Asus Radeon R9 290x Direct CUII (eventuellt problem)

Permalänk
Medlem

Asus Radeon R9 290x Direct CUII (eventuellt problem)

Precis fått hem min nya burk och allt verkar äntligen funka som det ska osv.

Tänkte att nu jädrar ska jag köra igång Witcher 3 för att se vad som kan åstadkommas.

Kör in allting på Ultra (förrutom Nvidia hairworks vilket är av) på 1920x1080.

Och det flyter på bra som fan... tja, nästan hela tiden. Med jämna mellanrum så går FPSen ner drastiskt för ett par sekunder. Kollar MSI afterburner (har ej överklockat) och i samband med FPS dropsen så visar det sig att core clocken gör väldigt snabba dippar ner till 300 mhz och går sen upp igen.

Kortet går ju varmt som satan, 89 grader uppmätt som högst. Är det det som kan vara orsaken? Samtidigt har jag ju läst här och var att dessa kort har gått ännu varmare för vissa.

Några idéer? Tack på förhand.

EDIT: Hrm, verkar som problemet försvann när jag drog ner klocken lite. Ingen större skillnad i prestanda heller.

Permalänk

@Starwars: På 290X korten sitter det en liten switch som har ett läge för tyst gång och ett läge för prestanda. det kommer förinställt med läget prestanda. har du rört på switchen ? i så fall kan det vara att fläktarna inte går tillräckligt snabbt vilket gör att det blir för varmt - kortet throttlar

Permalänk
Medlem

@kallekula_91:

Kollade switchen och den sitter på prestandaläget.

Som det är nu så klockar jag ner lite (inte särskilt mycket som behövs), och då funkar det utan problem. Och det är ju bra, men tja... man hade ju önskat att man inte hade behövt göra det så klart.

Permalänk

@Starwars: Så du klockar alltså ner standard frekvensen ? Det ska man ju inte behöva göra. Den enda förklaringen jag har är att kortet går för varmt, kanske pga av kylaren, dessa kylare ska tydligen inte vara anpassade för 290 korten, heatpipsen träffar inte hela ytan på gpu:n

Permalänk
Medlem

Asus tabbade sig med bios på 290x korten vilket gör att korten får onödigt hög spänning. Kontakta asus för att få rätt vBIOS och flasha kortet

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Medlem

Kortet klockar väl ner sig automatiskt för att inte överhetta kretsen

Permalänk
Permalänk
Medlem

@Heinel:
I mitt fall fick GPUn inte tillräckligt med spänning.

Permalänk
Inaktiv

Inga sådana problem för mig med mitt ROG Matrix 290X. Jag ligger dock snarare runt 70-80 grader C, MEN denna GPU är konstruerad för att klara 90 grader konstant och upp till 95 temporärt så du ska inte komma och påstå att "kortet går ju varmt som satan".

Se till att du har senaste drivrutinen, vilket är 15.5

Permalänk
Avstängd

Kan hjälpa att flasha kortet eller att öka powertarget.

En asusrepresentant här på forumet skrev att vissa av deras 290x skeppades med en dassig bios.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Medlem

Uppdatera BIOS, det är inget fel på kylaren, det har bekräftats av en svensk ASUS rep här på SWEC, så sluta sprid felaktiga uppgifter.

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - ASUS RTX 5090 ROG Astral OC - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kallekula_91:

@Starwars: Så du klockar alltså ner standard frekvensen ? Det ska man ju inte behöva göra. Den enda förklaringen jag har är att kortet går för varmt, kanske pga av kylaren, dessa kylare ska tydligen inte vara anpassade för 290 korten, heatpipsen träffar inte hela ytan på gpu:n

Heatpipes ligger på hela ytan på GPU:n
Det är GPU:n som är för liten för att vara i kontakt med alla 5 heatpipes.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kaya:

Heatpipes ligger på hela ytan på GPU:n
Det är GPU:n som är för liten för att vara i kontakt med alla 5 heatpipes.

http://i1.wp.com/www.ocdrift.com/wp-content/uploads/2014/03/ROG-Matrix-R9-290X-Platinum-Heatpipe.jpg?resize=960%2C719

På bilden är det dock ett ROG Matrix. Det skiljer sig något från vanliga DCUII. Största skillnaden ligger just i kontaktytan mellan GPU och värmeledningsrören. DCUII har lite mellanrum mellan värmerören vid kontaktytan, vilket gör att det finns en isolerande luftspalt mellan varje rör. Det betyder att de yttre rören knappt gör någon nytta alls eftersom de inte har kontakt med GPU'n. På ROG Matrix är de bättre formade, så rören har kontakt med varandra och det finns inga isolerande luftspalter. Det gör att värme kan ledas bort genom alla rören, även de som inte har direkt kontakt med GPU'n.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

