Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Silverstone FT02 - bygglogg

Hej!

Skapar en ny tråd här och flyttar över det som jag tidigare felaktigt har lagt i ett galleri.

Jag sitter idag på ett Bitfenix Prodigy, men sedan ett antal månader vägrar datorn att fungera med ett grafikkort inkopplat. Jag har inte med säkerhet lyckats lokalisera felet. Det skulle kunna vara nätaggregatet, men det lutar åt pci-porten. Nu har jag tröttnat på att inte kunna spela, så det har blivit dags att bygga nytt. Den här byggloggen kommer att dra ut på tiden, då ekonomin sätter vissa begränsningar.

Målet är att bygga en så tyst spelrigg som möjligt.

Tänkt hårdvara enligt nedan, där X markerar de delar jag redan har.

Chassi: Silverstone Fortress FT02 (X)
Moderkort: Gigabyte Z97X Gaming G1 (X)
CPU: Intel Core i5 4690K (X)
Nätaggregat: EVGA G2 750W (X)
Grafikkort: MSI GeForce GTX 970 Gaming (X)
Minne: G.Skill Ares Low Profile 1866Mhz, 8GB (X)
CPU-kylare: Phanteks PH-TC14PE (X)
SSD: Samsung SSD PRO 850-Series 256GB
Fläktkontroll: Lamptron FC5 V2

Lite mer funderingar och planer kommer under respektive bild. Kom gärna med synpunkter på delar och utförande!

Silverstone FT02

Jag har varit sugen på detta chassi sedan det kom ut för ganska många år sedan, men har aldrig slagit till tidigare, främst på grund av en del begränsningar och den lite annorlunda layouten invändigt. Chassit känns väldigt gediget, även om jag tycker att sidopanelerna inte är riktigt så stabila som jag önskat och det löstagbara gallret ovantill är riktigt skramligt.

Sidopanel utan ljudämpande matta

Som jag nämnde ovan så kändes sidopanelerna lite rangliga. Därför bestämde jag mig för att ta bort de förapplicerade mattorna och ersätta dem med AcoustiPacks ljuddämpande mattor. Det tog några slitiga timmar att få bort allt, så jag brydde mig inte om att ta bort de sista klisterresterna.

AcoustiPack 7mm. Mattan som ska täcka den högra sidopanelen.

Närbild som visar de 3 olika lagren. Av de ljuddämpande material jag provat, tycker jag att detta är absolut bäst. På den vänstra sidopanelen, där det är mer ont om plats, får jag nöja mig med en tvålagers-variant på 4mm.

Med mattan monterad fick panelen en helt annan tyngd och det mesta av den rangliga känslan är borta.

Jag är riktigt förtjust i hur ren baksidan på chassit är.
http://cdn.sweclockers.com/galleri/bild/171196?l=eyJyZXNvdXJj...

FT02 kommer med 5 st 5,25-tums platser, vilket jag inte kommer att utnyttja. Platserna täcks endast av tunn aluminium framtill, så för att förhindra att ljud letar sig ut där, kommer jag att fylla fyra av platserna med ljuddämpande block. Dock så sticker de ut för långt och blockerar bland annat kabeldragningshål.

4 block tillskurna och på plats.

Nästa steg var att sleeva kablarna till frontpanelen.

Jag är verkligen inte bra på sleeving, så jag tycker att resultatet blev OK. Åtminstone mycket bättre än de ursprungliga färgglada kablarna.

Utrymmet bakom moderkortsplåten är inte jätteväl tilltaget, så det kommer att bli en utmaning av få till kabeldragningen som jag vill.

Den medföljande 120mm-fläkten som fungerar som utblås i toppen är nu borttagen. Jag har satt en bit ljuddämpningsmatta där nätaggregatet kommer kommer i kontakt med chassit, i ett försök att minska eventuella vibrationer. Det som saknas nu är en vibrationsdämpare för den del av nätaggregatet som i chassits ovansida. Någon som råkar veta en svensk butik som säljer sådana här? https://www.caseking.de/antivibrations-rahmen-fuer-netzteile-black-siav-017.html

Toppfläkten byts ut mot en Noiseblocker BlackSilent Pro Fan PL1, 900 rpm, som fästs med en silikonram mot chassit och någon slags gummibussningar på andra sidan.

Nu är både fläkt och nätaggregat på plats. Nätaggregatet drar in luft från baksidan av chassit genom ett riktigt luftfilter. Dock så märkte jag nu att filtret inte går att få av med nätaggregatet monterat Det verkar som om låsmekanismen fastnar i nätaggets fläktgaller... Vidare så fästs nätagget i nederkant med en liten plastbit som ska avlasta skuvarna i toppen. Detta känns inte som en riktigt stabil lösning.

