Köpte bil på Blocket, rättigheter?

Permalänk
Skrivet av RepZi:

Årsmodell? Om den är bland dem äldre är det ingen fara, men vänlig säljare som står för halva priset. Kunde lika gärna stått på sig och ignorerat då han ej ens är skyldig att ersätta.

Läs på nästa gång, kan bli kostsamt! Var glad att det inte är motor eller växellåda allt annat är relativt billigt på den bilen.

Enligt all info som finns i tråden.

Säljaren påpekade inte att detta fel fanns på bilen.
Köparen hittade efteråt ett kvitto från verkstad där det står om missljud från svänghjulet.

Säljaren har alltså underlåtit att informera om ett fel på bilen som finns och som denne känner till.

enligt motormännen som länkats ett flertal gånger i tråden kan då köparen få prisavdrag med hela kostnaden för att åtgärda detta.

edit: säljaren säger även i nuläget att han inte står för någon reparation alls.

TS: kontakta säljaren igen och påpeka att denne inte upplyste om detta fel och att det står på verkstadskvitto som du hittat och att han därför underlåtit att informera dig om fel vilket innebär att prisavdrag skall göras för kostnad som behövs för att åtgärda felet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nattmannen:

Enligt all info som finns i tråden.

Säljaren påpekade inte att detta fel fanns på bilen.
Köparen hittade efteråt ett kvitto från verkstad där det står om missljud från svänghjulet.

Säljaren har alltså underlåtit att informera om ett fel på bilen som finns och som denne känner till.

enligt motormännen som länkats ett flertal gånger i tråden kan då köparen få prisavdrag med hela kostnaden för att åtgärda detta.

Sanning med modifikation säljaren behöver inte vara totalt insatt inte privat, lagen gäller inget annat fiffel.

Permalänk
Moderator
Moderator

@baxee du måste förtydliga hur du fick informationen om verkstadsbesöket där missljudet påtalas. Av det du skriver kan man både tolka att a) du hittade ett kvitto någonstans i bilen i efterhand eller b) du läste i efterhand noggrannt igenom de papper du fick i din hand vid köpet. På samma sätt som du har undersökningsplikt har även säljaren upplysningsplikt, i fall a) har säljaren inte uppfyllt sin del medan i fall b) är det du själv som fallerat.

Sedan är det redigt trist att så många rapar upp det gamla vanliga och helt felaktiga "köparen har inga rättigheter", "köpt är köpt" etc. Köplagen gäller alltid vid köp av privatpersoner och både säljaren och köparen har skyldigheter. Lättast är, som nämnts tidigare i tråden, att upprätta ett köpekontrakt där båda parter bekräftar att de uppfyllt sina åtaganden.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

När och hur fick du informationen om svänghjulet? D.v.s. när fick du vetskap om kvittot ifråga?

edit: @twit hann före. Bra inlägg.

Permalänk
Skrivet av RepZi:

Sanning med modifikation säljaren behöver inte vara totalt insatt inte privat, lagen gäller inget annat fiffel.

likgiltigt.

Bilen såldes via blocket, kan vara privat säljare eller företag, det spelar ingen roll.

Hur insatt säljaren är i sin bil spelar inte heller någon roll.

Då kvittot hittats efteråt antar jag att TS inte fick det vid köpet.

enda oklara nu är om kvittot lämnades över till TS innan köpet.

Permalänk
Medlem

Ok om man tar reda på saken som köparen skulle ha gjort innan enligt följande.

När du köper privat
När du köper bil av en privatperson är du inte konsument i lagens mening, och i stället för konsumentköplagen så gäller köplagen. Köplagen går att förhandla bort och det som står i avtalet gäller, så det är viktigt att säljare och köpare är tydliga och överens.

Köparens undersökningsplikt är mycket viktigare när du köper bil privat. Det finns ganska höga krav på att du kollar upp varan som du ska köpa, och du kan inte senare klaga på fel som gick att upptäcka vid en undersökning.

Undersökningsplikten kan bli svagare om säljaren ger så ”lugnande och bekräftande” information om bilen att köparen inte haft anledning att göra en noggrannare undersökning. Haken är att det är svårt att hävda i en eventuell tvist eftersom just bilköpare oftast är mycket noga med att ta reda på bilens egenskaper och skick.

Om köparen blir uppmanad av säljaren att undersöka bilen innan köpet så måste köparen göra detta noggrant. Om säljaren inte gör en sådan uppmaning, så måste undersökningen göras så fort som möjligt efter köpet. Rekommendationen är dock att alltid göra en noggrann koll innan köpet. Ta gärna bilen till ett proffs.

