POLL: Hur mycket sover du per natt ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:

Är säkert individuellt och undersökningar kan ifrågasättas. Men de som sover mindre, hur lite nu det är?, skulle ha sämre minne, lägre lön, oftare höra till lägre sociala klasser och oftare vara sjuka och dö tidigare än de som sover längre.

Tycker jag brukar höra motsatsen också: De som sover för "lite" lider högre risk för utmattning och stress, men de som sover för "länge" lider högre risk för hjärtsjukdomar, övervikt etc.
Tänka sig, det låter precis som att folk är olika. Fascinerande.

Personligen tror jag att de flesta av dessa undersökningarna är rent struntprat, och att det är något som är svårt att mäta.
Folk är olika, och hanterar varierande sömnmängd på olika sätt: Vissa vill ha och mår bra av 5-6 timmar, vissa vill ha och mår bra av 9-10 timmar. Om någon hade sagt till mig att "Du mår bättre av att sova 6-7 timmar" (Jag föredrar 7,5-9) så hade jag bara skrattat vederbörande i ansiktet.

Självklar så klarar någon som vill sova 6-7 timmar inte bra av att sova 8-9 timmar, och självklart så mår någon som vill sova 8-9 timmar dåligt av att bara sova 6-7 timmar.
Den intressanta frågan (som fortfarande inte har besvarats afaik) är - Hur stor är chansen att någon som föredrar att sova 6-7 timmar blir stressad/utmattad av att sova 6-7 timmar, och hur stor är chansen att någon som föredrar att sova 8-9 timmar får ökad risk för diverse sjukdomar genom att sova 8-9 timmar?

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Gissning har det med asfalt att göra?:-)

Nope.. Fotograf

Skrivet av mrqaffe:

Det var en lång dag, du är inte på denna planeten alltså

På denna sidan Sverige är det låååååångaaa dagar.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Oklart jag har gjort en sömnstudie (mätt med massa grejer) 24/7 under en period sen med massa elektroder och skit som avslut mätningen skedde när sömnen har fungerat som bäst och då mättes ~30 uppvaknanden under 6h, brukar ta rätt lång tid innan jag somnar också. Resultatet av sömnstuden är att jag inte har insomnia och adekvat sömn vad nu det innebär. Så antar att jag sover 6 av 6 timmar då, personligen tror jag att jag sover 0-3 timmar per natt vilket är en rejäl förbättring mot tiddigare

Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

Oklart jag har gjort en sömnstudie (mätt med massa grejer) 24/7 under en period sen med massa elektroder och skit som avslut mätningen skedde när sömnen har fungerat som bäst och då mättes ~30 uppvaknanden under 6h, brukar ta rätt lång tid innan jag somnar också. Resultatet av sömnstuden är att jag inte har insomnia och adekvat sömn vad nu det innebär. Så antar att jag sover 6 av 6 timmar då, personligen tror jag att jag sover någon timme per natt vilket är en rejäl förbättring

Låter som att du har sömnapné?

Jag har själv lindrig sömnapné (som antagligen hade försvunnit helt om jag gick ner i vikt), och min mor har relativt allvarlig sömnapné, som lindras genom CPAP-behandling. Inte särskilt kul, men man vänjer sig och sover bättre.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Låter som att du har sömnapné.

Jag har lindrig sömnapné (hade antagligen försvunnit helt om jag gick ner i vikt), och min mor har relativt allvarlig sömnapné, som lindras genom CPAP-behandling.

Aha nej jag har inga andningsuppehåll och så, blev felbehandlad i sjukvården under 10år (fästingbett) nervsystemet/leder är rätt trasigt. Fick behandling 10 år för sent, åkte efter behandlingen på större candida infektion och twar konstaterat men det är samma vända igen har ca 40besök kontakter med sjukvården under 2015 hittils har man skrivit ut astma inhalator 3gånger trots att jag inte har astma (och alla jäkla piller för att lindra istället). Nu försöker dom pusha KBT för att acceptera infektionerna och dom problem dom medför utan att ens försöka behandla.

