Folk som kör "exklusivt" Apple produkter men köper router av annat märke. Hur tänker dom?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GaMeR2K5:

MÄRKET/LOGOTYPEN är vad man får betala lite extra för... oftast.

I många fall när det gäller sådana här teknikprylar så handlar det om olika garantier och support också, något som många inte tänker på.

Fast det gäller inte Apple här. När man diskuterar med amerikaner så hävdar de ofta att Apples service är så himla bra, det är bara att åka till butiken så får du hjälp liksom, helst ska man också ha köpt ett dyrt serviceavtal förstås. Här så ställer lagen redan hårdare krav än Apples garantier och att behöva åka in till en specifik butik är inte direkt toppservice. Andra datorer i samma prisklass som Apples har ofta garantier som innebär service eller en ny enhet på plats inom ett dygn osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Det var bara Apple-produkter som hade problem att ansluta där, vanliga PC-bärbara och Androider hade inga problem. Efter aha-läsningen av apples kb-artikel förklarade det även problem hos andra företag jag felsökt. Googlar man på "apple ios 40 mhz" ser man att det är fler än jag som felsökt i ämnet.

Min avsikt med inlägget var att tipsa om att Apple säger att man skall begränsa WiFi'n till 20 MHz om man vill undvika eventuellt trubbel.

Åter igen tror jag du missförstår mitt inlägg. Säger inte att enheter inte kan ha problem att ansluta men att jag tror det beror på själva hårdvaran i iOS-enheten, inte iOS i sig självt.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kujo:

En router är ju det viktigaste i systemet då det är den som har ansvaret att alla produkter ska kunna kommunicera bra med varandra samt ut mot internet.

Jag tror nog att de med koll och lite högre krav inte ens kollar på konsumentroutrarna.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nackskägg:

Du jämför äpplen (fniss) med päron.
Apple-produkter är inte dyrare än andra märken, sett till specifikationer, så din jämförelse faller som ett korthus i en storm.

Utöver det har Apple sedan länge förlorat sin märkesstatus, då det blivit så mainstream det bara går.

Och nu vet jag inte vilka "dyrare märkeskläder" du tänker på...men t ex skjortor från Emanuel Berg eller skräddarsydda kostymer från Gieves & Hawkes är då av avsevärt högre kvalitet än det du hittar på Coop eller Dressman.

Den klasskillnaden finns inte (längre) när det gäller de produkter som Apple saluför.

Lite dyrare "märkeskläder" du hittar i vanliga klädaffärer besitter ingen status överhuvudtaget. Det handlar bara om trender och marknadsföring.

Och på tal om dyrare märkeskläder. Tänker på t.ex. sådana här jeans som JC säljer för 1600 kr.

Nu är ju detta långt ifrån dyra jeans... men 1600 kr för ett par som redan är trasiga? Man kan ju köpa HELA jeans för mindre än hälften.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Verminator:

Och på tal om dyrare märkeskläder. Tänker på t.ex. sådana här jeans som JC säljer för 1600 kr. http://www.jc.se/media/catalog/product/cache/3/image/1038x1414/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/1/0/1006271-1091_Replay_RP-M914-000-118-275-Jeans_0.jpg

Nu är ju detta långt ifrån dyra jeans... men 1600 kr för ett par som redan är trasiga? Man kan ju köpa HELA jeans för mindre än hälften.

Sett betydligt trasigare jeans, som kostat ännu mer. Fattar inte grejen..

Tydligen kan man inte tvätta dem heller, utan man ska hänga ut dem på vädring.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Verminator:

Och på tal om dyrare märkeskläder. Tänker på t.ex. sådana här jeans som JC säljer för 1600 kr. http://www.jc.se/media/catalog/product/cache/3/image/1038x1414/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/1/0/1006271-1091_Replay_RP-M914-000-118-275-Jeans_0.jpg

Nu är ju detta långt ifrån dyra jeans... men 1600 kr för ett par som redan är trasiga? Man kan ju köpa HELA jeans för mindre än hälften.

