Webbhallen levererade dator med bruten plombering

Permalänk
Medlem

Webbhallen levererade dator med bruten plombering

Vet inte riktigt var denna tråd hör hemma bäst, men det här forumet kändes närmast.

Köpte en ny dator från Webbhallen för nån vecka sen, iaf trodde jag det var en ny dator. När den levererades via Postens bud noterade jag till min förvåning att plomberingen ("security seal") redan var öppnat. Allt verkade fungera men det var lite "rörigt" i lådan som gav känslan av att jag inte var den första som varit där sen den lämnade fabriken. Lite senare noterade jag att någon skrivit "TESTAD" på tuschpenna som syntes svagt i ena kanten på den brutna plomberingen, som jag inte riktigt vet vad det innebär i sammanhanget. Min känsla är att dom sålt en begagnad dator till mig men utan att säga det eller att priset var lägre än för en ny. Mailade så klart Webbhallen direkt efter jag tagit emot datorn från Postens bud men på 3 dygn har jag inte fått något som helst svar.

Någon som varit med om något liknande från Webbhallen? Vad innebär "TESTAD" och varför skulle Webbhallen ägna sig åt sånt? Verkar rätt skumt tycker jag och även ganska märkligt agerande. T.ex. om jag skulle vela lämna tillbaka datorn på Öppet Köp oöppnad så borde det vara rätt svårt om det nu är så att Webbhallen redan innan leverans brutit plomberingen.

Permalänk

@Webhallen ska ha ett konto här, fråga dom direkt. (nu vet dom också att ja taggat dom).

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Entusiast

@Grönahunden: Webhallen*, du får redigera din ping där.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Vet inte riktigt var denna tråd hör hemma bäst, men det här forumet kändes närmast.

Köpte en ny dator från Webbhallen för nån vecka sen, iaf trodde jag det var en ny dator. När den levererades via Postens bud noterade jag till min förvåning att plomberingen ("security seal") redan var öppnat. Allt verkade fungera men det var lite "rörigt" i lådan som gav känslan av att jag inte var den första som varit där sen den lämnade fabriken. Lite senare noterade jag att någon skrivit "TESTAD" på tuschpenna som syntes svagt i ena kanten på den brutna plomberingen, som jag inte riktigt vet vad det innebär i sammanhanget. Min känsla är att dom sålt en begagnad dator till mig men utan att säga det eller att priset var lägre än för en ny. Mailade så klart Webbhallen direkt efter jag tagit emot datorn från Postens bud men på 3 dygn har jag inte fått något som helst svar.

Någon som varit med om något liknande från Webbhallen? Vad innebär "TESTAD" och varför skulle Webbhallen ägna sig åt sånt? Verkar rätt skumt tycker jag och även ganska märkligt agerande. T.ex. om jag skulle vela lämna tillbaka datorn på Öppet Köp oöppnad så borde det vara rätt svårt om det nu är så att Webbhallen redan innan leverans brutit plomberingen.

Ring deras support?

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Skrivet av Jonssown:

@Grönahunden: Webhallen*, du får redigera din ping där.

Dyslexi är ett svårt ord. dom borde haft något enklare.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Entusiast

@Grönahunden: Jag har också haft problem att skriva deras namn, bara kastade ett snabbt tips.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

@Webhallen ska ha ett konto här, fråga dom direkt. (nu vet dom också att ja taggat dom).

Nej ring dem direkt istället och lös det med dem.

Permalänk
Medlem

Gissningsvis en dator någon köpt och sedan nyttjat ångerrätten, varpå Webhallen verifierat att ingen åverkan gjorts på datorn och att allt i övrigt är som det skall.
Isåfall är det naturligtvis bättre att Webhallen informerar om detta i förväg men det är inte alltid rutiner klaffar, dock får man ta i från skorna om man med rätta skall kunna kalla datorn "begagnad".

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Gissningsvis en dator någon köpt och sedan nyttjat ångerrätten, varpå Webhallen verifierat att ingen åverkan gjorts på datorn och att allt i övrigt är som det skall.
Isåfall är det naturligtvis bättre att Webhallen informerar om detta i förväg men det är inte alltid rutiner klaffar, dock får man ta i från skorna om man med rätta skall kunna kalla datorn "begagnad".

