Ny bil för pendling upp till 80k [Uppdaterad]

Permalänk
Medlem

Jag kör en BMW "e46" 320 Diesel från 2000, drar 0.53 motorväg, blandad körning med lansväg och köer i stockholm 0.60, jag kör 2x 7.5 mil om dagen, sen helg pendlar jag till flickvännen i Falun, de är 26mil enkel resa, då går de lite "för fort" å då ligger jag på 0.63L per mil. trotts att jag behöver betala 5800:- i vägskatt/diesel skatt så sparar jag mer än 20K sek om året på att åka diesel traktor...

BMWn är en rak 4a, gillar deras raka 6or bättre som är bensinare. men diesel fyran tuffar på bra den med, utan turbo.

EDIT: jag betalde 18K för min, haft min i 4 år och kört 20K mil med den, den har gått 40K nu.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|Fedora Srv VM Host: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

så här tänker jag
Nej till diselbil för med den budgeten är dom är så gamla att man får riktigt dyr skatt
Pegga 206 är rätt mycket fel på dom även om jag tycker dom är ok så är kvalitete dålig och samma med resterande franska bilar
saab - nej är rätt mycket dyra fel som växelådor och div dyrt soch kamrem kan kosta 16lök på verkstad tar bensin och även fast dom ligger i bra pris skulle dom inte vara intressant för mig
Opel och ford är med sånna jag skulle akta mig för och äldre hyndai som är billiga av en orsak

men bmw 316 - 318 går billigt har bra kvallitet är snål på bensin eller ww tex golf/passat audi typ a3 a4 skoda octavia är annars ok även toyota är nog bland dom bästa bang for the buck bilarna samma mazda fast dom kan rosta lite väl mycket

men finns nitlotter på alla märken som har sjuk dommar och tex bmw 318 nån tidigare modell hade dåliga toppar tex så bästa tipset är nog att sikta på nån med lite kvalitet och kolla vanliga fel på dom

http://www.blocket.se/goteborg/Toyota_Avensis_1_8_lagt_miltal...
http://www.blocket.se/goteborg/Vw_golf_1_6_60615526.htm?ca=6&...
http://www.blocket.se/orebro/Audi_A3_1_6__15_000_MIL___Drag_N...
http://www.blocket.se/kalmar/BMW_316ti_60651251.htm?ca=6&w=3

Typ nått sånt hade jag siktat på som a - b bil även om själen säger drifting med en m3 så är dom där rätt billiga att ha alla kategorier

ojojoj så fel du har, kör man 15mil om dagen ToR som jag gör så sparar du 20K om året jämfört med en likvärdig bensinare, jag har pendlat i 11 år med bensinare, dummast jag gjort, senaste 4åren har jag pendlat med diesel och det är som sagt ändå 20K billigare om året då då är skatten inräknad!!! så du har så jävla fel man kan ha om man har en längre bit att pendla med bil... om du bara har 2-3 mil är det bättre med bensinare men har du 5+ mil så ska du välja diesel.. jag betalar 5800:- om året i diesel skatt.... å ändå sparar jag 20K om året jämfört med bensinare..... sitt inte å gissa för du har uppenbarligen noll koll...

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|Fedora Srv VM Host: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

Är mer än nöjd med min v70 -11 som ligger på 0,48-0,52 L/mil men det är ju dock lite högre prisklass. Men jag skulle rekommendera en diesel bil alla dagar i veckan, mer vrid och roligare att köra, samt drar väldigt mycket mindre, samt dieseln kostar ofta 50 öre till 1 kr mindre per liter jämfört med bensin.

Visa signatur

 MSI GeForce RTX 4080 Super
AMD Ryzen 9700X
Kingston BEAST 64GB 6000Mhz
Kingston RENEGADE 4TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbe_:

Finns det några som har erfarenhet av Peugeot modeller? Vet att det alltid är lika svårt att veta hållbarheten på bilmärken men tänker ifall det var något extra.

Peugeot´s motorer är förbannat pigga faktiskt. Vissa säger att franska bilar är ren skit medans andra tycker att dom är bra.
Vet att mor provkörde en 208 2003års modell men den var ingen höjdare, den var pigg men resten av bilen hade kunnat vara bättre.
Jag har dock provkört en väninnas Peugeot, och den gick inte att klaga på, sjukt skön att åka i, inga missljud eller liknande och den stack iväg förbannat bra.