Fattar inte, hur kan man tycka 1600kr är långt ifrån dyrt för ett par jeans? Har skitbra kvalité på mina jeans som ser bra ut och kostar 3-400kr, som dessutom inte är trasiga

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DaBone:

Sett betydligt trasigare jeans, som kostat ännu mer. Fattar inte grejen..

Tydligen kan man inte tvätta dem heller, utan man ska hänga ut dem på vädring.

Nej när de ser ut sådär tål de väl inte tvätten lika bra som hela kläder.

Jo jag har hört en del säga att jeansen inte ska tvättas. Vilket jag själv tycker är helt absurt. Vädringen gör dem knappast rena. Om det inte regnar och blåser ordentligt förstås.

Skrivet av Friterad:

Fattar inte, hur kan man tycka 1600kr är långt ifrån dyrt för ett par jeans? Har skitbra kvalité på mina jeans som ser bra ut och kostar 3-400kr, som dessutom inte är trasiga

Det är snuskigt dyrt tycker jag. Menade bara att det finns de som kostar betydligt mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Well, nu är det ju standardiserat att man får använda 40 MHz kanaler - varför envisas Apple med 20 MHz? https://support.apple.com/en-gb/HT202068

Bättre att använda en narrowband i hemmamiljö med mycket andra wifi och andra 2.4 Ghz enheter. Om man har koll på vad det är runt om osv är såklart 40Mhz bättre, men för de flesta användare i storstäder skulle jag tro att 20 MHz är bättre!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

/W

| Fractal Design Arc | Asus p8z77-v | corsair CL9 vengence LP 16GB @1600mhz | IB 3770K @4.5Ghz | NZXT HALE 1000W 80+ Gold | MSI GTX580 Twinfrozr |

Permalänk
Medlem
Skrivet av WiZzard:

Bättre att använda en narrowband i hemmamiljö med mycket andra wifi och andra 2.4 Ghz enheter. Om man har koll på vad det är runt om osv är såklart 40Mhz bättre, men för de flesta användare i storstäder skulle jag tro att 20 MHz är bättre!

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har en accesspunkt per våning i min villa och då är också 20MHz att föredra.

Permalänk
Medlem

Jag är också lite förvånad, för visst är det mycket enklare att konfigurera en Applerouter än en random router från typ D-Link? Min D-linkrouter fattade inte ens att det fanns uppdateringar, den hävdade att jag hade senaste firmware (från 2012) trots att det släppts 4-5 uppdateringar sedan dess, en så sent som i mars i år.

Faktum är att jag är lite förvånad att inte bättre bemedlade PC-ägare köper Airport Extreme etc. Fast folk flest verkar ju köpa billigaste jämra router de ser utan ens gigabitportar.

Själv skulle jag dock aldrig betala typ dubbla priset för lite enklare installation så jag sitter kvar med mina netgear och d-link

Jag visste inte heller att Apple tillverkade routrar, trodde de gjorde som med nätverkskorten som de typ bara gett applenamn. (Bra för mig som kör hackintosh och kunde köpa ett som matchade precis)

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk

Har aldrig hört om någon som har haft ett hus med bara apple och sedan en router av annat märke däremot så känner jag en kompis där huset är "nerlusat" av apple.
De var tidiga med apple, vet att de hade en Mac Pro, både G4 och G5 hade de, huset fylldes ständigt på med alla apples påfund, såg imacs, iphones, ipads, ipad mini, samtliga macbooks genom tiderna och nu så är en apple watch på väg. Just routern vet jag inte när den kom till med ovanför en av dörrarna sitter det i alla fall en airport extreme.
Min kompis är dock svikaren i familjen, byggde en pc för ett år sedan och för några månader sedan så beställde han en 1+1.

Skrivet av Verminator:

Och på tal om dyrare märkeskläder. Tänker på t.ex. sådana här jeans som JC säljer för 1600 kr. http://www.jc.se/media/catalog/product/cache/3/image/1038x1414/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/1/0/1006271-1091_Replay_RP-M914-000-118-275-Jeans_0.jpg

Nu är ju detta långt ifrån dyra jeans... men 1600 kr för ett par som redan är trasiga? Man kan ju köpa HELA jeans för mindre än hälften.