Begagnad betyder "som är använd" så ja, skulle det vara så är den begagnad. Däremot är det inte säkert att den därmed skulle vara sämre än en ny sett ur strikt tekniskt perspektiv. Dock är det så klart så att Webbhallen ska informera om ifall en vara inte är ny i och med att den är beställd som ny och inget annat, och annars får dom ordna ett prisavdrag alternativ byta ut den mot en vara som faktiskt är ny.

Inte kan väl jag vara den enda här som tycker det är fel om en begagnad vara säljs som ny till fullpris?

Permalänk
Medlem

Blir en dator begagnad av att tas ur sin förpackning och undersökas är den begagnad redan innan den lämnar fabrik, då den både monteras och testas där av människor. Hade du hittat fingeravtryck på skärmen, repor lite här och var eller den senaste idolvinnarens säkerligen bängbra skiva i den optiska läsaren hade jag definitivt hållt med om att den var begagnad, men så verkar på vad du skriver inte vara fallet.
Som jag skrev ovan så gissar jag på att Webhallen har som rutin att inte skicka ut en returnerad dator utan någon form av åtgärd från deras sida och att det missas här, men det kommer säkerligen Webhallen själva klargöra.

Vad gäller prisavdrag för en returnerad oanvänd vara får man vidga sitt perspektiv lite. Tycker man det är bra att vi har en lagstadgad ångerrätt och man vil kunna utnyttja denna i en bransch med väldigt pressade marginaler får man antingen tåla högre pris på samtliga varor, alternativt att inte få saker billigare för att en främmande människa eventuellt vridit och vänt på det man vill köpa. Å andra sidan har jag inga problem med att ett företag som en gest av goodwill slår av en liten bit på priset i ett sådant fall, eller skickar med rabattkupong på en ålandskryssning eller en näve extra kolasnören. Andra bullar blir det naturligtvis om varan faktiskt varit använd, på reparation, har estetiska skador etc.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Är övertygad om att det är rätt givet vad som är nytt och vad som är begagnat om bara viljan att förstå det finns där. Om man nu vidgar perspektivet som du säger inser man nog att utan ångerrätt så skulle nog ehandeln vara väsentligt mycket mindre än den är idag, eftersom ingen skulle våga köpa. Sen finns det väl alltid en risk för missbruk, i synnerhet då kanske de som erbjuder Öppet köp med generösa villkor, men å andra sidan så är det säkert än rätt stor konkurrensfördel också. Iaf jag tenderar att handla primärt hos dom som erbjuder det om möjligheten finns men brukar ändå inte köpa saker på ren chans utan när jag vet vad jag vill ha.

Nå väl, det mest troliga är väl att Webbhallen skickat ut en begagnad dator till mig av misstag, för någon annan förklaring till den brutna plomberingen har varken jag eller någon här kommit på än. Bara hoppas dom tar sitt ansvar och hanterar det på ett snyggt sätt. Har inte så mycket erfarenhet själv av att handla från just Webbhallen så jag vet inte riktigt vad jag ska vänta mig.

Permalänk
Inaktiv

En begagnad dator ska självklart inte få säljas som ny, mänskliga misstag kan dock alltid göras. Så det är bara att invänta svar på webbhallen så rättar de till det.

Jag tycker de flesta butiker i sverige till stor del p.g.a. konsumentköplagen borde ha följande tillägg i köpvillkoret: -Produkten som ni köper kan vara begagnad och kunden som köpte den innan var av en okänd anledning var missnöjd med varan. Och självklart tar vi absolut inget som helst ansvar för eventuell dataförlust som kan uppstå p.g.a skada på utrustningen som uppstod hos förra ägaren.
-Där dataförlust kan vara skolarbete, vanligt arbete, vanliga filer etc. Och man ska ej undervärdera värdet på att bli av med flera timmars arbete.
Just risk med dataförlust ska man som konsument trycka på om de säger att garantin gäller som vanligt så det spelar ingen roll och fråga om de också står för denna kostnad att återskapa ens arbete?

