Cs go laggar/hackar när jag rör mig

Permalänk
Medlem

Cs go laggar/hackar när jag rör mig

Hej!

Här kommer ytterligare en tråd angående problem med cs go.
Mitt problem är att cs go hackar när jag rör mig eller musen, det lättaste sättet att förklara det är att det känns som 60hz (ja jag har 120)

Det jag har testat/kollat är:
Rates
V-sync av / renderade bildrutor 1
120hz
Launch Options
Uppdaterat drivrutiner
verifierat game cache
500 hz mus / testat annan mus
Formaterat
m_rawinput 1/0

Datorspeccs: https://www.inet.se/kundvagn/visa/6602870/2014-03-22

Cs go Settings: http://puu.sh/a44JI/26808b61db.jpg

Om det är någon här som kan hjälpa mig att få ordning på problemet skulle jag varit evigt tacksam!

Permalänk

Har du gjort fps_max 0 i console?

Edit: sorry kollade inte bilden

Visa signatur

Gigabyte B550i - Ryzen 5600x - 64gb Corsair Vengeance LPX 3200mhz - RTX 3080 - NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkrik92:

Har du gjort fps_max 0 i console?

Svar ja, ingen skillnad !

Permalänk

Fpsen dippar inte när det laggar?

Kör du med DVI-D?

Visa signatur

Gigabyte B550i - Ryzen 5600x - 64gb Corsair Vengeance LPX 3200mhz - RTX 3080 - NR200P

Permalänk

Känner igen detta.. Visade sig vara Temps på GPU. testa underklocka Grafikkort i t.ex MSI Afterburner och ställ ner CPU Överklockning till stock i BIOS

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkrik92:

Fpsen dippar inte när det laggar?

Kör du med DVI-D?

Hej nej jag går aldrig under ~250 fps och ja det är dvi kabel!

Permalänk
Skrivet av Hassel fd Jompenleet:

Känner igen detta.. Visade sig vara Temps på GPU. testa underklocka Grafikkort i t.ex MSI Afterburner och ställ ner CPU Överklockning till stock i BIOS

Gpu temp borde ju inte ens röra knappt sig när han kör 1024x768 och 300 fps. ingen belastning för ett 770. Är det lika med andra spel?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hassel fd Jompenleet:

Hej, temperaturen i datorn är stabil och varken grafikkortet eller processorn har blivit klockade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkrik92:

Gpu temp borde ju inte ens röra sig när han kör 1024x768 och 300 fps. ingen belastning för ett 770. Är det lika med andra spel?

Har endast spelat skyrim, batman och dota2 men där känner jag inte av något liknade lagg.

Permalänk
Skrivet av tjiffen:

Har endast spelat skyrim, batman och dota2 men där känner jag inte av något liknade lagg.

Testa att avinstallera geforce experience

Visa signatur

Permalänk

Vad har du du för mus + underlag? Och provade du den andra musen på samma underlag?
Hade tidigare själv en halvhård musmatta som fick aimet/musen att kännas lite hackig.

Visa signatur

i7 920 C0/C1, 12gb ddr3, GTX 1060.

Permalänk
Medlem

Tror det är senaste csgo uppdateringen som har gjort detta. Har inte haft det innan fram tills uppdateringen släpptes.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Faeain:

Vad har du du för mus + underlag? Och provade du den andra musen på samma underlag?
Hade tidigare själv en halvhård musmatta som fick aimet/musen att kännas lite hackig.

zowie ec2 + en vanlig qck + matta, har testat att byta musmatta men det är likadant där

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkrik92:

Testa att avinstallera geforce experience

Dessvärre ingen skillnad

Permalänk
Medlem
Skrivet av wezc00:

Tror det är senaste csgo uppdateringen som har gjort detta. Har inte haft det innan fram tills uppdateringen släpptes.

Kanske kan ligga något i det, är detta ett känt problem? vill minnas att mina problem började för ca 3-4 veckor sedan

Permalänk
Medlem
Skrivet av tjiffen:

Kanske kan ligga något i det, är detta ett känt problem? vill minnas att mina problem började för ca 3-4 veckor sedan

Kan vara nvidias drivrutin också. https://www.reddit.com/r/GlobalOffensive/comments/36dvn6/gett...

Har inte hört något men när jag kör med polaren så har han också fått problemet. Får mest fps drops när han går genom smoke, vilket han aldrig har råkat utför innan.

Permalänk
Skrivet av tjiffen:

Dessvärre ingen skillnad

Kör några gamla drivrutiner till graffet bara för och testa?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av wezc00:

Kan vara nvidias drivrutin också. https://www.reddit.com/r/GlobalOffensive/comments/36dvn6/gett...

Har inte hört något men när jag kör med polaren så har han också fått problemet. Får mest fps drops när han går genom smoke, vilket han aldrig har råkat utför innan.

