Får Radiotjänsten göra så här?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonssown:

Detta låter ungefär som normal feedback på deras telefonsamtal.
Så vitt jag vet så ska 1 betala TV licens per hushåll, hur vida det ingår i boxen eller inte kan jag inte yttra mig om. I övrigt kan jag tycka att det är jävligt konstigt att detta ens är lagligt, ungefär som att tvinga alla med körkort att betala parkeringsplatser i hela Sverige för att man "kan parkera där".

Eller tvinga alla betala skatt till landstinget fast de aldrig är sjuka...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Jag tycker svt är ganska vänstervriden och inte alls oberoende. Nää skitbär det och tvinga inte mig att betala för något jag inte använder.

Du får tycka vad du vill, men SVT ÄR oberoende i ordets alla bemärkningar. Att du tycker de är vänstervridna visar mer på din egen politiska åsikt än vad det säger om SVT. De är politiskt oberoende, vilket de måste vara.

Skrivet av Lagerlöf:

Jag tycker att det är rätt att de ska få pengar för att vara oberoende. Det är mer sättet de driver det på och hur extremt orättvisa kostnader det är som är mitt problem. Ingen hänsyn till inkomst, antal TV-mottagare och personer i hushållet. Om det drar det på skatten rakt av enkelt betalar jag gärna, då det skulle bli väldigt lite för varje person.

Jag kan hålla med dig om att sättet de bedriver det på är förjävligt, problemet är att det inte finns någon bättre lösning just nu. Jag har själv som student svårt att betala avgiften.

Att införa det som skatt är direkt olämpligt eftersom det gör att SVT hamnar i direkt beroendeställning till regeringen, som kan hota med att sänka den skatten.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av GrezZeR:

Exakt var någonstans i det inlägget står det att jag begår ett lagbrott genom att inte säga till kassören i butiken vad mitt riktiga namn är och var jag bor?
Jag är mycket väl medveten om att det är ett lagbrott att som myndig inte betala tv licens om man innehar en tv mottagare. Därav betalar jag licens själv också.
Det enda jag påpekade, och som jag även fortfarande trotts ditt inlägg står fast vid är att kassören i butiken inte har någon som helst rätt att kräva att få se ens identitetshandlingar och att jag inte har någon som helst skyldighet att berätta vad jag heter för för kassören.

Men som sagt, jag är mycket väl medveten om det olagliga i att inte betala tv licens. Det jag ifrågasätter är din hänvisning till en lag som inte är relevant i denna fråga. Det jag skrev handlade om min lagliga rätt att inte behöva utge mig för vem jag är när jag handlar tv i en butik. Jag har aldrig påstått att man inte ska betala licens, man kan göra en anmälan själv på nätet eller ringa in till Radiotjänst.
Däremot så värnar jag om min rätt till att skydda min identitet på allmänna platser. Jag anser det mycket fel att personalen i butiken ska ha mina uppgifter, i en kö full av personer. Hade varit en sak om jag hade tillgång till ett tangentbord och kunde fylla i de själv istället för att berätta det så alla hör.

Men jag är väl helt enkelt en principfast människa. Jag berättar aldrig mina personuppgifter i butiken för någon medarbetare. Jag vet mina rättigheter och skyldigheter. Står även fast vid min rätt att inte berätta vad jag heter trotts ditt inlägg där du påstår att jag begår ett lagbrott som inte säger till personalen i butiken vad jag heter, trotts att du inte har någon som helst grund för det.

Men då får du ingen garanti då det står ett annat namn på kvittot? Eller de kommer försöka att neka dig garanti i alla fall.
Men håller med att det är helt sjukt att man ska stå i kön och rabbla upp namn, adress telefonnummer och e-post adress typ.

Visa signatur

Thermaltake W100 | 7800X3D | Asrock X670E Steel Legend | 64GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000 CL30 | RTX 4090FE

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ajin:

Men då får du ingen garanti då det står ett annat namn på kvittot? Eller de kommer försöka att neka dig garanti i alla fall.
Men håller med att det är helt sjukt att man ska stå i kön och rabbla upp namn, adress telefonnummer och e-post adress typ.

