Windows 10 Insider Preview (build 10586)

Permalänk
Medlem

Gick smärtfritt att köra ISO-filen inifrån föregående version av Windows 10 preview och bara välja upgrade. Har nu 10162 och en bugg verkar ha försvunnit som gör att startmenyn ofta är i princip helt tom och man måste trycka ner och ta upp den några gånger innan ikonerna är tillbaka igen. SÅ det är bra

Ser också att project Spartan bytt namn till Edge och fått en ny ikon.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem

Lyckades få upp uppdateringsappen i Windows 7 installationen nu. Av någon anledning hade inte rätt uppdatering hämtas(303558 eller vad den heter) trots att diverse bat filer sa att den var där. Installerade den manuellt och uppgraderingsfönstret dök upp direkt.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

Det är mysko, för jag får numera ringa den där jädra telefontjänsten och aktivera mitt windows 7 fast jag har retailversionen(köpt fysisk fin retailbox). Vad kan det bero på?

Alltför frekventa aktiveringar tolkas förmodligen som en nyckel på drift, vilket ger krav på telefonaktivering även av retailversion.

Av den anledningen har jag för vana att kryssa bort automatisk aktivering av licensen. Bättre att vänta så länge som möjligt med aktiveringen. Ibland har datorn byggts om redan en vecka efter installation, vilket ofta triggat telefonaktivering med två aktiveringar så tätt inpå varandra.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av robalm:

Verkar som vi har en läckt "Windows 10 RTM candidate build 10176" från Kina som cirkulerar runt.

Finns även En-US om någon är sugen, klart stabilaste builden hittills, enligt mig.

Skrivet av GroKKen:

Har inte riktigt hängt med i Preview så undrar om Xbox-appen har kommit ännu?

I 10176 är den riktigt bra (version 6.6.27004.00000), som på luren så är allt med från konsolen, snyggt UI, plus lite andra godsaker.

Tanka ner?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Någon mer än jag som tycker att detta är Windows 8.2?

Efter att ha luskat runt lite så kan man knappast påstå att skillnaden ifrån Windows 8.1 är så pass påtaglig att man kan kalla det för 10.

Dessutom har de lite kvar att rensa bort ifrån Windows 8.1. xD Tycker de har varit slarviga hos Microsoft.

http://i.imgur.com/weWJHpO.png

Hela Windows 10 började ju som 8.2 version som inte släpptes utan blev ombyggd till Win 10.
Skulle nog se det som 8.3 nu, då de trots allt har ändrat om en hel del sedan hur "8.2 skulle bli".

Skrivet av GaMeR2K5:

Nej i Windows 10 är den 10.

De ändrade ifrån 6.4.

Skrivet av Reefer:

Jag vet att de hoppade från 6.4 till 10.0, jag kör också TP:n. Faktum kvarstår: det är en marknadsföringsploj, precis som med varunamnet, för du tror väl inte på fullt allvar att kernel-versionen har utvecklats så snabbt från i höstas att de kan stega hela 36 tiondelar?

Kernel versionen ska vara 6.4 sist jag kollade. Detta för att de kör med drivrutinsgrunden från 6.X
Detta är anledningen till att du kan trycka in många Win Vista, 7, 8 drivare i just 10an och det bara fungerar. Om de skulle bytt detta till 10 så kan de ställa till det för drivarna hos miljoner användare.
Sen kan jag tänka mig att eftersom de vill att alla ska ha Win 10, och man sedan bara ska bygga på Win 10 (troligen som 10.1 - 10.2 osv) så hade det sett snyggare ut med kernel 10.0.

Så frågan är har de ändrat något visuellt, eller har de gjort bort sig och gjort drivrutins problem i enorm skala (speciellt med tanke på hur många som ska uppgradera äldre HW som egentligen inte har Win 10 optimerade drivare)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Paddanx:

Hela Windows 10 började ju som 8.2 version som inte släpptes utan blev ombyggd till Win 10.
Skulle nog se det som 8.3 nu, då de trots allt har ändrat om en hel del sedan hur "8.2 skulle bli".

