Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Råkade bli kund hos radiotjänst, vad gör jag nu?

Permalänk

Får man fråga vad som händer om man har en TV men inte kopplar in den i TV-uttaget för man inte har något intresse av TV-kanaler, men vill ha en stor skärm att se på film på? Ska snart flytta med mina kompisar och då ska vi ha en TV, men vi lär inte koppla in den. Måste man ändå betala?

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Skrivet av Slaktardej:

Får man fråga vad som händer om man har en TV men inte kopplar in den i TV-uttaget för man inte har något intresse av TV-kanaler, men vill ha en stor skärm att se på film på? Ska snart flytta med mina kompisar och då ska vi ha en TV, men vi lär inte koppla in den. Måste man ändå betala?

Ja, ni har en TV då måste ni betala. Det kvittar om ni tittar på Tv eller inte.

Skrivet av http://www.radiotjanst.se/sv/Kundservice/Vanliga-fragor-och-svar/:

Vem ska betala radio- och tv-avgift?

SVAR: Alla hushåll/företag som äger, hyr eller lånar en tv-mottagare ska betala radio- och tv-avgift (enligt 2a § lag om finansiering av radio och tv i allmänhetens tjänst).

Tittar du inte på SVT? Du ska ändå betala radio- och tv-avgift.
Använder du bara tv:n för att spela spel eller titta på film? Du ska betala radio- och tv-avgift.
Har du dålig mottagning? Du ska ändå betala radio- och tv-avgift.
Är du utländsk medborgare och enbart har fritidshus i Sverige? Har du tv-mottagare i fritidshuset ska du betala radio- och tv-avgift till Radiotjänst.
Du får ha hur många tv-mottagare som helst i hushållet, men behöver bara betala en radio- och tv-avgift. Till ett hushåll räknas de personer som bor och är folkbokförda på samma adress och ingår i familjegemenskapen. Till hushållet räknas också t.ex. fritidshus, husvagn eller tillfällig bostad på annan ort.

Radio- och tv-avgiften är lika för alla hushåll. Det finns alltså ingen student- eller pensionärsrabatt.

Skrivet av Galarix:

Jag tror de frågade efter en tv och det finns i hushållet men det är inte min tv. Hur fungerar det?

Om det finns en eller flera TV-apparater i hushållet så måste någon betala. Resterande medlemmar i hushållet ska vara registrerade som medlicenstagare så att de inte råkar inga fel person av misstag. Speciellt i hyreshus kan det vara svårt ibland att veta vilka som hör hemma var... När jag flyttade ihop med sambon ringde de honom flera gånger innan han kom på att han skulle säga att jag har licens och att han därmed inte behöver betala. Var då vi fick veta att vi missat att vi måste skriva in honom på min licens.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Avstängd

Ring och säg upp det. Även om du har en tv.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Slaktardej:

Får man fråga vad som händer om man har en TV men inte kopplar in den i TV-uttaget för man inte har något intresse av TV-kanaler, men vill ha en stor skärm att se på film på? Ska snart flytta med mina kompisar och då ska vi ha en TV, men vi lär inte koppla in den. Måste man ändå betala?

Finns inget som är måste. Neka bara om de ringer.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk
Medlem

@Galarix: Det är det jag ogillar mest med Radiotjänst. En fattig student ska betala lika mycket som en politiker med sina 5 mille i årslön och 8 TV-apparater i sin herrgård. Imo, dra det på skatten som kyrkskatten.

Nog om det. Vill du bli av med dom så vänta en månad och ring och säg att du inte har TV mer. Frågar dom varför så svara att du ville bli av med dom och deras maffia-fasoner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

@Galarix: Det är det jag ogillar mest med Radiotjänst. En fattig student ska betala lika mycket som en politiker med sina 5 mille i årslön och 8 TV-apparater i sin herrgård. Imo, dra det på skatten som kyrkskatten.

