Får Radiotjänsten göra så här?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av FlashTec:

Även en avställd bil får man betala skatt på men då ligger den på typ 65 kr per år

Nej man betalar en registerhållningsavgift såvida man vill behålla registreringsnumret och identiteten på bilen och det underlättar om du vill ta den i trafik igen senare för annars måste den registreringsbesiktigas igen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jo det finns en lag om det så det är bedrägeri om du ljuger.

Lag (1989:41) om finansiering av radio och TV i allmänhetens tjänst

8 § Den som blir innehavare av en TV-mottagare och som är avgiftsskyldig för innehavet, skall senast 15 dagar därefter anmäla innehavet till RIKAB.
Yrkesmässig överlåtelse eller uthyrning i detaljhandeln av TV- mottagare skall anmälas av överlåtaren respektive uthyraren till RIKAB före utgången av kalendermånaden närmast efter överlåtelsen eller uthyrningen. Anmälan skall innehålla de uppgifter som behövs för att fastställa avgiftsskyldigheten.
Den som förvärvar eller hyr en TV-mottagare av någon enligt andra stycket eller av den som företräder honom eller henne är skyldig att på begäran lämna överlåtaren eller upplåtaren de uppgifter som överlåtaren eller upplåtaren behöver för att fullgöra sin anmälningsskyldighet. Lag (2006:798).

http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfatt...

Det va något sånt jag hade för mig, det finns ju liksom egentligen inget kryphål för att inte betala licensen när den till och med är lagstadgad.

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Skrivet av trollhattan:

Det är bara att avanmäla tv innehav, fanskapen ska inte ha en krona till sina propaganda kanaler.

http://www.radiotjanst.se/sv/Kundservice/Avanmalan/

Okej, det borde finnas ett enklare sätt att slippa avgifter om man inte använder tjänsten, men att kala det propaganda är nog att ta i när de flesta alternativ drivs av penningkåta mediakoncerner som hjärntvättar dig med utfyllnadsdockusåpor och reklam. Blä... Har inte haft en antennkabel i kopplad på fem år utan klarar mig med Netflix och SVT Play.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nej man betalar en registerhållningsavgift såvida man vill behålla registreringsnumret och identiteten på bilen och det underlättar om du vill ta den i trafik igen senare för annars måste den registreringsbesiktigas igen.

Ok fel av mig att kalla det skatt jag erkänner mig skyldig, men även vägtrafikregisteravgiften betalas till transportstyrelsen precis som annan bilskatt

Visa signatur

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem

Helt jävla otroligt att denna hitte på avgiften fortfarande finns kvar. Inför reklam som alla andra så slipper vi skiten. Jag kommer alltid att vägra att betala extra för SVT.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av skurtbert:

Okej, det borde finnas ett enklare sätt att slippa avgifter om man inte använder tjänsten, men att kala det propaganda är nog att ta i när de flesta alternativ drivs av penningkåta mediakoncerner som hjärntvättar dig med utfyllnadsdockusåpor och reklam. Blä... Har inte haft en antennkabel i kopplad på fem år utan klarar mig med Netflix och SVT Play.

När det var val senast förvandlades SVT till en enda massa av propaganda det är som svårt att förneka om man såg vad som hände. Trots att det ska vara politiskt oberoende så blev det mest en röd massa av det hela och sa man något annat blev man direktkvalificerad till tävlingen årets rasist

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

suck.. vad tror du en boxer är om inte en mottagare?

https://www.google.se/search?tbm=isch&q=boxer
Jag vet inte vad det är för boxer ni gafflar om. I min värld kan inte "en boxer" syfta på något annat än hunden.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Hymer:

Helt jävla otroligt att denna hitte på avgiften fortfarande finns kvar. Inför reklam som alla andra så slipper vi skiten. Jag kommer alltid att vägra att betala extra för SVT.