_________________________________________________________________________________________
Som sagt, skall du ha en Peugeot så skall du först och främst provköra den så att du vet vad du får.
Det är skitsamma om du väljer diesel eller bensin, det är inte bränslet du skall åka i.
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gling:

Kör själv en Saab 9-3 Aero -03, chippad.

Komfortabel och rolig: Ja.
Pendlingsbil: Näää.

Tankar 98 pga chipningen, har 7km till jobbet så motorn hinner precis gå upp till arbetstemperatur när jag är framme. Snittförbrukning ~1,1L/milen. Och med dyr skatt och försäkring är det allt annat än en bra pendlarbil... Men fort till jobbet kommer man

Skickades från m.sweclockers.com

Kör man lagligt så kommer du inte fortare till jobbet i en Ferrari än med en Trabant

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RedbullF1:

Köp inte en 206cc. Haft 2 polare med sådana bilar bara massa krångel!! Kolla på en golf 1.4 eller 1.6 år 2004-2005. De går för runt 25-30k. Man ska hålla sig borta från Franska bilar så som Citroen och Peugeuot.

Mvh

Citroen är det inte så stora fel på, däremot Renault och Peugeot har rejäla elfel emellanåt

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Skrivet av lord_vasagos:

Växelådorna är fortfande inte så jag skulle kalla dom bra och finns kamrem och kamkedja beronde på modell på saab ..tror alla turbo har kedja men är inte helt säker..i vilket fall är det dyrt ofta när man ska fixa det

Tänkte mer compact modellerna men stämmer rätt bra jag har haft 525 och på ca 20 mil "motorväg" kunde man kommer ner på 0.8 typ även fast jag brukar ligga 28kmh över samma sträcka med m3 e36 kan man nå 0.8 vilket är imponerande med 300hk sexa och ligger man på lite så matchar dom varann ganska bra med 316/318 men compact som är lite lättare och om man håller hastigheten kan nå 0.6-0.7 sen är skatten billigare och dom är oftast inte lika roliga att sladda runt rondeller med och är lite mindre piskade

Fel av mig, men jag tog mig själv för givet men jag tänkte främst på Saabar med turbo och inte utan, att köra Saab utan turbo är som att äta ostmacka utan ost. Jag vet inte vart du har servat Saab nånstans men ett kamremsbyte för 16tusen är dyrt, inte ens Audi tar ut sådana fantasisummor för ett kamremsbyte och då har de redan satt ett överdrivet högt pris. Jag håller med dig att växellådan är klen, men den bilden som du och många andra på bilforum försöker ge är tyvärr inte helt och hållet sann eftersom det beror på att många kör hårt och aggressivt, lådan är redan underdimensionerad från början och när man börjar köra rally med sin bil eller trimma bilen då är det klart att lådan inte håller.

Nu finns det inget vetenskapligt bevis på att 316 och 318i är bränsletörstiggare än sina motorstarkare modeller, men autopower och andra bilforum har bevisat att 325 och 328i e36 är snålare om man kör landsväg och motorväg än 316 och 318i. Har själv ägt en 328i e36 som var trimmad till 230hk. För 3år sen hände det en liten incident med en vän där jag och hans föräldrar behövde hämta upp honom då hans bil krånglade, vilket gjorde att vi behövde dra hem bilen med fordonssläp. Sträckan var ganska så exakt 90mil, hans föräldrar tog egen bil och släp och jag egen bil(328i), hela sträckan är 95% motorväg. När vi hämtade upp honom och hans bil och på vägen hem igen, tankade jag bilen fullt, tanken rymmer 60L. Jag låg bakom hans föräldrar hela vägen med farthållare i 70Km/h, jag körde min bil tills den nästan inte hade någon bensin kvar alls och jag räknade ut att bränsleförbrukningen låg på 0.72L och detta var med 18-tumsfälgar och 260mm breda sulor.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av WDac:

ojojoj så fel du har, kör man 15mil om dagen ToR som jag gör så sparar du 20K om året jämfört med en likvärdig bensinare, jag har pendlat i 11 år med bensinare, dummast jag gjort, senaste 4åren har jag pendlat med diesel och det är som sagt ändå 20K billigare om året då då är skatten inräknad!!! så du har så jävla fel man kan ha om man har en längre bit att pendla med bil... om du bara har 2-3 mil är det bättre med bensinare men har du 5+ mil så ska du välja diesel.. jag betalar 5800:- om året i diesel skatt.... å ändå sparar jag 20K om året jämfört med bensinare..... sitt inte å gissa för du har uppenbarligen noll koll...