Skrivet av Friterad:

Fattar inte, hur kan man tycka 1600kr är långt ifrån dyrt för ett par jeans? Har skitbra kvalité på mina jeans som ser bra ut och kostar 3-400kr, som dessutom inte är trasiga

Tycker inte att 1600kr är ett hutlöst ordinariepris för ett par jeans av finare märke, däremot är JC knappast är något premiummärke. Skulle personligen inte betala mer för att par brallor från JC än för ett par från Cheap Monday, tror de är ganska likvärdiga kvalitetsmässigt.

Visa signatur

Microalus ı Phenom II 1090T ı GTX 680 ı 970M Pro ı Corsair HX750 ı Corsair XMS3 8GB ı TX3 Evo ı Toshiba HDD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wille1504:

Tycker inte att 1600kr är ett hutlöst ordinariepris för ett par jeans av finare märke, däremot är JC knappast är något premiummärke. Skulle personligen inte betala mer för att par brallor från JC än för ett par från Cheap Monday, tror de är ganska likvärdiga kvalitetsmässigt.

Jeansen jag länkade till är TRASIGA. Visst är väl 1600 kr hutlöst dyrt då? Oavsett vilket märke det nu skulle vara.

Personligen skulle jag inte ge 5 kr för ett par jeans i det skicket.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wille1504:

Tycker inte att 1600kr är ett hutlöst ordinariepris för ett par jeans av finare märke, däremot är JC knappast är något premiummärke. Skulle personligen inte betala mer för att par brallor från JC än för ett par från Cheap Monday, tror de är ganska likvärdiga kvalitetsmässigt.

Jag håller med om att 1600 inte är jättemycket för ett par jeans men JC säljer samma jeans som andra affärer och således håller de samma kvalitet. Det spelar ingen roll om du köper dina Acne eller Diesel-jeans på JC, Åhlens, NK eller Ica då det är samma jeans liksom. JC ser sig till och med som jeansexperten och erbjuder lite extratjänster kring detta, till exempel uppläggning eller andra mindre anpassningar av jeansen.

Skrivet av Verminator:

Jeansen jag länkade till är TRASIGA. Visst är väl 1600 kr hutlöst dyrt då? Oavsett vilket märke det nu skulle vara.

Personligen skulle jag inte ge 5 kr för ett par jeans i det skicket.

Folk har försökt göra sig lustiga över detta i många år nu och det blir aldrig så roligt: Jeansen är inte trasiga utan stylade. Jag skulle inte heller köpa sådana jeans oavsett vad de kostade men smaken är bekant som baken. Andra kanske tycker du är helknäpp för att du köper gympaskor för 1500 eller en kostym för 25 000, eller kanske för att du inte köper snygga kläder alls utan typ handlar dem på Ullared eller nåt.

Folk vill ha snyggt slitna jeans och så har det varit bra länge, men nu har en del inte tålamod att vänta på att de ska bli snyggt slitna så istället köper de sådana här fake-slitna jeans som jag och du tycker bara ser ut som skit. Modet varierar, trender man inte gillar ersätts av trender man kanske gillar bättre osv., och sådana här jeans har inte varit särskilt trendiga på ett bra tag så de lär väl försvinna ganska snart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jeansen är inte trasiga utan stylade.

Om jeansen inte går att tvätta, klassificerar jag dem som trasiga iaf...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av dave:

Jag rullar såhär helt enkelt för att Apple inte gör de bästa routrarna. Kör Asus (n66u tror jag) med Tomato. I övrigt Apple för i princip hela slanten som driver mediaupplevelsen hemma - Macbook, iphone, Appletv osv

This.
Mac OS X är överlägset men inte deras routrar. Går varma och är dyra. Visst datorerna är dyra men man får något för det. Vem fan märker skillnad på ett wifi-nät?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugligan:

This.
Mac OS X är överlägset men inte deras routrar. Går varma och är dyra. Visst datorerna är dyra men man får något för det. Vem fan märker skillnad på ett wifi-nät?

Det kan vara väldigt stor skillnad på wifi-nät.

