Iphone omfattas av kopieringsavgiften enligt dom i hovrätten

Permalänk
Medlem

För det mesta brukar det finnas åtminstone en svag koppling mellan allmänvett och lagtexter, i det här fallet verkar det som det helt enkelt struntar i det. "Särskilld ägnad för" betyder inte samma sak i lagens mening som i menigen för en random invånare, känns bara tragiskt.

Visa signatur

Asus Z87-A| 4770k@4.5GHz@1.19v|Gtx680@+100MHz offset - Accelero Hybrid| 2x4GB Corsair 1600MHz DDR3| Samsung 830 series SSD 256GB| Asus Xonar essence STX| Corsair HX620w| Define XL| giefscience.com | Jag streamar på Twitch

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrbrix:

Det gör jag också.
Betalar man för OnePlusOne?

De skickar ju sina telefoner från Storbritannien så det tror jag inte.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Kompetensbrist i tingsrätten förvånar föga. Kompetensbrist i hovrätten = skrämmande.

Permalänk
Medlem

Sveriges domstol är ju så jädra korkade att dom förmodligen skulle döma till Copyswedes fördel om dom hävdade att privatkopieringsavgiften gäller hela Sveriges befolkning eftersom alla med ett kön har kapacitet för att kopiera sig själva.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Bakgrund:

De skickar ju sina telefoner från Storbritannien så det tror jag inte.

Privatkopiering är helt förbjuden i Storbritannien, men liknande avgifter finns annars i många länder.
http://en.wikipedia.org/wiki/Private_copying_levy

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv

Så fungerar det i Sverige. En jävla lobbyorganisation utan ordentlig ekonomisk insyn ska tydligen få ställa och styra som de behagar.

Svenskt rättsväsende saknar dessutom ordentlig teknisk kompetens. Vilket avgörs med följande påstående.

"Särskilt ägnad för".

Ämnet rör en telefon. Är det någon vettig människa som ser det särskilt ägnade användandet annat än att ringa med?

Lagringsutrymme används för telefonens egna ämnande. Appar, operativsystem och liknande punkter.

Privatkopiering är även ett begrepp som har spårat ut. Om jag tar en bild, vare sig med en gammal Kodak kamera har ingenting med "privatkopiering" att göra. Det är personliga bilder som staten och dessa vidriga lobbyaktivister inte har ett dugg att göra med.

Ta svensk filmindustri som ett exempel. Det första man möts av är att filmen ej får kopieras ens för privat bruk. Varför inte? Det medium jag isåfall lagrar kopian på har jag betalt för, flera gånger om, i det här fallet.

Men, dessa extra avgifter ska ju gå till främjandet för artister, en extra inkomst för deras "verk". Det är självklart inte skattebefriat och staten får en del av dess pengar. Klart att staten gärna ser att förslaget går igenom.

Vad sen den här dokumentären ska göra för nytta, förstår jag inte. Ska dem på magiskt sätt få en full insyn i den här organsationen? Tror inte det...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kom ihåg, barn, att även ögon, öron och mun omfattas av privatkopieringslagen!

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem

När ska denna fars ta slut?
Överklaga och hoppas att HD har mer vett i skallen!
Vaddå "särskilt ägnad för", vad är det som händer?
Frågan som jag ser det är inte om Iphone ska beläggas med avgift, utan hur vi blir av med Copyswede en gång för alla.
Trevlig Valborg på er Swec:are!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xelnah:

När ska denna fars ta slut?
Överklaga och hoppas att HD har mer vett i skallen!
Vaddå "särskilt ägnad för", vad är det som händer?
Frågan som jag ser det är inte om Iphone ska beläggas med avgift, utan hur vi blir av med Copyswede en gång för alla.
Trevlig Valborg på er Swec:are!

Yep, tills dönickarna som försvarar galenskapen vaknar upp och inser att det fel och därmed stampar ned foten och säger nej en gång för alla, för det här är utom all kontrol och det kommer bara bli värre och värre för girgheten vet inga gränser.

