Behöver laptop för studier, vänta på Win 10?

Permalänk
Inaktiv

Behöver laptop för studier, vänta på Win 10?

Går i valet att antingen vänta på Win 10 eller försöka hitta en "ny" dator med Win 7 (billigteknik.se är typ enda stället man kan hitta nya/demo laptops med Win 7, eller?)

Kommer det någon ny teknik i laptops till sommaren? Tänker om det finns andra skäl än bara vänta på nytt OS...

Win 10 kanske visar sig vara en lika frustrerande dynga som 8:an, så är ändå lite sugen på att haffa en Win7-dator när de fortfarande finns... man vet ju vad man får så att säga.

Permalänk
Medlem

Vad är det exakt du ska göra på datorn? Word/Surfande? Isf kan du köpa en Chromeook och använda google docs för en rätt billig summa.

Permalänk
Avstängd

Vad är det för fel på 8an? Det är bara att installera classicstartmenu så fungerar det som Windows 7, fast i allmänhet bättre prestanda.
Jag kör 8.1 och har bara sett metro en gång, och det var precis när jag var klar med OS installationen.

Var själv skeptisk till 8an tills jag testade, samt hittade ett par olika alternativ till en startmeny. I efterhand var det absolut värt timmen det tog att testa för att inse att allting fungerar lika bra, eller bättre.

Permalänk
Medlem

Kolla med skolan, många kör Dreamspark där du kan få student nycklar för t.ex Win7, Office osv gratis. Så om du köper en laptop med Win8 så skulle du helt enkelt kunna bara installera om till Win7 om det är vad du vill använda.

Permalänk

http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.586768/har-ar-allt-du-behove...

Windows 7,8,8.1 kommer man kunna uppgradera till Windows 10.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VexedRelic:

Kolla med skolan, många kör Dreamspark där du kan få student nycklar för t.ex Win7, Office osv gratis. Så om du köper en laptop med Win8 så skulle du helt enkelt kunna bara installera om till Win7 om det är vad du vill använda.

Gratis office med Dreamspark?
Det känner jag inte till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swe91:

Har jag inte sett någonstans heller. Det är den enda programvaran de kan sälja till studenter i någon större volym typ så att inkludera den där vore ologiskt.

Går man ihop ett par kompisar och delar på en Office365-prenumeration så blir det riktigt prisvärt. Nycklarna kan delas till andra mailadresser så att alla kommer åt sin licens från sitt eget konto och får en egen jätteyta på OneDrive.

OnT: Ska du ha en dator till skolan och inte börjar förrän i höst finns ingen anledning att köpa något förrän i augusti.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem

OpenOffice.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swe91:

Kanske har fel, men har för mig att de har lagt till en student Office 365, fast det beror väl på skolan där du går eftersom de betalar och förnyar sina licenser. Men ja, annars kan du köra OpenOffice, LibreOffice eller någon gratis open source variant. Annars kan man väl köpa en 4-årig licens för typ 500kr.

Det är väl inte Office men jag tog ut en gratis licens på Microsoft Visio via Dreamspark när jag pluggade.