Vad gäller Mac OS X, windows eller linux är det en annan diskussion, men alla har sina fördelar. Den som pekar ut den ena som överlägset kategoriserar jag som löjlig förutsatt att vi inte pratar enterprisenätverk på företag där Apple och linux fortfarande är för dåliga/ointresserade. (Jo, man kan lösa det mesta med tredjepartsprogram).

Permalänk
Hjälpsam

Kör inte AirportExpres själv men har satt upp det till andra. I Apple-standard är det enkelt att sätta upp och komma igång med, så där de som har ett helt Äpple-system hemma klarar sig oftast kanon på de routrarna. Prestanda nog och lätt att komma igång, det är väl det som är grejen?

Sedan har den en gullig funktion med att streama trådlöst ljud från valfri Apple-enhet till routern som har en standard 3.5mm uttag som man kan dra till stereon för att streama valfri dunka-dunka direkt från nalle eller dator till stereon utan någon HTPC eller annan enhet mellan.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wille1504:

Tycker inte att 1600kr är ett hutlöst ordinariepris för ett par jeans av finare märke, däremot är JC knappast är något premiummärke. Skulle personligen inte betala mer för att par brallor från JC än för ett par från Cheap Monday, tror de är ganska likvärdiga kvalitetsmässigt.

Fast hur tänker du när du ser jeans för 1600kr? Varför skulle det inte vara sjuka priser? Det man gör är ju att jämföra med andra jeans, det som spelar roll är väl främst kvalité samt design och kvalitén är knappast bättre på jeans som kostar 1600kr jämfört med ett par för 400kr. Förstår inte idén bakom ett "finare" märke, är det bra grejer är det bra helt enkelt, märket i sig gör ingen skillnad egentligen det är bara en fjantig status grej IMO.

Permalänk
Medlem

Haft min Time Capsule sen 2009 och den vägrar dö. Har varit mycket stabil under alla år.

Men som svar på ursprungliga frågan så tror jag inte folk vet att apple har routrar. De flest lär dessutom köra med whatver de får från sin internetleverantör.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Friterad:

Fast hur tänker du när du ser jeans för 1600kr? Varför skulle det inte vara sjuka priser? Det man gör är ju att jämföra med andra jeans, det som spelar roll är väl främst kvalité samt design och kvalitén är knappast bättre på jeans som kostar 1600kr jämfört med ett par för 400kr. Förstår inte idén bakom ett "finare" märke, är det bra grejer är det bra helt enkelt, märket i sig gör ingen skillnad egentligen det är bara en fjantig status grej IMO.

Men du kan inte applicera dina åsikter på alla. Jag tycker att jeans för 1600 är lite för dyrt för mig, men jag skulle aldrig köpa ett par som ligger på 400 heller för de är inte bra, dels för att de håller dåligt men framför allt för att de sitter fult. Däremot har jag köpt många jeans som normalt kostar 1500-2000 när de har varit billigare och de jeansen sitter vanligtvis väldigt bra och håller i övrigt hög kvalitet, normalt mycket bättre än jeans som kostar samma men i ordinarie-pris.

Folk spenderar en massa pengar på en massa onödiga saker hela tiden och jeans är verkligen ingen lyxpryl. Jag tycker det är sjukt att spendera en halv miljon på en SUV när allt du behöver är en Polo för 150 000 (eller en V70 för 350 000), eller att spendera många tusen på grafikkort för att få någon enstaka procent mer i prestanda, eller för den delen att lägga 20 000 på en klänning som du kommer använda en gång. Men jeans är ett plagg som många använder varje dag och då är det inte så mycket pengar i mina ögon.

Permalänk
Skrivet av Verminator:

Jeansen jag länkade till är TRASIGA. Visst är väl 1600 kr hutlöst dyrt då? Oavsett vilket märke det nu skulle vara.
Personligen skulle jag inte ge 5 kr för ett par jeans i det skicket.

Ser ingen anledning till att det skulle vara mer hutlöst bara för att jeansen är sletna från fabrik, tvärtom faktist. Det går ju knappast att tillverka ett par trasiga jeans så att det blir billigare att sy dem trasiga. Istället så får du sy ett par hela jeans och sedan slita dem. Istället för att skicka iväg dem så fort de är klara så är det ett produktionssteg till, som tar tid. Givetvis blir de dyrare då eftersom de är mer omständiga att tillverka.