Dags för ett nytt parti att rösta på, ett där man ifrån dag 1 är överens om att ingen får ta emot en enda krona, middag, resa el dyligt ifrån någon lobbymaffia alls utan enbart sin förutbestämda löning + inga löften om senare chefsjobb på diverse förtaag a´la Monsanto/big agra/FDA revolving doors el liknande. Ett parti där girigheten inte regerar, faen va usla moraliska värdering folk har idag blir spyfärdig.

Permalänk
Medlem

Det smarta här vore att öppna ett musikbolag som ger ut all musik gratis på nätet och sedan kräva ersättning från copyswede. Skulle bli intressant eftersom det idag inte betalas ut någon ersättning till artisterna.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Mitt kylskåp har också lagrings kapacitet och är användarvänligt

Permalänk
Skrivet av OomNom:

Mitt kylskåp har också lagrings kapacitet och är användarvänligt

borde vara kopieringsavgift på den där

Visa signatur

http://ninite.com/
Riktigt nice sida efter man installerat om datorn tex.
Finns de flesta program man behöver för att komma igång :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Ämnet rör en telefon. Är det någon vettig människa som ser det särskilt ägnade användandet annat än att ringa med?

Jag gillar inte heller att den här lagen är utformad som den är.

Med det sagt så hade ju din argumentation hade funkat mycket bättre om Itunes inte hade existerat; halva Itunes grej är ju att kopiera musikfiler till Iphones. (Samt har funktionalitet för att rippa CDs)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adam West:

F****r i ett.nötskal som vanligt. Vad har dom för verklighetsuppfattning egentligen?

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Frispel:

Vart pengarna tar vägen finns redovisat i Copyswedes årsredovisningar, det är bara att gå in på deras hemsida och läsa om man faktiskt är intresserad

Okej, enligt http://viewer.zmags.com/publication/31b940a7#/31b940a7/22 (2013) så har man 15 anställda , med en lokalkostnad på 7.5 miljoner kronor, de har en budget på systemutveckling för 4 miljoner kronor och "inköpet" ligger på 80 000 kronor.

Kortsagt det hela ser väldigt skumt ut! Kom ihåg att det här är en kopieringsavgift, vad gör dem med denna avgift? Jo de anser att deras byggnad (med 15 anställda) ska kosta 7 500 000/15= 500 000 kronor per anställd är det verkligen rimligt? Eller är det i nån slags dyrt vårdningshem, per år.

Och enligt länken, så verkar de spendera mycket att pengarna som skulle gå till de "behövda" för att användas till rättsalen!

Ja, var snäll och säg mig vad dem gör med pengarna för årsredovisningen, jag får inte det tydligt för mig vad dem gör med avgiften. Det är trots allt bara en som sitter i deras styrelse, med 15 anställda. Ska verkligen Copyswede ha lika stor makt som skattemyndigheten? För det är ju liksom vad dem gör, kontrollerar att alla varor som tar emot elektroniskt information ska ha en kopieringsavgift.

Permalänk
Medlem

Nu är det här ganska gamla uppgifter men under Piratebay målet så uppdagades det att de flesta Domare (och nämndemän?!?) i stockholms området var medlemar i olika copyright vurmande förningar.

t. ex : http://www.svd.se/nyheter/inrikes/domare-i-pirate-bay-mal-kan...

Men det var ju okej då han ansåg att han inte var jäv(l)ig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Jo, privatkopiering gäller enligt lagen även om du kopierar din egen skiva till dig själv för att slippa köpa två skivor att ha på två ställen.

....

Det är fortfarande privatkopiering såfort du duplicerar materialet. Även om du bara gör en kopia av din egen skiva åt dig själv.

Vet inte om det är så många som köper skivor idag.
Det mesta köps på t.ex. itunes. Men det går inte längre att ta hem låten utan att behöva betala för den en gång till. Så för att bara betala för låten 1 gång så är det bara piratkopiering som går idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebbepojken:

Det jag läst tidigare i andra källor är att det inte i detalj framgår vilken person i ex. musikbranchen som får vilket belopp. Eller menar du att de redovisar det i sin årsredovisning? Jag har en kompis som spelar i ett relativt stort svenskt rockband. Jag har frågat honom och han har inte sett röken av privatkopieringsersättning från Copyswede.