I TS fall så är det först att få en förklaring, sedan kan TS avgöra om prissänkning eller byte är mest aktuellt. Jag tror det inte är något större fel på datorn, men jag hade ej accepterat en sådan då jag jobbar med svindyra viten per timma om mitt arbete innebär driftstörningar.
Men för den stora skaran så är nog ett prisavdrag bättre då även helt nya maskiner ej är felfria och kan ha misshandlas av postbudet: https://www.youtube.com/watch?v=9qnffPuZCMw (mekaniska backup hårddiskar tar rejäl stryk av sådan hantering)
Med detta menar jag att pengar är viktigast och det är alltid en fråga hur mycket extra man vill betala för att minska en felkälla när det finns så många andra. Så om varan är begagnad fråga hur mycket de drar av?

Permalänk
Skrivet av improwise:

Vet inte riktigt var denna tråd hör hemma bäst, men det här forumet kändes närmast.

Köpte en ny dator från Webbhallen för nån vecka sen, iaf trodde jag det var en ny dator. När den levererades via Postens bud noterade jag till min förvåning att plomberingen ("security seal") redan var öppnat. Allt verkade fungera men det var lite "rörigt" i lådan som gav känslan av att jag inte var den första som varit där sen den lämnade fabriken. Lite senare noterade jag att någon skrivit "TESTAD" på tuschpenna som syntes svagt i ena kanten på den brutna plomberingen, som jag inte riktigt vet vad det innebär i sammanhanget. Min känsla är att dom sålt en begagnad dator till mig men utan att säga det eller att priset var lägre än för en ny. Mailade så klart Webbhallen direkt efter jag tagit emot datorn från Postens bud men på 3 dygn har jag inte fått något som helst svar.

Någon som varit med om något liknande från Webbhallen? Vad innebär "TESTAD" och varför skulle Webbhallen ägna sig åt sånt? Verkar rätt skumt tycker jag och även ganska märkligt agerande. T.ex. om jag skulle vela lämna tillbaka datorn på Öppet Köp oöppnad så borde det vara rätt svårt om det nu är så att Webbhallen redan innan leverans brutit plomberingen.

Köpte du alltså en komplett dator, med hdd och allt? Rätta mig gärna om jag har fel, men om S.M.A.R.T är påslaget i BIOS, kan du ju alltid kolla t.ex. Power Cycle Count eller Power-On Hours för att få en indikation hur mycket datorn var använd. Tror man kan läsa av sådant med speedfan, annars finns annan mjukvara.

/K

Permalänk
Medlem

Har varit med om liknande med en crockpot(dock ej webhallen), ringde till supporten, förklarade att jag inte tyckte att det var ok. De förstod och allt gick utmärkt, bättre att ringa än att ta dessa saker i text, återkom med uppföljning.

Permalänk
Medlem

Varför ringde du dom bara inte ? smidigare ju, här kan du posta sen om dom bråkar me dig, ge dom först en chans att förklara sig..

Permalänk
Avstängd

Helt rätt att "hänga ut" dem, sälja en begagnad dator som ny är under all kritik.

Visa signatur

Datorn | ASUS X99 RAMPAGE V EXTREME | 6950X | Evga Titan X Pascal SLi | Corsair 32GB DDR4 3000Mhz CL15 Dominator Platinum | 3st Asus PG348Q G-Sync | EVGA SuperNOVA 1600w G2 PSU | Obsidian 900D |

Permalänk
Medlem
Skrivet av kangarooster:

Köpte du alltså en komplett dator, med hdd och allt? Rätta mig gärna om jag har fel, men om S.M.A.R.T är påslaget i BIOS, kan du ju alltid kolla t.ex. Power Cycle Count eller Power-On Hours för att få en indikation hur mycket datorn var använd. Tror man kan läsa av sådant med speedfan, annars finns annan mjukvara.

/K

Bra idé men problemet med det är väl att man då inte vet om det är tester gjorda på fabrik eller en tidigare kund. Dessutom är det väl rimligt att återförsäljaren ska kunna svara på vad som hänt i datorns historik. Kan tillägga att Webhallen sjävla säger att dom besvarar all e-post inom 48 timmar, vilket passerat när jag postade här.