Man behöver inte rabbla upp sånt i kön. Man kan ta det med en säljare så skriver de en lapp med ett nummer man lämnar till kassörskan så betalar man bara och hämtar TVn

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Du får tycka vad du vill, men SVT ÄR oberoende i ordets alla bemärkningar. Att du tycker de är vänstervridna visar mer på din egen politiska åsikt än vad det säger om SVT. De är politiskt oberoende, vilket de måste vara.

Jag kan hålla med dig om att sättet de bedriver det på är förjävligt, problemet är att det inte finns någon bättre lösning just nu. Jag har själv som student svårt att betala avgiften.

Att införa det som skatt är direkt olämpligt eftersom det gör att SVT hamnar i direkt beroendeställning till regeringen, som kan hota med att sänka den skatten.

Det är ju riksdagen som bestämmer hur mycket de ska få ändå. De är verkligen inte ekonomiskt oberoende av riksdagen.

Skrivet av Lagerlöf:

Man behöver inte rabbla upp sånt i kön. Man kan ta det med en säljare så skriver de en lapp med ett nummer man lämnar till kassörskan så betalar man bara och hämtar TVn

Haha ja det är klart man kan, tänkte inte på det

Visa signatur

Thermaltake W100 | 7800X3D | Asrock X670E Steel Legend | 64GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000 CL30 | RTX 4090FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ajin:

Det är ju riksdagen som bestämmer hur mycket de ska få ändå. De är verkligen inte ekonomiskt oberoende av riksdagen.

Det har jag inte skrivit någonstans. Jag har skrivit att de är oberoende av regeringen. Om du inte vet skillnaden mellan dessa, och hur mycket enklare det är för en regering att sänka en skatt än vad det är för riksdagen att sänka hela public-serviceorganisationen, så får du ta och googla en hel del innan du hoppar in i diskussionen igen.

en införd skatt skulle alltså få dem i direkt beroendeställning av regeringen. Deras opartiskhet skulle försvinna ut genom fönstret. "Snackade skit om vår statsminister, gjorde ni? Rapporterade om regeringspartiernas skattefusk, jasså? Oj då, där sänkte vi skatten och anslaget till er med 40%".

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BasseBaba:

Så sant, men ändå dåligt att dom inte har nått i sin FAQ, för jag misstänker att det är många som ändå har frågan, "Visst jag betalar ej för datorn, men jag nyttjar ju ändå SVT-play".
Tittar man mycket på Play så är det ju enbart ens egen moral man har att gå efter, för det är ju bara en teknikalitet med att datorn inte är avgiftspliktig:

År 1: Jag tittar 20 timmar i veckan på min tv, ska betala avgift
År 2: Slänger ut tvn men fortsätter titta 20 timmar i veckan på min ipad.

Jag har ju fortfarande konsumerat exakt lika mycket, men bara genom ett "kryphål".
Misstänker att radiotjänst/svt/regeringen har en hel stab av jurister som sitter och filar på en ändring här

Jag tycker inte moral har något med saken att göra. Lagen är som den är, man får betala för att man innehar en TV-mottagare, inte för att man tittar på den, och att en dator inte är en TV-mottagare är fastställt nu.

Om jag vill ha en stor skärm (typ över 60'' eller så) och inte vill betala långt mer än nödvändigt så har jag inget val förutom en TV och då måste jag betala licensen. Där jag bor finns exempelvis inget kabelnät längre och mitt hus ligger i ganska kraftig radioskugga, alltså kan jag inte se på TV utan någon form av abonnemang, IP-TV eller satellit (och dessa är skyldiga att meddela radiotjänst om jag skaffar ett sådant), men trots det ska jag betala licens för att min skärm har en analog TV-mottagare som inte går att använda liksom. Var ligger moralen där?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Det har jag inte skrivit någonstans. Jag har skrivit att de är oberoende av regeringen. Om du inte vet skillnaden mellan dessa, och hur mycket enklare det är för en regering att sänka en skatt än vad det är för riksdagen att sänka hela public-serviceorganisationen, så får du ta och googla en hel del innan du hoppar in i diskussionen igen.

Uppenbarligen så var det ganska svårt för regeringen eftersom de behövde DÖ.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

"Hej ringer från radiotjänst ser att du köpt en ny TV"
"Ja den var en present till min mamma hon fyllde år, jag har ingen egen"
"Okej tack hej då"

Förutsatt att ens mamma faktiskt betalar då ;D

TS: Betala det som ska betalas så skickar du brev/mail/ringa sen om att du vill sluta betala då du gjort dig av med TVn, ingen idé att överklaga grejer.