Det är de som är på tv och ev även film som får pengar från copyswede. Övriga delar går via andra organisationer ut till respektive ägare/kreatör. Även de har sina omkostnader så det försvinner en hel del pengar innan de når ut.
Letar man en del i deras hemsida så hittar man en del andra organisationer som också är inblandad i utdelningarna. Har dock för mig att det inte går ut pengar till utländska upphovsrätter (motsvarande biblioteken). Där råder mer "stölder" av verk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Technoid:

Nu är det här ganska gamla uppgifter men under Piratebay målet så uppdagades det att de flesta Domare (och nämndemän?!?) i stockholms området var medlemar i olika copyright vurmande förningar.

t. ex : http://www.svd.se/nyheter/inrikes/domare-i-pirate-bay-mal-kan...

Men det var ju okej då han ansåg att han inte var jäv(l)ig

Om man får bedöma sig själv så kan man aldrig bli jävig. Till det så har han arbetat tillsammans med de flesta av de som företrädde mediamaffian men det räknas inte heller när man själv kan bedöma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke O:

Dessutom är CopySwede en ekonomisk förening, och inget som har med staten att göra. Så det saknas nog motstycke i andra branscher där en ekonomisk förening har rätt att straffbeskatta varor. Bedrägeri eller beskyddarverksamhet skulle jag kalla det.

Kikar man i deras årsredovisning så ser man också att de sitter på ett kapital i storleksklassen 560.000.000:- och utbetalningarna 2013 året var i storleksklassen 200.000.000. Det kan inte kosta 360.000.000 att driva den ekonomiska föreningen. Alltså samlar man pengar på hög = man betalar ut mycket mindre än man får in eftersom man inte hittar mottagare för dessa pengar.

Ersättningen utbetalas baserat på "undersökningar" från SIFO bl a (har fått olika uppgifter när jag haft mailväxling med CS och när jag läser på deras hemsida) som ska visa VAD som privatkopieras. Jomenvisst, de blir säkert väldigt rättvisande...

Intressant också är att jag INGENSTANS sett någon mottagare av denna ersättning uttala sig. Antagligen förbinder man sig att inte yppa något om detta likt STIMs medlemmar (ren skit enligt en medlem (musiker) som jag pratat med, vill minnas att han använde ordet "slavkontrakt" eller något sånt).

Man förbinder sig knappast att inte yppa något, pengarna går normalt ut till mottagarna via de olika ägarorganisationerna som SAMI, STIM mm, många är nog inte ens medvetna om att en del av dessa pengar kommer från copyswede.

Angående utbetalningar så vet jag att åtminstone en del av pengarna saknar tydlig mottagare, man vet helt enkelt inte i dagsläget vem/vilka personer som ligger bakom ett verk, plus att det naturligt blir en viss eftersläpning i utbetalningarna. Vill man veta mer exakt varför det ligger och skvalpar pengar hos dom så går det att kontakta dom och fråga. Sedan ska man också vara medveten om att dessa pengar inte enbart kommer från privatkopieringsavgifter, det finns flera andra intäktskällor för copyswede.

Och vad jag läst om vem som ska få pengarna så är undersökningarna bara en del av det, man tittar även på säljstatistik och vad som spelas på radio och liknande. Bör ge en hyfsad bild om vad som är mest populärt och då även mest troligt att bli privatkopierat.

Skrivet av Sebbepojken:

Det jag läst tidigare i andra källor är att det inte i detalj framgår vilken person i ex. musikbranchen som får vilket belopp. Eller menar du att de redovisar det i sin årsredovisning? Jag har en kompis som spelar i ett relativt stort svenskt rockband. Jag har frågat honom och han har inte sett röken av privatkopieringsersättning från Copyswede.

Be din vän kolla i detalj på de utbetalningar han får från SAMI/STIM eller liknande, copyswde betalar i många fall ut pengarna till sina ägarorganisationer som får sköta utbetalningarna till sina medlemmar.

Skrivet av anon159643:

Är en stekpanna särskilt ägnad för att slå folk i huvudet med? Hela konstruktionen är ju byggd för detta speciellt de av gjutjärn, visst det går att använda en stekpannan till annat än att klubba ner folk med, men vem tusan lagar mat hemma och inte köper ute år 2015?
Antalet stekpannor som används till detta är nog fler än antalet mobiltelefoner som används för privatkopiering av musik.