Du har tydligen nollkoll med för jag sa bara att skatten är dyr vilket den är och jag personligen skulle inte köpa en disel som är äldre utan en som är nyare miljöbil då jag inte åker 15mil om dagen och skatte pengarna gör sig bättre på bilen men då kostar dom mer än 30k mer mot 100k sen skulle han pendla 4 mil så då går det t.o.m imot din egen logik att köpa en disel så jag måste ha haft jävligt rätt

sen är det inte bara disel/bensin utan beror på bil+förbrukning för en del disel kan dra ganska mycket + ha skit dyr skatt men en bensin som drar 0.6-0.7 skulle jag sikta på och är lägre skatt oftast mycket mindre med mil på dom

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Allt är så klart beroende på skick. E36 316c och 206 och andra småbilar varvar lite allt för högt på motorvägen, känns inte bra att cruisa på 4000rpm som man kommer upp till ibland.

Som andra skrev, nya bilar spelar mindre roll vilket märke osv, men gamla bilar nee helst inga franska bilar! JOvisst finns det bra exemplar så kolla hur många ägare osv. japansk och tysk ger jag en röst för.

Jag skulle kolla efter en mellanstor bil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbe_:

Tjena!

Under sommaren kommer jag nu börja jobba allt mer och kommer då inte längre kunna använda familjebilen, jag behöver alltså en egen pendlings bil. Kommer pendla om dagen 4 mil. Inte mycket stads körning, mest 90-100 väg.

Har inte så mycket kunskap om bilar och jag vet då därför inte om någon speciell jag letar efter.
De jag har kollat på hittills är Peugot 206 RC/CC.

Det jag söker mest i en bil är att den ska dra relativt lite bensin men fortfarande okej med hästkrafter i den, så kanske 0.7 L milen?
Priset ska helst inte överstiga 30k men kan hända att jag kan göra ett undantag.
Framförallt så ska den såklart se okej ut.

Har ni några idéer? Säg de gärna, dock helst inte den klassiska Volvon som alla ungdomar har..lite trött på att se den bilen överallt. Den håller säkert jättebra men det borde finnas någon annan rolig bil som håller bra också, angående rost, bromsar, växellådan osv.

Mitt tips är Toyota Prius andra generationen och framåt beroende på större innerutrymmen speciellt i baksätet. jag pendlar själv ca 16 mil om dagen mellan Uppsala och Stockholm, min Prius snittar ca 0,4l/mil fordons skatten är 360 kronor/år service intervallen är 1500 mil den lilla kostar ca 1500:- och den stora ca 4500:- så kör du 3000 mil eller mera så kostar servicen ca 6000:-/år.

Batteriet är inga problem så länge service intervallerna sköts och bensin alltid finns i tanken. Det finns flera taxiåkare i Sverige som kör sina Priusar uppåt 80 tusen mil utan problem så hållbarheten är inget problem det är ju en Toyota...

Åkkomforten är riktigt bra motorn hörs inte vid normal körning och växlingen sker helt steglöst , inga ryck där inte. AC är elektrisk så den fungerar även när motorn inte går, perfekt stadsbil lika bränsleförbrukning i stad som på landsväg.

Permalänk
SpelClockers

Jag pendlade under 1 ½ års tid i en Saab 9-3 1,9 TiD mellan Eskilstuna - Stockholm (ca. 24 mil om dagen). Det är 150 hk i dem och jag snittade 0.50-0.55L/milen på motorväg. 3000 kr skatt och som alla Saabar väldigt billiga i försäkring.

