Permalänk
Medlem
Skrivet av nackskägg:

Svårt att avgöra, när fotografen missat halva bilen på alla bilder

Vill inte visa plåten, sen så ser den ju faktiskt likadan ut på andra sidan

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Avstängd

Kör själv runt i en familjeräcer, en V70 D5 2012. Ger över 500nm och strax under 240hk.
Steg1 från känd trimfirma.

Kör en Passat på jobbet (polis). Tycker dock Volvon är skönare

Exakt en sånhär..samma färg, lånad bild:

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Chassi: FD Meshify 2 Compact - Mobo: Asus TUF Z690 Plus - CPU: Core i7 12600k - Kylare: Be Quiet! Dark Rock Pro 5
Grafik: RTX3070 - Minne: 2x16GB HyperX DDR4 3200MHz CL16
Lagring: Samsung 990 PRO 2TB, Samsung 970 EVO Plus 2TB - Nätagg: Seasonic FOCUS GX 650W Skärm: ASUS PG279Q 27" 1440p 144Hz G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Santrik:

Här är min lilla pärla. Helt underbar trots sina 23 år på jorden!

http://i.imgur.com/8KDwoxH.jpg

Fantastiskt fin!

Visa signatur

[Låda: NZXT H630 Ultra Tower Silent] [MB: ASRock Z590 Velocita] [CPU: Intel 10900K] [CPU-kylning: Arctic Cooling Liquid Freezer II 360] [Mem: 32 GB 34666 MHz CL15] [GPU: XFX Speedster Merc 319 6950 XT] [Lagring: 180 GB Intel+128 GB Corsair SSD, 525 GB Crucial M.2] [Bildskärm: LG 4k 43" bildskärm] [Ljudkort: inbyggt, med extern hörlursförstärkare/DAC] [Högtalare: Edifier S530D] [Lurar: Beyerdynamic Amiron Home]

Permalänk
Medlem
Skrivet av makn:

Kör själv runt i en familjeräcer, en V70 D5 2012. Ger över 500nm och strax under 240hk.
Steg1 från känd trimfirma.

Kör en Passat på jobbet (polis). Tycker dock Volvon är skönare

http://teknikensvarld.se/wp-content/uploads/import/images/global/nyheter/2011/10/19/volkswagen-passat-polis.jpg

Exakt en sånhär..samma färg, lånad bild:

http://bilweb.se/i?u=group1%2FM00%2FFB%2F86%2FJRqYOlWMAWuAGpY-AADtiEh1bwY097.jpg&w=675&h=675

Jag blev lite nyfiken varför det står 3.0 bar vid framhjulet på polisbilen (ser inte om det står 3.4 eller 2.4 vid bakhjulet). Det är ju väldigt högt.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Skrivet av Piece of Cake:

Jag blev lite nyfiken varför det står 3.0 bar vid framhjulet på polisbilen (ser inte om det står 3.4 eller 2.4 vid bakhjulet). Det är ju väldigt högt.

3kg är väl inte väldigt högt? Beror givetvis på däck också. Polisbilar har ju en del utrustning och slår man på höga hastigheter på det och lite kurvtagning, ja då vill man nog inte ha alltför mjuka däck.

Permalänk
Medlem

3 bar är inte så farligt mycket. Det kör jag på i min S60 T5 med 225/45 R17. Volvo säger 2.6 men den blir så sladdrig då i högre hastgheter.

Visa signatur

Main: 9900k @ 5.0GHz | 16GB @ 3400MHz CL15 | RTX 2080 @ 2100/16200MHz 12378 Time Spy
HTPC: R5 3600 @ 4.2 | 16GB @ 3600MHz CL18 | GTX 1080 @ 2088/11006MHz 8039 Time Spy

Permalänk

Sommarbilen.

Bruksbil, V70 D2

Visa signatur

-==- Intel Core i5 6600K -==- Asus Z170-K -==- 8GB Corsair LPX 2666MHz -==- EVGA 1060 6GB -==- Samsung Evo 750 256GB + Evo 850 500GB -==- Noctua -==- Corsair CX 650W -==- Fractal Design S -==-

Permalänk
Medlem

Tycker det är lite väl mycket tråkiga bilar här, vart är alla stora dieslar som går lika bra på vägen som på sidan av den?

