POLL: Hur mycket sover du per natt ?

Permalänk
Livsnjutare 😎

POLL: Hur mycket sover du per natt ?

Jag måtte vara släkt med Einstein eller något, för jag fungerar inte om jag sover för mycket... jag blir seg och jävlig, vill bara fortsätta gå ochn lägga mig igen eller försvinna.

Jag fungerar optimalt på 4-5h/sömn per natt, blir det 6-7 är jag trött och seg, och 8-9 eller mer helt förstörd, vilket även hela dagen blir..

Så!, hur mycket sover du per natt ?

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Saknar förslaget "för lite"...

Visa signatur

FormD T1 || i9 10850K || MSI MEG Z490i UNIFY || Nvidia RTX3080FE || 32GB G.SKILL Trident Z Neo 3600MHz CL16 || WD SN550 1TB && Kingston Fury Renegade 2TB|| Corsair SF750 Platinum
Dell S2721DGFA|HP Omen 34C
BenQ W1300 | Yamaha RX-A830 | Playstation 3

Permalänk
Medlem

Personligen brukar jag sova 4-6 timmar, men 6-7 är optimalt för mig. Sover jag mer än så så blir allt till sirap, haha.

Visa signatur

NZXT S340 Elite White | Intel i7 7700K @ 5GHz | Asus ROG Strix Z270F | No GPU | Corsair Vengeance RGB 32GB 3000MHz | Seasonic PRIME 1000W Titanium | Samsung 840 Pro 256GB & Samsung 850 EVO 1TB | NZXT Kraken x62 | 32" ASUS ROG PG32UQ & 27" Acer Predator XB271HU

Kolla in min Youtube-kanal "Kingpin Crazy" om du gillar Warzone eller PUBG. Senaste videon hittar du här!

Permalänk
Medlem

4-6 timmar brukar det väl bli, men skulle föredra att sova bra mycket mer än så ^^

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem

6-8 timmar, annars fungerar jag inte.

Permalänk

Sover oftast runt 6 timmar, på helgerna blir det dock längre än så. Fungerar lika bra på dagarna oavsett sömnmängd.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem

6-8 timmar generellt, någonstans mellan 8-9 timmar ger optimal vila för mig och då mår jag som bäst. Om jag råkar försova mig till kring 10 timmar så blir jag väldigt seg och det är svårt att komma igång.

Permalänk
Medlem

9 timmar på pricken för mig. Sätter jag larmet på mindre stänger jag omedvetet av larmet och vaknar efter 9 timmar ändå.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Runt 4-6 timmar per natt i veckorna vilket resulterar i att jag är helt utslagen på helgerna och då kan det bli att jag sover upp till 15-16 timmar som värst. Optimal vila för mig ligger på runt 9 timmar, men det är sällan jag lyckas hålla det regelbundet någon längre period. :-/

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Ubuntu 24.04)
Serverdesktop: AMD 5600G, 96 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Har under nästan 10 år haft mellan 3-5 h sömn per natt tills kroppen en dag fick nog och träffade en fin vägg tar nu igen allt med ca 8-12h per natt. Skittrist när halva dagen försvinner :/

Visa signatur

Det var bättre förr
- Michael B. Tretow

Permalänk
Medlem

Mellan 6 och 7 timmar på vardagar och 8-9 på helger.
Fungerar som bäst efter att ha sovit ca 9 timmar.

kvalitén på sömnen är något man ofta glömmer i sådana här disskutioner och är viktigare för välmoendet och hur pass utvilad man känner sig än bara x antal timmars sömn.

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D| |ASrock B850 Steel Legend| |Kingston Fury Beast 32GB CL30@6000MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

4-6 timmar är det bästa för mig. Har alltid gjort det så det spelar ingen roll ifall jag går och lägger mig tidigt eller inte. Däremot så får jag alltid riktiga trötthet "dips" på kvällen, där jag knappt kan hålla ögonen öppna, men när de går över så kan jag köra på i timmar.

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Medlem

8-9 timmar, blir så trött till eftermiddagen annars. Är även mer en nattperson så på helger brukar det dra sig åt att lägga sig 02:00 och gå upp klockan 11:00

Visa signatur

ASUS TUF Z390-PRO GAMING, Intel Core i7-9700K, Noctua NH-D15, 4x8GB Corsair PC4-24000, Palit RTX 3080 GamingPro 10GB, 1.1TB SSD + 4TB HDD, X-Fi Titanium HD, Corsair RM1000i, Fractal Design R4

Permalänk
Inaktiv

För lite även här. 5-6 timmar under veckan och oftast 6-7 timmar på helgen. Är något av en tidsoptimist så jag lägger mig oftast för sent. 7-8 timmar i veckan och 8-9 på helgen är vad jag försöker eftersträva (men aldrig lyckas med).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

På vardagar blir det max 6 timmar per natt och helger ungefär 8 timmar. Snittar nog 6 timmar. Folk som klagar över sömnproblem brukar jag säga att de ska lägga sig senare eller gå upp tidigare. Med färre timmar sömn sover man djupare när man väl sover och får bättre kvalitet i sömnen.