Till saken jag har inte sömnapne , sömnen fungerar förhoppningsvis så fort jag har fått behandling (den har fungerat i dom perioder jag har varit frisk) och om inte så är den 1000ggr bättre än vad det har varit innan och förhoppningsvis blir det lite bättre i alla fall.

Permalänk
Medlem

Oj, fan va surt!
Håller tummarna för att det ska lösa sig för dig.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Då jag har en extremt rubbad sömnrytm så går det inte att svara på frågan. Det är allt mellan att inte sova alls till 18timmar+

Igår natt sov jag ingenting, Inatt sov jag 19timmar, nu är klockan 04.30 så antar att jag vaknar någon gång mellan 17-19 imorgon..

(Edit, somna runt 6.00 vaknade 10.00)

Blir fel med dygnen, ska vara +1 natt bakåt på allt, men hoppas ni förstår. Svårt att hålla koll på dagarna..

Borde börja skriva sömndagbok ( skriva när jag lägger mig och när jag vaknar, samt när jag tror jag somnade )

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Tröttnat på att ha signatur

Permalänk
Medlem

Fungerar bäst med 8 timmars sömn vilket det oftast blir på helgerna, men på vardagarna blir det runt 6 timmar, annars får jag alldeles för lite fritid.

Visa signatur

Phanteks XT Pro Silent | Phanteks PH-TC14PE | Seasonic Core GX V2 850W | Asus Prime X370 Pro | Ryzen 9 5950X | Corsair 32GB 3600 MT/s | ASRock RX 9070 XT Steel Legend 16GB | WD Blue SN550 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Medlem

Sov ca 6 timmar idag och skrev mattetenta idag. Gick förvånansvärt bra men kände att jag hade nog presterat lite bättre om jag fått åtta timmars sömn istället. Gick dock väldigt snabbt att vakna på morgonen men börjar känna mig trött redan nu trots att klockan bara är strax efter sex.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Kalium:

Sov ca 6 timmar idag och skrev mattetenta idag. Gick förvånansvärt bra men kände att jag hade nog presterat lite bättre om jag fått åtta timmars sömn istället. Gick dock väldigt snabbt att vakna på morgonen men börjar känna mig trött redan nu trots att klockan bara är strax efter sex.

Du har för mycket blod i kaffeomloppet

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du har för mycket blod i kaffeomloppet

Dricker inte kaffe eller te. Tog inga stimulerande produkter under gårdagen utan det var senast i lördags som jag intog koffein. Konstigt, men ibland är det sådär...

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Lägger mig 02 går upp mellan 08 och 09. Blir något liknande på helger. Jobbar 14-00 så skulle det behövas mer sömn av någon anledning kan jag oftast ligga kvar en stund

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Har alltid sovit ca 7-8h i mitt vuxna liv, sedan jag lidit av en djup depression har jag fått problem med sömnen, blir "tvungen" att ta powernaps ibland t.ex. efter jobbet eller liknande vilket jag aldrig gjort förut

Visa signatur

En av Sveriges bästa datorspelare genom tiderna.

Permalänk
Medlem

Jag brukar inte ha några problem att sova, men iom att jag enbart jobbar natt så är min dygnsrytm halvskev.. men jag har möjlighet att sova på jobbet om jag känner mig trött.

Nåt som jag märkt är att om jag inte tar min B12-vitamin och blir väckt (av typ stenkapare eller nåt sånt) eller bara sovit 1-2 timmar så blir jag nästan okontrollerbart vresig och ilsken..

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX3060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

Jag fungerar likadant , sover mellan 00:30 och 06:00 på vardagarna och på helgerna blir det mellan 04:00 och 10:00.

Skulle jag råka sova till 12:00 på helgen så är HELA dagen förstörd, jag blir mosig i skallen , ögonen känns svullna och jag mår allmänt dåligt tills jag får "boota" om systemet igen natten därpå.

Visa signatur

3060ti med nån 11600

Windows 11...

