Folk som kör "exklusivt" Apple produkter men köper router av annat märke. Hur tänker dom?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Apple gör bra och genomtänkta (nästan alla iaf) prylar. Det jag reagerade på när jag läste det där (efter att ha felsökt ett av ABF's trådlösa N-nät genom jobbet) att "Vafan, fixar inte deras prylar 40 Mhz på 802.11n år 2015. Tydligen gör inte iOS det tillförlitligt på 2.4 GHz.

Då förstod du mitt inlägg fel. Jag kommenterade påstående att Apple-produkter (Iphone, Ipad, MBP etc) skulle få kompatibilitetsproblem med AP från annan tillverkare än Apple, det är inte min erfarenhet.

Angående dina problem på ABF så tror jag inte begränsningen sitter i själva IOS. Både min Iphone 5 och Ipad Retina ansluter på 40 MHz mot min Ubiquiti (20 MHz är avstäng). Dock så räknar jag Apples AP som konsumentprodukter med allt vad det innebär...

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Njure:

På vilket sätt är en Apple-router en statussymbol på samma sätt som en Apple-telefon eller Apple-laptop?

Är det ens prestige i att ha en Apple telefon, det är inte direkt Rolex eller Omega vi snackar om

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Det är oftast synergin som talar när det gäller Apple's produkter. Deras NAT-PNP fungerar ypperligt, i förhållande till uPnP som brukar sluta med att man måste forward'a portar manuellt.

Det där förstår jag inte. Jag skulle aldrig ens fundera på något annat än manuell port forward. Varför skulle man inte vilja ha kontrollen att själv välja vad man släpper in på nätverket? Det övergår mitt förstånd.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Talisker00:

Det där förstår jag inte. Jag skulle aldrig ens fundera på något annat än manuell port forward. Varför skulle man inte vilja ha kontrollen att själv välja vad man släpper in på nätverket? Det övergår mitt förstånd.

Det fina med Apples protokoll är att portarna stängs vid inaktivitet och aktiveras enbart vid anrop från nätverket.

Jag skulle själv aldrig sätta en permanent port öppen...då kan man lika bra strunta i att använda funktionen och öppna allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Det fina med Apples protokoll är att portarna stängs vid inaktivitet och aktiveras enbart vid anrop från nätverket.

Jag skulle själv aldrig sätta en permanent port öppen...då kan man lika bra strunta i att använda funktionen och öppna allt.

Då har vi fullständigt olika uppfattningar.

Jag har bara de portar öppna för de protokoll jag vill släppa in. Sedan kör jag application recognition och ids/idp på det som släpps in mot servrarna. Argumentet med att låta applikationer öppna portar är att det är fantastiskt bekvämt för trojaner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Håller helt och hållet med. Det värsta är när någon har 10 Apple produkter och en router från [insert företagsnamn] och dem är inte kompatibla (tappar nätverk trådlöst eller hastighetsproblem).

De är kompatibla annars är det något fel på routern, inte appleprylarna. De följer nätverkstandarderna som allt annat.
Att det varit lite buggar i deras wifidrivers är en annan sak.

Jag har mestadels Apple-grejer, men såg ingen fördel med deras Airport Extreme över min tidigare Linksys och nuvarande Asus.

Jag tror man kan formulare om det hela till, varför köper folk massa bra saker att ansluta till nätet och sen använder en skitrouter för 300 spänn? För att de inte vet att det är den viktigaste delen i nätet. Det är verkligen inte unikt för Apple-användare.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

De är kompatibla annars är det något fel på routern, inte appleprylarna. De följer nätverkstandarderna som allt annat.
Att det varit lite buggar i deras wifidrivers är en annan sak.

Jag har mestadels Apple-grejer, men såg ingen fördel med deras Airport Extreme över min tidigare Linksys och nuvarande Asus.

Jag tror man kan formulare om det hela till, varför köper folk massa bra saker att ansluta till nätet och sen använder en skitrouter för 300 spänn? För att de inte vet att det är den viktigaste delen i nätet. Det är verkligen inte unikt för Apple-användare.