Här är mitt nuvarande projekt som en framtida bruksbil (jobbar i skogen):

En -94 Cheva K2500 V8 6,5td (ca. 180hk)

Fyndade bilen på auktion i extremt osäkert skick då den bara gått 50 mil sedan -06 då den senast besiktigades.
Som tur var så var det inga "stora" fel på den och nu är den värsta ytrosten borta och bromsarna renoverade men det kvarstår en hel del: en bladfjäder är av, fälgarna (16,5x10") behöver omvårdnad då de är rätt ovanliga, lite rostfix och målning kvarstår, winchen och dess växellåda (Warn 8274) behöver restaureras.

I framtiden så blir det ett nytt bakre avgassystem, sportfilterinsats, ett nytt chip (+50-60hk) och lite nyare 33" däck.
Bilen är ju undantagen avgaskraven/kontrollerna och så länge det sitter en "synlig" katalysator så är det lugnt

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 5800X3D - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - AMD RX 6950 XT - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem

Familjens bilar men det är i princip bara jag som kör dem
Mercedes CLS 2015

BMW 328i 2013

sen har vi en liten mercedes A180 2014 som är syrrans.

Fler bilder finns här: http://www.garaget.org/Djovanovski

Finns även bilder på vår BMW 535d 2012 vi precis sålde, farsan ångrar sig nu i efterhand eftersom att det är en så grym bil. Sjukt nöjda var vi med den!

Permalänk
Avstängd

Inte en aning
Är en hel del utrustning vilket gör att det blir en 2 tons koloss
På en bil med 17" är det normalt att slå i 2.5-3bar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zunil:

3 bar är inte så farligt mycket. Det kör jag på i min S60 T5 med 225/45 R17. Volvo säger 2.6 men den blir så sladdrig då i högre hastgheter.

Ja det är väl mer eller mindre standard, 3 bar fram och beroende på last 2,5+ bar bak.
Själv så kör jag 4,5bar fram och 4bar bak, bilen väger dock 2,8t olastad och det är 33" däck..

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 5800X3D - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - AMD RX 6950 XT - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SwedZi:

Vill inte visa plåten, sen så ser den ju faktiskt likadan ut på andra sidan

Ja, det är ju en bra anledning till att undvika att ta bra bilder...går ju inte att täcka regnumret i efterhand, förstås.

Permalänk
Medlem

@Piece of Cake: Polisbilar har generellt ganska hög utrustningsnivå, och i samband med det större fälgar med lägre profil. Lågprofildäck ska ha runt det trycket, inte alls högt. Har du typ sportiga 19 tummare går du upp till 3.5-4 bar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nackskägg:

Ja, det är ju en bra anledning till att undvika att ta bra bilder...går ju inte att täcka regnumret i efterhand, förstås.

Gnäll någon annanstans, smaken är som baken.

Visa signatur

Permalänk
Permalänk
Avstängd
Skrivet av SwedZi:

Gnäll någon annanstans, smaken är som baken.

Gnäll på mitt gnäll nån annanstans. Smaken är som baken, men dina bilder är tyvärr usla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makn:

Inte en aning
Är en hel del utrustning vilket gör att det blir en 2 tons koloss
På en bil med 17" är det normalt att slå i 2.5-3bar.

Skrivet av biorrith:

@Piece of Cake: Polisbilar har generellt ganska hög utrustningsnivå, och i samband med det större fälgar med lägre profil. Lågprofildäck ska ha runt det trycket, inte alls högt. Har du typ sportiga 19 tummare går du upp till 3.5-4 bar.

På familjens A6 som också väger drygt 2 ton har vi 18" fälgar med 245/45 däck. Vet inte om det räknas som lågprofil, men där ska det enligt instruktionsboken vara 2,4 bar fram och 2,2 bak. Därför tyckte jag att 3 bar lät mycket, och som sagt ser jag inte om det står 2,4 eller 3,4 bak på polisbilen. 2,4 är ju normalt men 3,4 skulle vara extremt enligt mig. Frågar inte för att vara jobbig, utan är bara nyfiken.

