Kan jag få en bättre dator än detta för samma pris?

Permalänk
Avstängd

Kan jag få en bättre dator än detta för samma pris?

Hej. Tanken är att kunna spela Gta V på högsta grafikinställningar eller i allafall medium grafikinställningar. Sen kommer det vara Tibia, CSGO, Lol, startcraft 2 och Age of empires 2. Kommer köpa den om 3 månader då jag har jobbat ihop de här pengarna. Får hoppas att inget har ändrats. Jag köper denna för detta ska först bli min speldator och sen tänker jag köpa en till dator som ska vara bättre än denna och då kommer denna bli lan dator.

Moderkort
https://www.komplett.se/msi-b85-g43-gaming-socket-1150/793534

Chassi
https://www.komplett.se/corsair-carbide-spec-01-midi-tower-sv...

Dvd/Bluray spelare/brännare
https://www.komplett.se/asus-bw-16d1ht-blu-ray-writer/797830

Grafikkort
https://www.komplett.se/msi-geforce-gtx-970-gaming-4gb/824861

HDD
https://www.komplett.se/seagate-barracuda-1tb/653050

SSD
https://www.komplett.se/kingston-ssdnow-v300-120gb-25-oem/773...

Ram
https://www.komplett.se/hyperx-fury-ddr3-1600mhz-16gb-black/8...

Processor
https://www.komplett.se/intel-core-i7-4790k/817261

Nätaggregat
https://www.komplett.se/cooler-master-g750m-750w-psu/795139

Budget för detta: 12737 kr. Har inte räknat med fläktar som ska kyla.

Permalänk
Medlem

Absolut inte den SSD'n, absolut inte. Skulle även råda om 390/390x över 970 personligen då det är kraftfullare/mer prisvärt. 8GB RAM räcker för spel. 2TB HDD kostar snarlikt som en 1TB. Behöver du diskläsare verkligen? 4690k är mer prisvärd än 4790k, speciellt för spel. Kan inte uttala mig om nätaggregatet men verkar inte vara särskilt prisvärt, någon som vet mer om det får gärna uttala sig. Men för ett grafikkort är 750w väldigt mycket. Moderkortet ska vara ett Z97 moderkort.

Sedan kommer skylake om en månad som ersätter Haswell så du ska skaffa det då och inte Haswell i vilket fall.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Skrivet av philipborg:

Absolut inte den SSD'n, absolut inte. Skulle även råda om 390/390x över 970 personligen då det är kraftfullare/mer prisvärt. 8GB RAM räcker för spel. 2TB HDD kostar snarlikt som en 1TB. Behöver du diskläsare verkligen? 4690k är mer prisvärd än 4790k, speciellt för spel. Kan inte uttala mig om nätaggregatet men verkar inte vara särskilt prisvärt, någon som vet mer om det får gärna uttala sig. Men för ett grafikkort är 750w väldigt mycket. Moderkortet ska vara ett Z97 moderkort.

Sedan kommer skylake om en månad som ersätter Haswell så du ska skaffa det då och inte Haswell i vilket fall.

håller med dig om 390/390x, Jag kör med ett sådant nätagg och hittils funkar det bra! det låter inte mycket + att det var en bra lösning till mitt mitx bygge

Visa signatur

-[Asus Prime z590]-|- [Intel Core 11600k]-|-[Corsair Hydro H100i]-|-[Aorus rtx 3070 Master]-|-[Corsair 16GB 3600Mhz]-|-[Corsair LL120 RGB 120mm]-|-[Fractal Design Define 7 Compact]-
Aoc 32" 144Hz 1ms-[Logitech G502 HeroAsus Rog strix Scope Deluxe TKL

Permalänk
Avstängd

agget måste ju behållas om jag tänker köpa datorn som den är då Grafikkortet drar mycket och övriga delar. Håller inte med om att ta det moderkortet istället för detta då MSI också är jättebra på att göra moderkort, man måste kanske bara ta det moderkortet för att alla tycker det? Vad är det för skillnad liksom? Jo nästan ingen förutom att det är olika tillverkare.

