaren något uttalat ansvar, men så tog de heller inte betalt för modden. Får du något gratis kan du knappast klaga om saken du får inte är fullt fungerande, om du däremot köper något så har du istället möjlighet att kräva att produkten du köper ska fungera (tack vare de lagar som kringgärdar avtal och köp).

Nu har jag inte påstått att avtalets utformning gällande fördelningen av ersättningen skulle vara ett konsumentproblem, jag bara påpekade att många har reagerat på avtalets utformning (endast 25% till moddaren och bara utbetalning av ersättning över $400). Jag menade också att Valve förändrat själva fundamentet för moddningen genom att kommersialisera det. Det är inte nödvändigtvis ett problem, men det förändrar idén och i många fall drivkraften med moddar i grunden.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

[...]Jag håller med dig att jag inte heller vill ha betal-mods, men OM det skulle ske, så måste ansvar och kvalitet ställas. Och eftersom det är från ICA och Valve jag köper varan, ska de garantera kvaliten, till det priset de säljer.[...]

Mja. Skillnaden är att ICA köper en vara som de säljer vidare. Valve/Steam tillhandahåller en digital distributionstjänst där de [i detta fallet] tillåter användare att sälja varor. Så ansvaret skiftas i detta fallet på säljaren, inte plattformen som tillhandahåller tjänsten - även om det också säkert förhandlas bort i diverse användaravtal.

Jag håller med dig i sak.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Xaid:

Varför tycker ni att detta är så bra av Valve? Det var ju inte idén många hade ett problem med. Det var faktum att Valve (Förmodligen + Bethesda) ville ha 75%. Det leder ju till att moddaren får väldigt lite vilket leder till att moddaren känner att h*n måste höja priset för sitt arbete.

Om moddaren hade fått 50% och Valve+Bethesda hade tagit 50% (Eller ännu bättre, 30%) hade jag varit helt för det. Det är snarare väldigt lågt av Valve att hellre överge idén än att sänka deras cut.

När skaparen endast får 25% lär skaparen förmodligen sätta prislappen högre än vad h*n hade satt den om h*an fått 50-75%.

Det var Bethesda som satte 25 %. Det står tydligt i avtalen att Valve tar sin del och sedan är det upp till den som gjort spelet att bestämma hur resten ska distribueras och vilka som ska ha en del av kakan. Valve avslöjar inte hur stor deras del är men rykten har länge sagt att de tar 30 % av försäljningen, det vill säga samma som i princip alla digitala distributionstjänster. Den siffran har även blivit informellt bekräftad av folk i branschen men de får inte bekräfta den direkt enligt avtal. Det betyder att Valve plockar 30 % och Bethesda får själva välja hur de ska distribuera övriga 70 %. De valde tydligen att bara ge 25 % till moddarna. Valve har inget med den siffran att göra.

För övrigt fascinerande hur bra just Bethesda klarar sig undan hat trots all skit de gör. Folk blev galna på King när de stämde The Banner Saga men inte lika många brydde sig när Bethesda stämde Scrolls. Hur många har ens koll på att de stämde Xreal för titlen "Fortress Fallout". Tydligen anser Bethesda sig ha ensamrätt på orden "Scrolls" och "Fallout" när det kommer till spel. Ingen får någonsin göra ett spel som innehåller de orden igen. Bethesda ägs av ZeniMax, ni vet företaget som fick för sig att stämma Oculus Rift strax efter de blev uppköpta av Facebook. Känns som att det sitter en stor hög jurister där som behöver få sparken för de hör inte hemma i spelbranschen.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Snigeln Bert:

Jo, visst, men samtidigt uttrycker du det som att "mecka och pilla". Jag tycker inte att det kan anses meckigt och pilligt att ladda hem en installer som är "1-click install" när det är många som drar hem diverse installers och bara klickar accept förbi alla avtal och undrar varför de får en massa adware och konstiga program på sin dator. Efter installation är det bara att klicka "download with manager" på valfri mod du vill ha så ordnar managern resten. Lika avancerat som att trycka "abonnera" i SWS, bara annan fras.

Vad du anser som meck eller pill är faktiskt inte relevant. Jag tycker att det är pilligt jämfört med den integrerade lösningen och så enkelt är det.

Varför är det då relevant vad jag tycker är pilligt men det är inte relevant vad du tycker är pilligt? Jo för att jag ger ett svar på frågan som är ställd!
Du verkar ha glömt vad frågan handlade om.

Frågan såg ut såhär:
Ja dock förstår jag inte varför man laddar ner mods till t.ex Skyrim via steam workshop när man kan använda skyrimnexus istället där du får både bättre hjälp och info om modden.