Mina frågor var väl främst om någon varit med om något liknande och vad det isf innebar, då jag själv blev lite förvånad kring det här med "TESTAD" vilket jag aldrig varit med om tidigare men det kanske i praktiken innebär "begagnad dator som är funktionstestad".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Syhndel:

Helt rätt att "hänga ut" dem, sälja en begagnad dator som ny är under all kritik.

Det är iaf inte OK om det nu skulle vara så, vilket mycket tyder på. Jag var väl mer ute efter alternativa förklaringar på vad det kunde betyda då jag inte handlat speciellt mycket från Webbhallen tidigare och blev lite förvirrad kring detta med "TESTAD" men den generella uppfattningen verkar vara att det är så enkelt som att dom sålt mig en begagnad dator som ny.

Permalänk
Avstängd

Webhallen har ju sina kategorier av Fyndvaror där kategori 1 är nyskick men bruten förpackning. Datorn borde ha sålts som en sådan i så fall.
http://www.webhallen.com/se-sv/info/support_och_retur/fyndvar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Webhallen har ju sina kategorier av Fyndvaror där kategori 1 är nyskick men bruten förpackning. Datorn borde ha sålts som en sådan i så fall.
http://www.webhallen.com/se-sv/info/support_och_retur/fyndvar...

Skulle precis nämna detta, låter som att någon försökt plocka den lite billigare varan och trott det var en kampanj. Som någon nämnt ovan - det betyder alltså inte att någonting är fel på produkten. Är du säker på att du inte köpt en "fyndvara", så ska du ringa till dom och förklara läget.

Visa signatur

Rolig signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av discodns:

Skulle precis nämna detta, låter som att någon försökt plocka den lite billigare varan och trott det var en kampanj. Som någon nämnt ovan - det betyder alltså inte att någonting är fel på produkten. Är du säker på att du inte köpt en "fyndvara", så ska du ringa till dom och förklara läget.

Om "någon" syftar på mig så har du fel (åtminstone fanns ingen information på produktsidan eller på kvittot om det). Däremot var det ett kampanjpris men det förändrar inget i sak. Kan tillägga att Webbhallen för övrigt på produktsidan påstod att man skulle få "The Witcher 3" ihop med köpet men sen efter beställningen backade på det med hänvisnig till att "man inte hade hunnit ta bort det från sidan ännu". Knappast något som skulle hålla ur en konsumenträttsligt perspektiv men mig gör det inte så mkt då priset på datorn var helt ok och jag knappast skulle spelat det ändå, men hade väl kunnat ge bort det till nån.

Permalänk
Hedersmedlem

Ring och prata direkt med @Webhallen - jag är övertygad om att de kommer att lösa det utan problem åt dig.

Om de inte gör det så får du gärna följa upp med er konversation i tråden.

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem

Är datorn köpt som en ny produkt måste webbhallen informera dig om att datorn har varit ute hos en kund men sedan lämnats tillbaka till butiken.
Produkten anses som använd och därmed begagnad då den varit upp packad utav en tidigare köpare då du inte är den första som "packar upp lådan".

Har inte Webbhallen informerat dig om detta så har du rätt att reklamera varan och få en ny, eller behålla den nuvarande till reducerat pris.

Men precis som tidigare nämnts så är det säkerligen den mänskliga faktorn som är inblandad i det här ärendet. Någon på Webbhallen har skickat fel dator till dig utan avsikt. Ring till webbhallen eller om du har möjlighet och har en butik som inte ligger allt för långt från dig, besök den med datorn och visa vad du menar är fel för dom i butiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najk:

Ring och prata direkt med @Webhallen - jag är övertygad om att de kommer att lösa det utan problem åt dig.

Om de inte gör det så får du gärna följa upp med er konversation i tråden.

Tror också att det kommer lösa sig då fler här verkar gå i "försvarsställning" för Webbhallen vilket jag tolkar som att dom är bra och seriösa att ha att göra med. Ringa eller maila måste rimligtvis vara egalt i sammanhanget då dom säger sig erbjuda kundtjänst via båda och då föredrar jag e-post. Återkopplar med hur det går.

Permalänk
Webhallen

Hej, självklart ska du inte acceptera en öppnad dator som ny!
Så som du beskriver produkten låter det som om det är en dator som borde legat som en fyndvara på vår hemsida.