8 gb räcker icke för mig då 16 gb är bättre än 8 gb. Jag vill inte stänga ner en massa program och ha mig för att jag ska lira ett spel som kräver mycket. Då jag har runt 50-80 filkar uppe, 15 program igång och 2 spel igång samtidigt för att jag skiftar mellan dem. SSD är perfekt vet inte vad du ser för fel på den, fel märke kanske?

Processorn, där har du rätt men om en månad då jag inte vet priset på skylake eller kände till informationen men antar att den kommer vara dyrare än hashwell. Då kan man istället ta en utan hashwell och glömma skylake.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Farbror Krut:

agget måste ju behållas om jag tänker köpa datorn som den är då Grafikkortet drar mycket och övriga delar. Håller inte med om att ta det moderkortet istället för detta då MSI också är jättebra på att göra moderkort, man måste kanske bara ta det moderkortet för att alla tycker det? Vad är det för skillnad liksom? Jo nästan ingen förutom att det är olika tillverkare.

8 gb räcker icke för mig då 16 gb är bättre än 8 gb. Jag vill inte stänga ner en massa program och ha mig för att jag ska lira ett spel som kräver mycket. Då jag har runt 50-80 filkar uppe, 15 program igång och 2 spel igång samtidigt för att jag skiftar mellan dem. SSD är perfekt vet inte vad du ser för fel på den, fel märke kanske?

Processorn, där har du rätt men om en månad då jag inte vet priset på skylake eller kände till informationen men antar att den kommer vara dyrare än hashwell. Då kan man istället ta en utan hashwell och glömma skylake.

Ingen har hackat på MSI som tillverkare, han tipsade om ett annat chipset på kortet...
750 Watt låter lite i överkant för det du har plockat ihop.

Kingston SSD'en har dålig skrivhastighet jämfört med andra i samma prisklass.

Kan detta vara något kanske? http://www.inet.se/kundvagn/visa/8203303/2015-06-22

Tog inte med den optiska läsaren.

Permalänk
Avstängd

@Farbror Krut:

du behöver endast 500 watt till den där burken, allt annat är överdrivet. men 750 kan vara rätt bra att ha om du vill köra crossfire/sli med tiden.
men nu så var det modell på styrkretsen inte märke som han pratade om på moderkort, ta ett msi z97 moderkort om du vill men du vill ha ett z97 för bästa möjliga prestanda!

och han pratade om ram på grafikkortet inte vanliga ramminnet.
ett 390 så får du 8 minne på grafikkortet istället för 970s 3.5+0.5

och ja ssdn är av fel märke. det finns dom som presterar bättre och dom som presterar sämre. den du har valt ligger under sämre. av anledning minns jag inte men finns gott om reviews som stöttar det utlåtandet.

se till att kolla reviews på allt du vill köpa och på möjliga konkurrerande märken, du kanske hittar något bättre för pengarna!

Visa signatur

asus b350 strix, 1TB Seagate Barracuda 7200rpm 64MB, Ryzen 1600 , corsair 16 GB 2666 Mhz, Gigabyte Radeon R9 280X 3GB (Tahiti XTL) Fractal Design Define R4 Svart,ocz 700w semimod, windows 10 , asus 24 vg248qe 144hz

Permalänk
Avstängd

@Jilixi: Vill ju ha över 4.0 haha. Landade på 14.5k nu med fläktarna och cpu kylaren.

Permalänk
Medlem

Kolla recensionerna på prisjakt på denna ssd.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=1498545

Kingston har gjort en fuling med denna disk och bytt till sämre minnen som är mycket långsammare utan att ändra namnet på den. Därför är äldre recensioner bra på disken, men nya diskar är skit.

Permalänk
Avstängd

@Belzhadar: Har aldrig varit bra med volt och watts, men om jag inte läste fel så var systemkrav 500 watts för grafikkortet och sen har vi övriga delar kanske typ 50 watts totalt. Man ska aldrig ligga på gränsen när det kommer till agget för då kan det bli framtida problem. Därför valde jag 750 för jag hittade inget 650 watts eller något.