Skrivet av snajk:

Jag håller med om att 1600 inte är jättemycket för ett par jeans men JC säljer samma jeans som andra affärer och således håller de samma kvalitet. Det spelar ingen roll om du köper dina Acne eller Diesel-jeans på JC, Åhlens, NK eller Ica då det är samma jeans liksom. JC ser sig till och med som jeansexperten och erbjuder lite extratjänster kring detta, till exempel uppläggning eller andra mindre anpassningar av jeansen.
Folk har försökt göra sig lustiga över detta i många år nu och det blir aldrig så roligt: Jeansen är inte trasiga utan stylade. Jag skulle inte heller köpa sådana jeans oavsett vad de kostade men smaken är bekant som baken. Andra kanske tycker du är helknäpp för att du köper gympaskor för 1500 eller en kostym för 25 000, eller kanske för att du inte köper snygga kläder alls utan typ handlar dem på Ullared eller nåt.

Folk vill ha snyggt slitna jeans och så har det varit bra länge, men nu har en del inte tålamod att vänta på att de ska bli snyggt slitna så istället köper de sådana här fake-slitna jeans som jag och du tycker bara ser ut som skit. Modet varierar, trender man inte gillar ersätts av trender man kanske gillar bättre osv., och sådana här jeans har inte varit särskilt trendiga på ett bra tag så de lär väl försvinna ganska snart.

Precis, har förstått det där.
Var jag som missförstod, trodde att JC bara sålde sina egna jeans och att det var ett par jeans som var brandade JC som visades upp i tråden.
Sen att man kan få dem upplagda är ju inte precis något revolutionerande, har blivit erbjuden gratis uppläggning varje gång jag har testat ett par jeans som i övrigt satt bra. Förutom att de var för långa då.

Skrivet av Friterad:

Fast hur tänker du när du ser jeans för 1600kr? Varför skulle det inte vara sjuka priser? Det man gör är ju att jämföra med andra jeans, det som spelar roll är väl främst kvalité samt design och kvalitén är knappast bättre på jeans som kostar 1600kr jämfört med ett par för 400kr. Förstår inte idén bakom ett "finare" märke, är det bra grejer är det bra helt enkelt, märket i sig gör ingen skillnad egentligen det är bara en fjantig status grej IMO.

För att förtydliga, jag har aldrig betalat 1600kr för ett par jeans. Min pappa (som brukar följa med som rådgivning när jag köper jeans eller andra dyrare plagg) är smålänning och jag har tagit efter. Det är rea på jeans några gånger per år och ofta utförsäljning av enstaka märken.
Märket är en del av designen enligt många, och givetvis är de villiga att betala extra för designen.
Jag upplever att hållbarheten skiljer en hel del märkena emellan, cheap monday jeansen håller ganska bra men har en förmåga att spricka i grenen. Den uppfattningen har fler i min vänskapskrets. Däremot så är inte hållbarheten förenlig med priset, i lappen på acnejeans står det till och med "Dubbla utseendet, halva tiden", vilket är ganska sjukt.

Visa signatur

Microalus ı Phenom II 1090T ı GTX 680 ı 970M Pro ı Corsair HX750 ı Corsair XMS3 8GB ı TX3 Evo ı Toshiba HDD

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte om någon skrivit något om det, men som f.d säljare i en större datorbutikskedja.
Så kan jag ju informera om att man ibland fick varor som skulle plockas bort och då fokuserade man på att sälja slut på de.
Sen om de va de dyraste eller inte spelade ingen roll, säger ledningen att vi ska försöka sälja slut på de så gör man de.
Så det kan ju ha varit säljare inblandade med.

Stötte också på några applefantaser, folk som vägrade köpa en fullt fungerande lightningskabel kopia för 50kr utan skulle prompt ha den för 275kr. I det fallet så var orginalkablarna slut.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Men du kan inte applicera dina åsikter på alla. Jag tycker att jeans för 1600 är lite för dyrt för mig, men jag skulle aldrig köpa ett par som ligger på 400 heller för de är inte bra, dels för att de håller dåligt men framför allt för att de sitter fult. Däremot har jag köpt många jeans som normalt kostar 1500-2000 när de har varit billigare och de jeansen sitter vanligtvis väldigt bra och håller i övrigt hög kvalitet, normalt mycket bättre än jeans som kostar samma men i ordinarie-pris.