En mobiltelefon är dessutom väldigt omständligt att privatkopiera musik till och ytterst få orkar speciellt nu när det är så lätt att köpa musik eller piratkopiera där man får en stor del av jobbet redan klart.

Har de ens gjort en undersökning om hur stor del av alla som äger en Iphone som har den tekniska kompetensen som krävs för att kunna privatkopiera? Detta p.g.a. av att iphonen inte precis är byggd för detta utan att man ska använda betaltjänsterna istället.
Problemet är att när de i våra domstolar inte har kompetensen som krävs att kunna sätta på och stänga av en Iphone, så är det svårt att förklara för dem att alla användare som kan detta inte nödvändigtvis behöver vara så tekniska på allt.

Domare har tidigare refererat till att formuleringen "särskilt ägnad" bör tolkas lika oavsett vilken lag den står i. Man ha då hänvisat till andra fall/lagar där man bla i andra prejudicerande domar konstaterat att en kofot är särskilt ägnad för inbrott om man är ute på inbrottsturné. Inte så att man menar att det är det huvudsakliga syftet med verktyget, men att det i det sammanhanget är lämpligt för den typen av verksamhet. F.ö. är det mycket lätt att privatkopiera via iTunes, köp en musikfil, ladda ner den till datorn och synka till telefonen och vips så har du privatkopierat då filen både kopierats och bytt lagringmedia.

Skrivet av Fjaman:

För det mesta brukar det finnas åtminstone en svag koppling mellan allmänvett och lagtexter, i det här fallet verkar det som det helt enkelt struntar i det. "Särskilld ägnad för" betyder inte samma sak i lagens mening som i menigen för en random invånare, känns bara tragiskt.

Se svar ovan...

Skrivet av nathan:

Kompetensbrist i tingsrätten förvånar föga. Kompetensbrist i hovrätten = skrämmande.

Vad exakt är det du menar är kompetensbrist?

Skrivet av Segas:

Så fungerar det i Sverige. En jävla lobbyorganisation utan ordentlig ekonomisk insyn ska tydligen få ställa och styra som de behagar.

Svenskt rättsväsende saknar dessutom ordentlig teknisk kompetens. Vilket avgörs med följande påstående.

"Särskilt ägnad för".

Ämnet rör en telefon. Är det någon vettig människa som ser det särskilt ägnade användandet annat än att ringa med?

Lagringsutrymme används för telefonens egna ämnande. Appar, operativsystem och liknande punkter.

Privatkopiering är även ett begrepp som har spårat ut. Om jag tar en bild, vare sig med en gammal Kodak kamera har ingenting med "privatkopiering" att göra. Det är personliga bilder som staten och dessa vidriga lobbyaktivister inte har ett dugg att göra med.

Ta svensk filmindustri som ett exempel. Det första man möts av är att filmen ej får kopieras ens för privat bruk. Varför inte? Det medium jag isåfall lagrar kopian på har jag betalt för, flera gånger om, i det här fallet.

Men, dessa extra avgifter ska ju gå till främjandet för artister, en extra inkomst för deras "verk". Det är självklart inte skattebefriat och staten får en del av dess pengar. Klart att staten gärna ser att förslaget går igenom.

Vad sen den här dokumentären ska göra för nytta, förstår jag inte. Ska dem på magiskt sätt få en full insyn i den här organsationen? Tror inte det...

Skickades från m.sweclockers.com

Som sagts tidigare, "särskilt ägnad för" tolkas i detta sammanhang som att om man vill privatkopiera så är en iphone ett lämpligt verktyg. Det har mycket lite med huvudsyftet för apparaten att göra. Sedan kan man diskutera om huvudsyftet med en iphone är att ringa med, men det är en bifråga i detta sammanhang

Skrivet av Swedman18:

Okej, enligt http://viewer.zmags.com/publication/31b940a7#/31b940a7/22 (2013) så har man 15 anställda , med en lokalkostnad på 7.5 miljoner kronor, de har en budget på systemutveckling för 4 miljoner kronor och "inköpet" ligger på 80 000 kronor.