Saab är mycket bil för pengarna och ofta ganska väl utrustade. Kolla på en Vector-utrustad. Aero behövs inte för en pendlarbil. Dieslarna kommer dessutom med motorvärmare m. tidur som standard vilket är otroligt trevligt på vintern!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Screenwalk:

Fel av mig, men jag tog mig själv för givet men jag tänkte främst på Saabar med turbo och inte utan, att köra Saab utan turbo är som att äta ostmacka utan ost. Jag vet inte vart du har servat Saab nånstans men ett kamremsbyte för 16tusen är dyrt, inte ens Audi tar ut sådana fantasisummor för ett kamremsbyte och då har de redan satt ett överdrivet högt pris. Jag håller med dig att växellådan är klen, men den bilden som du och många andra på bilforum försöker ge är tyvärr inte helt och hållet sann eftersom det beror på att många kör hårt och aggressivt, lådan är redan underdimensionerad från början och när man börjar köra rally med sin bil eller trimma bilen då är det klart att lådan inte håller.

Nu finns det inget vetenskapligt bevis på att 316 och 318i är bränsletörstiggare än sina motorstarkare modeller, men autopower och andra bilforum har bevisat att 325 och 328i e36 är snålare om man kör landsväg och motorväg än 316 och 318i. Har själv ägt en 328i e36 som var trimmad till 230hk. För 3år sen hände det en liten incident med en vän där jag och hans föräldrar behövde hämta upp honom då hans bil krånglade, vilket gjorde att vi behövde dra hem bilen med fordonssläp. Sträckan var ganska så exakt 90mil, hans föräldrar tog egen bil och släp och jag egen bil(328i), hela sträckan är 95% motorväg. När vi hämtade upp honom och hans bil och på vägen hem igen, tankade jag bilen fullt, tanken rymmer 60L. Jag låg bakom hans föräldrar hela vägen med farthållare i 70Km/h, jag körde min bil tills den nästan inte hade någon bensin kvar alls och jag räknade ut att bränsleförbrukningen låg på 0.72L och detta var med 18-tumsfälgar och 260mm breda sulor.

Jag säger inte saab är skit dom kan vara en helt ok bil men kan bli tråkigt kostsamt ibland är mer den biten som jag känner nej för och är för vanligt för att det ska kännas bra sen på en bil som man oftast inte betalar några jätte summor för ...jag gillar trim delen då man med chip kan få en ganska snabb saab men har sett ganska många rasade och vill man ha skoj får man en s4 2.2t med chip billigt med eller en bmw som är betydligt roligare och tycker inte dom har så mycket som talar för sig

sen tror jag det stämmer med bensinen 325/525/328 är i det stora hela samma motor dom går billigt och är landsvägs misiler och 0.7-0.8 är smärtgränsen och min 0.8 är nog 130kmh+ men kommer man in i städer och mer blandat blir det 0.90 kanske lite mer och snittet på en 316 compact blir mindre i.a.f på dom jag haft men dom är väldigt snåla sexorna samma m3an med men 316 tror jag vinner bensin fighten även om jag med gillar sexorna betydligt mer och sexorna tål enormt med spö "inte 170hk";) och lådorna är grymt bra och ska nog skaffa nån bmw snart igen då dom gör bästa bilarna..i.a.f dom med bästa känslan

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av DAoG:

Driver du?
Varför köpa en bil som drar över litern när man pendlar? Sköna säten iallafall.
Rekommendera inte något som du själv kör oekonomiskt.

Skatten ligger på över 3000 kr för en 9-3 aero.

Vet inte riktigt vilken högerfot du kör med men min 9-3 ligger mellan 0.7-0.85 på 70-90 väg och det är på dom mycket pendlingsovänliga 19". Sen går det givetvis att få den och dra mer. Skatten är för närvarande 2700 på en 9-3 Aero. Säger inte att det inte finns bättre ekonomiska bilar för pengarna men trådskaparen ville ha idéer och det lämnas. Att köpa en något svagare modell ex en 175h 2.0t vector betyder inte alltid att soppa förbrukningen sjunker.