Skrivet av Master Chief:

3kg är väl inte väldigt högt? Beror givetvis på däck också. Polisbilar har ju en del utrustning och slår man på höga hastigheter på det och lite kurvtagning, ja då vill man nog inte ha alltför mjuka däck.

Vet inte om 3 kg är samma som 3 bar. I övrigt samma svar som ovan.

Skrivet av Zunil:

Värst vad jag blir ninjad när jag håller på att svara xD
Ok, det är inget som jag märkt med våra däck. Har kört i 180 km/h på sträckor utan hastighetsbegränsning i Tyskland utan att märka någon försämring i köregenskaper.

Skrivet av skogsvilden:

Ja det är väl mer eller mindre standard, 3 bar fram och beroende på last 2,5+ bar bak.
Själv så kör jag 4,5bar fram och 4bar bak, bilen väger dock 2,8t olastad och det är 33" däck..

Ok, jag kanske inte har sett tillräckligt mycket i mitt liv då. Men 2,8 ton och 33" låter som en annan kategori än den jag undrade över så inte så konstigt att det är högre.

Visa signatur

The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F

Permalänk
Medlem
Skrivet av nackskägg:

Gnäll på mitt gnäll nån annanstans. Smaken är som baken, men dina bilder är tyvärr usla.

Jag har aldrig sagt att bilderna är bra, jag la ut bilder för att visa, inte för att såna som du ska komma och gnälla utan anledning. Dock så tycker jag dom är bra, så låt mig tycka det.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Jag blev lite förvånad över att det står utskrivet sådär. Gör det det i verkligheten?

Vet inte om 3 kg är samma som 3 bar. I övrigt samma svar som ovan.

Japp, det är samma.

Dock är "kg" fel enhet att använda för "tryck" då det är grundenheten för massa. Trots detta så har man i många år använt just kg för att ange trycket i däck/tankar.

Mer rätt enhet är "bar". https://sv.wikipedia.org/wiki/Bar_(m%C3%A5ttenhet)

Pa (pascal) och psi (pound force per square inch) är väl de mest förekommande enheterna för tryck annars idag.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Skrivet av GaMeR2K5:

Jag blev lite förvånad över att det står utskrivet sådär. Gör det det i verkligheten?

Japp, det är samma.

Dock är "kg" fel enhet att använda för "tryck" då det är grundenheten för massa. Trots detta så har man i många år använt just kg för att ange trycket i däck/tankar.

Pa (pascal) och psi (pound force per square inch) är väl de mest förekommande enheterna för tryck annars idag.

Aboslut. Tänkte bara i runda slängar ''översätta''/konvertera (på ett ungefär) ifall Piece Of Cake kanske trodde Bar var mer än det egentligen var

Permalänk
Medlem
Visa signatur

ninoscript :: Intel i9 9900k @ 5 ghz | Kingston HyperX 3200 mhz 32 gb | Gigabyte 2080Ti RTX Windforce OC | EVGA SuperNOVA G3 1000w | Samsung EVO 970 250 GB nvme m.2 | Samsung EVO plus 1 TB nvme m.2 | Asus z390-f Gaming | Fractal Design r6 blackout windowed | Audeze Maxwell Headset | Corsair MM350 Extended Musmatta | Final Mouse UltralightX | Steelseries Apex pro Tangentbord

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Japp, det är samma.

Jag tänkte att man avser att det är 3 kg luft i däcket. Men tycket som 3 kg luft utövar beror ju på volymen som luften tar upp. Volymen varierar såklart från däck till däck, men jag tänkte att det approximativt kanske sammanfaller så att 3 kg luft motsvarar 3 bar i just ett däck. Men ju mer jag tänker på det desto mer tveksamt verkar det. Hade jag vetat hur stor volym det är så skulle jag kunna räkna på det med den allmänna gaslagen.