Vi får istället hoppas att det blir en allmän avgift så att alla får betala, Själv så står jag inte ut med svensk reklamtv så jag tittar aldrig på det, till och med i USA är reklamen trevligare fördelad, TV 4 är ju riktigt fruktansvärt jobbiga att titta på som de delar upp filmer.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jo det finns en lag om det så det är bedrägeri om du ljuger.

Lag (1989:41) om finansiering av radio och TV i allmänhetens tjänst

8 § Den som blir innehavare av en TV-mottagare och som är avgiftsskyldig för innehavet, skall senast 15 dagar därefter anmäla innehavet till RIKAB.
Yrkesmässig överlåtelse eller uthyrning i detaljhandeln av TV- mottagare skall anmälas av överlåtaren respektive uthyraren till RIKAB före utgången av kalendermånaden närmast efter överlåtelsen eller uthyrningen. Anmälan skall innehålla de uppgifter som behövs för att fastställa avgiftsskyldigheten.
Den som förvärvar eller hyr en TV-mottagare av någon enligt andra stycket eller av den som företräder honom eller henne är skyldig att på begäran lämna överlåtaren eller upplåtaren de uppgifter som överlåtaren eller upplåtaren behöver för att fullgöra sin anmälningsskyldighet. Lag (2006:798).

http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfatt...

Exakt var någonstans i det inlägget står det att jag begår ett lagbrott genom att inte säga till kassören i butiken vad mitt riktiga namn är och var jag bor?
Jag är mycket väl medveten om att det är ett lagbrott att som myndig inte betala tv licens om man innehar en tv mottagare. Därav betalar jag licens själv också.
Det enda jag påpekade, och som jag även fortfarande trotts ditt inlägg står fast vid är att kassören i butiken inte har någon som helst rätt att kräva att få se ens identitetshandlingar och att jag inte har någon som helst skyldighet att berätta vad jag heter för för kassören.

Men som sagt, jag är mycket väl medveten om det olagliga i att inte betala tv licens. Det jag ifrågasätter är din hänvisning till en lag som inte är relevant i denna fråga. Det jag skrev handlade om min lagliga rätt att inte behöva utge mig för vem jag är när jag handlar tv i en butik. Jag har aldrig påstått att man inte ska betala licens, man kan göra en anmälan själv på nätet eller ringa in till Radiotjänst.
Däremot så värnar jag om min rätt till att skydda min identitet på allmänna platser. Jag anser det mycket fel att personalen i butiken ska ha mina uppgifter, i en kö full av personer. Hade varit en sak om jag hade tillgång till ett tangentbord och kunde fylla i de själv istället för att berätta det så alla hör.

Men jag är väl helt enkelt en principfast människa. Jag berättar aldrig mina personuppgifter i butiken för någon medarbetare. Jag vet mina rättigheter och skyldigheter. Står även fast vid min rätt att inte berätta vad jag heter trotts ditt inlägg där du påstår att jag begår ett lagbrott som inte säger till personalen i butiken vad jag heter, trotts att du inte har någon som helst grund för det.

Förtydligar inlägg...
Permalänk
Medlem
Skrivet av trollhattan:

Det är bara att avanmäla tv innehav, fanskapen ska inte ha en krona till sina propaganda kanaler.

Nu skall du inte vara ogin... vem skall då försörja stockholms kändiselit?

Permalänk
Hedersmedlem

@GrezZeR: Med tanke på att det finns en lagstiftning om TV-avgift så är det bedrägeri att ljuga om eller undanhålla uppgifter som gör att du slipper betala och staten missar intäkter som de har rätt till enligt lag.

Läs gärna här eller på andra sidor om vad bedrägeri är: http://www.lag24.se/a/bedr%C3%A4geri-och-bedr%C3%A4gligt-bete...

Själva lagen finns i brottsbalken, 9e kapitlet: http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfatt...