Nog om det. Vill du bli av med dom så vänta en månad och ring och säg att du inte har TV mer. Frågar dom varför så svara att du ville bli av med dom och deras maffia-fasoner.

Är man så fattig ska man kanske inte ha en TV?

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

@BergEr: man kan köpa en beggad 42" tv för 500kr. Det är 3 månader radiotjänst....

Eller vi kan säga att du köper en TV för 8000kr som håller i 5 år. På de 5 år har du då lagt fler pengar på radiotjänst!

Netflix kostar hälften. Och då kan jag få kolla vad jag vill och inte skitprogram. När jag vill. Var jag vill.

Permalänk
Medlem

Har inte betalat tv avgiften sen jag flytta hemifrån för ca 8 år sedan. Dom hara plingat på ibland, jag säger bara att jag inte har nån tv, dator eller radio. Dom har ringt några gånger efter jag köpt ny tv, då har jag alltid sagt att det är köpt som en present till min icke existerande lillebror.

Tänker inte betala för något jag inte använder, mottagaren dvs.

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Medlem

Dom har inte ens ringt mig på över två år. Känner mig utebliven :'(

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

@BergHa: man kan köpa en beggad 42" tv för 500kr. Det är 3 månader radiotjänst....

Eller vi kan säga att du köper en TV för 8000kr som håller i 5 år. På de 5 år har du då lagt fler pengar på radiotjänst!

Netflix kostar hälften. Och då kan jag få kolla vad jag vill och inte skitprogram. När jag vill. Var jag vill.

Och Netflix kan du se utan att betala för internet?

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Ge fakturan till ägaren av TV:n vett ja:P

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Tycker det är märkligt att man inte vet vad radiotjänst är och gör, om man är student...

Är ju allmänbildning och något man får lära sig i skolan? Jag fick lära mig det i grundskolan iaf..

Det har aldrig nämnts på min skola, dock är det en skitskola så det kanske var därför.

Visa signatur

Citera för svar!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av gaminggirl:

Ja, ni har en TV då måste ni betala. Det kvittar om ni tittar på Tv eller inte.
Om det finns en eller flera TV-apparater i hushållet så måste någon betala. Resterande medlemmar i hushållet ska vara registrerade som medlicenstagare så att de inte råkar inga fel person av misstag. Speciellt i hyreshus kan det vara svårt ibland att veta vilka som hör hemma var... När jag flyttade ihop med sambon ringde de honom flera gånger innan han kom på att han skulle säga att jag har licens och att han därmed inte behöver betala. Var då vi fick veta att vi missat att vi måste skriva in honom på min licens.

Nu när lägenhetsnummer ingår i folkbokföringen borde det inte vara så svårt för radiotjänst att ta reda på vem som hör hemma var och därmed slippa kontakta de som bor på en adress där det redan finns en licensbetalare.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

Det vettigaste de gjorde i Finland var när "tv-avgiften" blev något som varje person och vissa företagsformer betalar som en skatt.

Skatten för privat personer är mellan 0 och 150€ baserad på den sammanlagda förvärvs- och kapitalinkomsten.

Min åsikt är det här det enda rätta.. för varje enskild person tar del av public service utbudet i någon mån. "tv avgiften" tillfaller ju även public services radioutbud och websidor.

men det verkar ju som Sverige är på gång att skippa "tv-avgiften" i förmån för skattefinansierad modell istället.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=478&artik...

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk

@Galarix: Gå in på deras Avanmälan sida !
Fyll i den och skriv att du var onykter och trodde TV-licens fortfarande gällde även för mobilen...

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

Avregistrera dig enbart, gör du via hemsidan. Jag gjorde det förra året då jag tröttnade på eländet. Dagen efter fick jag en kopia och kvitto på min uppsägning plus en check på va 450:- som skulle återbetalas till mig. En bra dag helt enkelt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk

Helt vansinnigt med alla dessa avgifter för TV. Skiter fullständigt i Radiotjänst sedan lång tid tillbaka. Ändå sitter man och betalat 799:-/mån för TiVo, bredband, 79:- för Netflix och sedan 60:-/mån till bostadsrättsföreningen för att dom ska ha ut sin slant för grundutbudet via fastigheten. Bara det är ju över 900:-/månad och då sitter jag själv max 30 minuter framför dumburken per dag.