Om du jagar komfort, säkert och en relativt trevlig bil att köra så tycker jag fortfarande om saab, behöver inte nödvändigtvis vara en Aero. Men de modellen har ofta lite mer utr och en turbo som håller, gäller dock främst 9-5

Sett till hur mycket bil du får för pengarna så ligger nog sabbarna hyfsat till på beg markanden. Men smaken är ju som baken

Permalänk
Avstängd

Är man ute efter en billig bil och inte bryr sig särskilt om andrahandsvärdet (vilket inte är någon direkt idé för en bil för 30000) så kan jag rekommendera att kolla på högerstyrda bilar. De ligger ofta typ 30-50% lägre i pris än motsvarande vänsterstyrda bil och man vänjer sig snabbt vid att sitta på fel sida. Exempelvis: Yaris, Touran eller Fabia.

Permalänk
Föredetting

206:orna har torsionsbakaxlar med uråldrig konstruktion. De rasar titt som tätt, håller 6-12 år på ett ungefär. Det är nog läge att byta axel på en 206:a, om det inte är gjort. Kan gå att rädda axeln också om den fortfarande fjädrar, men det är ingen garanti. Kostar 3-15k beroende på vilken nivå det hela har förfallit till.

Som ett alternativ till 206 RC skulle jag föreslå Clio 172/182. Minst lika roliga, liknande prisklass. Såldes inte lika många, men de finns billigt även de.

Skrivet av Rajat:

Citroen är det inte så stora fel på, däremot Renault och Peugeot har rejäla elfel emellanåt

Spännande... Speciellt med tanke på att Citroën inte är mycket mer än Peugeoter med annat skal. Elsystemen är mer eller mindre identiska mellan jämnstora modeller.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbe_:

Tjena!

Under sommaren kommer jag nu börja jobba allt mer och kommer då inte längre kunna använda familjebilen, jag behöver alltså en egen pendlings bil. Kommer pendla om dagen 4 mil. Inte mycket stads körning, mest 90-100 väg.

Har inte så mycket kunskap om bilar och jag vet då därför inte om någon speciell jag letar efter.
De jag har kollat på hittills är Peugot 206 RC/CC.

Det jag söker mest i en bil är att den ska dra relativt lite bensin men fortfarande okej med hästkrafter i den, så kanske 0.7 L milen?
Priset ska helst inte överstiga 30k men kan hända att jag kan göra ett undantag.
Framförallt så ska den såklart se okej ut.

Har ni några idéer? Säg de gärna, dock helst inte den klassiska Volvon som alla ungdomar har..lite trött på att se den bilen överallt. Den håller säkert jättebra men det borde finnas någon annan rolig bil som håller bra också, angående rost, bromsar, växellådan osv.

Jag hade en 206:a XS (110 hk bensin) i rätt många år. Det blev lite delar i framvagnen med åren men annars gick den bra.

Vet inte om just RC är ett bra val som pendlarbil. Har för mig att den hade lägre utväxling och tätare servicar.
Säkert en kul "busbil" men inte något jag skulle vilja nöta landsväg i.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 XL | Gigabyte X870E Aorus Elite WIFI7 | Ryzen 9950X3D | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL28 Vengeance | PowerColor Radeon RX 9070 XT 16GB Red Devil | Crucial T700 2TB M.2 NVMe PCIe Gen 5 | Seasonic Focus GX 1000W ATX 3.1

Permalänk
Medlem

Jag har tidigare jobbat på Peugeot i flera år. Vad vill du veta?

Ska du pendla så köp inte 206 RC/cc, du ska inte köra runt det lokala torget o gasa. De är ofta lite "skrangligare och knirkigare". Köp vanliga modellen och 1.6l bensinmotorn, alt hdi diesel.
En sak som kan komma på äldre 206 är att bakaxellagrena begar igen. Den har bakaxel med torsionsstavar. Man får byta hela bakaxeln och går på ca 8k och uppåt.
Omöjligt att säga när det ska paja men om du tittar på en 206 så tryck ner hela bilen bak på båda sidor och se så bilen fjädrar. När bakaxeln begar igen blir de stela.
Skulle du hitta en där bakaxeln är bytt så är det problemet ur världen.

Har du tur kan du t.o.m. hitta en vettig peugeot 207 för 30k. De har inte den sortens bakaxel som 206 och har och har inte det problemet. Allmänt är 207 modernare och mer bil än 206 men kostar desto mer.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem

Kan tilläggas att 4 mil om dagen inte är speciellt långt. Titta mer på skatt och servicekostnad (och komfort om du vill åka skönt samt säkerhet) än på förbrukningen, de kan sannolikt påverka mer på de få mil du kör med den (ca 800-1000 per år).