Det där provade jag men det slutade inte med ett "Okej tack och hej då".
Efter jag talat om att det var en present till pappa låter det så här: Jaha, och vad heter han då? Var bor han?"

"Det får ni ta reda på själva"

"Nej det tänker vi inte, du måste tala om vad han heter och bor annars får du betala"

Det blev lite gormande fram och tillbaka. Det slutade med att jag fick en faktura. Den åkte så klart i soptunnan direkt. Påminnelsen hamnade också där. Efter några veckor ringer radiotjänst igen, efter kl2130 en söndagskväll. Personen som ringde fick en utskällning och jag har inte hört ord från dessa typer något mer.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Storage Jar:

Efter jag talat om att det var en present till pappa låter det så här: Jaha, och vad heter han då? Var bor han?"

"Nej det tänker vi inte, du måste tala om vad han heter och bor annars får du betala"

Det blev lite gormande fram och tillbaka. Det slutade med att jag fick en faktura. Den åkte så klart i soptunnan direkt. Påminnelsen hamnade också där. Efter några veckor ringer radiotjänst igen, efter kl2130 en söndagskväll. Personen som ringde fick en utskällning och jag har inte hört ord från dessa typer något mer.

Jasså intressant. De frågade ingenting sånt från mig, var bara "okej tack hej då". De ringer på konstiga tider men jag har faktiskt aldrig pratat med någon otrevlig på radiotjänst. De gånger de ringt har jag bara sagt att jag inte har någon TV själv och så har de avslutat samtalet.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ajin:

Uppenbarligen så var det ganska svårt för regeringen eftersom de behövde DÖ.

DÖ var en överenskommelse att släppa igenom budgetar för minoritetsregeringar, och har verkligen och absolut ingen relevans till public service att göra.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Bättre att ringa när tv råkat gått sönder, blir de sura då så säg att du kollar på svt play på datorn och mobilen istället

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

till och med i USA är reklamen trevligare fördelad, TV 4 är ju riktigt fruktansvärt jobbiga att titta på som de delar upp filmer.

Delar dom inte upp filmerna för reklam i USA? Det tvivlar jag starkt på. Vanliga TV-kanaler lär göra det. Filmkanaler gör inte det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

@GrezZeR: Med tanke på att det finns en lagstiftning om TV-avgift så är det bedrägeri att ljuga om eller undanhålla uppgifter som gör att du slipper betala och staten missar intäkter som de har rätt till enligt lag.

Läs gärna här eller på andra sidor om vad bedrägeri är: http://www.lag24.se/a/bedr%C3%A4geri-och-bedr%C3%A4gligt-bete...

Själva lagen finns i brottsbalken, 9e kapitlet: http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfatt...

Alltså var @mrqaffe rätt ute.

Frågan är om det blir enbart bedrägeri eller bara böter? Eftersom du uppger falska uppgifter/försöker undvika avgiften.

Framtiden:
Om(troligtvis) det blir en skatt, så kan du ju inte bli dubbelbestraffad, enligt EU. Dvs. du kan endast bli straffad för brottet en gång, eftersom det faller under skattebrott då.

Nutiden:
Enklast är ju att avskriva TV/mottagare.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

DÖ var en överenskommelse att släppa igenom budgetar för minoritetsregeringar, och har verkligen och absolut ingen relevans till public service att göra.

Om det vore en skatt.

Om Regeringen har majoritet så bestämmer de allt över public service eftersom alla röstningar i riksdagen skulle gå deras väg.
så vad är skillnaden på om det vore skatt eller som nu att kulturdepartementet(regeringen) gör förslaget på hur mycket public service får?
Enda skillnaden är väl att de behöver V på sin sida? Jag kanske har missat något fundamentalt här så rätta mig gärna.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har inte ägt en tv på cirka 3,5år ungefär, detta hindrar dock inte Radiotjänsten.
För cirka 7-8 månader sedan, knackade det på dörren en eftermiddag. Hinner knappt öppna dörren förrän man hör; "Det är ifrån Radiotjänsten, vi har tagit mätningar och ser att du har TV inkopplad." Utbrast i skratt och stängde dörren, man får väl ge en klapp på ryggen för att de försöker i alla fall.