Däremot blir jag nyfiken av det här med "TESTAD" det är inte något som vi märker produkter med själva så det kan vara från en servicefirma.

Du får jättegärna skriva vilken dator det var eller skicka mig ordernummer via PM så att jag kan se hur det kunde bli såhär.

Skulle det bli några missförstånd via kundtjänsten så kan du också kontakta mig här, men jag betvivlar att de kommer ha några synpunkter då det uppenbarligen verkar vara så att du helt enkelt fått något slags returex skickat till dig av misstag.

För att förtydliga säljer vi aldrig någonsin öppnade produkter som nya med vilje.
Även om det bara så är en förseglingstejp som skurits upp med rakblad och produkten stannat i sin kartong så ska det aldrig säljas som nytt, det ska hamna som en fyndvara hos oss. All personal är medveten om detta. Men ibland händer det att någon öppnat en förpackning så snyggt att vi missar det i inspektionen vid ett återköp eller när någon nyttjat sin ångerrätt.

Jag ber om ursäkt för besväret.

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Avstängd

Den är garanterat inte ny, du kan använda dig av distansköplagen och skicka tillbaka datorn och eventuellt betala fraktkostnaden själv.

Innan du gör det kan du höra med webbhallen om de är villiga att hjälpa dig på något annat sätt.

Datorn behöver inte vara trasig för den är öppnad men jag tycker ändå inte du ska acceptera att du fått betala fullpris för en begagnad dator..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

Hej, självklart ska du inte acceptera en öppnad dator som ny!
Så som du beskriver produkten låter det som om det är en dator som borde legat som en fyndvara på vår hemsida.

Däremot blir jag nyfiken av det här med "TESTAD" det är inte något som vi märker produkter med själva så det kan vara från en servicefirma.

Du får jättegärna skriva vilken dator det var eller skicka mig ordernummer via PM så att jag kan se hur det kunde bli såhär.

Skulle det bli några missförstånd via kundtjänsten så kan du också kontakta mig här, men jag betvivlar att de kommer ha några synpunkter då det uppenbarligen verkar vara så att du helt enkelt fått något slags returex skickat till dig av misstag.

För att förtydliga säljer vi aldrig någonsin öppnade produkter som nya med vilje.
Även om det bara så är en förseglingstejp som skurits upp med rakblad och produkten stannat i sin kartong så ska det aldrig säljas som nytt, det ska hamna som en fyndvara hos oss. All personal är medveten om detta. Men ibland händer det att någon öppnat en förpackning så snyggt att vi missar det i inspektionen vid ett återköp eller när någon nyttjat sin ångerrätt.

Jag ber om ursäkt för besväret.

Tack för svar. Du har PM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Om "någon" syftar på mig så har du fel (åtminstone fanns ingen information på produktsidan eller på kvittot om det). Däremot var det ett kampanjpris men det förändrar inget i sak. Kan tillägga att Webbhallen för övrigt på produktsidan påstod att man skulle få "The Witcher 3" ihop med köpet men sen efter beställningen backade på det med hänvisnig till att "man inte hade hunnit ta bort det från sidan ännu". Knappast något som skulle hålla ur en konsumenträttsligt perspektiv men mig gör det inte så mkt då priset på datorn var helt ok och jag knappast skulle spelat det ändå, men hade väl kunnat ge bort det till nån.

Nej, jag menade bara generellt att det låter som ett sådant fall, inte att du skulle gjort bort dig (skrev direkt vad jag tänkte så det kanske blev lite väl hastigt och påverkade formuleringen). Såg också att Webhallen svarat, hoppas att det löser sig för din del, men kan inte tänka mig annat!

Visa signatur

Rolig signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Inte kan väl jag vara den enda här som tycker det är fel om en begagnad vara säljs som ny till fullpris?

Absolut inte, men själv har jag lite medkänsla för butikerna i såna situationer, folk som köper något, testar och använder produkten och sen lämnar tillbaka. Då står återförsäljaren där med en använd dator som de inte kan sälja som ny utan måste sänka priset på. Stor förlust av pengar när det händer i stor skala, särskilt då de oftast säljs för lägre än inköpspris.