Jag tycker det är pilligt med externa modlösningar jämfört med steam workshop även om modmanager nu också är lätthanterad.
Jag har haft ett gäng olika mod tools för diverse spel genom åren (och har även konto på nexus) och tycker helt enkelt om att slippa pilla med externa lösningar. Här är ett svar på frågan som var ställd. Det är en rimlig förklaring som förklarar varför minst en person (jag) föredrar steam workshop i dagsläget.

Har du andra förklaringar till varför folk föredrar steam workshop så framför gärna dem också om du vill bidra.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zotamedu:

För övrigt fascinerande hur bra just Bethesda klarar sig undan hat trots all skit de gör. Folk blev galna på King när de stämde The Banner Saga men inte lika många brydde sig när Bethesda stämde Scrolls. Hur många har ens koll på att de stämde Xreal för titlen "Fortress Fallout". Tydligen anser Bethesda sig ha ensamrätt på orden "Scrolls" och "Fallout" när det kommer till spel. Ingen får någonsin göra ett spel som innehåller de orden igen. Bethesda ägs av ZeniMax, ni vet företaget som fick för sig att stämma Oculus Rift strax efter de blev uppköpta av Facebook. Känns som att det sitter en stor hög jurister där som behöver få sparken för de hör inte hemma i spelbranschen.

Instämmer. För att inte tala om kvaliteten på deras spel. I regel ospelbara vid lansering, Fallout: New Vegas någon?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zybear:

Alltså, varför denna hyllningskör? Valve har ju betett sig riktigt jädra ruttet, se några minuter här ni som orkar:

https://youtu.be/gV1MwHg_aDI?t=3277

Och sedan kommentar som "Valve imponerar!", wait what?

Jag håller med dig. Valve har genom åren visar sig vara minst lika om inte mer giriga än exempelvis EA. Valve har förlorat mitt förtroende och jag vill knappt logga in på arenan längre..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem

Löjligt! Om det inte finns några juridiska problem så är det bara att sälja för skaparna. Man har rätt att ta betalt för allt man gör.

Permalänk
Medlem

Det finns moddar som skaparna förtjänar att få betalt för och det finns moddar som inte ska ha betalt. Black Ice till Hearts of Iron III är definitivt värd en hundralapp och Pop Demand Mod till Vicky II likaså. Bägge moddarna ger spelen ett nytt djup och skapar en bättre upplevelse.

Några nya skins bara däremot? Det ska inte kosta.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1r1d1um:

Löjligt! Om det inte finns några juridiska problem så är det bara att sälja för skaparna. Man har rätt att ta betalt för allt man gör.

Du ser inga juridiska problem som ligger i vägen när privatpersoner säljer produkter som är baserade på ett annat företags digitala varor, utan godkännande?
Jag vill inte heller hålla med dig om att man har rätten att ta betalt för allt man gör. Prova du att hävda den rätten rättsligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Konabu:

Enligt egen erfarenhet så skulle något sånt inte fungera, det är inte många som är villiga att betala för något dom kan få gratis.
Speciellt inte i åldersgrupperna vi talar om.

Om man bortser från den lilla detaljen att i princip alla större eller seriösa mod team redan upmuntrar folk att donera då. även om funktionen inte finns integrerad i Steam ännu.

Donationer är redan djupt rotat i mod kulturen bland mer ambitiösa mod projekt, så lite intressant påstående att något som fungerat finfint i 20 år inte skulle fungera i Steam.

Permalänk
Skrivet av Erwya:

Härligt att se!

Donationssystemet är en bättre morot till att skapa spektakulära moddar. Moddar skall fortsätta vara hobbyprojekt - all belöning (via donationer) skall ses som ett plus för ett välgjort arbete.

Personligen tycker jag det är synd att de har dragit in systemet, varför ska man inte kunna få betalt för utfört arbete, även om det är en hobby? Bara för att man tycker om det man gör så betyder inte det att det automatiskt är förbjudet att få betalt. Ett betalsystem skulle dessutom kunna resultera i att det kommer fler och mer kvalitativa mods, eftersom folk som annars kanske inte har råd/tid att slutföra sina mods nu kan få resurserna att slutföra dem.

Sen var inte denna version av systemet perfekt direkt, det fanns många saker att åtgärda. T.ex. så verkar det inte som att avtalet när man köper täcker konsumenten om det skulle komma en framtida uppdatering av spelet som tar sönder modden, och valve/bethesda skulle dessutom ha 75% av intäkterna.

Men jag tycker ändå det är synd, och hoppas att valve tittar över systemet och gör några tweaks och återlanserar det.

Visa signatur

ASUS Crosshair Hero VII Wifi | R7 3700X| ASUS STRIX DCU III GTX980TI| 32 GB DDR4 3200MHz |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

För att man vill slippa mecka och pilla.

