Everquest - Free To Play

Permalänk
Medlem

Everquest - Free To Play

Tänkte bara tipsa om att det gamla spelet Everquest har blivit gratis att spela för dem som missat det.

http://www.everquest.com/free
http://store.steampowered.com/app/205710/

Permalänk

Är det skoj?

Permalänk
Medlem

Tyvärr så är det väldigt svårt att komma in i EQ om man aldrig spelat det förr.. Det är inte så nybörjarvänligt. Combat känns segt och väldigt okontrollerat jämfört med dagens MMOs.
Dock så var EQ mitt första mmo, och det kommer alltid finnas i mitt hjärta! Underbart spel!

Permalänk

Fruktansvärt svårt att bara hoppa in i som sagt men helt underbart spel!

Visa signatur

Raijintek Ophion Evo | 9900K | EVGA GTX 1080Ti | Gigabyte Z390 | Corsair 16GB 3200Mhz Vengeance | Corsair H100i |

Permalänk
Medlem

Haha skapade runt SOE.com och hittade tillslut mitt gamla EQ konto, fanns visst 100 Station Cash på det sedan 2004 ^^ Då kosta det typ 450kr, nu är det värt $1 ^^

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Kommer ihåg att man var med på Everquest europeiska betan. Nostalgi, men jag tror inte att de får så många nya långvariga spelare.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem

EQ är det bästa MMO:t jag har spelat, men nog har det åldrats riktigt jäkla dåligt. Det är direkt smärtsamt att spela idag.

Visa signatur

Intel Core i5-750, Asus Maximus III Formula, Asus CUII GTX 570, Corsair 4GB Dominator GT, Corsair 620w HX, Corsair H50 Hydro, Intel X25-M 80GB, Samsung F3 Spinpoint 500GB, Silverstone Fortress (FT01B-W).

Permalänk
Medlem

Det finns detta också (Everquest) http://www.project1999.org/ som inte har alla värdelösa expansioner som kommit på senare tid i EQ. Det är många som spelar där!

Citat:

Relive the classic Everquest MMORPG Gaming Experience as it was in 1999 and onward. Project 1999 is a free to play Emulated Everquest Server giving Players the opportunity to experience Classic EQ Once again, starting with the original 3 continents and a max level of 50, with the look and feel of the old interface and several modifications making game mechanics similar to how the game used to be. Project 1999 is the best and most popular classic Everquest experience.

Project 1999
Status: UP
Players: 557

Project 1999 PvP
Status: UP
Players: 55

Förresten, jag tror det är lagligt, så ni behöver inte ta bort mitt inlägg. Kan inte hitta sidan där det stod om det nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tufflax:

Det finns detta också (Everquest) http://www.project1999.org/ som inte har alla värdelösa expansioner som kommit på senare tid i EQ. Det är många som spelar där!

Förresten, jag tror det är lagligt, så ni behöver inte ta bort mitt inlägg. Kan inte hitta sidan där det stod om det nu.

Har själv spelat p1999 i flera år nu till och från och det är redigt jävla roligt, den korrekta EQ nostalgi upplevelsen
servern har funnits rätt länge och har fortfarande runt 1000 spelare online vid primetimes.

rekommenderas till alla gamla rävar

Visa signatur

anderssonm.se
samstudios.se

- Låt pajkastningen börja!

Permalänk
Skrivet av matte54:

Har själv spelat p1999 i flera år nu till och från och det är redigt jävla roligt, den korrekta EQ nostalgi upplevelsen
servern har funnits rätt länge och har fortfarande runt 1000 spelare online vid primetimes.

rekommenderas till alla gamla rävar

Skrivet av tufflax:

Det finns detta också (Everquest) http://www.project1999.org/ som inte har alla värdelösa expansioner som kommit på senare tid i EQ. Det är många som spelar där!

Förresten, jag tror det är lagligt, så ni behöver inte ta bort mitt inlägg. Kan inte hitta sidan där det stod om det nu.

Velious expansionen ligger runt hörnet, finns inte ett bättre tillfälle att börja spela. Wikin är superbra, subredditen är aktiv och numera peakar blue (pve) på 1600-2000 pers och red (pvp) på 400-500.

Kan rekommendera varmt att börja spela på RED. Låter konstigt men gör lite research så kommer ni snart att förstå.

Permalänk

Någon av er som lirar på SOE egna servrar, har aldrig lirat spelet innan..men sägs ju vara ett av dom bästa spelen när det kommer till "player versus environment".
Hade varit skoj med någon svensk guild eller några svenskar att lira med.
Skicka i pm eller svara i tråden fall du är intresserad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kowloon1793:

Någon av er som lirar på SOE egna servrar, har aldrig lirat spelet innan..men sägs ju

Jag spelar det inte men gjorde det förr, typ för 15 år sedan

Vet inte riktigt om jag skulle råda någon att spela det för det är inte riktigt som andra MMO's med högt tempo, det var riktigt hardcore, med det att du kan typ inte göra mycket själv och du behöver en grupp.