Folk spenderar en massa pengar på en massa onödiga saker hela tiden och jeans är verkligen ingen lyxpryl. Jag tycker det är sjukt att spendera en halv miljon på en SUV när allt du behöver är en Polo för 150 000 (eller en V70 för 350 000), eller att spendera många tusen på grafikkort för att få någon enstaka procent mer i prestanda, eller för den delen att lägga 20 000 på en klänning som du kommer använda en gång. Men jeans är ett plagg som många använder varje dag och då är det inte så mycket pengar i mina ögon.

Det sa jag inte heller, men att bara betala för märket (vilket är vad dom flesta gör som köper dyrare jeans) är bara trams. Lite som att man köper en Apple produkt bara för att det är en Apple produkt och att man inte har någon annan motivering. Jeans som går sönder som du beskriver är väl snarare riktigt riktigt billig skit du köper på Ullared för 150kr. Din jämförelse med att folk köper lyxprylar osv är inte samma sak överhuvudtaget. Vad jag menar på är att om din enda motivation till att köpa en produkt är märket så är det bara slöseri, har du dock en motivation som att du verkligen gillar designen och nu kanske inte bryr dig om pengarna, eller om det är ett grafikkort så är väl motivationen dom där extra procenten i prestanda. Men har du två jeans att välja mellan som ser lika bra ut (inte nödvändigtvis likadana) och har samma bra kvalité så fattar jag inte hur man kan ta den som är mycket dyrare, bara för ett märke.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Är det ens prestige i att ha en Apple telefon, det är inte direkt Rolex eller Omega vi snackar om

Nej det är klart, men Apple har alltid varit synonymt med prestige och kvalitet (inte alltid till 100% men ofta). Dem säljer sina produkter pga bra material, kvalitetskänsla, design, enkelhet och bra komponenter. Visst är inte alla deras produkter kända för allt det (se deras iphone misslyckande med böjda modeller, EFTER fabriken) men jag tror att det fortfarande är så.

Det är också anledningen till priset om vi måste dra upp den slagna hunden.

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pan.Pan:

Nej det är klart, men Apple har alltid varit synonymt med prestige och kvalitet (inte alltid till 100% men ofta). Dem säljer sina produkter pga bra material, kvalitetskänsla, design, enkelhet och bra komponenter. Visst är inte alla deras produkter kända för allt det (se deras iphone misslyckande med böjda modeller, EFTER fabriken) men jag tror att det fortfarande är så.

Det är också anledningen till priset om vi måste dra upp den slagna hunden.

Finns så många smarta telefoner från samma årtal som har problem med böjda telefoner pga konstruktionen! Om man har orsakat det själv(mest troligt). Är man inte rädd om saken får man köpa nytt och skylla sig själv tills man har lärt sig.

Permalänk
Medlem

Apples routrar har genom tiden varit förvånansvärt bra och stabila, framförallt gällande det trådlösa delarna. Släng en blick på anandtech's arkiv om just dessa för att bilda er en egen uppfattning.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

tldr: Mina Apple-produkter gillar min Apple-router. Min Samsung-TV gillar inte Apple-routerns dåliga (relativt Asus N66U) räckvidd.

Vi kör 11st Appleprodukter i vårt hem (samt 1st Samsung Smart-TV 2014, 1st Google Chromecast) till vår router. Jag har alltid kört Asus N66U, och den har funkat mycket bra. Dock så klarar varken TV, Chromecast eller Apple TV att streama 1080p i mycket hög bitrate.

Efter att jag på smallnetbuilder läst att även 802.11n-enheter kan gå snabbare när man använder en 802.11ac-router tänkte jag: Då slår jag två flugor i en smäll, och fixar en Apple Time Capsule (Apples NAS/router med inbyggd 802.11ac). Den är väldigt snygg, och mina 802.11n-Apple-enheter ligger nu på 300Mbps (Innan, med N66U: 130Mbps). Dock så är räckvidden inte alls lika bra som Asus N66U, så Samsung-TVn fick otroligt dålig mottagning. TVn ligger därför nu kvar på Asus N66U:s nätverk.