Det märkliga är att Radiotjänst inte har hört av sig trots att jag för nästan 1 år sedan skaffade TiVo. Blir väl tvungen så småningom att ändå börja betala, men den dagen den sorgen. Fram tills dess skiter jag i TV-licensen.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Medlem

Tack till alla osolidariska personer som ser till att vi hederliga som betalar för oss även måste betala för er.

Permalänk
Skrivet av Aqua_HeaD:

Helt vansinnigt med alla dessa avgifter för TV. Skiter fullständigt i Radiotjänst sedan lång tid tillbaka. Ändå sitter man och betalat 799:-/mån för TiVo, bredband, 79:- för Netflix och sedan 60:-/mån till bostadsrättsföreningen för att dom ska ha ut sin slant för grundutbudet via fastigheten. Bara det är ju över 900:-/månad och då sitter jag själv max 30 minuter framför dumburken per dag.

Det märkliga är att Radiotjänst inte har hört av sig trots att jag för nästan 1 år sedan skaffade TiVo. Blir väl tvungen så småningom att ändå börja betala, men den dagen den sorgen. Fram tills dess skiter jag i TV-licensen.

Men varför i helskotta betalar du 799:-/månaden för något du använder max 30 minuter per dag? Då är det bättre att skippa den avgiften och betala tevelicensen på 173:-/månad.

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Skrivet av Funnyvlad:

Men varför i helskotta betalar du 799:-/månaden för något du använder max 30 minuter per dag? Då är det bättre att skippa den avgiften och betala tevelicensen på 173:-/månad.

För att mina barn tittar på TV, men det är jag som får betala.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av muffen:

Tack till alla osolidariska personer som ser till att vi hederliga som betalar för oss även måste betala för er.

Tack alla osolidariska personer som gör att vi andra ej lagligt kan inneha en tv utan att betala före era nöjesprogram som vi aldrig ser på.

Skrivet av Aqua_HeaD:

För att mina barn tittar på TV, men det är jag som får betala.

Be dina barn betala, om de ej betalar skicka vidare fakturan till ett inkassobolag.
Skämt, men hur mycket man använder en tjänst måste ju räknas på alla som använder den.
Tycker man då tjänsten är för dyr så får man säga upp den.

Detsamma gäller svt, många i medelåldern ser inte på dessa kanaler, men de vill kanske att deras barn ska bli indoktrinerade sossar och då är svt ett bra redskap för deras barn som de kan utnyttja.

Permalänk

Radiotjänst är skit, svinen såg väl att folk inte var intresserade av deras TV längre, då försökte dom tvinga alla som hade en dator att betala TV-licens, bara för att dom erbjuder SVTPlay gratis för alla på internet. Och dom som inte heller hade dator skulle betala TV-licens för smartphones var det menat.

Och "Sommar med Ernst" är den typ av "kvalitéprogram" som erbjuds.

Som tur var segrade rättvisan.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Crownicsz:

Radiotjänst är skit, svinen såg väl att folk inte var intresserade av deras TV längre, då försökte dom tvinga alla som hade en dator att betala TV-licens, bara för att dom erbjuder SVTPlay gratis för alla på internet. Och dom som inte heller hade dator skulle betala TV-licens för smartphones var det menat.

Och "Sommar med Ernst" är den typ av "kvalitéprogram" som erbjuds.

Som tur var segrade rättvisan.