Det var väl aldrig egentligen tal om något 8.2. Det gick en del rykten typ sommaren-hösten 2014 men det var bara rykten. Det ryktades om en Update 2 till 8.1 också men det var likaledes bara rykten.

Citat:

Kernel versionen ska vara 6.4 sist jag kollade. Detta för att de kör med drivrutinsgrunden från 6.X
Detta är anledningen till att du kan trycka in många Win Vista, 7, 8 drivare i just 10an och det bara fungerar. Om de skulle bytt detta till 10 så kan de ställa till det för drivarna hos miljoner användare.
Sen kan jag tänka mig att eftersom de vill att alla ska ha Win 10, och man sedan bara ska bygga på Win 10 (troligen som 10.1 - 10.2 osv) så hade det sett snyggare ut med kernel 10.0.

De ska öka versionsnumret på kärnan till 10.0 men det är ju bara en siffra som MS bestämmer och har inget att göra med något egentligen. Det kan finnas kod som tittar på denna version och således inte kommer att fungera då men väldigt mycket av denna problematik har lösts genom applikationsmanifest. Manifestet säger vilken version av Windows programmet stöder och om det inte stöder 10.0 så kommer versionsnumret på kärnan inte att se ut som 10.0 för den applikationen utan som den version som programmet stöder.

Citat:

Så frågan är har de ändrat något visuellt, eller har de gjort bort sig och gjort drivrutins problem i enorm skala (speciellt med tanke på hur många som ska uppgradera äldre HW som egentligen inte har Win 10 optimerade drivare)

Vad har visuella ändringar med saken att göra? Drivrutinsproblem kan uppstå förstås men skillnaderna mellan drivrutinsmodellen i tian jämfört med 8 eller 7 är inte så stora och det absolut mesta kommer att bara fungera precis som det gjorde vid uppgraderingen från 7 till 8 eller till 8.1. WDM 2.0 är förstås en stor ökning rent matematiskt precis som kärnan till 10.0 men också precis som med den så är det bara en siffra i ett namn som inte betyder så mycket.

Permalänk
Avstängd

Nvidia 353.50 Windows update för Windows 10 TP

Driver Date 7/8/2015
Driver Version 10.18.13.5350

Kör Windows Update

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det var väl aldrig egentligen tal om något 8.2. Det gick en del rykten typ sommaren-hösten 2014 men det var bara rykten. Det ryktades om en Update 2 till 8.1 också men det var likaledes bara rykten.

Så var det kanske, men jag vill minnas att det var mer än rykten. De hade gjort klart update 2, men valde att inte släppa det. Första versionen av Win 10 TP var ju exakt denna version, med alla de ändringar som pratats om och publicerats. Och många av dem är totalt omgjorda i Win 10 nu... så varför skulle de göra om dem 2 gånger?

Skrivet av snajk:

De ska öka versionsnumret på kärnan till 10.0 men det är ju bara en siffra som MS bestämmer och har inget att göra med något egentligen. Det kan finnas kod som tittar på denna version och således inte kommer att fungera då men väldigt mycket av denna problematik har lösts genom applikationsmanifest. Manifestet säger vilken version av Windows programmet stöder och om det inte stöder 10.0 så kommer versionsnumret på kärnan inte att se ut som 10.0 för den applikationen utan som den version som programmet stöder.
Vad har visuella ändringar med saken att göra? Drivrutinsproblem kan uppstå förstås men skillnaderna mellan drivrutinsmodellen i tian jämfört med 8 eller 7 är inte så stora och det absolut mesta kommer att bara fungera precis som det gjorde vid uppgraderingen från 7 till 8 eller till 8.1. WDM 2.0 är förstås en stor ökning rent matematiskt precis som kärnan till 10.0 men också precis som med den så är det bara en siffra i ett namn som inte betyder så mycket.