Alltså var @mrqaffe rätt ute.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

@MultiMan: Men jag har aldrig sagt att jag skulle undanhålla det. Läs mitt inlägg igen, jag skrev att jag har ingen skyldighet att uppge vem jag är i butiken.
Jag betalar tv licens så det handlar inte om att jag vill dölja vem jag är. Men jag vill inte att alla andra i butiken ska veta det. Jag hävdade min rätt att inte berätta det för kassören i butiken. Men att jag sen givetvis måste göra en anmälan på annat vis. T.ex. genom Radiotjänst hemsida eller att ringa in där själv.

Så jag får medge att mitt tidigare inlägg är felaktigt på så vis. Han har givetvis rätt och stöd från lagen med att jag får inte undanhålla mina uppgifter i syfte att slippa betala licens. Då är det ett bedrägeri. Men så som jag syftade så handlade det endast om att inte berätta om det i butiken utan göra en anmälan själv efteråt, om man nu inte redan betalar licens sedan tidigare.

Permalänk
Avstängd

Radiotjänst är ett riktigt skitbolag. Jag tycker att vi behöver icke-kommersiell TV men Radiotjänst har bränt sina broar hos mig och jag kommer aldrig att betala igen. Först ringde de och frågade inte om jag hade en TV utan sa bara typ Jag skickar en räkning. När räkningen kom så överklagade jag eftersom jag aldrig medgivit något innehav, fick avslag på det och var tvungen att betala ändå, och till kronofogden gick det eftersom de bara skickar en påminnelse till skillnad från alla privata bolag i landet och jag var i process mot dem. Till slut avanmälde jag mitt "innehav" och var tvungen att ge uppgifter om vad jag gjort med teven osv.

Sen efter detta kommer de och ringer på stup i kvarten och jag fortsätter helt enkelt vidhålla att jag inte har någon TV men det är ingen uppgift som de är beredda att ta emot. Ganska nyligen var det en liten kille från bolaget som vägrade ge sig. Jag hade medgivit att det hände någon gång per månad att jag tog hem jobbdatorn och han menade att det betydde att jag skulle betala TV-licens konstant. Jag vägrade förstås, framhöll bland annat att man har två veckor på sig att anmäla innehav och att jag aldrig har haft jobbdatorn hemma så länge, att jag inte hade datorn med mig hem då och inte skulle ha det i framtiden heller så att det inte fanns något att anmäla osv. Han gav sig inte utan vägrade gå om jag inte skrev på lappen där han redan hade bockat i att jag medgav innehav, men det tänkte jag inte göra. Det slutade med att han anmälde mig mot mitt nekande. Jag överklagade, fick avslag, överklagade igen men skrev vad jag tyckte, att jag inte hade någon mer info än i mitt första överklagande men att det var tillräckligt, och att ytterligare ett avslag skulle innebära en JO-anmälan då de inte hade stöd i lagen för att kräva avgift av mig. Denna överklagan gick igenom och bara dagar senare kom domslutet mot dem att en dator inte är en TV. Fortfarande kommer de hit och bankar på allt som oftast dock så nu öppnar jag helt enkelt inte dörren om jag inte känner igen personen utanför. Känns dumt först men det är skönt att slippa inte bara radiotjänst utan också Jehovas, mormonerna, hyresgästföreningen (som jag redan är medlem i) osv.

Permalänk
Medlem

Vag gäller egentligen för SVT play?
Har kollat radiotjänst hemsida men hittar ingen som helst info?

Jag vet ju att det blev en lagändring och att dom fick backa, men stör mig på att det inte uttryckligen står nått i stil men "tittar du enbart på play är du inte avgiftsbelagd"

Eftersom stora, hela?, SVTs utbud finns på play så är det ju enbart en teknikalitet som gör att dom inte kan kräva betalt. Men nån som nyttjar SVT play (sett flera i tråden som sagt så) borde ju egentligen betala lika väl som en som väljer att titta via tv

Permalänk
Medlem

Jag betalar inte till Rånartjänst AB i Kiruna. Jag har folie runt min TV så att deras pejling-device slår gnistor när de står utanför. Sist jag kollade på SVT så var det ett program där ungdomar och äldre delade hus med varandra. Här var det rikligt med sprit, goda måltider och utflykter. Ett sådant program som lockar tittare borde kunna finansiera sig med reklam och inte kollektiv bestraffning.