Permalänk
Medlem

Min sömn fungerar precis som din, TS. Jag sover oftast 5 timmar, ibland 4. I princip aldrig mer förutom på helger.

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Sidju:

http://www.polyphasicsociety.com/polyphasic-sleep/overviews/d...
Låter som att du tillhör very short sleepers. Kika lite på det. Kan vara intressant

I just might be one of them!
Skall läsa mer om detta

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av iWeeby:

Min sömn fungerar precis som din, TS. Jag sover oftast 5 timmar, ibland 4. I princip aldrig mer förutom på helger.

Jag sover inte längre på helger heller, har inte satt en väckarklocka på över 4år - jag vaknar natuligt av något som kallas småbarn.

Går ofta till sängs 01.30-02.30 och upp vid 05.30-07.00, så sömnen ligger inom de spannen.
Visst vaknar de små liven på natten imellanåt, och då bara löser man det, trots att man typ sover under tiden, men för det mesta är de snälla.

Och under de få timmarna jag sover så sover jag väldigt djupt och skönt.

Så... jag kanske hinner med bara liiiiite till under min livstid, än måga andra gör under sig - pga de tillhör "de vanliga" som sover bort 1/3 av sitt liv.

.. men jag kanske dör i förtid med, så det jämnas ut?

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av iWeeby:

Skrivet av andreas_dock:

I just might be one of them!
Skall läsa mer om detta

Vill bara kolla så att du @iWeeby ser detta med.

Visa signatur

Protonmail: enkel krypterad mail gratis
BitWarden: krypterad lösenordshantering man kan, men inte måste, köra på egen server

Permalänk
Medlem

Jag vill ha mer än åtta timmar. Nio timmar kanske räcker.
Får jag bara sju timmar så känner jag att det saknas sömn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cider123:

Japp, jag brukar sova olika länge, oftast 5-10 timmar beroende på.. Har fixat ett kedjetäcke för några veckor sen som hjälper mig att somna in lättare på kvällarna, det hjälper lite grann och det är lättare att somna in - men trots det så blir det vissa nätter där man inte somnar förrän 4-5 på morgonen. Att sova t ex 30h i sträck händer mig bara om jag är vaken i flera dygn, sist var säkert 5+ år sedan efter att ha dygnat hela Dreamhack.

Vart kan man få tag på ett sådant täcke? Eller prova ett? Aldrig hört talas om dem förrän jag läste denna tråden nu. Hittar bara en sida där de kostar 5k+(Vilket känns lite väl mycket för att testa).

On topic, brukar sova runt 8h. Ibland vaknar jag av mig själv efter 7-8h sömn. Och ibland kan jag sova i 10h. Får jag mindre än 6-7 timmar så är jag trött och seg.

Har man vart vaken lite för länge så kan jag sova i 12h. Är seg halva dagen men efter lunch(som då är vid 14-15tiden) så brukar jag vakna till.

Men som många andra säger, beror på hur man sovit/jobbat/mår osv på hur många timmar man mår bra av per vecka.

Visa signatur

Life is so wonderful, Life is so beautiful, Stay a while, No one gets out alive.
Life is so wonderful, Life is so beautiful, Just smile, No one gets out alive.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghollghost:

Vart kan man få tag på ett sådant täcke? Eller prova ett? Aldrig hört talas om dem förrän jag läste denna tråden nu. Hittar bara en sida där de kostar 5k+(Vilket känns lite väl mycket för att testa).

Jag sover väldigt mycket bättharnär jag har dubbla täcken även om det blir för varmt kan ju vara värt att prova så, riktigt svalt i rummet för att kompensera och på med ett extra täcken, det är riktigt skönt.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

5-7timmar , har en dotter på 20månader som är bra på att få en att gå upp i tid 😌.
Lyxar jag till det så 8timmar

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Jag sover väldigt mycket bättharnär jag har dubbla täcken även om det blir för varmt kan ju vara värt att prova så, riktigt svalt i rummet för att kompensera och på med ett extra täcken, det är riktigt skönt.