På bilden är det dock ett ROG Matrix. Det skiljer sig något från vanliga DCUII. Största skillnaden ligger just i kontaktytan mellan GPU och värmeledningsrören. DCUII har lite mellanrum mellan värmerören vid kontaktytan, vilket gör att det finns en isolerande luftspalt mellan varje rör. Det betyder att de yttre rören knappt gör någon nytta alls eftersom de inte har kontakt med GPU'n. På ROG Matrix är de bättre formade, så rören har kontakt med varandra och det finns inga isolerande luftspalter. Det gör att värme kan ledas bort genom alla rören, även de som inte har direkt kontakt med GPU'n.

Jasså?
http://www.tomshardware.com/reviews/radeon-r9-290-and-290x,37...

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Inaktiv

På DirectCUII kan det vara lite random. Titta t.ex. på detta:
www.kitguru.net/wp-content/uploads/2014/02/ACC_5418_DxO.jpg

På ROG Matrix är värmerören formade så att det ser nästan ut att vara en solid kopparplatta, tack vare att det inte är några luftspalter kvar mellan rören:
http://i1.wp.com/www.ocdrift.com/wp-content/uploads/2014/03/R...

Permalänk
Avstängd

Tycker att alla missar poängen att kylaren fungerar bra. Visst, andra 290/290X kanske är några grader svalare men detta kort är fortfarande bra och tyst. Kan klocka mitt till 1100/6400 utan problem om jag justerar fläktkurvan.

Det folk egentligen brukar klaga på är att VRM1 blir varmt. Enligt asus själva så är det sensorn till denna som inte är täckt av kylfläns och därav ger höga värden samt att VRM1 kyls enligt specifikation.

Folk vet generellt inte vad dom pratar om när det gäller DCII på 290/290X.

Visa signatur

flow är lek

Permalänk
Medlem

Som sagt, kortet blir runt 90 grader varmt och det är med fläkten på 100%. Låter som ett mindre jetplan, fast det stör inte särskilt då jag spelar med hörlurar.

Har inte det bästa chassit och så så jag antar att det bidrar till att det blir varmt, men det är ju lite synd om jag ska vara tvungen att dra ner klocken för att det ska funka som det ska.

Så flasha BIOSet verkar vara en möjlig lösning. Hur går man till väga? Är det bara att köra exe filen från Asus sidan (länkad ovan) eller är det något annat man ska betänka? Tycker det är lite läskigt med såna saker, har läst för många skräckhistorier om folk som flashat saker och som det sedan gått åt helsike för, men det var också rätt längesen och jag har inte följt tekniken på många år. Hur riskabelt är det?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Starwars:

Som sagt, kortet blir runt 90 grader varmt och det är med fläkten på 100%. Låter som ett mindre jetplan, fast det stör inte särskilt då jag spelar med hörlurar.

Har inte det bästa chassit och så så jag antar att det bidrar till att det blir varmt, men det är ju lite synd om jag ska vara tvungen att dra ner klocken för att det ska funka som det ska.

Så flasha BIOSet verkar vara en möjlig lösning. Hur går man till väga? Är det bara att köra exe filen från Asus sidan (länkad ovan) eller är det något annat man ska betänka? Tycker det är lite läskigt med såna saker, har läst för många skräckhistorier om folk som flashat saker och som det sedan gått åt helsike för, men det var också rätt längesen och jag har inte följt tekniken på många år. Hur riskabelt är det?

Hur gick det?

Låter märkligt att det går så pass varmt och med fläktarna på 100%.

Visa signatur

flow är lek

Permalänk
Medlem

Jag hann inte ens prova för nu har det kommit åter ett problem med detta kort.

Som jag nämnde så får jag ha fläkten upp till 100% när jag spelar Witcher 3. Tidigare idag så började det brumma ganska ordentligt från burken. Snabbt lokaliserade jag det till grafikkortet. När jag kör upp fläkten över en viss procent så börjar något i det "rassla" och brumma. Det som är lite märkligt är att om jag tippar datorn lite på ända så upphör ljudet.

Trodde först att det satt löst eller något så jag plockade ur det, och fäste fast det igen. Men icke, samma resultat.

