Permalänk
Medlem

Nytt Moderkort=Ny CPU?!?

Hej!

mitt nuvarande Moderkort har under senare tid börjat ge med sig ganska rejält och skall nu investera i ett nytt.
Hur blir det då med min nuvarande CPU, Borde jag byta även den eller är det utan problem bara att flytta över den till det nya?

Tack!

Permalänk
Medlem

Svårt att veta när du inte säger vad du har.
Om moderkortet börjar vara dåligt lär det väl vara gammalt? Lite risk att CPUn kommer passa i något nytt.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av hitboxer:

Hej!

mitt nuvarande Moderkort har under senare tid börjat ge med sig ganska rejält och skall nu investera i ett nytt.
Hur blir det då med min nuvarande CPU, Borde jag byta även den eller är det utan problem bara att flytta över den till det nya?

Tack!

Nu saknar vi en hel drös detaljer om vilka komponenter det rör sig om men är det samma sockel så ska det i regel inte vara några problem.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Svårt att veta när du inte säger vad du har.
Om moderkortet börjar vara dåligt lär det väl vara gammalt? Lite risk att CPUn kommer passa i något nytt.

Skrivet av Daemon:

Nu saknar vi en hel drös detaljer om vilka komponenter det rör sig om men är det samma sockel så ska det i regel inte vara några problem.

Nuvarande specs:

Grafikkort -GTX 770
Moderkort - MSI Z97-G45
Processor - Intel i5-4670k
Nätdel - Corsair CX 750M
RAM - Corsair vengence 2x4gig 1600MHZ
Hårddisk - 3x 120gig SSD samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av hitboxer:

Hej!

Tack!

är du helt säker på att det är just moderkortet? vad är det för symtom du upplever när du menar att moderkortet börjar ge med sig ?

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

är du helt säker på att det är just moderkortet? vad är det för symtom du upplever när du menar att moderkortet börjar ge med sig ?

Nej är inte helt 100 på att det är moderkortet, Men har haft rediga boot problem en längre tid nu.
Börjar med att datorn inte orkar boota, utan startar upp i någon sekund och sen dör för att göra ett nytt försök att boota såhär håller den på tills den lyckas.

När den väl kommer förbi detta parti så uppstår nästa problem.
"No Bootable device insert boot disk or press any key" (detta händer inte varje gång, men säg 50/50.
För att komma förbi detta måste jag cleara BIOS varje gång och sedan boota och då funkar det.

Sen har jag märkt att jag inte får ut den internet kapaciteten som jag borde.
Med den datorn som strular får jag ut 100 Mbit ner, medans jag testar en annan som får ut 250Mbit ner och detta med samma internet kabel.
Så jag "antar" att problemet ligger i Mobo eller PSU.

Ber om ursäkt om jag förklarade lite rörigt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hitboxer:

Nej är inte helt 100 på att det är moderkortet, Men har haft rediga boot problem en längre tid nu.
Börjar med att datorn inte orkar boota, utan startar upp i någon sekund och sen dör för att göra ett nytt försök att boota såhär håller den på tills den lyckas.

"No Bootable device insert boot disk or press any key" (detta händer inte varje gång, men säg 50/50.
För att komma förbi detta måste jag cleara BIOS varje gång och sedan boota och då funkar det.

Med den datorn som strular får jag ut 100 Mbit ner, medans jag testar en annan som får ut 250Mbit ner och detta med samma internet kabel.

Kontrollerat sata-kablarna i både boot-disken samt moderkortet? Fick detta förut och det berodde på att sata-kabeln satt dåligt i SSD:n som OS låg på.
Drivrutiner till moderkortet? Har du de senaste för nätverket?

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Kontrollerat sata-kablarna i både boot-disken samt moderkortet? Fick detta förut och det berodde på att sata-kabeln satt dåligt i SSD:n som OS låg på.
Drivrutiner till moderkortet? Har du de senaste för nätverket?

Drivrutinerna är uppdaterade, har även kollat SATA kablarna även bytt porter på moderkortet.
Har däremot inte testat med nya kablar, men tvivlar på att alla mina kablar har blivit skadade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hitboxer:

Drivrutinerna är uppdaterade, har även kollat SATA kablarna även bytt porter på moderkortet.
Har däremot inte testat med nya kablar, men tvivlar på att alla mina kablar har blivit skadade.

Släng iväg ett mail till MSI och förklara allt du kan, gjorde detta med mitt moderkort (cpu-fan fungerade inte i PWM) och blev hänvisad till senaste bios som fixade det. De var även relativt snabba på att svara!
Endast ett tips om du inte får det svar du är ute efter här dvs.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Medlem

Har du uppdaterat till senaste BIOS?

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Har du uppdaterat till senaste BIOS?

Har uppdaterat, dock via MSI live update.
Men det ska väl inte ha någon betydelse (?)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hitboxer:

Hade liknande problem och det visade sig att det var moderkortet som kraschat. Bytte det för över ett år sedan och sedan dess har det fungerat prima. Ironiskt nog var det också ett MSI moderkort Z77A-GD55.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Det är sockeln som avgör om du ska byta cpu. Och i sin tur får du fundera om du är ok med den prestanda den cpu:n ger osv. Det är ju ett plus att spara pengarna om du inte ändå tänkt uppgradera.

Visa signatur

5820k 4,2 GHz @ 1,220 V
6950 XT undervolt

[FAQ: Formatera text i inläggen med BB-kod]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Hade liknande problem och det visade sig att det var moderkortet som kraschat. Bytte det för över ett år sedan och sedan dess har det fungerat prima. Ironiskt nog var det också ett MSI moderkort Z77A-GD55.

Surt om det är just detta, då jag måste köpa ny licens utav Windows också.. känns som att kasta pengarna i sjön.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hitboxer:

Surt om det är just detta, då jag måste köpa ny licens utav Windows också.. känns som att kasta pengarna i sjön.

Du kan uppdatera din OEM licens även om du byter moderkort, bara att ringa MS supportnummer.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.