Permalänk
Avstängd

@Farbror Krut:
det där drar absolut inte 500 watt.
dom har skrivit 500 watt för att vissa kör med lågbudget agg vilket gör att det inte alltid räcker till att leverera det som krävs.
som sagt kolla reviews, sweclockers har gjort reviews på det där grafikkortet och dom har med strömförbrukning

Visa signatur

asus b350 strix, 1TB Seagate Barracuda 7200rpm 64MB, Ryzen 1600 , corsair 16 GB 2666 Mhz, Gigabyte Radeon R9 280X 3GB (Tahiti XTL) Fractal Design Define R4 Svart,ocz 700w semimod, windows 10 , asus 24 vg248qe 144hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Farbror Krut:

@Jilixi: Vill ju ha över 4.0 haha. Landade på 14.5k nu med fläktarna och cpu kylaren.

Det stod det inget om i dit ursprungliga inlägg. Jag kan inte läsa tankar...

Permalänk
Avstängd

@Jilixi: Okej sorry.

Finns det någon guide om hur man väljer rätt nätaggregat till en dator för jag har aldrig brytt mig om sånt förens nu och var inget man lärde sig på IT lektionerna precis...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Farbror Krut:

@Jilixi: Okej sorry.

Finns det någon guide om hur man väljer rätt nätaggregat till en dator för jag har aldrig brytt mig om sånt förens nu och var inget man lärde sig på IT lektionerna precis...

Hellre kvalité på nätaggregat än inte. Men har du inga planer på sli/crossfire går det komma undan relativt billigt ändå.

För övrigt så frågar du om det finns något mer prisvärt förslag än det du satt ihop, och är flera som gett förslag på mer prisvärda komponenter för prestanda. Men det verkar som att du har bestämt dig för det du redan valt då jag får känslan av att du avslår allt som de andra tipsar dig om. För det går få mer prisvärd dator än det du valt.

Visa signatur

I7 6700k @ 4,5GHz | EVGA 980ti | ASUS Z170 Pro Gamer | 16GB Corsair Vengeance DDR4 2666MHz | EVGA Supernova G2 850W | Fractal Design R5 | Noctua DH-15 | Samsung EVO 850 500GB | BenQ 24" 144Hz

Permalänk
Medlem

men står de rekommenderat 500w för 1 grafikkort har tillverkaren räknat ihop HELA systemet i i den summan i värsta scenario med överklockning massvis med hdds fläkar mm.mm
så med 1 kort så räcker 550w men enda anledningen till större nätdel är om du planerar sli framöver
och då skulle jag rekommendera evga,s g2 750w modell
då den kostar ca300:- mer är bef. så kanske det blir lite över budget men då skulle jag skippat cd läsaren och köpa den efter några månader och montera i efterhand

för man ska INTE snåla på nätdelen
är det värsta man kan snåla på (tro mig vet kompisar som gjort det) och dom ångrar sig i efterhand

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads

Permalänk
Avstängd

@Joonthe: Vill bara att den ska klara Gta V på medium eller högsta inställningar och har inte hunnit kolla igenom alla förslag ännu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Farbror Krut:

@Jilixi: Okej sorry.

Finns det någon guide om hur man väljer rätt nätaggregat till en dator för jag har aldrig brytt mig om sånt förens nu och var inget man lärde sig på IT lektionerna precis...

MSI PSU Calculator.

Jävligt schysst dator för att vara en framtida LAN-dator... Jag hade aldrig lagt ned mer än 5-7K på en sådan. I min signatur finns länkar till mina prisjaktlistor. Kolla in dom om du vill

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Avstängd

@alex5555: Tack där. Du får gärna dra fram en speldator för 7k som klarar av Gta V på högsta grafikinställningar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Farbror Krut:

@alex5555: Tack där. Du får gärna dra fram en speldator för 7k som klarar av Gta V på högsta grafikinställningar

Vad kör du med för upplösning?

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8203405/2015-07-20

vad jag kan plocka ihop för dom pengarna som jag hade föredragit långt före den du plockat ihop 12700kr ish inklusive fläktar går självklart o modifiera lite om man är fruktansvärt prestanda kåt

tar man bort 8gb minne o bara kör med 8gb totalt samt tar bort fläktarna kan man kanske klämma in ett 390x 8gb istället för ett 380 4gb kör du 1080p kommer de funka oavsett.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Farbror Krut:

@alex5555: Tack där. Du får gärna dra fram en speldator för 7k som klarar av Gta V på högsta grafikinställningar

Inte ens jag kan fixa det Om man ska lira GTA V på högsta behövs ett GTX 980 Ti om man inte vill glida under 60 fps. Men om man är villig att skruva ned vissa inställningar en smula, är ett GTX 970 ett bra val för det spelet i 1080p.