Visa signatur

Sakura gaming: Ryzen 5 5600X, 16GB 3600MHz CL16, RTX 3080, X570 Aorus Elite, 1TB MP600, NH-D15 Chromax, H510, Varmilo VA88M Sakura
Arbetshäst: Macbook Pro 14" M2 Max
Golden oldies: ThinkPad 600, ThinkPad T400, ThinkPad T400s x2, iMac 27" 2010 & 2017, Mac Pro 2010, Mac mini 2011 & 2021, Mac Pro 2012, Macbook Air 13" 2013, Macbook Pro Retina 15" 2013, 2017 & 2019

Permalänk
Medlem
Skrivet av RepZi:

Finns så många smarta telefoner från samma årtal som har problem med böjda telefoner pga konstruktionen! Om man har orsakat det själv(mest troligt). Är man inte rädd om saken får man köpa nytt och skylla sig själv tills man har lärt sig.

Håller med, till viss del. Man ska inte behöva vara rädd att ha telefonen på sig och använda den när man har betalat så mycket för den. Det tyder bara på designfel/miss. Om man sedan tappar den så får man helt skylla sig själv ^^

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Äsch... att pris och kvalité skulle ha något samband kan man verkligen inte tro idag. Speciellt när det gäller jeans nu då. Men också i många andra fall så har det ju visat sig att de dyrare produkterna har varit avsevärt mycket sämre.

Det är väl olika hur man hanterar sina kläder. Själv köper jag enbart dyrt(relativt såklart)och rädd om saken så blir det mer ekonomiskt hållbart än att köpa billigare kläder med tätare intervaller. Visst vissa saker ska inte köpas dyrt man får använda sitt sunda förnuft räcker långt i samhället i dagens konsumtionshets

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GaMeR2K5:

Äsch... att pris och kvalité skulle ha något samband kan man verkligen inte tro idag. Speciellt när det gäller jeans nu då. Men också i många andra fall så har det ju visat sig att de dyrare produkterna har varit avsevärt mycket sämre.

Yes, högt pris är ingen garanti för kvalitet och lågt pris betyder inte nödvändigtvis sämre kvalitet. Man får ju vara en informerad konsument och inte köpa skit bara för att det är dyrt helt enkelt. Min erfarenhet säger mig att jeans av kända märken håller bättre kvalitet än de av okända märken dock och kända märken innebär nästan alltid ett högre pris. Jag har köpt typ Cheap Monday-jeans för en hundring och så också men jag vet ju att de inte håller alls lika bra som ett par jeans av bättre kvalitet och vem som helst som jämför exempelvis sömmarna eller så ser skillnaden direkt. Alla har väl gjort misstaget att de köpt typ en T-shirt på H&M som de gillade men som inte höll mer än någon tvätt liksom. Jeans är förstås grövre och håller bättre än billiga T-shirtar även om de är billiga men principen är ändå densamma: Kvalitet kostar (men skit kan också kosta).

Skrivet av RepZi:

Det är väl olika hur man hanterar sina kläder. Själv köper jag enbart dyrt(relativt såklart)och rädd om saken så blir det mer ekonomiskt hållbart än att köpa billigare kläder med tätare intervaller. Visst vissa saker ska inte köpas dyrt man får använda sitt sunda förnuft räcker långt i samhället i dagens konsumtionshets

Precis. Sen kan man förstås diskutera hur hållbart det är att köpa kläder som håller för någon användning, sydda i exempelvis Bangladesh, för typ inga pengar. Ekonomiskt går det ju att köpa nya hela tiden för ganska många när det är så billigt, men lite kanske man ska tänka på arbetsvillkor eller miljöförstöring och då håller det inte.

Jag har inte köpt Cheap Monday-jeans de senaste åren för de håller helt enkelt inte. Däremot har jag kvar Diesel-jeans som jag ärvde på nittiotalet och de fungerar och är hela fortfarande (dock är de inte så moderna nu förstås).