Visa signatur

Dator: Ett metall chassi med varierande komponenter på insidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Jag har lyckats överklaga och fått rätt (de rev fakturan).

Dock endast eftersom varken jag eller min sambo hade erkännt TV innehav, och deras inspelningar också måste visat detta. De hade ringt upp min sambo som blev jättestressad och nervös, vilket de "tolkade" som att hon försökte ljuga och vägrade tro på henne.

Så får man inte göra och det vet dom om...

Men har man erkännt TV innehav så stämmer det nog att man måste betala fram tills det är avanmält, och detta går ej att överklaga.

Trevligt att höra att det går att få rätt trots allt!

Jag är för public service men avgiftsmodellen är föråldrad och Radiotjänst metoder är inget att vara stolt över.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 XL | Gigabyte X870E Aorus Elite WIFI7 | Ryzen 9950X3D | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL28 Vengeance | PowerColor Radeon RX 9070 XT 16GB Red Devil | Crucial T700 2TB M.2 NVMe PCIe Gen 5 | Seasonic Focus GX 1000W ATX 3.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ajin:

Om det vore en skatt.

Om Regeringen har majoritet så bestämmer de allt över public service eftersom alla röstningar i riksdagen skulle gå deras väg.
så vad är skillnaden på om det vore skatt eller som nu att kulturdepartementet(regeringen) gör förslaget på hur mycket public service får?
Enda skillnaden är väl att de behöver V på sin sida? Jag kanske har missat något fundamentalt här så rätta mig gärna.

Du har missat mycket, och jag orkar inte sitta och skriva en 10-sidig uppsats på detta. Skillnaden mellan en skatt och en avgift som är lagstadgad bör te sig ganska uppenbar.

En tydlig punkt är ju att skatter kan ändras från år till år, och t.o.m nollas. Nuvarande kontrakt mellan PS och riksdag gäller 2014-2019 och brukar vara över en längre period. Vilket först och främst betyder att ingen regering kan strypa PS helt om de så känner för det. Det innebär också att ingen sida vill fiffla med PS möjligheter att kritiskt granska regeringen, eftersom de själva kan befinna sig i opposition under kontraktets gång och då gärna inte ger regeringen fullmakt över media.

Att ta bort en lag, som tv-avgiften faktiskt är, tar mycket mer tid och mer arbete.

SVT ägs för närvarande av en förvaltningsstiftelse. SVT har därmed inget ansvar mot en regering, eller ens mot staten egentligen. Vilket skulle ändras drastiskt om de blir skattebetalda.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Du har missat mycket, och jag orkar inte sitta och skriva en 10-sidig uppsats på detta. Skillnaden mellan en skatt och en avgift som är lagstadgad bör te sig ganska uppenbar.

En tydlig punkt är ju att skatter kan ändras från år till år, och t.o.m nollas. Nuvarande kontrakt mellan PS och riksdag gäller 2014-2019 och brukar vara över en längre period. Vilket först och främst betyder att ingen regering kan strypa PS helt om de så känner för det. Det innebär också att ingen sida vill fiffla med PS möjligheter att kritiskt granska regeringen, eftersom de själva kan befinna sig i opposition under kontraktets gång och då gärna inte ger regeringen fullmakt över media.

Att ta bort en lag, som tv-avgiften faktiskt är, tar mycket mer tid och mer arbete.

SVT ägs för närvarande av en förvaltningsstiftelse. SVT har därmed inget ansvar mot en regering, eller ens mot staten egentligen. Vilket skulle ändras drastiskt om de blir skattebetalda.

Okej, kan man inte ha ett kontrakt på utbetalningen till deras konton på riksgälden även fast man har en skatt för att få in pengarna?
Utses inte styrelsen i stiftelsen av regeringen( i omgångar på 4 samt 8 år)?
alternativt strypa hela deras budget så man endast har en radiokanal för säkerhet/samhälls viktiga nyheter...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Radiotjänst besöker mig ungefär varannan månad. Bor på bottenplan och det kan nog lysa lite kvällarna. Äger dock ingen TV utan har bara en projektor.