Kolla in min 10K och 12K lista.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Farbror Krut:

agget måste ju behållas om jag tänker köpa datorn som den är då Grafikkortet drar mycket och övriga delar. Håller inte med om att ta det moderkortet istället för detta då MSI också är jättebra på att göra moderkort, man måste kanske bara ta det moderkortet för att alla tycker det? Vad är det för skillnad liksom? Jo nästan ingen förutom att det är olika tillverkare.

8 gb räcker icke för mig då 16 gb är bättre än 8 gb. Jag vill inte stänga ner en massa program och ha mig för att jag ska lira ett spel som kräver mycket. Då jag har runt 50-80 filkar uppe, 15 program igång och 2 spel igång samtidigt för att jag skiftar mellan dem. SSD är perfekt vet inte vad du ser för fel på den, fel märke kanske?

Processorn, där har du rätt men om en månad då jag inte vet priset på skylake eller kände till informationen men antar att den kommer vara dyrare än hashwell. Då kan man istället ta en utan hashwell och glömma skylake.

Först och främst, Z97 är en annan chipset som intel erbjuder till tillverkare. Du har valt B85 som chipset. MSI tillverkar Z97 chipsets om du vill ha ett MSI kort. Ivf, Z97 är det du verkligen bör tag om du kör på en 4690k/4790k utan tvekan. Utan det kan man inte överklocka, även om du inte kommer göra det så höjer det andrahands värdet markant. Man vet även aldrig, du kanske vill göra det i framtiden också

Här är en lista över MSI Z97 moderkort http://eu.msi.com/product/mb#?chipset=Intel%C2%AE%20Z97%20Exp...

Sedan finns det skillnader mellan olika moderkort, bara så du vet. Utan överklockning så finns det ingen prestanda skillnad, men funktionalitet, kvalitet etc. skiljer. Nu säger jag inte att MSI är en dålig tillverkare och har problem med det listade, nämner bara att alla moderkort är inte jämlika.

Helt legitim anledning att köra 16GB>8GB. Sitter själv på 32GB för snarlik anledning själv. (Till någon som läser detta, ja, jag brukar lätt över 25GB RAM.)

Rörande SSD'n så är det pga att Kingston SSDNow V300 är en utav, om inte den, sämsta SSD'n på marknaden. Kingston har andra skit diskar också, så för enkelhetens skull rekommenderar jag att undvika dem helt och hållet om du inte vet vad det är för disk du tittar på. Här är några prisvärda diskar, kan ha glömt någon trevlig modell däremot:

  • Bx100

  • Mx100

  • Mx200

  • 850 evo

  • OCZ Arc 100

Vet att du inte ska handla nu, men jag råder dig om att snappt skaffa denna SSD'n nu i vilket fall. https://netonnet.se/art/komponenter/harddisk/ssdsata2a5tum/cr... Sjukt bra pris.

Skylake kommer troligen ligga på samma pris som Haswell gör nu. Intel har inga prissänkningar på sina processorer iom att de åldras. Enda anledningen till att priset fluktuerar på en processor är pga börsen och svenska kronans värde. I skylakes utbud råder jag om en i5 6600k och ett Z170 moderkort från valfri tillverkare.

Rörande nätaggregat så verkar det vara ett rätt så schysst nätaggregat enligt @affeiorby. Men en dator med Gtx 970 klarar sig på ett kvalitativt 550w, och det är om du ska överklocka rejält. I vilket fall så råder jag fortfarande starkt om 390/390x över 970, iaf med dem nuvarande priserna. Dem drar lite mer kräm men inte så mycket mer att du skulle behöva mer än ett kvalitativt 600w med rätt lin uppläggning. För enkelhetens skull däremot så kan du köra på 750w. (Jag räknar här för hela systemet.)

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Avstängd

Tack för bra svar allihopa.

Permalänk
Hedersmedlem

Vet inte hur hårt du letade efter ett 650W-nätagg...
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2160331 Hade jag tagit.

Permalänk
Avstängd

@Andreaz1: Inte så hårt kanske.