Som sagt, så länge drivrutins kompatibiliteten behålls så bryr jag mig inte heller om det är en visuell 10, eller de kallar den Windows X, Windows 9, Windows 1010 eller Windows "the final frontier".
Poängen jag förstår är att du inte måste köra just WDM 2.0. Och jag har själv tvingat ner drivarna till gamla Win 7, bara för att testa. Fungerade utan problem.
Sen kanske du inte får alla funktioner eller DX12, men just goa här är ju att man inte måste ha det.
Ljud, nätverk osv drivare använder ofta samma gamla drivare sedan Win vista/7 tiden även i Win 8, då inget "nytt" sker, förutom att de digitalt testas och signeras av MS.

Men du har säkert rätt i hur den gör detta "under huven". Det viktiga för mig är bara att man slipper vänta 2 år på att tex HP ska få tummen ur ... och göra uppdaterade drivare för vissa delar. De måste fungera med äldre drivare.

Permalänk
Medlem

Någon som har haft strul med Dota 2 i Windows 10? Kör 10162.

När jag startar spelet droppar det ner till 60-70 FPS både i menyn och ingame, tabbar jag in och ut så går FPS upp till 120 i några sekunder igen. Får dessutom frysningar på 5-10 sek när jag tabbar ut/in ibland.

Har bytt drivare för det mesta till 10 ifrån ASUS och NVIDIA och det är det enda spelet som det strulat med öht.

Sjukt nöjd med Windows 10 i övrigt, känns som en välbehövlig förändring ifrån Windows 8.

Visa signatur

i7 9700k - Noctua NH-D15 - ASUS Z390 ROG - 16 GB Corsair Vengeance 3200 MHz
ASUS RTX 2080 - NZXT H440 - Rival 600 - Ducky Shine One 2 Mini MX Red - Sennheiser HD 650 - Schiit Modi & Magni 3 - ASUS PG278Q ROG Swift

Permalänk
Medlem
Skrivet av robalm:

Nvidia 353.50 Windows update för Windows 10 TP

Driver Date 7/8/2015
Driver Version 10.18.13.5350

Kör Windows Update

Sökte och fick detta:
"Det uppstod problem under installationen av uppdateringar, men vi försöker igen senare. Om problemen kvarstår och du vill söka på Internet eller kontakta supporten för att få mer information, kan följande vara till hjälp: (0x8024402f)"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av wezc00:

Sökte och fick detta:
"Det uppstod problem under installationen av uppdateringar, men vi försöker igen senare. Om problemen kvarstår och du vill söka på Internet eller kontakta supporten för att få mer information, kan följande vara till hjälp: (0x8024402f)"

Ok, jag är inte hemma så jag har inte testat än. Testa att dra in den manuellt?
Info/download här -> http://forums.guru3d.com/showthread.php?t=400865

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av robalm:

Ok, jag är inte hemma så jag har inte testat än. Testa att dra in den manuellt?
Info/download här -> http://forums.guru3d.com/showthread.php?t=400865

Windows Update fungerar igen dock fanns det inga uppdateringar. Har fortfarande 353.30.

Ska testa det när jag kommer hem senare, tack för länken.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Paddanx:

Så var det kanske, men jag vill minnas att det var mer än rykten. De hade gjort klart update 2, men valde att inte släppa det. Första versionen av Win 10 TP var ju exakt denna version, med alla de ändringar som pratats om och publicerats. Och många av dem är totalt omgjorda i Win 10 nu... så varför skulle de göra om dem 2 gånger?

De har inte gjort om dem två gånger utan fortsatt vidareutveckla det de hade. När första versionen av W10 TP kom så hade de förstås släppt den eventuella tanken på 8.2 eller Update 2, annars hade det förstås hetat 8.2 TP eller 8.1 Update 2 TP.

Citat:

Som sagt, så länge drivrutins kompatibiliteten behålls så bryr jag mig inte heller om det är en visuell 10, eller de kallar den Windows X, Windows 9, Windows 1010 eller Windows "the final frontier".

Ok ok. Det var ju det som du klagade så på.