Har en polare som är it-ansvarig på ett företag och de håller på att byta ut alla ubiquiti acesspunkter för att det strular så kopiöst mycket för Mac-användare. Det är möjligt att det är fel på drivers, men att alla tillverkare följer standarder ordagrant tror jag tyvärr inte ett ögonblick på, även om Apple troligen inte är den värsta syndaren...

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

Hade inte ens en aning om att Apple gjorde routrar...

Gissar personligen på att detta är den största anledningen.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Talisker00:

Har en polare som är it-ansvarig på ett företag och de håller på att byta ut alla ubiquiti acesspunkter för att det strular så kopiöst mycket för Mac-användare. Det är möjligt att det är fel på drivers, men att alla tillverkare följer standarder ordagrant tror jag tyvärr inte ett ögonblick på, även om Apple troligen inte är den värsta syndaren...

Det gör ont i hjärtat att någon måste byta ut sina grejer för att fruktprodukterna inte fungerar som de ska.....

Jobbar själv som IT-tekniker/ansvarig på en skola med över 150 ipads, 30-tal iPhones (lärarnas) 200 laptops och ett antal MacBook Pros. Har aldrig problem med Wi-Fin på någon produkt som inte har ett äpple på sig..... Att de har problem med sin mjukvara är smärtsamt uppenbart i detta fall.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Talisker00:

Då har vi fullständigt olika uppfattningar.

Jag har bara de portar öppna för de protokoll jag vill släppa in. Sedan kör jag application recognition och ids/idp på det som släpps in mot servrarna. Argumentet med att låta applikationer öppna portar är att det är fantastiskt bekvämt för trojaner.

Har man lyckats skaffa sig trojaner så besitter man helt andra problem än några simpla portar. Ska du förlita dig på IDS/IDP så får du hosta upp en stor summa pengar för något tillförlitligt. Kör du dessutom det via mjukvara och sitter med några listiga trojaner så är du körd oavsett.

Permalänk
Inaktiv

Jag för tvärt om, jag har enbart Apple routrar, switchar, accesspunkter, skrivare/3d skrivare, scanners, nätverkskablar, , usbhårddisar och usbminne hemma, men alla datorer är pc med windows på
Jag köper dock såklart Apple original ram och hårddiskar till mina PC.

Nå jag tycker det faktisk inte är så konstigt, har man gott ställt och och jobbar med rätt saker så kan man köpa mac rakt igenom. Jag skulle tro att många användare ser det som enklare att bara hålla sig till mac än att blanda in pc.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon159643:

Jag för tvärt om, jag har enbart Apple routrar, switchar, accesspunkter, skrivare/3d skrivare, scanners, nätverkskablar, , usbhårddisar och usbminne hemma, men alla datorer är pc med windows på
Jag köper dock såklart Apple original ram och hårddiskar till mina PC.

Nå jag tycker det faktisk inte är så konstigt, har man gott ställt och och jobbar med rätt saker så kan man köpa mac rakt igenom. Jag skulle tro att många användare ser det som enklare att bara hålla sig till mac än att blanda in pc.

Ja ja. Du vet vad man säger om en dåre och hans pengar...

Permalänk
Medlem

@Kujo: Kul fråga.

Jag äger iPad, iPhone och MacBook men kör en egenbyggd router. Det finns helt enkelt ingen router som lever upp till mina krav. Väl medveten om att jag inte är någon avg. user tror jag dock att många resonerar att en router inte är "så viktig". När mor min fick fiber skulle jag köpa en router till henne och hon gick i taket när jag föreslog en router för mer än 500 SEK. "Jag ska ju bara komma åt internet." Jag försökte förklara att det är skillnad på en router och en router, men det slutade med en Netgear WNR3500Lv2 (med DD-WRT är den dock inte så tokig).

Jag har skrivit massor med osammanhängande text men har skrivit för mycket för att inte posta.

TL;DR
Folk vet inte att Apple gör routrar.
Folk vet inte att routrar är viktiga.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Har man lyckats skaffa sig trojaner så besitter man helt andra problem än några simpla portar. Ska du förlita dig på IDS/IDP så får du hosta upp en stor summa pengar för något tillförlitligt. Kör du dessutom det via mjukvara och sitter med några listiga trojaner så är du körd oavsett.