Detaljbild på den undre fästanordningen för nätaggregatet.

Kvällens avslutande bild där jag har monterat av hårddiskvaggorna. Tyvärr sitter själva hårddiskburen fäst med ett gång popnitar, så den får nog bli kvar.

Visa signatur

|| Fractal Define C || EVGA Supernova G2 750W || Gigabyte Z97X Gaming G1 || Intel Core i5 4690K @stock || Dark Rock Pro 3 || 8GB G.Skill Ares Low Profile 1866Mhz || MSI GTX 970 || Samsung 850 Pro 256GB || Win 10 ||

Permalänk
Medlem

åhh jag älskar FT02, blir det någonsin ATX för mig blir det detta chassiet. kör hårt!

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

Älskade mitt FT02. Ångrar att jag sålde det, får bli en snarlik kopia när det blir custombygge
Tänk på att det är väldigt trångt som det är för kablar bakom moderkortsplåten och att tjockare dämpning kan ställa till det, men det har du säkert redan koll på

Edit: läste mer noggrant och såg att du redan hade konstaterat det

Visa signatur

Mina projekt: Airvolv | W2AX (Cootek W2)
Social: Facebook | Instagram

Björn showed us what kind of level one can achieve with a keen eye for detail and a sense for style. - SM i PC moddning 2015

Permalänk
Medlem

Så, dags för en liten uppdatering för att visa att projektet lever!

Jag bestämde mig för att testa nätaggregatet och ljudnivån på fläktarna i chassit, för att bestämma ifall dessa skulle bytas ut direkt.

Nätagget och kablarna är föredömligt uppmärkta.

EVGA skickar med en kontakt till 24-pins, så jag slapp använda gemet.

Allting inkopplat och igång!

Den inbyggda fläktkontrollen har tyvärr bara två lägen och på max låter fläktarna naturligtvis riktigt rejält. Men på det lägre läget så är jag förvånad över hur lite fläktarna låter. Även med sidopanelerna av, så hörde jag endast ett lågt, behagligt surrande. Inga missljud eller fläktblad som går i ramen vilket tydligen varit ett problem på tidigare versioner av chassit. Denna version (med USB 3.0) verkar ha en uppdaterad version av fläktarna. Därmed så får fläktarna vara kvar tills vidare

Visa signatur

|| Fractal Define C || EVGA Supernova G2 750W || Gigabyte Z97X Gaming G1 || Intel Core i5 4690K @stock || Dark Rock Pro 3 || 8GB G.Skill Ares Low Profile 1866Mhz || MSI GTX 970 || Samsung 850 Pro 256GB || Win 10 ||

Permalänk
Medlem

Moderkort och processor kom i veckan. Med Intels pågående cashback-kampanj blir det bara runt 1600 för processorn, vilket känns som ett bra pris.

Moderkortet på plats.

Riktigt irriterande - hålet i moderkortsplåten är för litet för att montera kylaren i efterhand, så det blir att ta ut allt igen.

Visa signatur

|| Fractal Define C || EVGA Supernova G2 750W || Gigabyte Z97X Gaming G1 || Intel Core i5 4690K @stock || Dark Rock Pro 3 || 8GB G.Skill Ares Low Profile 1866Mhz || MSI GTX 970 || Samsung 850 Pro 256GB || Win 10 ||

Permalänk
Medlem

1600 för en 4690k, inte illa! En fundering jag haft över detta chassi: det är otroligt högt flöde in, men nästan inget ut. Hur mår den stackars 120 fläkten i taket av att dra ut all den värmen?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk

Blir het som en masugn tror jag. Varför ska folk ljuddämpa så mycket grejerna blir så onödigt varma. Men det är väl jag det frugan brukar säga att jag hör dåligt.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marticus:

1600 för en 4690k, inte illa! En fundering jag haft över detta chassi: det är otroligt högt flöde in, men nästan inget ut. Hur mår den stackars 120 fläkten i taket av att dra ut all den värmen?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, det blir spännande att se vad jag får för temperaturer. Processorkylaren, med en eller kanske två fläktar, hamnar i en bra linje med 120mm-fläkten och kan kanske hjälpa till att trycka ut en del varmluft. Sen är ju chassit relativt öppet i toppen, framförallt vid pci-platserna, så jag hoppas att det inte fastnar för mycket värme i lådan. Vi får se

Visa signatur

|| Fractal Define C || EVGA Supernova G2 750W || Gigabyte Z97X Gaming G1 || Intel Core i5 4690K @stock || Dark Rock Pro 3 || 8GB G.Skill Ares Low Profile 1866Mhz || MSI GTX 970 || Samsung 850 Pro 256GB || Win 10 ||

Permalänk
Medlem

Trevligt att se en FT-02'a!