Visa signatur

i7 5820k @ 4.6Ghz, 980Ti

Permalänk
Medlem

Radiotjänst gjorde precis samma sak mot mig. När det började bli aktuellt för tv-avgift för internetuppkopplingar.
Då jag bor i ett flerfamiljshus och morsan+sambon har en varsin lägenhet brevid varandra. Vi betalar tv-licens i ena lägenheten där vi har tv, men våran uppkoppling var i den andra, där jag är skriven.

De vägrade förstå att det var samma hushåll och de då behövde komma på inspektion och kontrollera, och ifall det inte stämde fick vi betala etc.

I slutänden så betalade vi dubbla avgifter tills det gick ut att de inte fick ta tv-avgift för internetuppkopplingar, så vi ringde till dem och fick pengarna tillbaka.

Sjukt otrevliga är de som jobbar där...

Visa signatur

WS: 4770K, 16GB, 2x 960GB SSD, 1x 2TB SSD, RTX3070(deshrouded), CachyOS.
Behringer UM2, Sennheiser HD598, Antlion Modmic + XLR adapter.
SRV: 2600, 32GB, 500GB SSD, 2x 16TB HDD, Intel QUAD NIC, TrueNAS Scale.
SRV2: Raspberry Pi 4 4GB, 128GB SD, RPi-OS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

https://www.google.se/search?tbm=isch&q=boxer
Jag vet inte vad det är för boxer ni gafflar om. I min värld kan inte "en boxer" syfta på något annat än hunden.

googlar du alltid på bilder? klicka ur bilder så tar du länken högst upp nästa gång

(håller mig gärna on-topic också då vi pratar om TV avgifter, mottagare osv. hade jag velat prata hundraser hade vi suttit i en annan del av forumet/helt annat forum)

Permalänk
Medlem

Rätt eller inte, jag har aldrig, och kommer aldrig att betala för det här skitet.
Väljer hellre att dumpa allt som har med tv att göra än att betala för sådant här trams.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av BasseBaba:

Vag gäller egentligen för SVT play?
Har kollat radiotjänst hemsida men hittar ingen som helst info?

Jag vet ju att det blev en lagändring och att dom fick backa, men stör mig på att det inte uttryckligen står nått i stil men "tittar du enbart på play är du inte avgiftsbelagd"

Eftersom stora, hela?, SVTs utbud finns på play så är det ju enbart en teknikalitet som gör att dom inte kan kräva betalt. Men nån som nyttjar SVT play (sett flera i tråden som sagt så) borde ju egentligen betala lika väl som en som väljer att titta via tv

Du betalar enligt lagen för den tekniska utrustningen och inte programmen, lagen har inte ändrats men den har prövats ända upp till högsta förvaltningsdomstolen som bestämt att det inte utgår avgift för "datorer"

Högsta förvaltningsdomstolen har i en dom från den 13 juni 2014 slagit fast att en dator med internetuppkoppling inte är en avgiftspliktig tv-mottagare

http://radiotjanst.se/Avgiften/Lagar-och-regler/Viktigt-medde...

Angående den här trådens originalfråga :

Eftersom radio- och tv-avgiften betalas per hushåll kan du registrera dig så att du omfattas av din sambos avgift.
Detsamma gäller om det finns hemmavarande barn över 18 år i ditt hushåll. Logga in på Mina sidor och välj Registrera familjemedlem.

http://www.radiotjanst.se/sv/Kundservice/Vanliga-fragor-och-s...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du betalar enligt lagen för den tekniska utrustningen och inte programmen, lagen har inte ändrats men den har prövats ända upp till högsta förvaltningsdomstolen som bestämt att det inte utgår avgift för "datorer"

Högsta förvaltningsdomstolen har i en dom från den 13 juni 2014 slagit fast att en dator med internetuppkoppling inte är en avgiftspliktig tv-mottagare

http://radiotjanst.se/Avgiften/Lagar-och-regler/Viktigt-medde...