Kortsagt det hela ser väldigt skumt ut! Kom ihåg att det här är en kopieringsavgift, vad gör dem med denna avgift? Jo de anser att deras byggnad (med 15 anställda) ska kosta 7 500 000/15= 500 000 kronor per anställd är det verkligen rimligt? Eller är det i nån slags dyrt vårdningshem, per år.

Och enligt länken, så verkar de spendera mycket att pengarna som skulle gå till de "behövda" för att användas till rättsalen!

Ja, var snäll och säg mig vad dem gör med pengarna för årsredovisningen, jag får inte det tydligt för mig vad dem gör med avgiften. Det är trots allt bara en som sitter i deras styrelse, med 15 anställda. Ska verkligen Copyswede ha lika stor makt som skattemyndigheten? För det är ju liksom vad dem gör, kontrollerar att alla varor som tar emot elektroniskt information ska ha en kopieringsavgift.

Har för mig att de specificerar hur stor del av privatkopieringsavgiften som försvinner i administrativa kostnader och hur mycket som betalas ut via ägarorganisationerna. Sedan ska man återigen vara medveten om att privatkopieringsavgift bara är en del av copyswedes verksamhet, de sysslar även med en hel del annat. Tycker du att någon post är underligt hög så förslår jag att du hör av dig till dom och frågar.

Edit: Lokalkostnaden är INTE på 7,5 miljoner, tittar på man på den sida du länkar till så är det specat till 1,7 miljoner.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Frispel:

Man förbinder sig knappast att inte yppa något, pengarna går normalt ut till mottagarna via de olika ägarorganisationerna som SAMI, STIM mm, många är nog inte ens medvetna om att en del av dessa pengar kommer från copyswede.

Angående utbetalningar så vet jag att åtminstone en del av pengarna saknar tydlig mottagare, man vet helt enkelt inte i dagsläget vem/vilka personer som ligger bakom ett verk, plus att det naturligt blir en viss eftersläpning i utbetalningarna. Vill man veta mer exakt varför det ligger och skvalpar pengar hos dom så går det att kontakta dom och fråga. Sedan ska man också vara medveten om att dessa pengar inte enbart kommer från privatkopieringsavgifter, det finns flera andra intäktskällor för copyswede.

Och vad jag läst om vem som ska få pengarna så är undersökningarna bara en del av det, man tittar även på säljstatistik och vad som spelas på radio och liknande. Bör ge en hyfsad bild om vad som är mest populärt och då även mest troligt att bli privatkopierat.

Be din vän kolla i detalj på de utbetalningar han får från SAMI/STIM eller liknande, copyswde betalar i många fall ut pengarna till sina ägarorganisationer som får sköta utbetalningarna till sina medlemmar.

Domare har tidigare refererat till att formuleringen "särskilt ägnad" bör tolkas lika oavsett vilken lag den står i. Man ha då hänvisat till andra fall/lagar där man bla i andra prejudicerande domar konstaterat att en kofot är särskilt ägnad för inbrott om man är ute på inbrottsturné. Inte så att man menar att det är det huvudsakliga syftet med verktyget, men att det i det sammanhanget är lämpligt för den typen av verksamhet. F.ö. är det mycket lätt att privatkopiera via iTunes, köp en musikfil, ladda ner den till datorn och synka till telefonen och vips så har du privatkopierat då filen både kopierats och bytt lagringmedia.

Se svar ovan...

Vad exakt är det du menar är kompetensbrist?

Som sagts tidigare, "särskilt ägnad för" tolkas i detta sammanhang som att om man vill privatkopiera så är en iphone ett lämpligt verktyg. Det har mycket lite med huvudsyftet för apparaten att göra. Sedan kan man diskutera om huvudsyftet med en iphone är att ringa med, men det är en bifråga i detta sammanhang

Har för mig att de specificerar hur stor del av privatkopieringsavgiften som försvinner i administrativa kostnader och hur mycket som betalas ut via ägarorganisationerna. Sedan ska man återigen vara medveten om att privatkopieringsavgift bara är en del av copyswedes verksamhet, de sysslar även med en hel del annat. Tycker du att någon post är underligt hög så förslår jag att du hör av dig till dom och frågar.