Citat:

Poängen jag förstår är att du inte måste köra just WDM 2.0. Och jag har själv tvingat ner drivarna till gamla Win 7, bara för att testa. Fungerade utan problem.
Sen kanske du inte får alla funktioner eller DX12, men just goa här är ju att man inte måste ha det.
Ljud, nätverk osv drivare använder ofta samma gamla drivare sedan Win vista/7 tiden även i Win 8, då inget "nytt" sker, förutom att de digitalt testas och signeras av MS.

Men du har säkert rätt i hur den gör detta "under huven". Det viktiga för mig är bara att man slipper vänta 2 år på att tex HP ska få tummen ur ... och göra uppdaterade drivare för vissa delar. De måste fungera med äldre drivare.

Jo och det gör det, som vanligt bör tilläggas. De har pajat bakåtkompatibiliteten en gång sedan de gick över till 32-bitar och det var när Vista kom med en helt ny drivrutinsmodell.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av wezc00:

Windows Update fungerar igen dock fanns det inga uppdateringar. Har fortfarande 353.30.

Ska testa det när jag kommer hem senare, tack för länken.

Kom just hem, hittade inte heller någon uppdatering från Nvidia. Ska testa att dra in den manuellt nu.

Edit: nej det verkar inte fungera något vidare för mig heller.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Lyckades få upp uppdateringsappen i Windows 7 installationen nu. Av någon anledning hade inte rätt uppdatering hämtas(303558 eller vad den heter) trots att diverse bat filer sa att den var där. Installerade den manuellt och uppgraderingsfönstret dök upp direkt.

Jag hade liknande problem, alla batfiler sa att det var installerat och patcherna gröna. Jag såg att de låg som installerade uppdateringar också, och inga fler fanns tillgängliga. Till sist kom jag på idén att avinstallera uppdateringarna och köra windows update igen. Efter denna installation så poppade rutan äntligen upp, så alltså hade installationen misslyckats på något sätt, utan att det blev någon felrapport på det.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem

Det finns fortfarande EN sak jag inte är överens med i nuvarande build. Det är startmenyn och mer specifikt dess anpassning. Man kan ändra storleken på startmenyn på höjden steglöst. Men i sidled kan man endast ändra dess storlek i riktigt långa steg. Detta är sjukt irriterande då jag inte behöver en startmeny som täcker en tredjedel av skärmen...

Är det fler än jag som stör sig på detta?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: LG UltraGear 45GR95QE | Mus: Razer DeathAdder V3 Pro | Tangentbord: Logitech MX Mechanical

Permalänk
Medlem

Hur ändrar man ens storleken på startmenyn?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av robalm:

Gjorde en clean install av windows 8.1 för ett par dagar sedan, fick inte heller nåt meddelande.
Körde denna batch file (KevinStevens_845 from answers.microsoft.com) så fick jag upp den.

https://www.dropbox.com/s/0u0au9xgy6ss18p/win10fix_full.zip?d...

Har inte haft någon direkt brådska men tänkte jag skulle fixa det här nu. Kör filen sedan står det i beskrivningen att ikonen ska dyka upp. Jag ser ingen ny ikon... Kollar på windows symbolen "skaffa windows 10"... Har vart där i över en månad sedan installationen utan att jag sett den

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Skrivet av Frisell:

Hur ändrar man ens storleken på startmenyn?

Skickades från m.sweclockers.com

Som du ändrar fönstren. Klicka och dra ut.

Visa signatur

Corsair Obsidian 750D | EVGA Z790 Classified | G.Skill Ripjaws S5 6000 MHz CL30 64GB DDR5 @6600 MHz CL30 | i9-13900KF @5.6 GHz | PNY GeForce RTX 3080Ti XLR8 Gaming Revel Epic-X RGB @2055 MHz, 19902 MHz | Cooler Master V1200 | CPU+GPU-kylning: EK Custom loop | BenQ XL2410T + LG UltraGear 34GP950G |

Permalänk
Skrivet av YamahaDGX630:

Det finns fortfarande EN sak jag inte är överens med i nuvarande build. Det är startmenyn och mer specifikt dess anpassning. Man kan ändra storleken på startmenyn på höjden steglöst. Men i sidled kan man endast ändra dess storlek i riktigt långa steg. Detta är sjukt irriterande då jag inte behöver en startmeny som täcker en tredjedel av skärmen...