Ett klick å de e bara å köra, sånt gillar vi!

Visa signatur

Specs: kretskort, koppar, plast, flaskhalsar & spindelnät (yuck!)

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ixos:

Om man bortser från den lilla detaljen att i princip alla större eller seriösa mod team redan upmuntrar folk att donera då. även om funktionen inte finns integrerad i Steam ännu.

Donationer är redan djupt rotat i mod kulturen bland mer ambitiösa mod projekt, så lite intressant påstående att något som fungerat finfint i 20 år inte skulle fungera i Steam.

Också intressant att ingen är sur över Steam Workshop där man har kunnat lägga upp och få betalt för digitala varor i spel ett bra tag. Finns ju folk som gjort bra med pengar på hattar i TF2. Men det är tydligen inte samma sak som att ta betalt för ett svärd till Skyrim av någon anledning.

Antar att den stora skillnaden är att Skyrim redan hade ett starkt community med "gratis" moddar så folk blev sura när de såg att något som tidigare var gratis nu skulle kosta pengar. Undrar hur det hade mottagits om de lanserade det tillsammans med ett nytt spel istället.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Också intressant att ingen är sur över Steam Workshop där man har kunnat lägga upp och få betalt för digitala varor i spel ett bra tag. Finns ju folk som gjort bra med pengar på hattar i TF2. Men det är tydligen inte samma sak som att ta betalt för ett svärd till Skyrim av någon anledning.

Antar att den stora skillnaden är att Skyrim redan hade ett starkt community med "gratis" moddar så folk blev sura när de såg att något som tidigare var gratis nu skulle kosta pengar. Undrar hur det hade mottagits om de lanserade det tillsammans med ett nytt spel istället.

Ett problem med skyrim är att kompitabiliteten på moddarna ändras med varje uppdatering. Du kan lägga ner pengar på moddar som blir oanvändbara en vecka senare efter en uppdatering och du har ingen garanti för att moddarna uppdateras.

Visa signatur

¯\_(Ó.ò)_/¯

Permalänk
Medlem
Skrivet av danielmw2:

Personligen tycker jag det är synd att de har dragit in systemet, varför ska man inte kunna få betalt för utfört arbete, även om det är en hobby? Bara för att man tycker om det man gör så betyder inte det att det automatiskt är förbjudet att få betalt. Ett betalsystem skulle dessutom kunna resultera i att det kommer fler och mer kvalitativa mods, eftersom folk som annars kanske inte har råd/tid att slutföra sina mods nu kan få resurserna att slutföra dem.

Sen var inte denna version av systemet perfekt direkt, det fanns många saker att åtgärda. T.ex. så verkar det inte som att avtalet när man köper täcker konsumenten om det skulle komma en framtida uppdatering av spelet som tar sönder modden, och valve/bethesda skulle dessutom ha 75% av intäkterna.

Men jag tycker ändå det är synd, och hoppas att valve tittar över systemet och gör några tweaks och återlanserar det.

Men det där är ju bara typiska kapitalist-floskler. Hur kommer ett löfte om pengaflöde öka kvaliteten?
Mer verkliga scenarion hade varit att marknaden överfyllts av dåliga moddar som släpps utan ansträngning för att försöka tjäna lite småpengar eller att andras moddar stjäls för att laddas upp under en annan utgivare i Workshop. Eller att pågående moddar styckas upp och säljs bitvis, som i resten av industrin.

Det är snarare passionerade hemmasnickerier som oftast slår alla kommersiella och kalkylerande släpp på fingrarna nu för tiden. Vare sig det är animationer, enklare spel eller spelmoddar. Pengar komplicerar bara.

Nej. Låt detta system förbli ett misslyckat projekt som aldrig återupplivas. Uppgradera istället möjligheten att enkelt donera pengar till Workshop-deltagare och ge hängivna skapare en mer attraktiv plattform på Workshop; höj lagringskapaciteten, skapa en överskådlig Workshop-porfolio, länka ihop användare med Paypal och/eller Patreon eller något Steam-alternativ för att donera eller abonnera till användare. Det hade varit industrin till mycket större fördel än att låta användare sälja varor som inte går att ta ansvar för.

Skrivet av Zotamedu:

Också intressant att ingen är sur över Steam Workshop där man har kunnat lägga upp och få betalt för digitala varor i spel ett bra tag. Finns ju folk som gjort bra med pengar på hattar i TF2. Men det är tydligen inte samma sak som att ta betalt för ett svärd till Skyrim av någon anledning.

Antar att den stora skillnaden är att Skyrim redan hade ett starkt community med "gratis" moddar så folk blev sura när de såg att något som tidigare var gratis nu skulle kosta pengar. Undrar hur det hade mottagits om de lanserade det tillsammans med ett nytt spel istället.