Jag kan "stödja" kortet själv genom att trycka på det lite och då hörs det inget ljud. Men jag känner i kortet att det "vibrerar" i samma takt så att säga. Jag vet inte om det är kortet i sig det är fel på eller om det är något på resten av min burk som det nu är fel på. Som jag postade i en annan tråd här för ett tag sedan så fick jag ta bort en av plåtarna i chassit precis under hårddisk-dockan pga av misstag (jag litade blint på ett tips på burken här på sweclockers och missade att kortet var för stort för chassit).
Nu vet jag inte om det på något sätt påverkar att ljudet fortplantar sig, men det känns lite konstigt. Men jag börjar fan bli paranoid på den här burken.

Kortet lät alltså inte så här förrän för några timmar sedan, då det plötsligt började skorra. Ska jag kontakta CDON (där jag köpte kortet)?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Starwars:

Jag hann inte ens prova för nu har det kommit åter ett problem med detta kort.

Som jag nämnde så får jag ha fläkten upp till 100% när jag spelar Witcher 3. Tidigare idag så började det brumma ganska ordentligt från burken. Snabbt lokaliserade jag det till grafikkortet. När jag kör upp fläkten över en viss procent så börjar något i det "rassla" och brumma. Det som är lite märkligt är att om jag tippar datorn lite på ända så upphör ljudet.

Trodde först att det satt löst eller något så jag plockade ur det, och fäste fast det igen. Men icke, samma resultat.

Jag kan "stödja" kortet själv genom att trycka på det lite och då hörs det inget ljud. Men jag känner i kortet att det "vibrerar" i samma takt så att säga. Jag vet inte om det är kortet i sig det är fel på eller om det är något på resten av min burk som det nu är fel på. Som jag postade i en annan tråd här för ett tag sedan så fick jag ta bort en av plåtarna i chassit precis under hårddisk-dockan pga av misstag (jag litade blint på ett tips på burken här på sweclockers och missade att kortet var för stort för chassit).
Nu vet jag inte om det på något sätt påverkar att ljudet fortplantar sig, men det känns lite konstigt. Men jag börjar fan bli paranoid på den här burken.

Kortet lät alltså inte så här förrän för några timmar sedan, då det plötsligt började skorra. Ska jag kontakta CDON (där jag köpte kortet)?

Gör det. Du kan ju ha fått ett måndagsexemplar. Ska fungera bättre än sådär. Mitt 290 går tyst och det är sällan som fläktarna behöver varva upp så att jag hör dom. GTA V och andra tunga spel gör att jag hör det men annars så hör jag bara chassifläktarna. Då är det inget brummande heller, utan bara vanligt fläkt sus.

Fullt möjligt att ditt chassi är extremt dåligt också men det borde ju inte göra så att fläktarna går i 100%. Om det nu inte är en plåtlåda där luften står stilla kanske.

Visa signatur

flow är lek

Permalänk
Medlem

@chipw00t:

Det är en Cooler Master Elite 310, Svart/Silver, vilket som sagt är väldigt budget och som jag köpte på råd här på sweclockers forumet (blint då jag varken är tekniskt lagd eller fysiskt kapabel till att rota runt i datorn för mycket pga en sjukdom).
Även om tempen blir så jädra hög pga chassit så, jo... då får jag väl skylla mig själv. Men att kortet först idag började låta som fan, brumma och "rassla" medans det innan bara susade känns suspekt.

Skrev till CDON precis. Hoppas det löser sig.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Starwars:

@chipw00t:

Det är en Cooler Master Elite 310, Svart/Silver, vilket som sagt är väldigt budget och som jag köpte på råd här på sweclockers forumet (blint då jag varken är tekniskt lagd eller fysiskt kapabel till att rota runt i datorn för mycket pga en sjukdom).
Även om tempen blir så jädra hög pga chassit så, jo... då får jag väl skylla mig själv. Men att kortet först idag började låta som fan, brumma och "rassla" medans det innan bara susade känns suspekt.

Skrev till CDON precis. Hoppas det löser sig.

Okej. Googlade lite och ser att du antagligen blev tvungen att kapa en av hårddisk fästena. Det är möjligt att det blev rangligt och började rassla på grund av det men kortet ska ändå inte bli så varmt och fläktarna ska inte behöva gå på 100%.

Har du några chassifläktar i lådan? En fram som suger in en bak som blåser ut?

Ett chassi behöver inte vara jättedyrt för att vara bra. Betalade 890kr för mitt och då ingick en 200mm fläkt fram, en 140mm fläkt bak och så har det en smart PWM-hub som styr alla fläktar i chassit. Stort och lätt att bygga i. Finns Fractal chassin som är lite tystare om man bryr sig om ljudnivå.

Hoppas att det löser sig. Jobbigt när det krånglar.