Att sätta det i perspektiv är att om du spelar en magiker så kommer du nog använda större delen av din mana för att bara döda ett monster, sedan så lär du sitta ner i typ 15 minuter bara för att döda ett monster till... alltså väldigt mycket tålamod om du skall spela själv, och om du kommer upp i högre levels så blir det bara svårare.

Så helst vill du nog antingen spelar med en grupp med vänner eller så vill du hitta antingen en server som gör denna aspekten lättare med att kanske ge dig buffs som ökar mana regen. Men kanske är skoj och kolla vart ifrån alla MMO's kommer ifrån egentligen eftersom Everquest var det spelet som skapade hela MMO vågen, om vi nu bortser från Ultima Online för vad som hände var att Ultima Online spelara bytte över till Everquest, och sedan så bytte Everquest spelar över till WoW, så Wow fick flera hundra tusen spelare som bara migrerade över till spelet vilken är till viss del varför det växte och blev så stort på så kort tid.

Permalänk

VexedRelic - Tack för det väldigt informativa svar!
Läste lite om det med mana regen på deras forum och det är många spelare som har klagat på det, så vad SOE har gjort är att fixa potions som tydligen ska snabba upp det, både gratis och sådana som kostar in game pengar.
Tålamod har jag, sen gillar jag utmaningen av att klara av svåra bossar etc.
Men förstår precis vad du menar att man får göra det mesta själv, många säger ju att du spelar i princip själv + merc ända till lvl 80 i princip, så vidare du inte hittar någon progression guild.
Har spelat wow sen vanilla typ, så vet inte fall det är spelet jag vill gå tillbaka till igen.
Hmm får ta en funderar på vad jag ska göra, för som sagt, vilket mmo man än väljer så kräver det TID!
Tack igen:)

Permalänk
Medlem

Då är det nog bra

Annars minns jag att enchanters hade en grupp clarity buff (mana regen) som varade 2-3 timmar efter flera expansioner, kanske var Planes of Power expansionen. Vilket gjorde det mer behagligt eftersom den vanliga clarity buffen varade typ 30 minuter vilket man inte hann göra mycket på.

Annars kan du spela Necromancer som tar sin egen hälsa och gör om till mana, men de var lite tråkiga i raids för de vara i stort sett bara ett mana batteri för healers

Permalänk
Medlem

Man behöver definitvt inte sitta och vänta på mana 15 minuter mellan varje kill, jag spelar fortfarande på drinal till och från, senast igår, så om du vill ha lite hjälp och råkar göra en char där så skicka ett PM. Numera kan man köra en tutorial som nybörjare och den tar dig till lvl 5-10 beroende på hur länge du väljer att köra den.

Sånt som är bökigt jämfört med nyare mmo är tex döden, det kan vara bökigt att hitta sitt lik, fast numera kan man få summoninghjälp i guildlobbyn.

Pengar till gear kan vara lite svårt att få ihop i början, man får inte direkt gear som belöning stup i ett som i nyare mmo.

Bra soloklasser är tex beastlord, magician, necromancer och wizard, men mercenarys gör ju att man kan välja vilken klass som helst till skillnad mot förr då det inte var någon höjdare att spela tex warrior utan grupp/guild hjälp.

Tycker du ska testa spelet iaf och se hur det är men det är inte lika förlåtande som oderna mmos, sen om du vill ha en ännu större utmaning så testar du project1999 som omnämns i inlägg #8, där snackar vi back to basic hardcore mode

Permalänk
Medlem
Skrivet av wesker:

Tycker du ska testa spelet iaf och se hur det är men det är inte lika förlåtande som oderna mmos, sen om du vill ha en ännu större utmaning så testar du project1999 som omnämns i inlägg #8, där snackar vi back to basic hardcore mode

Japp, en av de sakerna jag alltid kommer minnas när jag var ny är att runt level 25 så bestämde jag mig för att utforska för jag hade några levels. Det slutade med att jag fick en disease av nåt monster som varade 2-3 timmar och jag var tvungen att sitta ned för att inte dö eftersom din naturliga health regen ökar då. Så där satt jag, frågade varje person som kom förbi om de hade en cure disease spell och det tog runt 1.5 timmar tills någon kom förbi som hade en cure disease.

Jag ladda ned det officiella "free to play" och testade lite men inte så fruktansvärt lång tid.

Permalänk
Medlem

Nya TLP servern

Hej, vi kommer köra igång ett guild på den nya TLP servern som släpps nu i sommar.

https://forums.station.sony.com/eq/index.php?threads%2Fprogre...

Uppleva EQ som det var från "början" med ett skönt gäng!

Bara PMa eller fråga här om det finns ett intresse.