TIM/Kylpasta-pads/vad du vill kalla det - för grafikkort.

Permalänk
Medlem

TIM/Kylpasta-pads/vad du vill kalla det - för grafikkort.

Som jag redan skrivit i ett par trådar, så ska jag relativt snart uppgradera grafiken i datorn till ett 290X.
Dessa kort går rätt så varma, och jag tycker vattenkylning är kul, så det kommer hamna vattenblock på inom ett par månader efter inköp.

När jag ändå petar dit ett vattenblock så kan jag lika gärna använda så bra material som möjligt (inom rimliga gränser) för kontakten mellan kortet och blocket.

Har tagit ett, litet, första steg och beställt en remsa Fujipoly Extreme 0.5mm, 11W/mK, Thermal Pad, 100mmx15mm.
Vet inte hur tjocka pads som kommer behövas då jag inte ens bestämt vilket kort eller block som ska användas.
Fujipoly går dock att lägga i lager om man måste då den är som häftmassa typ, lagren blir ett lager vid montering.

Ultra Extreme har ännu bättre värmeledande egenskaper(17W/mK), men har inte hittat någon som säljer detta inom EU(ännu).

Blir nog bara att använda Fujipoly på VRM, då jag inte tror att VRAM blir så varma att inte de pads som följer med blocket duger.

Sen är frågan vad man ska ha mellan själva GPU'n och blocket?

CoolLaboratory Liquid Ultra är ett alternativ, men läst blandade åsikter vad gäller att det härdar och blir sämre med tiden, är svårt att få av osv.

IC Diamond är ett annat alternativ, där ska enligt internet( som ju aldrig ljuger ) pastan kunna repa komponenter typ sandpapper.

Sen har vi Gelid GC Extreme och AS5 (som jag har hemma båda).

En annan är Prolimatech PK-3.

Kort sagt, så är jag väldigt osäker på vad som skulle leda värme bäst samt samtidigt vara någorlunda praktiskt att använda.

Visa signatur

Enthoo Pro, MSI X370 Gaming Plus, R5 1600 @ 3.8Ghz, Sapphire R9 290X, 2x8GB RAM, EVGA G2 750W, custom loop. HP Elitebook 8440p & 8540p bärbara.

Permalänk
Medlem

Mellan GPU'n och blocket spelar det inte så stor roll vad du väljer faktiskt.
Du kanske kan få en skillnad på upp till 3 grader med en superspecialüberdyr pasta mot en valfri annan.

Då du har Arctic Silver 5 hemma så kör med den.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Mellan GPU'n och blocket spelar det inte så stor roll vad du väljer faktiskt.
Du kanske kan få en skillnad på upp till 3 grader med en superspecialüberdyr pasta mot en valfri annan.

Då du har Arctic Silver 5 hemma så kör med den.

Du föredrar AS5 framför Gelid GC extreme?

Visa signatur

Enthoo Pro, MSI X370 Gaming Plus, R5 1600 @ 3.8Ghz, Sapphire R9 290X, 2x8GB RAM, EVGA G2 750W, custom loop. HP Elitebook 8440p & 8540p bärbara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas_75:

Du föredrar AS5 framför Gelid GC extreme?

Helt ärligt så föredrar jag den som finns till hands när jag behöver den

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Helt ärligt så föredrar jag den som finns till hands när jag behöver den

Haha, ja det är ju praktiskt
Har båda hemma så båda är till hands.
Plockar inte isär mina prylar så ofta, och har liiite av en "ska du ändå göra det, gör det rätt" mentalitet.
T ex tog mig månader att hitta alla komponenter när jag byggde min "stora" D/A-omvandlare för jag ville ha bästa delen för det arbete den skulle utföra.
Befolkat kort, minus IC's:

Bra kondningar tar ibland plats, så dessa fick placeras under kortet:

Plockar signaler från DIP/DIL8-socket till passiv I/V

Passiv I/V samt röret som driver utgången. Allt signal-kablage (utom digitalt) är 99,999% silvertråd i PTFE-tubing.

OT, men en bakgrund till mina ibland "dumma" frågor...vill ha det bästa för jobbet inom rimliga gränser såklart

Visa signatur

Enthoo Pro, MSI X370 Gaming Plus, R5 1600 @ 3.8Ghz, Sapphire R9 290X, 2x8GB RAM, EVGA G2 750W, custom loop. HP Elitebook 8440p & 8540p bärbara.