Så sant, men ändå dåligt att dom inte har nått i sin FAQ, för jag misstänker att det är många som ändå har frågan, "Visst jag betalar ej för datorn, men jag nyttjar ju ändå SVT-play".
Tittar man mycket på Play så är det ju enbart ens egen moral man har att gå efter, för det är ju bara en teknikalitet med att datorn inte är avgiftspliktig:

År 1: Jag tittar 20 timmar i veckan på min tv, ska betala avgift
År 2: Slänger ut tvn men fortsätter titta 20 timmar i veckan på min ipad.

Jag har ju fortfarande konsumerat exakt lika mycket, men bara genom ett "kryphål".
Misstänker att radiotjänst/svt/regeringen har en hel stab av jurister som sitter och filar på en ändring här

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Detsamma gäller om det finns hemmavarande barn över 18 år i ditt hushåll. Logga in på Mina sidor och välj Registrera familjemedlem.[/i]
http://www.radiotjanst.se/sv/Kundservice/Vanliga-fragor-och-s...

...vilket i praktiken innebär att dom kommer att kasta sig över vederbörande i samma ögonblick som han dristar sig att flytta hemifrån. Det svenska övervakningssamhället är oerhört effektivt vid dylika tillfällen. Ju mindre man frivilligt registrerar, desto bättre skulle jag påstå. Om inte annat så för den själsliga friden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GrezZeR:

@RepZi: Du har rätt i att dom brukar fråga när man köper tv efter ens namn och adress. Men det finns ju inget som säger att du måste uppge korrekta uppgifter. Heter jag Kalle Anka och bor på Ankeborg 14 i Andstaden så kan ju jag utan problem säga att jag heter Janne Långben och bor på Junibacken 67.
Dom frågar aldrig efter identitetshandlingar, och skulle dom mot förmodan fråga det så har du ingen som helst skyldighet enligt lag att uppvisa någon identitetshandling för kassören på Netonnet när du köper din tv.

Sist jag köpte TV frågades ingenting alls sånt, är det bara vissa ställen som skickar vidare info eller kan dom ta info från kreditkortet eller liknande?

Till TS.

Du ska INTE överklaga, det sätter igång en onödig process som du kommer förlora i.

Det du ska göra är att bara säga upp innehavet.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av BasseBaba:

Så sant, men ändå dåligt att dom inte har nått i sin FAQ, för jag misstänker att det är många som ändå har frågan, "Visst jag betalar ej för datorn, men jag nyttjar ju ändå SVT-play".
Tittar man mycket på Play så är det ju enbart ens egen moral man har att gå efter, för det är ju bara en teknikalitet med att datorn inte är avgiftspliktig:

År 1: Jag tittar 20 timmar i veckan på min tv, ska betala avgift
År 2: Slänger ut tvn men fortsätter titta 20 timmar i veckan på min ipad.

Jag har ju fortfarande konsumerat exakt lika mycket, men bara genom ett "kryphål".
Misstänker att radiotjänst/svt/regeringen har en hel stab av jurister som sitter och filar på en ändring här

Det behövs en ny finansieringsmodell och det är väl de flesta överens om men politikerna som lagstiftar är ju inte överens om hur det ska lösas, skatt är ju direkt olämpligt så man får väl utforma en allmän avgift på nått sätt och det lär väl ändras så småningom.

Om det blir verklighet med att stänga FM nätet och tvinga in Dab (mot bättre tekniskt vetande) så måste ju även det betalas på nått sätt och då vore det kanske lämpligt att göra om systemet för finansiering i samband med det, det finns ju politiska önskemål om Dab övergång 2022 då de nuvarande tillstånden löper ut.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

suck.. vad tror du en boxer är om inte en mottagare?