Jo, har bra grejor tycker jag, men de licenserna fick jag då jag jobbade med brandväggar i fjorton år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Är det ens prestige i att ha en Apple telefon, det är inte direkt Rolex eller Omega vi snackar om

Inte alls, i mina ögon. Det är mest Apple själva, och deras mest hängivna fanatiker, som framhäver skiten som Guds gåva till mänskligheten.
https://youtu.be/Nr0_byEB3bo

Men även om det inte är någon prestige så är det ändå en liten "Apple-klubb" som bara kör apple-grejer. Hursomhelst så är många varken medvetna om att Apple har en router eller att Apple-routern tillför någon särskilt funktionalitet för övriga Apple-produkter.

En iOS-telefon förhöjer upplevelsen av ens Apple-miljö då det blir mer mobilt och vice versa, men vad bidrar en Apple-router med som inte andra routers bidrar med?

Visa signatur

SLI Titan X - i7 5960x 8-kärnig - Asus Rampage V - 32 GB Corsair Dominator - Intel 750 2200 MB/s Pcie-disk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Njure:

På vilket sätt är en Apple-router en statussymbol på samma sätt som en Apple-telefon eller Apple-laptop?

Och varför är dyrare märkes kläder det mot coop kläder? Båda har ju tyg liksom och kvaliten detsamma oftast.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Njure:

vad bidrar en Apple-router med som inte andra routers bidrar med?

Ljudutgång för Airplay är de nog ensamma om att ha och så har väl alla printerserver men det är iofs inte unikt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

1. Status symbol
2.Otekniska
3.För dumma för sitt egna bästa

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

@Kujo: Kul fråga.

Jag äger iPad, iPhone och MacBook men kör en egenbyggd router. Det finns helt enkelt ingen router som lever upp till mina krav. Väl medveten om att jag inte är någon avg. user tror jag dock att många resonerar att en router inte är "så viktig". När mor min fick fiber skulle jag köpa en router till henne och hon gick i taket när jag föreslog en router för mer än 500 SEK. "Jag ska ju bara komma åt internet." Jag försökte förklara att det är skillnad på en router och en router, men det slutade med en Netgear WNR3500Lv2 (med DD-WRT är den dock inte så tokig).

Jag har skrivit massor med osammanhängande text men har skrivit för mycket för att inte posta.

Känner igen det där. Många som ringde in efter dom köpt våran 250kr modell och var riktigt förbannade att dom inte fick ut 100Mbit/s trådlöst.

Skrivet av GLaDER:

TL;DR
Folk vet inte att Apple gör routrar.
Folk vet inte att routrar är viktiga.

Ja, det känns som det kommer ner till dessa två punkterna.

Antar att Apples routrar inte marknadsförs lika mycket som deras andra produkter. Sedan att en router är något man konfigurerar och sedan glömmer bort och inte "använder" dagligen likadant som oss som har ett intresse för nätverk.

Visa signatur

UNIX + SFF = <3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Silcan:

Och varför är dyrare märkes kläder det mot coop kläder? Båda har ju tyg liksom och kvaliten detsamma oftast.

Du jämför äpplen (fniss) med päron.
Apple-produkter är inte dyrare än andra märken, sett till specifikationer, så din jämförelse faller som ett korthus i en storm.

Utöver det har Apple sedan länge förlorat sin märkesstatus, då det blivit så mainstream det bara går.

Och nu vet jag inte vilka "dyrare märkeskläder" du tänker på...men t ex skjortor från Emanuel Berg eller skräddarsydda kostymer från Gieves & Hawkes är då av avsevärt högre kvalitet än det du hittar på Coop eller Dressman.

Den klasskillnaden finns inte (längre) när det gäller de produkter som Apple saluför.

Lite dyrare "märkeskläder" du hittar i vanliga klädaffärer besitter ingen status överhuvudtaget. Det handlar bara om trender och marknadsföring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marinlik:

Till skillnad från populär tro på swec så behöver inte folk som köper apple produkter vara hjärntvättade. En router är inte riktigt en del i ekosystemet som andra appleprodukter. Finns mycket mindre anledning att köpa en apple router.-

En router är ju det viktigaste i systemet då det är den som har ansvaret att alla produkter ska kunna kommunicera bra med varandra samt ut mot internet.