Radiotjänst stiftar inte lagar, det gör våra politiker, klaga på rätt sak om du ska klaga

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mrqaffe:

Radiotjänst stiftar inte lagar, det gör våra politiker, klaga på rätt sak om du ska klaga

Fast i detta fall var det väl så att just Radiotjänst såg en gråzon i lagen kring tvavgiften och då försökte tillskansa sig pengar som de ej hade rätt till, men när det väl fick en rättslig prövning så fick Radiotjänst bita i det sura äpplet.
Däremot hade vederbörande klagat på svt så hade jag hållit med dig, svt sköter enbart om sin del och har inget med Radiotjänst beteende att göra även om de använder deras pengar.

Permalänk
Medlem

Gjorde precis som du och råkade säga ja när de ringde. 2 betalperioder senare fick jag nog och sa upp det. Ingen anledning att jag ska lägga mina lånade pengar (CSN) på att betala för sådant. Pinsamt att man tar betalt lika mycket för studenter utan inkomst som människor med miljoninkomst. Baka in skiten i skatten så man slipper tänka på det.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Gjorde precis som du och råkade säga ja när de ringde. 2 betalperioder senare fick jag nog och sa upp det. Ingen anledning att jag ska lägga mina lånade pengar (CSN) på att betala för sådant. Pinsamt att man tar betalt lika mycket för studenter utan inkomst som människor med miljoninkomst. Baka in skiten i skatten så man slipper tänka på det.

Du kanske skulle skaffa dig ett jobb? Eller strunta i TVn.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Fast i detta fall var det väl så att just Radiotjänst såg en gråzon i lagen kring tvavgiften och då försökte tillskansa sig pengar som de ej hade rätt till, men när det väl fick en rättslig prövning så fick Radiotjänst bita i det sura äpplet.
Däremot hade vederbörande klagat på svt så hade jag hållit med dig, svt sköter enbart om sin del och har inget med Radiotjänst beteende att göra även om de använder deras pengar.

SVT äger ju Radiotjänst och bestämmer över dem.

http://sv.wikipedia.org/wiki/TV-avgift
Tro inte att vi är ensamma i Sverige med det här.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

När de va o hälsade på hos min kusin (som inte betalade, Men hade tv) så sa de "Men, Ja ser ju att du har tv".. Då gick han in o välte omkull den så den slog i golvet (Tänk 10 år sen, 32" Tjocktv) Så gick han tillbaka o sa "Nu har ja inte det.. " Då slapp han betala..

I vilket fall som helst, Ring o säg att du inte har tv längre, Nästa gång de ringer så säger du likadant..

Visa signatur

| X570 | R5-3600 | 960 EVO M.2 + 860 1Tb | 16Gb XMP3200 | RTX-2070 |
| I7-6700 | 64Gb PC4-2666 | 34Tb | TrueNas 13 |
| Yamaha HTR-4065 | Argos Audio Alto 5 MK2 | SystemOne W100B + SW10 |
| iPhone 15 Pro 128Gb |

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Radiotjänst stiftar inte lagar, det gör våra politiker, klaga på rätt sak om du ska klaga

Absolut. Däremot klagar jag på dom som sträcker sig efter min plånbok, oavsett lagstiftning.

Skrivet av anon159643:

Fast i detta fall var det väl så att just Radiotjänst såg en gråzon i lagen kring tvavgiften och då försökte tillskansa sig pengar som de ej hade rätt till, men när det väl fick en rättslig prövning så fick Radiotjänst bita i det sura äpplet.
Däremot hade vederbörande klagat på svt så hade jag hållit med dig, svt sköter enbart om sin del och har inget med Radiotjänst beteende att göra även om de använder deras pengar.

Helt rätt, +1. Jag klagar däremot på båda, av olika anledningar. Radiotjänst ville jag skulle betala för tjänster jag inte nyttjade.
Och SVT/TV4 för att inte ha en lineup värd att betala för.

Permalänk
Medlem

Bästa är att ta in avgifterna via skattsedel istället.
Så fort människan har möjligheten att på något sätt rättfärdiga att slippa betala så tar hon chansen.
Hade exempelvis bilskatter och sjukvård drivits in på samma sätt så hade halva
befolkningen inte ägt bil och aldrig varit sjuka.