Skillnaden är ju rätt stor.
För Team Fortress 2 används Workshop för att låta användare skapa varor som Valve antar som att hålla tillräckligt hög standard för att introducera i spelets ekonomi - där skaparen får ersättning för försäljningen. Användarna ges möjlighet att påverka spelets innehåll och Valve slipper anlita fler konstnärer och 3D-modellerare.

Det handlar om en intern ekonomi för Team Fortress 2, som för övrigt är ett gratis onlinespel.

Skyrim är strikt enkelspelare och det finns ingen ekonomi i spelet att ta till vara på för introduktionen av föremål i spelet. Det är likaså mer öppet för modifikationer.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Mr.Borka:

Men det där är ju bara typiska kapitalist-floskler. Hur kommer ett löfte om pengaflöde öka kvaliteten?
Mer verkliga scenarion hade varit att marknaden överfyllts av dåliga moddar som släpps utan ansträngning för att försöka tjäna lite småpengar eller att andras moddar stjäls för att laddas upp under en annan utgivare i Workshop. Eller att pågående moddar styckas upp och säljs bitvis, som i resten av industrin.

Det är snarare passionerade hemmasnickerier som oftast slår alla kommersiella och kalkylerande släpp på fingrarna nu för tiden. Vare sig det är animationer, enklare spel eller spelmoddar. Pengar komplicerar bara.

Nej. Låt detta system förbli ett misslyckat projekt som aldrig återupplivas. Uppgradera istället möjligheten att enkelt donera pengar till Workshop-deltagare och ge hängivna skapare en mer attraktiv plattform på Workshop; höj lagringskapaciteten, skapa en överskådlig Workshop-porfolio, länka ihop användare med Paypal och/eller Patreon eller något Steam-alternativ för att donera eller abonnera till användare. Det hade varit industrin till mycket större fördel än att låta användare sälja varor som inte går att ta ansvar för.

Skillnaden är ju rätt stor.
För Team Fortress 2 används Workshop för att låta användare skapa varor som Valve antar som att hålla tillräckligt hög standard för att introducera i spelets ekonomi - där skaparen får ersättning för försäljningen. Användarna ges möjlighet att påverka spelets innehåll och Valve slipper anlita fler konstnärer och 3D-modellerare.

Det handlar om en intern ekonomi för Team Fortress 2, som för övrigt är ett gratis onlinespel.

Skyrim är strikt enkelspelare och det finns ingen ekonomi i spelet att ta till vara på för introduktionen av föremål i spelet. Det är likaså mer öppet för modifikationer.

Är det inte mest kosmetiska saker för TF2? Steam Workshop finns även för spel som kostar pengar. Att det inte är ett multiplayerspel gör ju saker mycket lättare då man kan skita i saker som balans. Så det är ju en klar fördel.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Tycker faktiskt det kunde varit något bra men alla ska bli så gnälliga för att dom ska behöva betala osv och sedan ska moddare gnälla också om att dom "bara" skulle få 25%, vill dom hellre inte ha ett öre då eller? Tråkigt, hade förväntat mig positiv respons och mods med bättre kvalle samt kanske att fler utvecklare tillåter moddning

Permalänk

Håller med föregående talare Friterad till viss del, det var ett system som skulle kunna ge bättre mods, samt att ge de som utvecklar dem möjligheten att satsa mer pengar och tid på det de tycker om. Dock så tycker jag inte att deras cut av försäljningen inte var tillräckligt hög, moddarna får ju 25% medan Bethesda och Valve får ca 40% respektive 35 procent (som jag har förstått det), för försäljning av något som de inte själva har tillverkat. Det är klart att Valve och Bethesda skall få betalt för att de tillhandahåller en plattform för moddaren att sälja mods på och för oss att köpa dem, och Bethesda för att de säljer ett spel som moddet bygger på, men jag tycker att cuten kanske skulle ha varit det omvända, med kanske 50-65% till utvecklaren och resten till Valve/spelutvecklaren. Detta skulle, tror jag, ge modutvecklarna en större möjlighet att erbjuda support och verkligen investera tid i ett mod, mer än vad de kanske annars skulle ha gjort om de knappt fått något för det. Det blir en bättre upplevelse för alla.

Förstår att det antagligen är mer komplicerad än så här, men det är bara en tanke

Visa signatur

The only difference between fooling around and science is writing it down. - Adam Savage, Mythbusters

Nuvarande dator: AMD Ryzen 5 5600x, Asus ROG Strix B550-I Gaming, Corsair Vengeance LPX 32 GB CL18@3600 MHz, WD Black SN850 1TB, EVGA GTX 980Ti SC@Stock, Corsair SF750 750W, Loque Ghost S1 MK3