Jag har inte moddat min, men det hörs inte att den är på som det är (förutom när man spelar så grafikkortets fläktar drar igång), så din kommer nog bli hur tyst som hellst, om länge du inte tätar så mycket att fläktarna måste öka.

Ser inte riktigt på bilderna, och vet att du redan sleevat, men har du USB 2.0 eller 3.0 i frontpanelen?
Om du vill upgradera till USB 3.0 kan jag rekomendera att maila Silverstone support i tyskland (sales.eu@silverstonetek.de) så skickar dom. Kostade mig 17 EUR med frakt och moms. (det är hela själva kretskortet med USB och ljud, så lätt att byta)

Visa signatur

Dator: i5 10600k w/ Scythe Mugen 2 rev.B @ Stock | MSI GeForce RTX 3070 Ti Ventus OC | MSI Tomahawk z490 | Fractal Design Newton R3 600W | HyperX Fury 3200MHz CL16 2x16 GB | Silverstone Fortress FT-02 | Crucial MX100 SSD 256GB | 2TB WD Green | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Visquaz:

Trevligt att se en FT-02'a!

Jag har inte moddat min, men det hörs inte att den är på som det är (förutom när man spelar så grafikkortets fläktar drar igång), så din kommer nog bli hur tyst som hellst, om länge du inte tätar så mycket att fläktarna måste öka.

Ser inte riktigt på bilderna, och vet att du redan sleevat, men har du USB 2.0 eller 3.0 i frontpanelen?
Om du vill upgradera till USB 3.0 kan jag rekomendera att maila Silverstone support i tyskland (sales.eu@silverstonetek.de) så skickar dom. Kostade mig 17 EUR med frakt och moms. (det är hela själva kretskortet med USB och ljud, så lätt att byta)

Tack för tipset! Denna version av chassit kom dock med 3.0 förinstallerat.

Det låter ju lovande avseende ljudnivån! Den ljuddämpning jag har gjort nu, med block i fronten och ny matta på sidopanelerna, är det som jag har planer på att göra, så jag hoppas och tror att det inte ska påverka luftflödet nämnvärt.

Visa signatur

|| Fractal Define C || EVGA Supernova G2 750W || Gigabyte Z97X Gaming G1 || Intel Core i5 4690K @stock || Dark Rock Pro 3 || 8GB G.Skill Ares Low Profile 1866Mhz || MSI GTX 970 || Samsung 850 Pro 256GB || Win 10 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marticus:

1600 för en 4690k, inte illa! En fundering jag haft över detta chassi: det är otroligt högt flöde in, men nästan inget ut. Hur mår den stackars 120 fläkten i taket av att dra ut all den värmen?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag sitter med FT05, och du har noll användning av top fläkten, dem 2 180mm fläktarna klarar mer än väl av att ta hand om värmen som kommer, sitter då på samma cpu klockad till 4.1Ghz använder mig av en Noctua NH-U12S, bara 1 fläkt till den kylaren och den fläkten snurrar i ~450-800 rpm, 180mm fläktarna är inställda på medium (med medföljande fläktkontroller) dem snurrar i ~600 rpm. Helt passivt nätagg och ett 970 strix där jag alltid kör fläktarna på 37% vilket ger ~800 rpm (VRM blir sjukt varma på dessa kort varför alltid denna fläktkurva)

Med allt detta så sitter jag och idlar i ca 30-33 grader på cpu och gpu (core) vid spelande får jag återkomma, sitter på jobbet men vill minnas det är ca 50-55 på cpu, gpu minns jag inte, detta när jag spelar CS:GO med allt på max/ultra eller vad det nu heter på en 1080p skärm

Värme stiger, och fläktarna som blåser uppåt hjälper till med det. Så kan nästan säga med stor säkerhet att plockar TS bort 120mm fläkten i toppen kommer han nog inte märka någon skillnad alls på värmen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marticus:

1600 för en 4690k, inte illa! En fundering jag haft över detta chassi: det är otroligt högt flöde in, men nästan inget ut. Hur mår den stackars 120 fläkten i taket av att dra ut all den värmen?

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Gunner357:

Blir het som en masugn tror jag. Varför ska folk ljuddämpa så mycket grejerna blir så onödigt varma. Men det är väl jag det frugan brukar säga att jag hör dåligt.