Skrivet av Njure:

Men vad bidrar en Apple-router med som inte andra routers bidrar med?

Just i mitt fall så är det ju att dom köper våra budget modeller, dvs endast singel band och fast ethernet. Hade dom köpt en Apple router eller en av våra i liknande prisklass så hade dom ju i alla fall fått dual band och gigabit ethernet.

Men låt oss säga så här istället. Du står framför två routrar för samma pris och du har ingen kunskap om nätverk alls. Du kör enbart Apple produkter hemma men du väljer XYZ routern istället för Apple routern, varför?

Visa signatur

UNIX + SFF = <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kujo:

En router är ju det viktigaste i systemet då det är den som har ansvaret att alla produkter ska kunna kommunicera bra med varandra samt ut mot internet.

Just i mitt fall så är det ju att dom köper våra budget modeller, dvs endast singel band och fast ethernet. Hade dom köpt en Apple router eller en av våra i liknande prisklass så hade dom ju i alla fall fått dual band och gigabit ethernet.

Men låt oss säga så här istället. Du står framför två routrar för samma pris och du har ingen kunskap om nätverk alls. Du kör enbart Apple produkter hemma men du väljer XYZ routern istället för Apple routern, varför?

Men nu pratade han om ekosystemet. En AE tillför väldigt lite om inget för en normalanvändare jämfört med vilken annan router som helst.
Folk som inte kan något om nätverk lär aldrig/sällan välja XYZ routern för samma pris heller.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av nackskägg:

Apple-produkter är inte dyrare än andra märken, sett till specifikationer, så din jämförelse faller som ett korthus i en storm.

Utöver det har Apple sedan länge förlorat sin märkesstatus, då det blivit så mainstream det bara går.

Och nu vet jag inte vilka "dyrare märkeskläder" du tänker på...men t ex skjortor från Emanuel Berg eller skräddarsydda kostymer från Gieves & Hawkes är då av avsevärt högre kvalitet än det du hittar på Coop eller Dressman.

Den klasskillnaden finns inte (längre) när det gäller de produkter som Apple saluför.

Lite dyrare "märkeskläder" du hittar i vanliga klädaffärer besitter ingen status överhuvudtaget. Det handlar bara om trender och marknadsföring.

Har du någon fakta på att Emanuel Berg har bättre kvalitet en vanlig "märkes" skjorta för 700kr? Slitage, antal tvättar osv osv? Eftersom dom är "avsevärt bättre kvalitet" så borde du ha nån typ av fakta bakom det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Silcan:

Har du någon fakta på att Emanuel Berg har bättre kvalitet en vanlig "märkes" skjorta för 700kr? Slitage, antal tvättar osv osv? Eftersom dom är "avsevärt bättre kvalitet" så borde du ha nån typ av fakta bakom det.

Ja, som exempel kan man få deras skjortor i Giza 45-bomull (den högsta kvaliteten av egyptisk bomull som finns).

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Dr.Mabuse:

Angående dina problem på ABF så tror jag inte begränsningen sitter i själva IOS.

Det var bara Apple-produkter som hade problem att ansluta där, vanliga PC-bärbara och Androider hade inga problem. Efter aha-läsningen av apples kb-artikel förklarade det även problem hos andra företag jag felsökt. Googlar man på "apple ios 40 mhz" ser man att det är fler än jag som felsökt i ämnet.

Min avsikt med inlägget var att tipsa om att Apple säger att man skall begränsa WiFi'n till 20 MHz om man vill undvika eventuellt trubbel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

Hade inte ens en aning om att Apple gjorde routrar...

This.. Det här är nog problemet, tror inte Apple direkt marknadsför annat än dom stora produktkategorier dom har.. Men om apple's router's, AP's etc drivs på IOS eller macosx så skulle jag med skippa dom, speciellt eftersom nätverk inte är ett av de fält sm dom är kända för, och inte ännu tävlar inom.