Jo, jag har ett extra tjockt täcke. Varmaste som fanns på den skalan när jag köpte det. Har det året runt. Medans ibland på vintern så har jag också en filt till. Så värme gillar jag

Men ett kedjetecke fick mig att bli intresserad! Undrar om de finns i vanliga säng affärer. Aldrig sett några det är mest därför jag undrade ^^

Visa signatur

Life is so wonderful, Life is so beautiful, Stay a while, No one gets out alive.
Life is so wonderful, Life is so beautiful, Just smile, No one gets out alive.

Permalänk

Kan inte somna förrän kring 2, så i veckorna blir det 4-5 tim och jag mår skit, sen sover jag bort halva helgen i kompensation, typ 10-12 tim. I den perfekta världen skulle jag sova 8 tim per natt, men den som satte industristandard för arbetstider är ju helt klart sadist haha.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem

Eftersom jag är ledig mitt i veckan så blir det att jag vänder på dyngnet, ledig onsdag, är upp till typ 05:00 sen sover hela onsdag, ska upp 06:00 på torsdag, blir att jag dyngnar från ons-tors :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghollghost:

Jo, jag har ett extra tjockt täcke. Varmaste som fanns på den skalan när jag köpte det. Har det året runt. Medans ibland på vintern så har jag också en filt till. Så värme gillar jag

Men ett kedjetecke fick mig att bli intresserad! Undrar om de finns i vanliga säng affärer. Aldrig sett några det är mest därför jag undrade ^^

Tja jag har inte provat kedjetäcke men det jag försökte beskriva var att känslan borde vara lite liknande för det blir rätt tungt med dubbla täcken, jag själv är inte ett jättestort fan av värme:P

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

Att sova för lite under veckan och sedan "sova ikapp" på helgerna funkar inte särskilt bra för de flesta – Sömnen ska vara likadan varje dag, annars får man i princip jetlag mellan helg och vardag. Så ställ klockan på din vanliga tid eller max en timme efter, även på helgen! Förr kunde jag sova till 11-12 på lördagen och tänka att "nu måste jag vara utvilad", och sen ändå släpa mig runt i en dimma av jetlag under helgen, och likadant på måndag och tisdag. Nu är jag pigg och glad på både veckodag och helg!

Det är inte bara jag heller, tipset fick jag från ett forskningsprojekt på framgångsrika egenföretagare som kunnat ta förtidspension, och sedan snabbt blivit av med all sin ork och motivation. Det visade sig (troligen) bero på att de gått ifrån sina strikta sömnscheman och istället sovit lite när det passar, och ofta för länge.

Permalänk
Skrivet av dagbro:

Att sova för lite under veckan och sedan "sova ikapp" på helgerna funkar inte särskilt bra för de flesta – Sömnen ska vara likadan varje dag, annars får man i princip jetlag mellan helg och vardag. Så ställ klockan på din vanliga tid eller max en timme efter, även på helgen! Förr kunde jag sova till 11-12 på lördagen och tänka att "nu måste jag vara utvilad", och sen ändå släpa mig runt i en dimma av jetlag under helgen, och likadant på måndag och tisdag. Nu är jag pigg och glad på både veckodag och helg!

Det är inte bara jag heller, tipset fick jag från ett forskningsprojekt på framgångsrika egenföretagare som kunnat ta förtidspension, och sedan snabbt blivit av med all sin ork och motivation. Det visade sig (troligen) bero på att de gått ifrån sina strikta sömnscheman och istället sovit lite när det passar, och ofta för länge.

Personligen mår jag guld på helgen, även fast jag sover skitlänge. Det är i veckorna det krisar.
För några månader sen sov jag nästan oavbrutet i över ett dygn efter en riktigt jobbig vecka. Kändes som jag aldrig mått bättre "dagen efter."

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem

Vanligtvis cirka 4 timmar, ibland 5, ibland 3... På tok för lite, mentyvärr så är det ofta jobbet håller mig uppe längre än vad jag skulle önska.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB + 2TB SSD | RTX 3060