Köpte bil på Blocket, rättigheter?

Permalänk
Avstängd

Köpte bil på Blocket, rättigheter?

Köpte en bil på Blocket som det var fel på, oväntat va?

Well, köpte bilen för 3 dagar sen och undersökte bilen och allt verkade ok då.
Hittade ett kvitto där ett företag har nämnt att svänghjul har missljud och detta är inget han har berättat i varken annonsen eller när vi var där.

Har berättat för säljaren att jag måste lämna in den och ber snällt att han åtminstonde står för halva kostnaden av reparationen men han tycker bara detta är min undersökningsplikt innan jag köpte den.

Ringde hallå konsument och förklarade hur det var, hon tyckte också att jag har undersökningsplikt över det och hon tyckte jag skulle trycka på säljaren mer eller göra en polisanmälan vilket såklart inte kommer leda någonstans.

Finns det verkligen inget att göra när de gäller privata köp? De är ju ett självklart dolt fel i mina ögon.

Permalänk
Medlem

Undersökningsplikt, bara bita i det sura äpplet.
Du har dessutom själv sett noteringen på kvittot...

Permalänk
Medlem

Köper du av privatperson är grundregeln att du har absolut inga rättigheter alls. Det är 100% ditt ansvar att kontrollera samtliga funktioner som du vill ha INNAN köpet.

F.ö. kan man ju fråga sig hur ett missljud kan vara dolt fel ens om vi ska bli rent hypotetiska. Du kan aldrig hävda dolt fel så detta blir en ren tankeövning utan verklighetsförankring. Missljudet finns där. Dolt är det om han aktivt försökt släta över det med nån slags ljuddämpning, hindrat dig att provköra, nåt sånt. Nu är det bara du som provkört för dåligt.

Visa signatur

8700K 5Ghz | 32GB 3200Mhz | 2080Ti 11GB | Phanteks Enthoo | Asus PG27AQ

Permalänk

Helt och hållet din plikt att undersöka bilen.

Sålde själv en bil med trasig AC där jag berättade att den var trasig och vad felet var, hade inte åtgärdat det själv, berättade att en ny slang/rör kostade ca 500 kr, han ringde 2-3 dagar efteråt och tyckte jag skulle gå ner 5000 kr i pris då en verkstad ville ha 5000 kr för att laga det och inte 500.

Det enda är om säljaren använde sig av:
http://www.blocket.se/insurances/bbf.htm

Permalänk
Medlem

Jag trodde att alla visste att man inte har några garantier när man handlar begagnat? Det är helt upp till säljarens goodwill att hjälpa med kostnaden för reparation, vilket denne inte lär göra eftersom det är du som inte varit noggrann vid köpet.

Som borz skriver så har du fått ett kvitto med en notering om ett fel, då är det inte enligt mig ett dolt fel bara för att säljaren inte viftade en röd flagg för den grejen.

Permalänk
Medlem

Det finns ett undantag och det är om säljaren känner till felet (vilket han bör gjort då kvitto finns) och undanhåller det för att sälja vara.

http://www.lag24.se/a/avtal-i-strid-mot-tro-och-heder

Visa signatur

ASUS TUF Z790-Plus Wifi | Core i9 12900K @5.1/4.0 | NZXT Z73 | G.Skill Trident Z5 RGB 2x32 GB DDR5-6000 CL30 | 1 & 4TB WD SN850X, 4TB Samsung 870 QVO | Gainward 4090 GS @3000/23 | Enthoo Evolv X |MSI MEG Ai1300P 1300W | SBX G6 | Logitech G915 & G502
X Lightspeed | Dell Alienware AW3225QF 32" | 104 TB UNRAID NAS | MacBook Air M1 2020 | 8192MB | 256GB |

Permalänk
Avstängd

Om han vet om felet ska de berättas annars klassas de som dolt är vad jag har hört.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Jo, detta om kännedom om fel stämmer, men det är då också upp till köparen att bevisa att säljaren känt till felet och inte berättat om det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nattmannen:

Jo, detta om kännedom om fel stämmer, men det är då också upp till köparen att bevisa att säljaren känt till felet och inte berättat om det.

Ja eftersom de ägde den vid inlämning på verkstad och de finns på kvittot.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@baxee
Hittade du kvittot före eller efter du gjort köpet?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bärplockaren:

@baxee
Hittade du kvittot före eller efter du gjort köpet?

Hittade det efter.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av baxee:

Om han vet om felet ska de berättas annars klassas de som dolt är vad jag har hört.

Skickades från m.sweclockers.com

http://lawline.se/answers/bevisning-av-dolt-fel-vid-kop-av-bi...

Svaret där kanske ger en fingervisning om läget.

Jag tolkar det själv som att du borde uppfattat missljudet och/eller förstått att defekten fanns där eftersom det fanns uppmärksammat på ett kvitto som du fått av säljaren. I en hypotetisk rättegång skulle ju säljaren bara kunna lägga fram det kvittot och visa på att du hade kännedom om problemet.

Hoppas att det inte blir en alltför dyr historia för dig i alla fall, det är drygt med sånt där.

EDIT: Om du inte fick se kvittot innan köp enl ditt inlägg ovan - hur menar du att du "hittade" det senare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av baxee:

Om han vet om felet ska de berättas annars klassas de som dolt är vad jag har hört.

Skickades från m.sweclockers.com

Just termen "Dolt fel" är inget som existerar om du inte handlar med fastigheter som omfattas av jordabalken.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tommy:

http://lawline.se/answers/bevisning-av-dolt-fel-vid-kop-av-bi...

Svaret där kanske ger en fingervisning om läget.