Skrivet av henkrik92:

Kör några gamla drivrutiner till graffet bara för och testa?

testat 3 olika nu med ca 2-3 månaders mellanrum och fortfarande samma "hack"

Permalänk
Medlem

Någon annan som vet vad det kan vara? börjar bli tokig här

Permalänk
Medlem

edit; detta sker även i flera spel märkte jag nu när jag testade cod

Permalänk

Och det är inte screen tearing?

Permalänk
Skrivet av tjiffen:

Fick detta i min senaste temperaturcheck http://i.imgur.com/R3BhMsl.jpg som ni ser är 3an och 6an skyhöga, är det detta som ställer till det?

Vet inte vad "temperature #3 och #6" är men det borde inte vara CPU:n eftersom kärnornas temperatur står en bit ner. Oavsett så ska ingen del i datorn komma upp i 100c + men det kan ju lika gärna vara mätfel.

Du kan ta upp aktivitetshanteraren så att du ser belastningen på varje kärna när du spelar cs och sen ställa in så att den visar användningen under en lite längre tid, tror att det är de senaste 4 minuterna. Är det några kärnor som går upp i 95%+ i användning så kan det vara orsaken till det du upplever men det borde inte vara det om du har hög fps.

Eftersom du har formaterat så behövde du väl installera cs igen? Om du inte har gjort det så gör det men annars kan det kanske vara värt att försöka igen.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5900X MB: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT AORUS Ultimate Xtreme WaterForce WB RAM: 32GB 3200 MT/s CL 16 Trident Z RGB SSD: WD Black SN750 1 TB PSU: ASUS ROG Loki 1000W SFX-L Skärm: Alienware AW3423DW

Permalänk
Medlem

@tjiffen:

Känns som det bara är nått fel i programmet där. Men vad ligger grafikortet på för temps? Det var väl inte med där i listan?

Hur håller du koll på fps'en? net_graph, cl_showfps 1/2 eller nått tredjeparts program?

Såg att du skrivit att det händer i andra spel med. Du kan testa kolla windows rescource monitor och se om det är nått som använder mycket cpu, minne eller skriver mycket.

Edit*

Var det inte nått problem med 840 evo diskarna förresten? Ingen aning om det gäller fortfarande och om det skulle resultera i TS problem dock. En tanke bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agustavsson:

Och det är inte screen tearing?

Visste inte riktigt vad det var innan du skrev det men när jag kollat klipp på det ser det ut ungefär så, dock har jag även testat med en annan skärm och får samma problem där.

Skrivet av Schackmannen:

Vet inte vad "temperature #3 och #6" är men det borde inte vara CPU:n eftersom kärnornas temperatur står en bit ner. Oavsett så ska ingen del i datorn komma upp i 100c + men det kan ju lika gärna vara mätfel.

Du kan ta upp aktivitetshanteraren så att du ser belastningen på varje kärna när du spelar cs och sen ställa in så att den visar användningen under en lite längre tid, tror att det är de senaste 4 minuterna. Är det några kärnor som går upp i 95%+ i användning så kan det vara orsaken till det du upplever men det borde inte vara det om du har hög fps.

Eftersom du har formaterat så behövde du väl installera cs igen? Om du inte har gjort det så gör det men annars kan det kanske vara värt att försöka igen.

Hejsan, tror som du att det var något fel på programmet för har kollat i både coretemp och speedfan nu och processorn går ej över 55 grader i spelande! har installerat om spelet 4-5 gånger senaste dagarna så är inte det heller!

Skrivet av Pandawan:

@tjiffen:

Känns som det bara är nått fel i programmet där. Men vad ligger grafikortet på för temps? Det var väl inte med där i listan?

Hur håller du koll på fps'en? net_graph, cl_showfps 1/2 eller nått tredjeparts program?

Såg att du skrivit att det händer i andra spel med. Du kan testa kolla windows rescource monitor och se om det är nått som använder mycket cpu, minne eller skriver mycket.

Edit*

Var det inte nått problem med 840 evo diskarna förresten? Ingen aning om det gäller fortfarande och om det skulle resultera i TS problem dock. En tanke bara.

Grafikkortet ligger på runt 35-40 grader, jag håller koll på fps'en via net_graph3. Jag har cs installerat på min ssd och cod på min hdd och eftersom det är samma problem lär det väl inte vara hårddisken?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tjiffen:

Visste inte riktigt vad det var innan du skrev det men när jag kollat klipp på det ser det ut ungefär så, dock har jag även testat med en annan skärm och får samma problem där.