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon160117:

En lite äldre BMW modell kanske skulle vara något? Har själv en E36 compact och den är riktigt schysst drar 0,7 L milen och ungefär 100 hk.

Kan hålla med här, har en -99 316i compact själv.

Bra rostskydd, bra ljudisolering, billig i drift och försäkring.
Det som är svårt att hitta dock är snålkörda och tillräckligt omhändertagna så inte rosten redan tagit sig.
Min var rena lyckoträffen eftersom jag kände snubben som sålde den och jag är 4:e ägaren sedan 1999

Visa signatur

Chassi: FD Meshify 2 Compact - Mobo: Asus TUF Z690 Plus - CPU: Core i7 12600k - Kylare: Be Quiet! Dark Rock Pro 5
Grafik: RTX3070 - Minne: 2x16GB HyperX DDR4 3200MHz CL16
Lagring: Samsung 990 PRO 2TB, Samsung 970 EVO Plus 2TB - Nätagg: Seasonic FOCUS GX 650W Skärm: ASUS PG279Q 27" 1440p 144Hz G-Sync

Permalänk

Skulle råda dig att titta på japanska bilar eller tyska. Tyvärr är 30kkr för en tysk lite för lite så håll dig till japanska. Franskt, amerikanskt och engelskt håller inte lika bra och har mycket barnsjukdomar samt rost. Volvo och SAAB funkar väl också.

Jag pendlar med hoj men har en Citroen C1 som jag använder när det är snö eller regnar kraftigt, den funkar kanon. Billig att äga och i drift, samt snål. Dock vill man kanske inte krocka med den.

Visa signatur

- i7 2600K @ 4,8GHz - MSI GTX 770 - Fractal Design 1000W R3 - 8 GB DDR3 @ 2000 MHz - 250GB Samsung 840 -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Screenwalk:

Lägre motorvolym ger inte automatisk bättre bränsleekonomi och lägre motorvolym behöver inte nödvändigtvis innebära sämre acceleration. En bil som är mer motorstark är oftast en bättre vardaglig bil än en som är motorsvag. Ska du köra landsväg eller motorväg med en bil som är motorsvag gör att den drar mer bränsle pga att det tar längre tid för den att uppnå angiven hastighet, vilket gör att man behöver hålla nere gasen längre vilket ökar bränsleförbrukningen. En motorsvag bil är inte anpassad för landsväg eller motorväg då utväxlingen är oftast ganska så låg vilket gör att den lämpar sig bättre för hastigheter under 70km/h. Grundprincipen hur en ottomotor fungerar har inte förändrats men med modernteknik har vi lyckats öka verkningsgraden med överladdning och andra former av bränsle och hybridteknik, då kan ditt påstående stämma men nu handlar det om bilar i 30kkr-klassen som inte har samma moderna lösningar.

Det går inte att jämföra äpplen med päron med apelsiner. En 2.0-liters sugmotor är långsammare än en 3.0-liters dito av samma bil (fabrikat, drivning, vikt, däck, cw). En 1.6-liters turbodiesel kommer förbruka mindre bränsle än en 2.0-liters dito av samma bil oavsett om det är landsväg, stad eller blandat.
Börjar man jämföra en 2.0-liters turbodiesel med 380Nm och fyrhjulsdrift från 2013 mot en 3.0-liters sugmotor med 300Nm från 2001 så har du ett scenario där den mindre motorn accelererar fortare... ett tag i alla fall och som drar mindre... så länge du kör mjukt.
Det är ju en specifik jämförelse av egenskaper hos två specifika modeller som intefaller under begreppet "i regel", som jag tror de flesta redan är medvetna om och varför David skrev just "...lägre motorvolym ger oftast snålare bil...".

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Skrivet av Rajat:

Kör man lagligt så kommer du inte fortare till jobbet i en Ferrari än med en Trabant

Om man accelererar snabbar kommer man fram fortare, det är självklart. Att accelerera som fan drar dock mer soppa så om man kör ultraekonomiskt så kan jag hålla med om att Trabanten är ungefär lika snabb.

Till TS så kan jag rekommendera någon äldre S80, inte jättesnål men de är väldigt sköna att åka i och de brukar vara väl omhändertagna på grund av att det är främst äldre människor som har kört dem.

Visa signatur

Dator: i5 3570K, EVGA GTX 1060 SC 6GB, Gigabyte Z77M-D3H, 16GB Corsair Vengeance LP DDR3, 1TB WD Blue, Intel 530 120GB och FD Core 1000
F.d Supermusen: Microsoft USB wheel mouse cream white, 1999 års modell.
Nuvarande mus: Steelseries kana v2

Permalänk
Medlem

Jag pendlar med en Suzuki grand vitara v6 -01 ~170Hk drar 1,6l/milen vid stadskörning.

§9:ish
Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

jag vill slå ett slag för opel vectra C, hade en tidigare och det är få bilar som jag har åkt i som har samma komfort. Väldigt tyst i kupén, går fint och relativt underhållsfritt bland annat pga kamkedja.
Nackdelen som jag ser det är att de flesta kommer med rätt stora motorer och därför är lite törstigare, jag körde på nånstans 08-09l/mil

Inte världens häftigaste bil men tycker inte heller att dom är skitfula.

http://www.blocket.se/jonkoping/Opel_Vectra_2_2_Elegance_ACC_...

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone 13

Permalänk
Medlem

I det här prisspannet har du fruktansvärt mycket att välja på, jag skulle råda dig att börja kika på blocket och sen ta den billigaste bilen du känner är i bäst skick; även traditionellt hållbara bilar typ toyota corolla är i detta prisspann en salig blandning av måndagsexemplar och pensionärspärlor.

Glöm att det ska vara en rolig bil och nyttja den bara för det den är tänkt som, pendlingsbil. en 1.6L motor i en liten bil kan dra mindre än en 1.2 eller 1.4 förutsatt att du åker mer motorväg än landsväg, annars gäller omvänt. dock kommer ingen av motorerna vara speciellt törstiga.

du har ju även alternativet leasing, tror avis tar ungefär 14000kr för tvåmånaders hyra, med fullservice försäkring jourutryckning etc! (och så slipper du framförallt problemet med att sälja bilen när den inte behövs längre, istället för att den bara står kvar, rostar och sjunker ännu mer i värde.)
http://www.avis.se/leasing

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Medlem

Pendla 4 mil? Det var inte långt. Ta cyckeln!

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P Kylning: NZXT Kraken Z63 PSU: Corsair SF750
CPU: AMD Ryzen 5800X GPU: ASUS RTX 3080 TUF Gaming OC V2
RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200Mhz MOBO: Asus ROG STRIX B550-I GAMING
SSD:
Samsung EVO 970 500GB SDD2: Samsung EVO 970 500GB
Övrigt: Iqunix F60, Logitech G Pro Superlight, LG 34GN850-B, ModMic, Beyerdynamic DT 770 Pro

Permalänk
Medlem

Tycker inte man ska glömma att det ska vara en rolig bil

Jag äger själv en 206RC och tror inte man hittar en mycket roligare bil för pengarna! Ligger väldigt bra i kurvorna och inga problem att köra om med. Angående bränsleförbrukningen bör du kunna klara dig på 0,7l ca. Det snålaste jag kört min på är 0,64, men det var en 26 mil lång resa. Detta med kraftiga accelerationer men oftast gick det enligt hastighetsgränsen.

Man måste dock vara noga och kolla efter vissa fel, eller vara beredd att lägga ut pengar för att få det fixat! Dessa fel gäller även andra 206or (1,6L/108hk är rätt okej att köra om man vill ha en bränslesnålare bil), utom möjligen kopplingen. Det viktigaste enligt mig:

Läckande toppackning:
Kolla så det inte är olja runt motorn. Bilar som drabbats av detta problem bör vara fixade tycker jag dock.

Kamremsbyte:
Kamremmen byts vid 8000mil / 4år om jag minns rätt. Det är SVINDYRT att lämna in, så kan du inte göra det själv, se till att det inte behöver göras på ett tag.