Visa signatur

flow är lek

Permalänk
Inaktiv

Extremt dålig ventilation i chassit och/eller dålig kontakt mellan GPU och kylare. Fläkten ska inte gå till 100% om allt fungerar som det ska. Mitt kort maxar på 55% när jag kör de mest grafiskt krävande spelen.

Permalänk
Medlem

@chipw00t:

Har inga extra fläktar i lådan utöver det som kom till (endast en bak tror jag). Köpte bara en fläkt till CPUn.

Tror knappast att det är *bra* ventilation i lådan, om man säger så (som sagt, det är ett budget-chassi med endast en chassi-fläkt)... Jag tycker ändå det känns väl varmt . Det ska ju ändå vara 20% svalare än referenskortet enligt ASUS själva så om jag hade haft det så hade ju tempen gått jävligt högt, typ 110 grader.
I idle så ligger det på typ mellan 35 o 40 vilket ju verkar väldigt OK från det lilla jag vet.

Men tja, CDON har nu skickat iväg en "reklamationsansökan till deras leverantör", så får vi se vad som händer med det.

Tack för supporten, det är jädrans skönt med stödet i alla fall.

Permalänk
Medlem

Pröva ta lös ena chassie-sidan och prova. Eller så tar du en liten skruvmejsel och ser om du kan dra åt skruvarna på baksidan av grafikkortet där GPU:n sitter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Starwars:

Jag tycker ändå det känns väl varmt . Det ska ju ändå vara 20% svalare än referenskortet enligt ASUS själva så om jag hade haft det så hade ju tempen gått jävligt högt, typ 110 grader.

Antar att du inser att det inte hade blivit så i verkligheten? Referenskortet hade också legat på 90°C, därför att 90°C är kortets "target temperature" eller vad man ska kalla det. Kortet försöker ligga på 90 grader, men inte högre, och kommer underklocka för att förhindra att det går över 90. Det kan dock nå 95 grader temporärt i vissa situationer, utan att ta skada.

De flesta eftermarknadskylare är dock så effektiva att det oftast håller sig runt 80°C och ingen underklockning alls i krävande spel. Ditt kort borde också ligga där. Testa det tipset du fick i ett annat inlägg här ovanför, att köra med öppen låda och kontrollera hur varmt kortet blir då, och hur snabbt fläktarna snurrar. Blir det en förbättring så vet du att du har för dålig ventilation i ditt chassi.

Permalänk
Medlem

Suck... Det verkar som jag har gjort ett idiotiskt köp då. Tog av sidan på chassit och tempen gick ner med ca 10 grader.
Nog för att jag visste att det finns olika typer av chassis men jag trodde verkligen (dumt nog verkar det som) att bättre chassis är bättre i det att man får nytta av dem om man är en "entusiast" som tycker om att bygga egna grejer. Trodde att man kunde köpa ett chassi på marknaden, stoppa ett grafikkort i det, och sedan skulle det liksom inte gå över maxtemp. Mesa stupid.
Verkar som resten av datorn inte blir supervarm dock. Körde ett CPU stresstest och kärnorna var typ mellan 65-70 efter att ha kört ett tag.

Antar att det (i fall nu kortet är OK) det inte är mycket att göra utan att spendera mer pengar? Att köra datorn med chassit öppet känns ju lite... inte helt ok.

Permalänk
Medlem

Ladda ner Asus gpu tweak och ladda ner/installera senaste Biosen. Ska öka stabiliteten står det.

Edit: Såg att du bara har 1 insugsfläkt. Väldigt viktigt att du har en (eller flera helst) som blåser ut den varma luften ur lådan eftersom 290x korten ger ifrån sig en hel del värme.

Permalänk
Medlem

MRHoltik, menar du en utsugsfläkt nu? Tror den som sitter på bakre delen av chassit blåser ut luften.

Hur som helst så verkar det som detta chassi (Cooler Master Elite 310) har plats för två fläktar till. En som sitter i sidan som blåser direkt på Grafikkortet och en plats i fronten längst ner.
Antar att det är lite av en gissningslek då man inte *vet* säkert men skulle något av dessa alternativ kunna lösa en del värmeproblem för grafikkortet? Som sagt, resten av datorn verkar relativt sval vad jag kan se.

Vad för fläkt skulle rekommenderas i så fall? Och är de svåra att montera?

Tack igen för svar!

Permalänk
Inaktiv

Jag är inte förvånad att en fläkt inte räcker. Det minsta du borde göra är att sätta dit fläktar på de tomma fläktplatser som finns i chassit. Sätt en som blåser in i fronten av chassit, och en i sidan som också blåser in. Du har redan en som blåser ut, och så brukar nätaggregatet blåsa ut, så resultatet blir två in och två ut med flöde som går in i fronten och ut på baksidan.