Hejsan, tror som du att det var något fel på programmet för har kollat i både coretemp och speedfan nu och processorn går ej över 55 grader i spelande! har installerat om spelet 4-5 gånger senaste dagarna så är inte det heller!
Grafikkortet ligger på runt 35-40 grader, jag håller koll på fps'en via net_graph3. Jag har cs installerat på min ssd och cod på min hdd och eftersom det är samma problem lär det väl inte vara hårddisken?

tearing sker för att grafikkortet blir färdig med renderingen av frames snabbare än skärmen kan visa dem. Om det är tearing som är problemet så är det samma problem på en annan skärm också, fast beroende på den andra skärmens uppdateringsfrekvens kan det vara mer eller mindre märkbart.
lösningar:
v-sync
g-sync
framerate limit

inget av dessa är populära bland cs-spelare har jag märkt

edit: kanske du kan filma problemet på nära håll i bra kvalitet och lägga upp, så man kan hjälpa till att bedöma vad det är?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tjiffen:

Ok. Men csgo och de andra spelan har funkat fint innan antar jag? Kanske inte är hdd/ssd problem då, dno.

Nu har jag inte spelat csgo på ett litet tag men tror inte du har igång net_graph 3, brukar vara blockat till 1 av goda skäl. Spelar ingen roll egentligen dock. För att utesluta att det helt enkelt inte är fpsdrops du får testa att använda "cl_showfps 2": Det kommer visa min och max fps.

Kan med fördel bindas så man inte får drops när man är i consolen och skriver in det och sådant. Typ: bind "f9" "incrementvar cl_showfps 0 2 2". Byt ut f9 mot nån ledig key och toggla den on/off med bind. Eller kör det manuellt i consolen bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av runeman:

tearing sker för att grafikkortet blir färdig med renderingen av frames snabbare än skärmen kan visa dem. Om det är tearing som är problemet så är det samma problem på en annan skärm också, fast beroende på den andra skärmens uppdateringsfrekvens kan det vara mer eller mindre märkbart.
lösningar:
v-sync
g-sync
framerate limit

inget av dessa är populära bland cs-spelare har jag märkt

edit: kanske du kan filma problemet på nära håll i bra kvalitet och lägga upp, så man kan hjälpa till att bedöma vad det är?

Okej så du tror inte det är min skärm som har börjat ge upp med andra ord? https://youtu.be/O7J4Zh4KGOs detta är vad jag fick till lite snabbt, får kanske göra om i bättre kvalité men som man ser i början när jag går runt kanten så hackar det till, så känns det konstant när man vänder sig/snurrar

Skrivet av Pandawan:

Ok. Men csgo och de andra spelan har funkat fint innan antar jag? Kanske inte är hdd/ssd problem då, dno.

Nu har jag inte spelat csgo på ett litet tag men tror inte du har igång net_graph 3, brukar vara blockat till 1 av goda skäl. Spelar ingen roll egentligen dock. För att utesluta att det helt enkelt inte är fpsdrops du får testa att använda "cl_showfps 2": Det kommer visa min och max fps.

Kan med fördel bindas så man inte får drops när man är i consolen och skriver in det och sådant. Typ: bind "f9" "incrementvar cl_showfps 0 2 2". Byt ut f9 mot nån ledig key och toggla den on/off med bind. Eller kör det manuellt i consolen bara.

Ja allt flöt på väldigt bra som sagt för ca 3-4 veckor sedan om jag inte är helt ute och cyklar. min fps gick ner som lägst på 140 under tiden jag spelade deathmatch så har svårt att se att det ska vara problemet

Permalänk
Medlem

@tjiffen:

Om den gick ner som lägst till 140 med showfps 2(?) så är det nog inget fps problem nej. Svårt att se nått på youtube videon @ 360p btw.

Lite lurigt det här ja. Kanske, men tveksamt, så kanske drops från 300-400fps till 140 är det som du upplever? Tror inte det men du kan ju testa att cappa fps'en eller köra vsync för att vara säker. Efter allt jag hört nu och infon så skulle jag gissat att det är nått med enbart csgo, typ skum update, men du sa att det sker i andra spel med.

Antagligen inget med fps att göra men vet inte vad annat som kan vara boven. Allt har ju funkat fint innan. Inte ändrat nån hårdvara/mjukvara? Det var inget knas i performance monitorn? Inte ändrat hz av misstag? Testa vsync och kolla fps'en.

I stort alla hack jag har haft i csgo har varit att fps drop men annars har det bara varit nätverks lag/frys. Men det verkar ju inte vara det så. Lurigt ja..

Permalänk
Medlem

Du sa du hade kollat "rates" men du kanske missade nån.
Ibland kan updates av CSGO klirra dina configs.

rate "128000"
cl_updaterate "128"
cl_cmdrate "128"
cl_interp "0"
cl_interp_ratio "1"

Permalänk
Medlem

Logiska är att det är screen tearing. Men har inte hört talas om att det bara plötsligt skulle börja dyka upp av sig själv på en lcd. Men jag kan ha fel. Vad har du för skärm?

Känns skummt att du inte skulle märkt det innan bara.