Upptäcker du ändå ett fel på bilen efter köpet, reklamerar det i tid och kan visa att det är säljarens ansvar, så kan du kräva att säljaren står för en eventuell reparation. Annars kan det bli tal om prisavdrag. För att köpet ska kunna hävas, måste felet vara av väsentlig betydelse för dig, samt att säljaren var medveten om det. Undantaget är om säljaren till exempel med flit hade dolt felet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

http://lawline.se/answers/bevisning-av-dolt-fel-vid-kop-av-bi...

Svaret där kanske ger en fingervisning om läget.

Jag tolkar det själv som att du borde uppfattat missljudet och/eller förstått att defekten fanns där eftersom det fanns uppmärksammat på ett kvitto som du fått av säljaren. I en hypotetisk rättegång skulle ju säljaren bara kunna lägga fram det kvittot och visa på att du hade kännedom om problemet.

Hoppas att det inte blir en alltför dyr historia för dig i alla fall, det är drygt med sånt där.

EDIT: Om du inte fick se kvittot innan köp enl ditt inlägg ovan - hur menar du att du "hittade" det senare?

Skrivet av baxee:

Tyvärr vet jag inte hur ett missljud låter från svänghjul och vibrationerna blir starkare ju varmare bilen är.

För jag läste mest de som va bytt nedanför och inte en anmärkning ovanför. Well Well.

Skickades från m.sweclockers.com

Så du fick alltså se detta redan innan du köpte bilen, men du valde att inte läsa den delen?
Du hade alltså tillgång till informationen redan innan köpet. Men du valde aktivt själv att inte läsa den.
För mig låter det solklart tyvärr :/
Samma med alla kontrakt, du har skyldighet att läsa det som står där och inte anta saker.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Skrivet av amanito:

Köplagen gäller fortfarande när man köper från privat personer.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av backfeed:

Jodå, man har vissa rättigheter vid alla privatköp, men de är betydligt mer begränsade. Jag har alltid tagit fram ett köpesavtal som båda parter skrivit under när jag köpt bil privat, där säljaren antingen lovar att det inte finns några kända fel eller listar alla kända fel.

Om det då visar sig finnas ett fel som säljaren borde ha känt till, och som köparen inte rimligen kan anses ha varit skyldig att upptäcka (dvs ett dolt fel), så kan köpet exempelvis hävas eller säljaren krävas på ersättning för reparation.

I just det här fallet blir det klurigt dock, eftersom det stod på kvittot, vilket man kan tycka att köparen borde ha upptäckt. Å andra sidan borde säljaren ha nämnt det.

@baxee: Skrev ni något kontrakt?

Okejdå, om man säger så här. I teorin så har man vissa rättigheter men tyvärr är det ofta väldigt(!) svårt att få igenom dessa om man inte skrivit ett tydligt kontrakt som du skrev backfeed. Säljaren kan hävda att denne inte hade en aning om felet och inte kan någonting om bilar, dessutom ligger bevisbördan till 100% på köparen.

I detta fallet däremot är det lite luddigt.

Permalänk
Medlem

Om man köper en bil får man väl var förbered på att det kostar, ett svänghjul kostar typ 5000:- sen ska det monteras sen är det klart. Hur du tycker det är värt att fullföljas är ju upp till dig, men lönar sig knappast att starta någon process på något som är din skyldighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infraxtor:

Okejdå, om man säger så här. I teorin så har man vissa rättigheter men tyvärr är det ofta väldigt(!) svårt att få igenom dessa om man inte skrivit ett tydligt kontrakt som du skrev backfeed. Säljaren kan hävda att denne inte hade en aning om felet och inte kan någonting om bilar, dessutom ligger bevisbördan till 100% på köparen.

I detta fallet däremot är det lite luddigt.

Precis. Även om man har kontrakt så är det ju fortfarande en bedömningsfråga. Att köpa bil privat innebär alltid en risk tyvärr.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Skrivet av backfeed:

Precis. Även om man har kontrakt så är det ju fortfarande en bedömningsfråga. Att köpa bil privat innebär alltid en risk tyvärr.