Radiotjänst är som en finne på röven.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Jag tycker svt är ganska vänstervriden och inte alls oberoende. Nää skitbär det och tvinga inte mig att betala för något jag inte använder.

Dom är "vänster" för att dom väljer att vara det, inte för att dom är tvungna, liten, dock så viktig skillnad
Med en annan finansieringsform är dom mera eller mindre tvungna att anpassa sig och presentera material som ligger i linje med finansiärens intressen.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Om du ärligt tycker att SVT är politiskt oberoende kan du inte ha sett många av deras program dom senaste åren. Det är snarare så att det säger mer om din egna politiska åsikt än han du citerar.

Angående TS, det är bara att bestrida fakturan om radiotjänst väljer att skicka en.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Om du ärligt tycker att SVT är politiskt oberoende kan du inte ha sett många av deras program dom senaste åren. Det är snarare så att det säger mer om din egna politiska åsikt än han du citerar.

Angående TS, det är bara att bestrida fakturan om radiotjänst väljer att skicka en.

Som vissa andra så snackar du i nattmössan. SVT är oberoende, inte för att jag säger det, utan för att lagen säger att de måste vara det. Hela tanken och idén bakom dem är just att kunna leverera en oberoende tjänst.

"verksamheten i public service ska präglas av oberoende från staten och olika ekonomiska intressen i samhället."

Sen förvånar det mig inte alls att vissa människor känner att SVT attackerar "deras" sida, vänster som höger. Människor som inte tål kritik kommer alltid att finnas, och när SVT kritiskt granskar de som kritiskt granskas bör, så är det självklart att det kommer komma vissa och klaga på det och sedan hävda partiskhet.

Sen kan jag garantera dig att du inte vet ett smack om min politiska ställning och att dina tre första gissningar till min politiska "parti" hade varit åt skogen fel.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av muSashi:

Man ska absolut inte bestrida fakturan. Speciellt när han erkänt här att han ska betala.

Betala och säg upp innehavet är det enda rätta!

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Blir fly förbannad när jag läser detta på deras hemsida; "Tittar du inte på SVT? DU SKA ÄNDÅ BETALA, Har du dålig mottagning? SYND! För du ska ändå betala"

Påminner mig om gamla 50-tals filmer där maffian tvingar folk att köpa deras "tjänster". Om inte skickar de hem hejdukar till din dörr som får dig på andra tankar.

Om man hade sparkat alla anställda på radiotjänst så hade deras löner varit en bra start till att finansiera SVT.

Visa signatur

i7 5820k @ 4.6Ghz, 980Ti

Permalänk
Skrivet av Ingetledigtnamn:

Man kan tycka vad man vill om tv-avgiftens vara eller inte vara, men jag tyckte analogin med alla som äger en bil betalar vägskatt var ganska passande. Vad är det du egentligen vill säga när du vänder dig mot den? Tycker du att man borde kunna ställa av sin TV?

Skrivet av Sarynoth:

Personligen tycker jag det hade varit en bra sak att kunna "ställa av" sin tv.
Detta då jag inte har några tv kanaler, inga kablar indragna för det eller har någon parabol/antenn och endast har min tv som en stor skärm för datorn.

Vet inte om detta har besvarats. Men det går faktiskt att "ställa av" sin tv.

Jag har gjort det under en kortare tid och slapp då tv avgiften.

Bodde i en kåk som skulle stambytas, flyttade då hem till mina föräldrar. Ringde Radiotjänst sa att jag inte var intresserad av att betala tv-licensavgiften då jag skulle bo tillfälligt i ett hushåll där man redan betalade avgiften.

Problemet var att jag inte orkade skriva mig på mina föräldrars adress så de inte kunde verifiera det, då hjälpte hon på deras kundtjänst mig och frågade ganska ledande, har du magasinerat din tv du har på adressen du är skriven på?

Ja det har jag sa jag och förklarade att alla möbler inkl. tv var övertäckta med lakan p.g.a byggdam. Då är det inga problem. Ring upp oss igen när ni flyttat tillbaka och tagit ur tv ur magasineringen svarade damen.

Summa summarum man kan ställa av sin tv som man kan med sin bil som inte används så analogin med bilskatt är faktiskt väldigt träffande

Permalänk
Avstängd
Skrivet av m4gnify:

Delar dom inte upp filmerna för reklam i USA? Det tvivlar jag starkt på. Vanliga TV-kanaler lär göra det. Filmkanaler gör inte det.