Bakaxel:
Se till att bakaxeln fjädrar som den ska! Om man själv kan byta den kostar det ca 4000kr, lämna in går säkert på över 10.000kr. RC:n är ganska hård i fjädringen från början, men om det inte fjädrar eller slår i bakvagnen över t.ex. järnvägsövergångar bör man fundera igen eller pruta kraftigt. Ibland lutar också bakhjulen typ såhär, men inte lika tydligt: /.......\

Koppling:
Kopplingen brukar ta slut relativt fort (har förmodligen samband med hur folk kör bilen;)). Kolla så den inte slirar och att pedalen inte är trög / inte gnisslar.

Framvagnsklunk:
Styrleder, spindelleder osv kan behöva bytas om det klonkar i framvagnen. Inte jättedyrt och ganska enkelt att fixa själv om man har lite intresse!

Sen ska man vara medveten om att den varken går tyst eller bekvämt, men det märker man ju när man provkör den

/MVH
maskan

Permalänk
Avstängd

Peugeot är inte så kul kvalitetsmässigt, varken i kvalitetskänsla eller hållbarhet tyvärr. Jag skulle inte köpa en sådan. Opel kan funka men är extremt tråkiga, grått grått överallt liksom. Gamla BMW kan vara bra köp men är ofta inte det då de inte sällan är körda rätt hårt (samma gäller Audi). Skatt och försäkring är inte billiga heller. Volvo S80/V70 är bekväma och stora men drar därefter och kvaliteten är inte riktigt i nivå med priset i min mening (och jag har jobbat på Volvo).

Clio är inte helt fel men efter mitt jobb på Volvo så känner jag inte riktigt för Renault då kvalitetsskillnaden upp till Volvo var uppenbar när man körde så många bilar av respektive märke. (Hoppade man från en Volvo till en Renault så kändes det som att gå från en traktor till en leksaksbil typ.) Clio är dock aningen bättre än de vanliga tråkmodellerna (Megane osv.) men Laguna är nog snäppet bättre om man riktat in sig på det märket, mer en normal bil liksom.

Ford rekommenderar jag inte heller. För ett par år sedan köpte jag en Focus FF för typ 28' och på ett år kostade den mer än så i reparationer. Inget bra köp alltså.

VW håller ganska bra kvalitet men priset är aningen högt. Kollar man på Seat eller Skoda istället så får man väldigt mycket samma bil för mindre pengar.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Screenwalk:

Lägre motorvolym ger inte automatisk bättre bränsleekonomi och lägre motorvolym behöver inte nödvändigtvis innebära sämre acceleration. En bil som är mer motorstark är oftast en bättre vardaglig bil än en som är motorsvag. Ska du köra landsväg eller motorväg med en bil som är motorsvag gör att den drar mer bränsle pga att det tar längre tid för den att uppnå angiven hastighet, vilket gör att man behöver hålla nere gasen längre vilket ökar bränsleförbrukningen. En motorsvag bil är inte anpassad för landsväg eller motorväg då utväxlingen är oftast ganska så låg vilket gör att den lämpar sig bättre för hastigheter under 70km/h. Grundprincipen hur en ottomotor fungerar har inte förändrats men med modernteknik har vi lyckats öka verkningsgraden med överladdning och andra former av bränsle och hybridteknik, då kan ditt påstående stämma men nu handlar det om bilar i 30kkr-klassen som inte har samma moderna lösningar.

Läs gärna mitt inlägg igen. Det magiska ordet är "ofta".

Har aldrig hävdat att det är exakt så som du verkar ha uppfattat det. Jag har uttryckt mig att det är vida förekommande.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Screenwalk:

@TheFlyingFin: Nu vet jag inte om ni har köpt nya eller begagnade bilar. Köper man en nybil så spelar det nog mindre roll vilken bil man väljer, de första 10.000milen behöver inte nödvändigtvis vara kostsamma. Men när bilen har några år på nacken och över 15.000mil det är då problemen uppstår, motormässigt har det nog aldrig varit så mycket fel på franska bilar men däremot el relaterade fel som är enligt mig kan vara värre än ett motorfel.

Vår förra som vi bytte bort 2013 var en 07 eller 06, iaf den första faceliftade 307:an, med runt 250000 på mätaren, inget fel på den iaf, folk kanske bara har otur =P