Exakt! Om man vill slippa krångel så går man eller åker med sin nuvarande bil till en bilfirma (cykel, buss eller tåg fungerar också) och köper bilen där.
Dock så kan det vara lite dyrare men det kan det vara värt!
*På väg mot bilfirman*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infraxtor:

Exakt! Om man vill slippa krångel så går man eller åker med sin nuvarande bil till en bilfirma (cykel, buss eller tåg fungerar också) och köper bilen där.
Dock så kan det vara lite dyrare men det kan det vara värt!
*På väg mot bilfirman*

På vilket sätt är en bilfirma bättre? Handlar om att göra bra affärer och vara förbered på saken, om man sköter sina saker så räcker dem längre en genomsnittlig bil. Bilar i sig är den värsta affären du kan göra.

Permalänk
Skrivet av RepZi:

På vilket sätt är en bilfirma bättre? Handlar om att göra bra affärer och vara förbered på saken, om man sköter sina saker så räcker dem längre en genomsnittlig bil. Bilar i sig är den värsta affären du kan göra.

Det är inte en lika stor risk då det är ett företag man handlar av och de har ett större ansvar än en privatperson t.ex.
Hur har skötsel av ens saker att göra med om det är tryggare att göra bilaffär på firma eller inte?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infraxtor:

Det är inte en lika stor risk då det är ett företag man handlar av och de har ett större ansvar än en privatperson t.ex.
Hur har skötsel av ens saker att göra med om det är tryggare att göra bilaffär på firma eller inte?

Då får man köpa nytt men inte kul när bilen pajar som tex VAG koncernen när motorn brakar och tillverkaren nekar garanti blir riktigt dyr läxa typ 100000-120000. Gäller att ligga före inte efter

Permalänk
Skrivet av RepZi:

Då får man köpa nytt men inte kul när bilen pajar som tex VAG koncernen när motorn brakar och tillverkaren nekar garanti blir riktigt dyr läxa typ 100000-120000. Gäller att ligga före inte efter

Haha ja då skulle man blivit jävligt förbannad om det hände en själv.

Permalänk

Har haft mer än 100 bilar men aldrig råkat ut för att ett svänghjul går sönder,och då har jag ändå en blyfot på 10 kg

Visa signatur

Corsair 800D\Asus P9x79 Deluxe\Intel i7 3930\Corsair H80i\Minne G.Skill 32Gb 2133Mhz Ripjaws Z Performance\2X Sapphire Radeon HD 7970 3GB GDDR5\ SSD A-Data 511s 120GB\3 WD 2TB\PSU Corsair HX 1000W\Win7 Ultimate

Permalänk
Medlem
Skrivet av hjorten66:

Har haft mer än 100 bilar men aldrig råkat ut för att ett svänghjul går sönder,och då har jag ändå en blyfot på 10 kg

Förklarar till antalet bilar

Permalänk
Medlem

Ett skevt svänghjul är inget en normal konsuments kunskaper kan kolla upp (detta är olika till person då man utgår från ens kunskaper inom ämnet, tex om det var en bilmekaniker så kanske han borde kunna kolla upp det). Och eftersom köparen visste om detta så ... (Pga kvittot) Du kan ju höra med en advokat och rådfråga om du har något att stämma han på. Det är det ända du kan göra för att få mer kött på benen.

Permalänk
Avstängd

Har bilen på verkstad nu och han har skickat bilder på att svänghjul behöver bytas samt slavcylindern och lagret.

Skickades från m.sweclockers.com
Har skrivit ett sista sms med, allt jag begär är att du står för hälften, annars har jag inget val än att polisanmäla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av baxee:

Har bilen på verkstad nu och han har skickat bilder på att svänghjul behöver bytas samt slavcylindern och lagret.

Skickades från m.sweclockers.com
Har skrivit ett sista sms med, allt jag begär är att du står för hälften, annars har jag inget val än att polisanmäla.

Måste få en sak klargjort.

Det här kvittot där du såg vad som var åtgärdat och där de stod om missljudet och svänghjulen, som jag tolkade ett tidigare inlägg så hade du alltså fått tillgång till denna informationen innan köpet? Eller tolkade jag det fel då?

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av baxee:

Har skrivit ett sista sms med, allt jag begär är att du står för hälften, annars har jag inget val än att polisanmäla.

Det låter, i mitt tycke, helt vansinnigt att komma och hota med polisanmälan när du haft tillgång till all information men inte bemödat dig att läsa den.

Permalänk
Avstängd

Nja så riktigt skulle jag inte säga.
Papprena låg i handskfacket och endast ett kvitto låg i sätet, senaste besiktningen

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AndraBullar:

Det låter, i mitt tycke, helt vansinnigt att komma och hota med polisanmälan när du haft tillgång till all information men inte bemödat dig att läsa den.