Är det fler än jag som stör sig på detta?

Den ändras stegvis på grund att dom inte vill att halva apparna ska visas åt det hållet. Hade nog sett lite konstigt ut om startmenyn visar appar halv vertikalt och halva lodrätt.
Det är helt enkelt ett designval dom har gjort.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D
Ram: Kingston 32GB DDR5 6000MHz
GPU: AMD Radeon RX 9070 XT
Operativsystem: Windows 11

Permalänk
Avstängd

Finns att hämta via Windows Update (fast/slow)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeterMagnuss0n:

Den ändras stegvis på grund att dom inte vill att halva apparna ska visas åt det hållet. Hade nog sett lite konstigt ut om startmenyn visar appar halv vertikalt och halva lodrätt.
Det är helt enkelt ett designval dom har gjort.

Ett rätt dåligt designval för dom som kommer att ta bort alla ikoner/appar från startmenyn. Då kommer det gapa tomt ju?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: LG UltraGear 45GR95QE | Mus: Razer DeathAdder V3 Pro | Tangentbord: Logitech MX Mechanical

Permalänk
Skrivet av YamahaDGX630:

Ett rätt dåligt designval för dom som kommer att ta bort alla ikoner/appar från startmenyn. Då kommer det gapa tomt ju?

Men om man tar bort alla appar så försvinner alltså inte den ytan längre? Det vet jag att den gjorde för några månader sedan på en gammal build som dom visade.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D
Ram: Kingston 32GB DDR5 6000MHz
GPU: AMD Radeon RX 9070 XT
Operativsystem: Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av robalm:

Finns att hämta via Windows Update (fast/slow)

http://s4.postimg.org/yhsanagzh/wdwddw.png

Har vi några release notes? Vad står TH1 för?

Edit: Läste på lite snabbt. Suck jag som skulle lägga mig i tid.

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zodiam:

Någon som har haft strul med Dota 2 i Windows 10? Kör 10162.

När jag startar spelet droppar det ner till 60-70 FPS både i menyn och ingame, tabbar jag in och ut så går FPS upp till 120 i några sekunder igen. Får dessutom frysningar på 5-10 sek när jag tabbar ut/in ibland.

Har bytt drivare för det mesta till 10 ifrån ASUS och NVIDIA och det är det enda spelet som det strulat med öht.

Sjukt nöjd med Windows 10 i övrigt, känns som en välbehövlig förändring ifrån Windows 8.

Funkat bra här, dock med Radeon kort.

Visa signatur

[ AMD 9800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Linux EndeavourOS ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av N_Micke:

Har vi några release notes? Vad står TH1 för?

Edit: Läste på lite snabbt. Suck jag som skulle lägga mig i tid.

TH1 är från RTM-branchen. Från produktionsservrarna alltså, the real stuff. Microsoft flyttar alla dit automagiskt från insider.
Så det är en RC eller RTM.

Permalänk
Avstängd

Drog just in den:

[url="http://postimage.org/"]

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2good4you:

Funkat bra här, dock med Radeon kort.

Får ta och göra en clean install, kom direkt ifrån 8.1 så det skulle väl kunna vara därför, har inte hittat någon med liknande problem heller :/

Visa signatur

i7 9700k - Noctua NH-D15 - ASUS Z390 ROG - 16 GB Corsair Vengeance 3200 MHz
ASUS RTX 2080 - NZXT H440 - Rival 600 - Ducky Shine One 2 Mini MX Red - Sennheiser HD 650 - Schiit Modi & Magni 3 - ASUS PG278Q ROG Swift

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agile:

TH1 är från RTM-branchen. Från produktionsservrarna alltså, the real stuff. Microsoft flyttar alla dit automagiskt från insider.
Så det är en RC eller RTM.

Snart klart här

@robalm Gjorde du något speciellt för att aktivera, här står redan att det är aktiverat.

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö