Windows 10 Insider Preview (build 10586)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunner357:

Jag hämtade nyaste iso nyss och installerade till en annan disk men va fan det var ju en gammal iso jag fick med 9969 typ. Finns inte den senaste som kommit.

ISO filen som jag laddade ner står att det är 10162 från Microsoft.

Jag laddade hem Svenska Windows 10 Insider Preview (x64) - version 10162 igår kväll från denna sida och efter installationen i natt så står det nu "Windows 10 Pro Insider Preview Utvärderingsversion, Build 10162" nere till höger på skrivbordet http://windows.microsoft.com/sv-se/windows/preview-iso

Edit: Jag gjorde en helt ren Windows 10 Build 10162 installation och skrev in Produktnyckel: 8N67H-M3CY9-QT7C4-2TR7M-TXYCV vid installationen.

Visa signatur

janee

Permalänk
Skrivet av janee:

Jag laddade hem Svenska Windows 10 Insider Preview (x64) - version 10162 igår kväll från denna sida och efter installationen i natt så står det nu "Windows 10 Pro Insider Preview Utvärderingsversion, Build 10162" nere till höger på skrivbordet http://windows.microsoft.com/sv-se/windows/preview-iso

Edit: Jag gjorde en helt ren Windows 10 Build 10162 installation och skrev in Produktnyckel: 8N67H-M3CY9-QT7C4-2TR7M-TXYCV vid installationen.

Har laddat ner två gånger nu och installerat men det bli iallafall 9959 build typ ändå.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunner357:

Har laddat ner två gånger nu och installerat men det bli iallafall 9959 build typ ändå.

Jag laddade ner den svenska i fredags och allt funkade, jag har build 10162 nu. Är det den svenska du laddar ner? x64?

Visa signatur

Keep on boppin´

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunner357:

Tyvärr vet jag ej vad som krånglar för dig, vilken typ av installation använder du, Uppgradering eller Anpassad (avancerat)?

Visa signatur

janee

Permalänk
Skrivet av janee:

Tyvärr vet jag ej vad som krånglar för dig, vilken typ av installation använder du, Uppgradering eller Anpassad (avancerat)?

Avancerad och jag får aldrig att jag behöver skriva nå kod heller har också testa att installera på SSD och HDD samma ändå.

Sedan när det väl är installerat så går det inte installera drivare till graffet finns ingen kompatibel enhet står det.

Nu är det så att jag bara vill testa en ren installation på en separat SSD eller HDD. För att testa om systemet blir annorlunda en min orginal windows 10 tp som jag redan har sen flera månader tillbaka(funkar klockrent)

En del har ju kört in en ren installation av w10tp och tycker att datorn har blivit lite snabbare av det.

Får testa att ladda ner Eng iso för o se vad det ger. För nått är galet med den svenska versionen av 10162 x64

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunner357:

Avancerad och jag får aldrig att jag behöver skriva nå kod heller har också testa att installera på SSD och HDD samma ändå.

Sedan när det väl är installerat så går det inte installera drivare till graffet finns ingen kompatibel enhet står det.

Nu är det så att jag bara vill testa en ren installation på en separat SSD eller HDD. För att testa om systemet blir annorlunda en min orginal windows 10 tp som jag redan har sen flera månader tillbaka

En del har ju kört in en ren installation av w10tp och tycker att datorn har blivit lite snabbare av det.

Får testa att ladda ner Eng iso för o se vad det ger. För nått är galet med den svenska versionen av 10162 x64

Även jag undrar om du laddar hem W10 Svenska 64Bit?

Och hur lägger du över ISOn till USB minnet? eller bränner du en DVD skiva?

Visa signatur

janee

Permalänk
Skrivet av janee:

Även jag undrar om du laddar hem W10 Svenska 64Bit?

Och hur lägger du över ISOn till USB minnet? eller bränner du en DVD skiva?

Laddar ner w 10 x64 svenska på usb och det är färdigt att boota ifrån så det är inge problem.

Har laddat ner swe iso nu 3ggr och det är samma w 10 9926 build alla gånger å inte nya 10162
fan en iso ska väl inte kunna förvandla sig till en gammal build på min usb sticka.

Visa signatur

Min dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunner357:

Laddar ner w 10 x64 svenska på usb och det är färdigt att boota ifrån så det är inge problem.

Har laddat ner swe iso nu 3ggr och det är samma w 10 9926 build alla gånger å inte nya 10162
fan en iso ska väl inte kunna förvandla sig till en gammal build på min usb sticka.

Du hade inget gammalt som låg och skräpade på usb-minnet?

Visa signatur

Keep on boppin´

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunner357:

När jag laddar hem ISOn så lägger jag den i Hämtade filer och sedan använder jag alltid programmet Microsoft Windows USB/DVD Download Tool eller Rufus för att lägga över ISOn till ett USB minne som är ny formaterat till Fat32.

Visa signatur

janee

Permalänk
Skrivet av Bopper:

Du hade inget gammalt som låg och skräpade på usb-minnet?

Näpp det har jag tagit bort och jag använder ett speciellt usb minne som jag har till sådana operationer.

Skrivet av janee:

När jag laddar hem ISOn så lägger jag den i Hämtade filer och sedan använder jag alltid programmet Microsoft Windows USB/DVD Download Tool eller Rufus för att lägga över ISOn till ett USB minne som är ny formaterat till Fat32.

Får testa att göra om det

Visa signatur

Min dator

Permalänk

Sorry gubbar tur att man snart har semester jag har ju för fn bara flyttat över ison direkt på usbn utan att köra via Microsoft Windows USB/DVD Download Tool eller Rufus. Bara tagit bort iso och lagt dit den nya. Hjärnsläppet är totalt.

Visa signatur

Min dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunner357:

Näpp det har jag tagit bort och jag använder ett speciellt usb minne som jag har till sådana operationer.

Får testa att göra om det

Den senaste installationen av Windows 10 Build 10162 använde jag programmet Rufus och då kan man ställa in GPT och UEFI i Rufus, installationen fungerande otroligt snabbt med ett USB 3.0 minne i en USB 3.0 port.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunner357:

Sorry gubbar tur att man snart har semester jag har ju för fn bara flyttat över ison direkt på usbn utan att köra via Microsoft Windows USB/DVD Download Tool eller Rufus. Bara tagit bort iso och lagt dit den nya. Hjärnsläppet är totalt.

Konstigt att det blev Windows 10 över huvud taget då? Du måste haft kvar nån gammal iso på usb-minnet i alla fall?

Visa signatur

Keep on boppin´

Permalänk
Skrivet av Bopper:

Konstigt att det blev Windows 10 över huvud taget då? Du måste haft kvar nån gammal iso på usb-minnet i alla fall?

Ja de vete fn men nu har jag installerat 10162 på en skräp disk iallafall. Ska testa vidare nu tack ändå för hjälp:)

Visa signatur

Min dator

Permalänk
Avstängd

Har kört Windows 10 1062 som daglig driver nu ett tag.
Här är några problem jag lider av.

Höj/sänk volym i hög fart på tangetbordet får skärmen att blinka.
Random felmeddelanden om taskhostz.exe crash.
Windows update känns inte helt stabilt.
Startup av windows auto inlogg texten hamnar fel ibland.
Avstängning mycket segare än windows 8.1.
Chrome sida vid sida små frysningar ibland.

Hoppas allt detta kommer bli fixat innan 2015-07-29.

Annars tycker jag om Windows 10 det känns mycket trevligare än Windows 8.

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem

Kört Win10 ett par månader och allt fungerar okej, några småsaker som behöver åtgärdas.

*Inuti fullskärmsspel så händer det att när man klickar i ytterkanter av spelet så registreras klicket på skrivbordet.
*Kan inte stänga av datorn, försökt även med egna genvägar och kommandon men det resulterar i 100% omstart av datorn. Lite irriterande, kan vara att min hårdvara börjar bli gammal?
*Montering av externa diskar tyckte jag var smidigare i win7.

Men annars så spelar jag allt jag vill spela och använder de program jag vill.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

Jag använder en gammal Student licens på Windows 7 pro och har fått uppgrdaeringsmeddelandet. Mina föräldrar använder en studentlicens på Windows 7 pro N och har inte fått det. Kan man inte uppgradera med en N version?

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Jag har gått med i Windows 10 Preview och kör just nu Win10 betan. Gjorde aldrig någon "get windows 10" innan jag formaterade min datorn som körde Win7 professional. Har jag sabbat mina chanser att få windows 10 gratis nu? Måste jag gå tillbaka till win7 för att uppgradera till win10 eller går det att registrera min key via preview? Är min key ens giltig nu när jag formaterat datorn? Allt detta är så **** rörigt...

Visa signatur

|Fractal design Define C|XFX Merc 6950 xt|AMD Ryzen 7 5800x3d|MSI 450b Gaming Plus|Corsair Vengeance 32gb DDR4 3200mhz|Corsair RM 850e|Alienware AW3423DWF|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Jag använder en gammal Student licens på Windows 7 pro och har fått uppgrdaeringsmeddelandet. Mina föräldrar använder en studentlicens på Windows 7 pro N och har inte fått det. Kan man inte uppgradera med en N version?

Jo

Skrivet av BostonGurkan:

Jag har gått med i Windows 10 Preview och kör just nu Win10 betan. Gjorde aldrig någon "get windows 10" innan jag formaterade min datorn som körde Win7 professional. Har jag sabbat mina chanser att få windows 10 gratis nu? Måste jag gå tillbaka till win7 för att uppgradera till win10 eller går det att registrera min key via preview? Är min key ens giltig nu när jag formaterat datorn? Allt detta är så **** rörigt...

Se http://blogs.windows.com/bloggingwindows/2015/06/19/upcoming-... avsnittet “I want to opt out of the Windows Insider Program on 7/29.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av CeciliaB:

Jo

Se http://blogs.windows.com/bloggingwindows/2015/06/19/upcoming-... avsnittet “I want to opt out of the Windows Insider Program on 7/29.”

If your system upgraded from a Genuine Windows 7 or Windows 8.1 license it will remain activated, but if not, you will be required to roll back to your previous OS version or acquire a new Windows 10 license.

Vad menas med det? Jag hade en genuin Windows 7 men jag formaterade datorn så att jag kunde installera preview. Hur skulle man ha "uppgraderat" annars?

Och vad menar de med ett genuint MSA-konto? Jag skrev upp mig på Windows preview via min dator som hade win7, kan de se det eller vad då? Mycket oklart... Ska jag behöva gå tillbaka till win7 igen för att uppgradera till 10? Är det tacken för att man varit testare?

Visa signatur

|Fractal design Define C|XFX Merc 6950 xt|AMD Ryzen 7 5800x3d|MSI 450b Gaming Plus|Corsair Vengeance 32gb DDR4 3200mhz|Corsair RM 850e|Alienware AW3423DWF|

Permalänk
Skrivet av BostonGurkan:

If your system upgraded from a Genuine Windows 7 or Windows 8.1 license it will remain activated, but if not, you will be required to roll back to your previous OS version or acquire a new Windows 10 license.

Vad menas med det? Jag hade en genuin Windows 7 men jag formaterade datorn så att jag kunde installera preview. Hur skulle man ha "uppgraderat" annars?

Och vad menar de med ett genuint MSA-konto? Jag skrev upp mig på Windows preview via min dator som hade win7, kan de se det eller vad då? Mycket oklart... Ska jag behöva gå tillbaka till win7 igen för att uppgradera till 10? Är det tacken för att man varit testare?

Man kan uppgradera Windows utan att formatera du får två val när du ska installera Upgrade eller Custom, du valde Custom.
Du loggar in på Windows 10 med samma MSA-konto som du registrerade dig med på Windows insider.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D
Ram: Kingston 32GB DDR5 6000MHz
GPU: AMD Radeon RX 9070 XT
Operativsystem: Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av BostonGurkan:

Antingen installerade du Windows 10 Insider Preview inifrån din Window 7, dvs när Windows 7 var igång och då var det möjligt för Windows 10 IP att ta reda på vilken licensnyckel du har för Windows 7, eller så installerade du genom att starta datorn datorn från en skiva/USB-minne med installationen för Windows 10 IP och då valde att ta bort/formatera C:-partitionen och då vet inte 10 IP om någon nyckel för någon tidigare Windows-installation.

Introduktionserbjudandet gäller endast för dem som har en giltig licens för Windows 7 eller 8.1 och då måste Windows 10 IP veta om nyckeln.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CeciliaB:

Antingen installerade du Windows 10 Insider Preview inifrån din Window 7, dvs när Windows 7 var igång och då var det möjligt för Windows 10 IP att ta reda på vilken licensnyckel du har för Windows 7, eller så installerade du genom att starta datorn datorn från en skiva/USB-minne med installationen för Windows 10 IP och då valde att ta bort/formatera C:-partitionen och då vet inte 10 IP om någon nyckel för någon tidigare Windows-installation.

Introduktionserbjudandet gäller endast för dem som har en giltig licens för Windows 7 eller 8.1 och då måste Windows 10 IP veta om nyckeln.

Så jag måste installera om win7 och göra en upgrade? Dåligt av Microsoft att inte förtydliga det. På deras preview-download sida så står det bara att man ska installera det via DVD eller USB och varnar inget om vad som händer om man formaterad. Jag trodde man kunde aktivera bokningen via insider genom att skriva in sin cd-key. Hade varit så simpelt. Kan jag gå tillbaka till 7 igen eller är min key förverkad?

Tack för svar!

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Tror Microsoft snart kommer tillåta funktionen "aktivera Windows 10 genom att skriva in cd-key för din Windos 7/8 licens på deras hemsida för att underlätta för alla. Kan inte tänka mig något annat då detta är klart och tydligt samt lättast för deras kunder.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem

Tjenare, jag installerade Windows 7(äkta) på min dator för några dagar sedan och jag har tankat alla uppdateringar ifrån Windows Update men jag har inte fått den där Windows 10 saken som man får upp en ikon på skrivbordet. Går det att få tag på den på något annat sätt?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jakob55:

Tjenare, jag installerade Windows 7(äkta) på min dator för några dagar sedan och jag har tankat alla uppdateringar ifrån Windows Update men jag har inte fått den där Windows 10 saken som man får upp en ikon på skrivbordet. Går det att få tag på den på något annat sätt?

Kör denna batch file (KevinStevens_845 from answers.microsoft.com) så bör det fixas direkt
https://www.dropbox.com/s/0u0au9xgy6ss18p/win10fix_full.zip?d...

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BostonGurkan:

Så jag måste installera om win7 och göra en upgrade? Dåligt av Microsoft att inte förtydliga det. På deras preview-download sida så står det bara att man ska installera det via DVD eller USB och varnar inget om vad som händer om man formaterad. Jag trodde man kunde aktivera bokningen via insider genom att skriva in sin cd-key. Hade varit så simpelt. Kan jag gå tillbaka till 7 igen eller är min key förverkad?

Tack för svar!

Du kan gå tillbaka till Windows 7 genom att backa tillbaka till din backup som du givetvis gjorde för Windows 7 innan du installerade över den med Windows 10 Insider Preview?

Annars gäller det att du har kvar media för Windows 7 och tillhörande nyckel.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Jahapp, jag har en äkta W8 nyckel som jag vill använda istället för Insider versionen såklart...Antar då att jag måste installera W8 igen och aktivera Window 10 därifrån. Livet är hårt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av robalm:

Kör denna batch file (KevinStevens_845 from answers.microsoft.com) så bör det fixas direkt
https://www.dropbox.com/s/0u0au9xgy6ss18p/win10fix_full.zip?d...

Nu har jag kört den filen och då kunde man se om man hade uppdateringen installerad, så den sökte efter 2 filer och de hade jag verkade det som. Sen körde jag KevinSteven fixen och då sa den att om max 10 minuter ska det finnas en ikon. Men jag kan fortfarande inte hitta den.. Den ska väl hamna på skrivbordet eller?

Edit: Nu kom den fram Vet inte vad jag gjorde men nu är den där i alla fall tack för hjälpen!

Permalänk
Skrivet av jakob55:

Nu har jag kört den filen och då kunde man se om man hade uppdateringen installerad, så den sökte efter 2 filer och de hade jag verkade det som. Sen körde jag KevinSteven fixen och då sa den att om max 10 minuter ska det finnas en ikon. Men jag kan fortfarande inte hitta den.. Den ska väl hamna på skrivbordet eller?

Den hamnar i fältet vid klockan

Visa signatur

Cpu: Amd Threadripper 1920X MB: Asus Zenith Extreme Vga: Zotac 2080 GTX, Ram: Kingston HyperX Predator 3000 32 GB Ljud: Asus Essence STX II HD:2x Samsung 950Pro 2x Samsung 840 Pro 256GB 4X Samsung 850 Pro 256 GB 2x WD Green 3 TB, Monitor: ROG SWIFT PG279Q PSU: Corsair AX1500I