Skrivet av Master Chief:

Aboslut. Tänkte bara i runda slängar ''översätta''/konvertera (på ett ungefär) ifall Piece Of Cake kanske trodde Bar var mer än det egentligen var

Ok, då vet jag varför du skrev så. Svårt för dig att veta vad jag kan och inte kan. Men i detta fallet tillförde det bara viss förvirring eftersom jag vet att en bar är lika med 100 kPa.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kör diesel och automat för första gången, gillar faktiskt kombinationen

Visa signatur

ʕ•͡ᴥ•ʔ

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Den gamla beteckningen för tryck är mm vattenpelare och nu råkar det falla så (nästan) att en bar motsvarar 1000 cm3 = 1kg vatten.
Så det är därför den beteckningen slarvigt fortfarande används.

OnTopic:
Jag kör den här..

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Föredetting
Skrivet av biorrith:

19"-däck med 3.5-4 bar? På en cykel, möjligen. Eller gravt överviktiga bilar, såsom polisbilar som släpar runt på fetton och flera hundra kilo extrautrustning. Det som gör mest skillnad i rekommenderat däcktryck är bilens vikt, kombinerat med däckstorlek. "Sportighet" har inget med saken att göra, eftersom ett lägre kalldäcktryck är att rekommendera vid "sportiga" aktiviteter.

Renault Sport är rätt mysiga på det här, de specar däcktryck för bana i instruktionsmanualen - 2.0/2.1 bar (fram/bak) på en Megane RS, exempelvis. Det leder till cirkus 2.8/2.7 bar när däcket är varmt.

En annan teori är att polisen specar varmtryck, eftersom de förhoppningsvis är ute och kör hela tiden ändå.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Meantek:

19"-däck med 3.5-4 bar? På en cykel, möjligen. Eller gravt överviktiga bilar, såsom polisbilar som släpar runt på fetton och flera hundra kilo extrautrustning. Det som gör mest skillnad i rekommenderat däcktryck är bilens vikt, kombinerat med däckstorlek. "Sportighet" har inget med saken att göra, eftersom ett lägre kalldäcktryck är att rekommendera vid "sportiga" aktiviteter.

Renault Sport är rätt mysiga på det här, de specar däcktryck för bana i instruktionsmanualen - 2.0/2.1 bar (fram/bak) på en Megane RS, exempelvis. Det leder till cirkus 2.8/2.7 bar när däcket är varmt.

En annan teori är att polisen specar varmtryck, eftersom de förhoppningsvis är ute och kör hela tiden ändå.

Polisbilarna har sjukt mycket specialutrustning, inte bara byrån i bagagen full med grejor utan också hur mycket kablar som helst, extra batteri, förstärkningar på diverse ställen, fet fast dragkrok och så vidare. Därav det höga trycket. Precis som en lastbil eller buss kräver mer tryck än en vanlig personbil så gör också en tung personbil det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon124265:

Är bra sugen på o åka över till Tyskland o hämta en S52/S54 eller bygga kompressor! Men måste finnas någon tysk motsvarighet till typ PPF, Blocket osv, någon som vet?

Du har ju autoscout24 och mobile.de, där brukar det finnas mycket kul.

Permalänk
Medlem

Tycker det är väldigt få bilder och väldigt mycket snack här :/
Kanske borde starta en bil-tråd med separat diskussion från denna?

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Föredetting
Skrivet av snajk:

Polisbilarna har sjukt mycket specialutrustning, inte bara byrån i bagagen full med grejor utan också hur mycket kablar som helst, extra batteri, förstärkningar på diverse ställen, fet fast dragkrok och så vidare. Därav det höga trycket. Precis som en lastbil eller buss kräver mer tryck än en vanlig personbil så gör också en tung personbil det.

Jag vet att de är tunga. Tog en extra titt på bilden, och det ser ut att vara 3.0 bar, det är ju inte så fasligt högt. Tror Sharan-åbäket jag hade missnöjet att äga ett tag skulle ha 2.8 bar i framdäcken, på 235/45-17-puckar.

Köper fortfarande inte att man smäller i närmare 4 bar i däck för att de råkar vara av lågprofiltyp och 19" eller större, däremot.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.