Jag tolkar det själv som att du borde uppfattat missljudet och/eller förstått att defekten fanns där eftersom det fanns uppmärksammat på ett kvitto som du fått av säljaren. I en hypotetisk rättegång skulle ju säljaren bara kunna lägga fram det kvittot och visa på att du hade kännedom om problemet.

Hoppas att det inte blir en alltför dyr historia för dig i alla fall, det är drygt med sånt där.

EDIT: Om du inte fick se kvittot innan köp enl ditt inlägg ovan - hur menar du att du "hittade" det senare?

Tyvärr vet jag inte hur ett missljud låter från svänghjul och vibrationerna blir starkare ju varmare bilen är.

För jag läste mest de som va bytt nedanför och inte en anmärkning ovanför. Well Well.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Jag går fordonslinjen och det där har vi pratat mycket om.
Som köpare har man inga som helst rättigheter när det gäller bilköp privat, tyvärr.

Permalänk
Medlem

Vad är det för bil du köpt?

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Maxizor:

Vad är det för bil du köpt?

Saab 9-3 1.9

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Infraxtor:

Jag går fordonslinjen och det där har vi pratat mycket om.
Som köpare har man inga som helst rättigheter när det gäller bilköp privat, tyvärr.

Köplagen gäller fortfarande när man köper från privat personer.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk
Medlem

Inget du kan göra om ni inte har avtalat något skriftligt.

Visa signatur

"The voice of insanity and reason"

Permalänk
Medlem
Skrivet av baxee:

Tyvärr vet jag inte hur ett missljud låter från svänghjul och vibrationerna blir starkare ju varmare bilen är.

För jag läste mest de som va bytt nedanför och inte en anmärkning ovanför. Well Well.

Skickades från m.sweclockers.com

Har du fått kvittot i handen av köparen men inte tagit del av informationen så kan det aldrig vara ett dolt fel. Hade du hittat kvittot under sätet efter köpet å andra sidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av baxee:

Saab 9-3 1.9

Skickades från m.sweclockers.com

Hittade bla detta. Du kan om bilen är i sämre skick än bilen är värd reklamera. Vad jag förstod iaf.

https://www.motormannen.se/radgivning/kopa-och-salja/kopa-bil...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infraxtor:

Jag går fordonslinjen och det där har vi pratat mycket om.
Som köpare har man inga som helst rättigheter när det gäller bilköp privat, tyvärr.

Jodå, man har vissa rättigheter vid alla privatköp, men de är betydligt mer begränsade. Jag har alltid tagit fram ett köpesavtal som båda parter skrivit under när jag köpt bil privat, där säljaren antingen lovar att det inte finns några kända fel eller listar alla kända fel.

Om det då visar sig finnas ett fel som säljaren borde ha känt till, och som köparen inte rimligen kan anses ha varit skyldig att upptäcka (dvs ett dolt fel), så kan köpet exempelvis hävas eller säljaren krävas på ersättning för reparation.

I just det här fallet blir det klurigt dock, eftersom det stod på kvittot, vilket man kan tycka att köparen borde ha upptäckt. Å andra sidan borde säljaren ha nämnt det.

@baxee: Skrev ni något kontrakt?

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Så om man säljer t.ex. en bil nu på Blocket kan köparen inte gå tillbaks till säljaren egentligen? Även om man har en kontrakt var det står att inget fel finns?

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av aluser:

Har du fått kvittot i handen av köparen men inte tagit del av informationen så kan det aldrig vara ett dolt fel. Hade du hittat kvittot under sätet efter köpet å andra sidan.

Han skriver ju att han hittade kvittot efter köp?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av baxee:

Saab 9-3 1.9

Skickades från m.sweclockers.com

hoppas det löser sig, märkte själv liknande "dolt" fel och svårt att få ut några pengar :/

Svänghjul är tyvärr dyrt och går sönder på många bilar

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Han skriver ju att han hittade kvittot efter köp?

Missade det för i inlägget jag citerade står det "För jag läste mest de som va bytt nedanför och inte en anmärkning ovanför. Well Well." Vilket jag tolkar som att han upptäckte information efteråt.

Permalänk
Medlem

Bara be han/hon repa bilen eller att han/hon tar tillbaka den.

https://www.motormannen.se/radgivning/kopa-och-salja/kopa-bil...

Permalänk
Medlem
Skrivet av baxee:

Saab 9-3 1.9

Skickades från m.sweclockers.com

Årsmodell? Om den är bland dem äldre är det ingen fara, men vänlig säljare som står för halva priset. Kunde lika gärna stått på sig och ignorerat då han ej ens är skyldig att ersätta.

Läs på nästa gång, kan bli kostsamt! Var glad att det inte är motor eller växellåda allt annat är relativt billigt på den bilen.

Permalänk
Medlem

Jag har ingen tid för ett särskilt långt och utförligt svar och eftersom jag saknar detaljer om ärendet så kan jag bara uttala mig generellt.

Men, i vanlig ordning när det gäller Sweclockers och juridik, så är det många felaktigheter i denna tråd, varför jag känner att det vore på sin plats att någon åtminstone till en viss del klargör vad det är som gäller.

Ja, det stämmer att köparen har en undersökningsplikt enligt Köplagen som blir tillämplig i detta fall och undersökningsplikten är långtgående, men det finns även en upplysningsplikt som innebär att säljaren måste upplysa köparen om sådant som säljaren har kännedom om och som är av betydelse för köparen. Så, frågan är betydligt mer invecklad än vad många här på Sweclockers påstår.

//Sebastian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maxizor:

hoppas det löser sig, märkte själv liknande "dolt" fel och svårt att få ut några pengar :/

Svänghjul är tyvärr dyrt och går sönder på många bilar

Beror på vilken bil, har själv liknande som TS men köpte en annan motor funkar prima

Bra bil, billig i drift och underhåll om man sköter den!