Permalänk
Medlem

RAM förstörda?

Hej
Jag skulle fixa min processor idag och tog då bort ett minne för att kunna få bort processor fläkten. När jag väl satte dit minnet igen och startade datorn så funkade inte skärmen, blev helt bäcksvart trots att datorn fungerade.
Läste då här inne att man kunde prova ta bort ett minne, vilket jag gjorde och fick då skärmen att fungera.

Min fråga nu är, är det minnet som jag tog bort helt förstört? Dvs. jag ska inte sätta dit det igen då det kan skapa mer problem eller att det som sagt blir svart återigen?

Tack för svar. Mvh

Permalänk
Medlem

Testa att sätta i det igen, se till att det sitter ordentligt och på rätt plats, alternativt testa att ta ur det andra och sätta in det som kanske är trasigt.

Visa signatur

Thermaltake W100 | 7800X3D | Asrock X670E Steel Legend | 64GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000 CL30 | RTX 4090FE

Permalänk

Precis som ovan sakt blås ännu av det så där inte är nått dam heller !

Visa signatur

AMD och vänsterpolitik är för fattilappar

13700k@stock msi z690 pro 32gb dominator platinum rtx2080

Permalänk
Medlem

Se till att du sätter minnena i varannan plats när du monterar dem. Annars fungerar det inte optimalt.

Visa signatur

Protonmail: enkel krypterad mail gratis
BitWarden: krypterad lösenordshantering man kan, men inte måste, köra på egen server

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av dawtz:

Hej
Jag skulle fixa min processor idag och tog då bort ett minne för att kunna få bort processor fläkten. När jag väl satte dit minnet igen och startade datorn så funkade inte skärmen, blev helt bäcksvart trots att datorn fungerade.
Läste då här inne att man kunde prova ta bort ett minne, vilket jag gjorde och fick då skärmen att fungera.

Min fråga nu är, är det minnet som jag tog bort helt förstört? Dvs. jag ska inte sätta dit det igen då det kan skapa mer problem eller att det som sagt blir svart återigen?

Tack för svar. Mvh

Du testade med det "fungerade" minnet i den sockeln som du tömde?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)