Permalänk
Medlem

Under ca 4 års tid har jag sovit ungefär 3-6h/natt med ett eller två undantag i veckan då det blivit 6-8h. Numera har jag börjat köra varannan natt med 3-5h och 6-7h istället. På helgerna blir det inte mer sömn då man ändå blir väckt vid 6-7 tiden på morgonen av knodden som vill leka eller titta på film

Jag blir supertrött om jag sover mer än 7h. Fungerar som bäst kring 5-6h. Önskar att dygnet hade haft fler timmar men att man ändå bara jobbade 8h.

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse, Kingston KC3000 1TB, Kingston A2000 1TB, Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem

I veckorna sover jag oftast 6-8h, helgerna 8-11h...

Visa signatur

Gaming: Asus 3080 Ti + 5900X
Proxmox: Ett gäng Intel NUC Gen 8:or
Rojter: UCG-Ultra, WAN 1000/1000

Permalänk
Medlem

6 -7 timmar per natt även på helger om inte mindre haha,

Visa signatur

Moderkortsmodems problem.

Permalänk
Medlem

5-6h på vardagar och 7-8 på helger. Vet inte om det är bra, men så är det.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Blir jag inte väckt så hamnar jag på 12 timmar men då mår man inte bra såklart, varken i ryggen eller i sinnet Men 6-8 timmar är nog lagom för den generella normen utav mänskliga individer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blazter:

8-9 timmar, blir så trött till eftermiddagen annars. Är även mer en nattperson så på helger brukar det dra sig åt att lägga sig 02:00 och gå upp klockan 11:00

om det kallas nattmänniska vill jag inte veta vad jag bör kallas för, brukar gå upp 6-7 på morgonen och lägger mig 12-1 om nätterna. på vardagar, på helgerna så går jag å lägger mig runt 04-06

Edit: fast då sover jag till ca 10-11 på dagen.

Visa signatur

Moderkortsmodems problem.

Permalänk
Rekordmedlem

Du borde även ha frågat om sömn per dygn och inte bara per natt

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har haft en "sömnanalyseringsapp" i 4+ år och den visar min snittsömn som 7h 16m

Permalänk
Medlem

Fungerar bra med ~4 timmars sömn i 2-3 dagar, men efter det krävs en återgång till normala schemat. Långsiktigt verkar ~6-6,5 timmar vara lagom. Längre än så sover jag normalt sett inte även om jag har alltid tid i världen.

Vad som är intressant är att vi (iaf jag) verkar kunna fungera långsiktigt (över flera månader) med så lite som 2-2,5 timmars sömn per natt, men visst blir man lite koko i bollen av det.

Permalänk
Medlem

Givetvis har alla individuella sömnbehov och det kan variera några timmar uppåt och neråt, men för mig är det jättetydligt om man sover för lite (typ 6 timmar eller mindre för mig), då känns det som att jag har en "dimma" i huvudet, är trött hela tiden och vaknar aldrig riktigt upp under dagen.

Har kommit fram till att det absolut inte är värt att känna sig så på vardagarna när man jobbar, så jag undviker att slarva med sömnen

Ni som sover mindre än 5-6 timmar per natt, känner ni er helt 100 under dagen, eller är ni trötta/slitna?

Permalänk
Keeper of Traditions

Som en klok man en gång sade:

Citat:

You sleep six hours and have 18 hours left. Now, I know there are some of you out there that say well, wait a minute, I sleep eight hours or nine hours. Well, then, just sleep faster, I would recommend.

Visa signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

I snitt blir det nog 6-8h per natt men jag sover inte så mycket i veckorna utan det är mest på helgerna. Är "Typ B"-person och är dåligt anpassad för att gå upp och gå och lägga mig tidigt, utan jag funkar bäst om jag får gå och lägga mig typ 2-3 på natten, och gå upp vid 10-11 någon gång, men det går ju inte när man har ett jobb som inte funkar med de arbetstiderna. Så det blir väl att jag typ har sömnbrist arbetsveckan igenom som jag sedan tar igen på helgerna.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

För det mesta blir det runt 9 timmar men då är jag vaken en del mot morgonsidan så kankse totalt 6-8 timmar sömn.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Från att jag lägger mig i sängen så brukar åtta timmar och 20 minuter vara ungefär perfekt. Brukar ha svårt för att somna så det blir väl kanske strax under åtta timmars sömn då. Blir det närmare sju timmar så påverkar det negativt och blir det över nio timmar så blir jag otroligt seg också. Vid tio timmar så kommer jag ha huvudvärk hela dagen.

Mitt personliga rekord är sjutton timmar, det var då jag hade mitt livs värsta förkylning nere i Sydafrika.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk

Jag brukar sova dryga 7 timmar men tjejen sover väl 11-12 timmar på en ledig dag.