Visa signatur

SNÄLLA CITERA MIG OM NI VILL ATT JAG SKA HITTA TILLBAKS TILL TRÅDEN

Permalänk
Medlem

Väldigt märkligt, framförallt eftersom det är så enkelt att confa dessa med inbyggda mjukvaran i OSX, borde passa gemene macanvändare perfekt.

Jag tror på en mix av det som sagts i tråden, kombinerat med snålhet och dålig mersälj.

Airport är dåligt marknadsförd och ett konstigt namn, många vet ju som sagt inte ens att det finns routers från apple. Sen har ingen jag nånsin hört eller sett blivit utsatt från ett mersäljsförsök på en airport när dom köpt en mac.
Sist men inte minst så kostar express/extreme runt 1k och 2k, och hur gärna man än betalar priserna för apples produkter så är det nog många som hellre tar en asus/netgear/tplink för 150:- istället för att hosta upp för apples dito.

Just dumsnålheten är bland det bästa jag vet, är hur ofta som helst som jag ser den
Har ju kommit till folk som pröjsat 30-40kkr i install för fiber till villan, betalar 200-400:- i månaden för en 100/100 lina ovanpå det, sen snåla dom in på en skitrouter för 150:- och får på så sätt inte ens ut sina 100Mbit

Edit:
En till tänkbar anledning är att det sällan(!) är mac-användaren som installerat nätverket. Det görs ofta av den "it-kunnige" i familjen/släkten, och den personen kör nog ofta på ett routermärke dom känner igen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nackskägg:

De är mainstream men har fortfarande en relativt hög status, speciellt bland mindre insatta personer. Jag har exempelvis flera kollegor (inte utvecklare dock) som älskar Apple, köper allt som de släpper och hela tiden hävdar märkets förträfflighet över alla andra. Det är också därför vi, som ett IT-företag som helt jobbar i MS värld med allt ifrån Dynamics, VS och TFS till SQL Server, ASP.Net och C#, kör Iphones till alla anställda. Samtidigt så ligger det ju något i det, Apple tänker mer på design än en genomsnittlig PC-tillverkare, men samtidigt så finns det ju bra PC-tillverkare som också tänker på dessa saker, i alla fall i en del modeller.

Citat:

Men den har aldrig riktigt funnits. Apple tillverkar datorer liksom, inte skräddarsydda någonting. Men i jämförelse med många PC-tillverkare så ligger de snäppet över genomsnittet. Det är inte haute couture men det är heller inte HM liksom, mer som Diesel eller så, ett märke som främst lever på att de är trendiga och har bra marknadsföring snarare än kvalitetsmässigt bättre.

Citat:

Det är dock det som är status för många. Det som är trendigt och det märke som för tillfället är trendigt (alltså som har bäst marknadsföring just nu) är det som många ser som hög status liksom. Inte hög status i jämförelse med skräddarsydda kostymer för tiotusentals kronor men mycket högre än att gå till Coop och köpa sina kläder liksom. Det är som att säga att en Mercedes inte har någon status för att det inte är en Rolls eller Koenigsegg men den har förstås mycket högre status än en Ford liksom. Sen finns det ju inte riktigt den statusen inom datorbranschen, det går att specialbeställa skräddarsydda datorer men det är sällan en statusgrej, mer för att man har väldigt specifika behov. Om nu Apple inte har någon status att tala om så måste det ju finnas någon annan som har det, och så är det inte. Det finns ingen datortillverkare som har högre status än Apple, inte bland vanliga människor. Surface är exempelvis väldigt nice och vi mer insatta anser nog att den har en viss status men den har noll i igenkänningsfaktor bland gemene man.

Permalänk
Rekordmedlem

Angående jämförelsen med skräddarsydda kläder o dyl så är väl Apple så långt ifrån det man kan komma, de tillverkar en modell och ger inga alternativ alls till anpassning och man gör dessutom gärna nått som inte följer vedertagna standarder utan förvrider dem lite.
Det är lifestyleprodukter och man betalar en hel del extra för att få designen att visa upp snarare än ren funktionalitet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag rullar såhär helt enkelt för att Apple inte gör de bästa routrarna. Kör Asus (n66u tror jag) med Tomato. I övrigt Apple för i princip hela slanten som driver mediaupplevelsen hemma - Macbook, iphone, Appletv osv