Läs mitt inlägg igen så ser du att jag skriver att jag inte har någon aning, sjukt onödigt svar. Gå och trolla någon annanstans

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

....och då hamnar SVT i beroendeställning till företag, som alla andra kanaler. Själva idén med avgiften är ju just att vi ska ha iaf. två mediala kanaler som är totalt oberoende, inte beroende av varken andra företag eller av regeringen.

Men det är klart, dagens folk bryr sig inte riktigt om att ha möjligeten till en onyanserad, ovinklad nyhetskanal. Vi sitter och skrattar åt propagandamaskinerna i Ryssland, Kina och Nordkorea men vägrar betala för garantin att det inte ska hända oss.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ingetledigtnamn:

Man kan tycka vad man vill om tv-avgiftens vara eller inte vara, men jag tyckte analogin med alla som äger en bil betalar vägskatt var ganska passande. Vad är det du egentligen vill säga när du vänder dig mot den? Tycker du att man borde kunna ställa av sin TV?

Ja man kan tycka vad man vill men jag tycker inte att vägskatt går att jämföra

Vad är det egentligen du vill säga när du vänder dig för den? Om du rycker ut motorn ur bilen tycker du att man inte ska kunna ställa av bilen?

Permalänk
Medlem

Ska jag betala radio- och tv-avgift om jag är skriven hos mina föräldrar?
Är du skriven på din förälder/föräldrars adress och det hushållet betalar radio- och tv-avgift så täcks även din mottagare. Du behöver därför inte betala en egen avgift. Men om du flyttar för att studera vid universitet eller högskola ska du normalt vara folkbokförd på din studieort. Var man skall vara folkbokförd styrs av Folkbokföringslagen (SFS 1991:481). Regler om folkbokföring finns på Skatteverkets webbplats.

Studenter som har tv-mottagare och är folkbokförda på studieorten ska alltså betala en egen radio- och tv-avgift och det gäller även om du hyr en bostad i andra hand. Ett undantag finns om du är under 18 år och studerar på gymnasiet. Då anses du vara bosatt hos dina föräldrar, även om du studerar på annan ort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

....och då hamnar SVT i beroendeställning till företag, som alla andra kanaler. Själva idén med avgiften är ju just att vi ska ha iaf. två mediala kanaler som är totalt oberoende, inte beroende av varken andra företag eller av regeringen.

Men det är klart, dagens folk bryr sig inte riktigt om att ha möjligeten till en onyanserad, ovinklad nyhetskanal. Vi sitter och skrattar åt propagandamaskinerna i Ryssland, Kina och Nordkorea men vägrar betala för garantin att det inte ska hända oss.

Jag tycker svt är ganska vänstervriden och inte alls oberoende. Nää skitbär det och tvinga inte mig att betala för något jag inte använder.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mithras:

Jag tycker att det är rätt att de ska få pengar för att vara oberoende. Det är mer sättet de driver det på och hur extremt orättvisa kostnader det är som är mitt problem. Ingen hänsyn till inkomst, antal TV-mottagare och personer i hushållet. Om det drar det på skatten rakt av enkelt betalar jag gärna, då det skulle bli väldigt lite för varje person.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Staropramen:

Det finns några trådar om det här och den allmänna uppfattningen tycks vara att det är i stort sett omöjligt att överklaga och få rätt mot Radiotjänst.

Enklast är nog att bara avanmäla TV-innehavet och sedan göra er av med TV:n alternativt behålla den och fortsätta fuska. Den moraliska biten överlåter jag åt er.

Dom tre månaderna du/ni redan fått räkning på får ni ta som lärpengar.

Jag har lyckats överklaga och fått rätt (de rev fakturan).

Dock endast eftersom varken jag eller min sambo hade erkännt TV innehav, och deras inspelningar också måste visat detta. De hade ringt upp min sambo som blev jättestressad och nervös, vilket de "tolkade" som att hon försökte ljuga och vägrade tro på henne.

Så får man inte göra och det vet dom om...

Men har man erkännt TV innehav så stämmer det nog att man måste betala fram tills det är avanmält, och detta går ej att överklaga.