Få kanaler gör som TV4 och lägger in andra program mitt i filmer så att de kan maximera reklamtiden utan att bryta mot avtal som säger att de bara får bryta för program ett visst antal gånger och i ett visst antal minuter per timme (2 ggr per timme har jag för mig att man får bryta om man ville finnas i det marksända nätet men med avbrott för nyheter och väder utöver detta med reklam före, efter och emellan ger förstås mer pengar). Reklam mellan program är inte avbrott nämligen. Kasst och snålt av TV4, men vad kan man förvänta sig liksom.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gusminator:

Vet inte om detta har besvarats. Men det går faktiskt att "ställa av" sin tv.

Jag har gjort det under en kortare tid och slapp då tv avgiften.

Bodde i en kåk som skulle stambytas, flyttade då hem till mina föräldrar. Ringde Radiotjänst sa att jag inte var intresserad av att betala tv-licensavgiften då jag skulle bo tillfälligt i ett hushåll där man redan betalade avgiften.

Problemet var att jag inte orkade skriva mig på mina föräldrars adress så de inte kunde verifiera det, då hjälpte hon på deras kundtjänst mig och frågade ganska ledande, har du magasinerat din tv du har på adressen du är skriven på?

Ja det har jag sa jag och förklarade att alla möbler inkl. tv var övertäckta med lakan p.g.a byggdam. Då är det inga problem. Ring upp oss igen när ni flyttat tillbaka och tagit ur tv ur magasineringen svarade damen.

Summa summarum man kan ställa av sin tv som man kan med sin bil som inte används så analogin med bilskatt är faktiskt väldigt träffande

Jag är ganska säker på att det där inte gäller längre. Det står dock inget på Radiotjänst sida om det. Tidigare kunde man också montera ur TV-mottagaren ur teven (inte själv utan hos en handlare som kunde intyga borttagningen) och på sätt slippa betala avgiften men det går inte heller längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Som vissa andra så snackar du i nattmössan. SVT är oberoende, inte för att jag säger det, utan för att lagen säger att de måste vara det. Hela tanken och idén bakom dem är just att kunna leverera en oberoende tjänst.

"verksamheten i public service ska präglas av oberoende från staten och olika ekonomiska intressen i samhället."

Sen förvånar det mig inte alls att vissa människor känner att SVT attackerar "deras" sida, vänster som höger. Människor som inte tål kritik kommer alltid att finnas, och när SVT kritiskt granskar de som kritiskt granskas bör, så är det självklart att det kommer komma vissa och klaga på det och sedan hävda partiskhet.

Sen kan jag garantera dig att du inte vet ett smack om min politiska ställning och att dina tre första gissningar till min politiska "parti" hade varit åt skogen fel.

Fast argumentet "..för att lagen säger att de måste vara det." är väl inte värt så mycket? Jag menar lagen säger också att du inte får dräpa.

Är all kritik mot Public Service att se som bevis på att den som framför kritiken har fel? Är det bestämt på förhand att Public Service är ofelbart?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Fast argumentet "..för att lagen säger att de måste vara det." är väl inte värt så mycket? Jag menar lagen säger också att du inte får dräpa.

Är all kritik mot Public Service att se som bevis på att den som framför kritiken har fel? Är det bestämt på förhand att Public Service är ofelbart?

Absolut inte. Men precis som att du åker till finkan om du dräper, så åker SVT dit ganska hårt när de inte är opartiska. De jobbar stenhårt för att kunna vara det.

Kritik mot PS får man gärna komma med, utan problem. Det jag säger är att när en människa säger "PS är vänstervridet" så gör man fel. Speciellt med tanke på att du tar en en hel organisation/rörelse/företag med ett ganska stort tal anställda och drar alla över en kam.

Självklart händer det att PS kommer ut ur sin opartiskhet och råkar drämma till lite fult, det har vi sett med Jimmie Åkesson. Men att påstå att hela företaget är vänster är inget annat än ett sätt att kunna ursäkta alla typer av kritiska granskningar som de har gjort, när de är riktad åt "fel" håll.

Kritik ska man absolut ge. Tomma, innehållslösa anklagelser däremot bör man hålla tillbaka.

Visa signatur