Kan, av erfarenhet, meddela att det inte blir några värmeproblem alls. Hela toppen är
I princip öppen, så fläkten är mest för att dra ut från cpu/ram. Gpu har fritt utblås rakt upp.

Visa signatur

Mina projekt: Airvolv | W2AX (Cootek W2)
Social: Facebook | Instagram

Björn showed us what kind of level one can achieve with a keen eye for detail and a sense for style. - SM i PC moddning 2015

Permalänk
Medlem

Kan meddela att jag till och med plockade bort topp fläkten (har dock omoddat) och det blev inga temperatur skillnader alls, varken i UEFFI eller på mina 4 temp sensorer från fläktkontrollern.

Permalänk
Skrivet av Nizr:

Kan, av erfarenhet, meddela att det inte blir några värmeproblem alls. Hela toppen är
I princip öppen, så fläkten är mest för att dra ut från cpu/ram. Gpu har fritt utblås rakt upp.

Aha ok jag tycker mer om när hårdvaran får rejält med blås i lådan. Sedan är de där dämp mattorna inge snygga.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem

Trevligt att se FT02, har haft mitt i några år nu, o får fortfaranda säga det är det bästa chassit jag har haft, o tror inte det finns något annat jag vill ha även i dag.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem

Bytte nätagg i min FT02 idag till exakt samma som du skaffat. Riktigt behagligt med eco-mode. Jag hade inga problem med att få bort dammfiltret med nätagget monterat.

Toppfläkten behövs inte alls, jag har inte haft min igång på flera år även fast den sitter monterad. 180mm-fläktarna kör jag på 750-800 RPM med hjälp av fläktkontroller.

Utrymmet för kabeldragning är minimalt och använder man flera hårddiskar så blir det en utmaning att få till det. Skall du inte ha flera hdds utan bara någon SSD så kan jag tipsa om att lägga den löst i utrymmet under nätagget och bara dra en platt SATA-kabel bakom moderkortsplåten. Inte så vackert om man sitter och tittar på grejorna genom ett fönster, men smidigt om man inte bryr sig för mycket om det estetiska.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem

God kväll!

Dags för kylaren att ta plats.

Det finns lite marginal kvar till sidopanelen!

Fläktgaller och pci-täckplåtar avmonterade för att målas svarta.

Dåligt med ljus i garaget, men jag är hyffsat nöjd med resultatet, åtminstone för att vara första försöket.

Här får de hänga och torka tills imorgon. Ny uppdatering då!

Visa signatur

|| Fractal Define C || EVGA Supernova G2 750W || Gigabyte Z97X Gaming G1 || Intel Core i5 4690K @stock || Dark Rock Pro 3 || 8GB G.Skill Ares Low Profile 1866Mhz || MSI GTX 970 || Samsung 850 Pro 256GB || Win 10 ||

Permalänk
Medlem

Nu var det länge sedan förra uppdateringen. Det mesta är på plats, men en del finlir återstår.

Fläktgaller och täckplåtarna tillbaka i chassit. Jag vet inte om det beror på kvaliteten på färgen, men tyvärr skaver färgen av ganska enkelt, vilket gör att slutresultatet inte blev 100%.

När det blev dags att köpa ssd:n så blev det en Samsung istället för Adata som jag tänkt från början. Jag har haft Samsung tidigare och var väldigt nöjd med hur den har funkat.

Monterat och klart.

Här har även grafikkortet kommit på plats. Det blev ett 970 istället, mest för att det kändes som ett riktigt bra pris för prestandan. Jag har valt att sätta kortet i den andra x16-porten, eftersom baksidan på kortet hamnade oroväckande nära fläkthållarna om jag använde den översta porten.

När det gäller processorkylaren, så ersatte jag Phanteks-fläktarna med en ensam be quiet! Silentwings 2, 120mm. Med processorn överklockad till 4,3 på 1,2V, så går temperaturen inte över 60C när jag foldar på 100%.

Det stora som återstår att fixa till kabeldragningen och installera en ny fläktkontroller, för jag är inte nöjd med ljudnivån på fläktarna i botten. Även en uppgradering av minnena står på önskelistan.

Visa signatur

|| Fractal Define C || EVGA Supernova G2 750W || Gigabyte Z97X Gaming G1 || Intel Core i5 4690K @stock || Dark Rock Pro 3 || 8GB G.Skill Ares Low Profile 1866Mhz || MSI GTX 970 || Samsung 850 Pro 256GB || Win 10 ||

Permalänk
Hedersmedlem

Skoj.

Som den FT02-riddare jag är så var detta mycket roligt att läsa. Ska följas.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||