Du får tycka vad du vill, när man hittar en bil på Blocket antar man att den ska funka om inte annat angivits

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av baxee:

Du får tycka vad du vill, när man hittar en bil på Blocket antar man att den ska funka om inte annat angivits

Precis tvärtom, skulle jag köpa bil begagnat hade jag antagit att ingenting funkar och lusläst all tillgänglig dokumentation innan affär.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sushifrukt:

Måste få en sak klargjort.

Det här kvittot där du såg vad som var åtgärdat och där de stod om missljudet och svänghjulen, som jag tolkade ett tidigare inlägg så hade du alltså fått tillgång till denna informationen innan köpet? Eller tolkade jag det fel då?

Det låg i handskfacket inget han precis sa jag skulle kolla.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av baxee:

Du får tycka vad du vill, när man hittar en bil på Blocket antar man att den ska funka om inte annat angivits

Skickades från m.sweclockers.com

Det var ett väldigt naivt antagande att göra. Snarare är det väl tvärtom att man antar att det alltid finns någon form av småfel i begagnade bilar (och alla andra varor också för den delen).

Skrivet av baxee:

Det låg i handskfacket inget han precis sa jag skulle kolla.

Skickades från m.sweclockers.com

Det här talar ju för din sak, men det är ju svårt att bevisa att du inte har läst igenom papprena innan köp.

Men jag tycker att du har svårt för att få tydlighet kring det där kvittot... läste du det INNAN eller EFTER köpet?
Du säger ju att du hittade kvittot efteråt, men samtidigt har du nämnt att du "läste det men inte anmärkningen ovanför" och att "Det låg i handskfacket inget han precis sa jag skulle kolla.", detta går inte ihop för mig, har du läst kvittot hemma i flera omgångar? För annars låter det som att du faktiskt läste kvittot på plats och inte vill medge det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Det var ett väldigt naivt antagande att göra. Snarare är det väl tvärtom att man antar att det alltid finns någon form av småfel i begagnade bilar (och alla andra varor också för den delen).

Det här talar ju för din sak, men det är ju svårt att bevisa att du inte har läst igenom papprena innan köp.

Å andra sidan är handskfacket det ställe där bilens handlingar normalt förvaras och det kan därmed argumenteras att du som köpare förväntas kontrollera detta och dom handlingar som finns där och det i sådant fall kan anses som att det inte undanhållits information men i övrigt håller jag med dig.

Permalänk
Avstängd

Svårt att säga vad som gäller, men tycker inte man ska behöva leta kvitton i bilen som visar på uppenbara fel. Säljaren borde tveklöst gett dig kvittot eller berättat om felet. Sen vad som faktiskt gäller är svårt, hoppas du får halva kostnaden från honom i alla fall

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Det är nog bara glömma, bakljusgaranti gäller alltid vid begagnat bilköp av privatperson.

Ta det som en läxa!

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Medlem

Säljaren har ingen upplysningsplikt. Det är köparen som har en undersökningsplikt. Köparen ska undersöka allt såvida inte säljaren intygar att exempelvis att "däcker är nya och har 12mm mönsterdjup" då behöver inte köparen undersöka denna punkt själv, men allt annat måste undersökas. Eftersom att säljaren aldrig hävdat att alla delar, del för del, vart helt klockren så kan du inte sedan komma och försöka hävda din rätt eftersom att du enligt lag inte har någon rätt. Att gamla bilar är behäftade med fel är knappast en nyhet.

Att säljaren vet med sig att något är felaktigt eller dåligt spelar ingen roll. Köparen har ändå sin undersökningsplikt och säljaren har ingen upplysningsplikt. Endast i extrema undantagsfall, exempelvis om en helt ny bil skulle säljas utan motor, eller andra sådana väsentligt förhållande, så är säljaren eventuellt skyldigt att påpeka detta.

Detta framgår främst i köplagens paragraf 19 och 20, vilket kan rekommenderas att läsa:

https://lagen.nu/1990:931#R17

Sedan är tyvärr juridiken tämligen krånglig och svår för icke jurister, varför man kan gå och tro något som tyvärr inte visar sig stämma.
Det motormännen säger känns tyvärr som något inte helt korrekt, eller åtminstone väldigt vinklat. Jag som nästan färdigutbildad jurist har svårt att tro att deras argument skulle hålla i en rättegång, även om jag såklart förstår att de som representant för konsumenten alltid tar dennes ståndpunkt.