Edit: Lokalkostnaden är INTE på 7,5 miljoner, tittar på man på den sida du länkar till så är det specat till 1,7 miljoner.

Särskilt ämnad för är telefoni, hur finner du ens en möjlighet till diskussion kring det? Jag förstår inte hur man ens kan få en telefon att agera som verktyg för specifikt "privatkopiering". Man kopierar ingenting, man skapar ett media; bild, video...det är ingen kopiering överhuvudtaget.

Det FINNS ingen fri tolkning när det gäller "särskilt ämnad för" när det handlar om en telefon. Bara ordet TELEFON talar för sig själv. Hur en domstol inte ens kan läsa innantill med den höga utbildning som krävs för att klubba ett beslut som detta, är inget annat än sorgligt.

Jag har en telefon...men jag använder inte den till att ringa med, jag använder den som backup för alla mina bilder.

.....nej.

Permalänk
Medlem

Om affärerna redovisade avgiften till Copyswede separat från priset skulle det nog hjälpa till att skapa opinion. Jag tror att (vanligt) folk skulle börja ifrågasätta avgiften om de dels inser att den existerar och dels ser hur mycket det kostar. Det blir då också tydligt på vilka varor avgiften tas ut.

Permalänk
Medlem

Lala-landet Sverige när det är som sämst...

Permalänk
Medlem

Vad spelar det för roll om en mobiltelefon kan användas för privatkopiering?
Tycker inte att det borde spela någon roll om man köpte en privatkopieringshårddisk, den ska man inte betala extra för iaf då själva avgiften för privatkopiering är idiotisk. Betalar jag för en film så ska det fan inte spela roll om jag flyttar över den till en platta för att kolla på den på flygplanet. Jag har betalat för filmen och då ska jag kunna se den varsomhelst, framförallt eftersom jag inte fick någon filmspelare med på köpet.......

Permalänk
Medlem

Dags att ställa sig utanför Copyswede och ta avgift för att de andas samma luft som mig. 200kr per andetag känns rättvist med tanke på hur man skulle kunna ställa sig i några timmar och slå huvudet i väggen men ändå vara smartare än dessa förbannade idioterna.

Givetvis måste de även betala de redan uteblivna avgifterna på cirka 200 miljoner kronor. Dessa pengar används sedan för att utvisa dessa individer till en ö långt ute i Atlanten utan en enda förbindelse till omvärlden.

Permalänk

Ja jösses...! Tingsrätt vet vi är lekstuga men att hovrätt dömer så här är en aning skrämmande faktiskt. Nåväl, jag tankar fett och bygger mitt mediabibliotek med någorlunda gott samvete...

Permalänk
Medlem

Vad jag förstår dök ju copyswede upp då branschen tyckte att det var ett stort problem med att folk spelade av låtar från radio, skivor och band, när det begav sig. Musikbranschen skulle gå under! Lät det, men det gjorde den inte. Sen var det samma visa igen med videobanden när de kom, cd-skivorna när de dök upp, dvd och hårddiskar och nu detta. Trots all denna kopiering som förekommit och musik och filmbranschens högljudda skrin om förlorade inkomster så lever och frodas branschen. Visst har gamla format dött ut och ersatts med andra men det är ju helt naturligt. I andra branscher utgår ingen ersättning för detta.
Det känns nästan som om Copyswede endast existerar för att suga ur några extra slantar ur varje döende lagrings format så länge de kan. Snart är det väl "molnets" tur.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem
Skrivet av abki:

Kan inte se att det är något fel på lagarna. De har tillkommit genom våra allmänna val. ...

Skrivet av abki:

... Det ska inte gå att köpa lagar som görs i visa fall.

Du kanske borde bestämma dig för vad du egentligen anser..?

Eller menar du att lagar inte kan "köpas" i ett demokratiskt system, och att "i vissa fall" syftar på andra länder/system? I sådana fall: en demokrati är ingen garanti mot köpta/lobbade lagar... Ytterligare ett problem är ju att lagen inte bara utgörs av lagtexten, utan även av lagtolkning, och det är kanske det som är aktuellt här; en stark opinion, en effektiv lobby och/eller starka ekonomiska intressen har faktiskt möjlighet att, i alla fall indirekt, påverka lagtolkningen. På gott och ont.

Permalänk
Medlem

Jag använder fortfarande en vanlig mp3 spelare när jag är ute och rör på mig, det är många i min bekantskapskrets som gör det. Om jag köper en cd/dvd så får jag ju enligt PRIVATkopieringslagen göra ett par kopior (typ 5st) och ge till min släkt /vänner. Det är ju detta avgiften är till för att reglera. Jag har en Samsung Galaxy S4 och jag använder den ofta till att flytta med mig film, musik, ljudböcker, foton mm. Att alla människor streamar är en sanning med modifikation jag känner massor av folk som inte streamar de vill ha fysiska skivor men vill ändå kunna lyssna i bilen, på jobbet, i sommarstugan mm och hur gör man då när man har hela sin samling på skiva, jo man kopierar in det på ett portabelt lagringsmedia typ telefon, hårddisk, usb pinne, skiva mm så att man kan ta det med sig dit man ska. Det är därför Copyswede kom till en gång i tiden för att folk ville kunna ha sina saker på flera ställen, tänk alla blandband man satt och spelade in på 80 talet för att ha i sin freestyle.

Sen tycker jag att man kan diskutera lagens utformning, det är ju inte domstolarnas fel att lagen är utformad som den är. De kan ju inte börja att göra undantag i olika domar därför att de tycker att lagen är felaktigt utformad, hur fan skulle rättssamhället se ut då?

Sen en fråga till alla, hur stort lagringsutrymme har ni i era mobiler och varför valde ni den mobilen? När jag köpte telefon sist (S4) så valde jag medvetet en telefon med mycket minne så att jag skulle slippa att släpa runt på lösa minnen utan nu skulle jag kunna ha allt i telefonen.

Hur många av er skulle köpa en telefon om minnet endast gick att använda till appar, så att den klarade sig undan kopieringsavgiften? Foton kan ni ju skicka upp till molnet eftersom ni streamar allt så har ni ju tillräckligt med surf för det.

Visa signatur

det jag inte vet vill jag lära mej

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mrhype:

Sen en fråga till alla, hur stort lagringsutrymme har ni i era mobiler och varför valde ni den mobilen? När jag köpte telefon sist (S4) så valde jag medvetet en telefon med mycket minne så att jag skulle slippa att släpa runt på lösa minnen utan nu skulle jag kunna ha allt i telefonen.

Köper inte smartphones privat längre använder jobbmobilen. Orsaken är att jag som många andra måste bära med mig jobbmobilen hela tiden vart jag än går, varför skulle jag då vilja ha två tegelstenar med mig där både måste laddas stup och ständigt? Speciellt jobbigt blir det nu på sommaren då jag inte har någon jacka och jag ska ha plats med två stycken smartphones (Galaxy S5), nycklar, plånbok i mina byxfickor.
Hur gör ni andra som har smartphones från jobbet (vilket typ är alla tekniker, konsulter m.m idag), bär ni med er två smartphones hela tiden?

Men smart kommer väl mjukvarusimkort så att det blir enklare att på alla mobiler ha dubbla simkort.

Vilken mobil jag väljer så handlar det bara om att välja den senaste med bra prestanda så att man kan köra de appar som behövs och den flyter på. Men aldrig någonsin att jag skulle få för mig att flytta musik till mobilen, när det finns både radio och Spotify. (eftersom jag använder jobbmobil kör jag med radio och för att hålla ner datatrafiken)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Sedan så blir jag så galet trött på detta trams, man betalar ju även avgift för saker som är skyddade mot privatkopiering. Till exempel är det väl standard idag ungefär att bolagen har ett form av skydd på sina filmer och musik-skivor så man inte ens kan privatkopiera dessa.

Detta.
Det är olagligt att ta bort kopieringsskydd på t.ex en blu-ray. Alltså går den inte att privatkopiera.
Ändå ska dom ha ersättning. Den som väljer att kopieringsskydda sina produkter ska givetvis inte ha rätt till någon ersättning alls för privatkopiering.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W