Är det någon här som har en guide eller kan förklara detta med watt så att man väljer rätt nätaggregat nästa gång. Sen om ni ser att jag kan få en billigare dator med samma specs så är länkar mer än välkommet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Farbror Krut:

Är det någon här som har en guide eller kan förklara detta med watt så att man väljer rätt nätaggregat nästa gång. Sen om ni ser att jag kan få en billigare dator med samma specs så är länkar mer än välkommet.

Läs ellära, om nätaggregats linor och hur dem hanterar olika spänningar etc. Jämför sedan med mät tester samt komponent specifikationer och man kan uppskatta vad för krav en person har på ett nätaggregat.

Ärligt talat, det lättaste är nog bara att fråga någon som vet, ingen skam i det. Finns sidor som "räknar ut" det, men i sanningens namn säger totala watt försörjnings förmågan inte så mycket alls. Brukar man däremot tag något med bra omdöme och inte tar något allt för klent brukar det bli bra.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Avstängd

@philipborg: Men om grafikkortet säger systemkrav 500 watt och man räknar ut att de övriga delarna tillsammans drar låt oss säga 65 watt, då blir det 565 watt totalt och då måste man köpa en 650 watts som är närmast 565 watt för att kunna driva allting?

Permalänk
Medlem

@Farbror Krut: Ta inte grafikkortstillverkarnas rekommendationer allt för seriöst, de är ofta överdrivna då de måste ha i åtanke alla nätagg av lägre kvalite.

Generellt sett räcker ett bra 550w agg till att driva ett bygge med ett grafikkort. Tyvärr finns det inte många bra prisvärda 550w agg i dagsläget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Farbror Krut:

@philipborg: Men om grafikkortet säger systemkrav 500 watt och man räknar ut att de övriga delarna tillsammans drar låt oss säga 65 watt, då blir det 565 watt totalt och då måste man köpa en 650 watts som är närmast 565 watt för att kunna driva allting?

Bara det att det är verkligen inte så simpelt. Ett nätaggregat kan vanligtvis ge ström i form utav 3.3V, 5V, 12V & -12V. Oftast så har kan varje kanal utav volt ge en viss ampere men ibland kan dem dela watt över olika spänningar och ofta finns det olika linor (tänk kanaler) för samma volt. Dem brukar namnges 12V1, 12V2 osv. för t.ex. 12V linor.

Ett exempel är Integra M 550w som har följande specifikationer:
3.3v > 20A
5V > 20A
3.3V & 5V kombinerat > 100w
12V1 > 45.5A
-12V > 0.5A
5V Standby > 2.5A

Integra M 550w har bara en 12V kanal. Dem flesta tunga sakerna går däremot på 12V linan, det är även därför oftast den som har olika kanaler samt överlägset kraftfullast. Men man kan däremot göra grova uppskattningar utan att vara för exakt. Här är mätningar från SC

Dold text

Notera att det är för hela systemet med en ström törstig CPU. Tag dem värdena där, släng på 100w så brukar det oftast bli bra. Vad man däremot ska akta sig för är skräp nätaggregat som inte ens kan leverera det som dem är speccade för.
Exempel:

Dold text

EDIT: Inser att jag skrivit ett fel här, ersätt alla ställen där det står "lina" med räls.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Avstängd

@philipborg: Tack men används inte all watt samtidigt för det är så jag tänker, att när datorn väl är igång så om jag räknar ihop det jag gjorde innan att totalt 565 watt blir det och det slukar inte 565 watt då hela tiden när datorn är igång utan bara när man spelar då kan datorn sluka typ 500 watt just då från grafikkortet för att man spelar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Farbror Krut:

@philipborg: Tack men används inte all watt samtidigt för det är så jag tänker, att när datorn väl är igång så om jag räknar ihop det jag gjorde innan att totalt 565 watt blir det och det slukar inte 565 watt då hela tiden när datorn är igång utan bara när man spelar då kan datorn sluka typ 500 watt just då från grafikkortet för att man spelar.

Ska vara helt ärlig, jag förstår inte vad du menar här. Beroende på lasten så drar komponenterna olika mycket ström, ja. Men man kan inte summera all watt och vara säker att det fungerar då ett nätaggregat är mycket mer komplext än så. Man måste ha hänsyn till olika linor samt hur watt'en är fördelad mellan dem olika volt nivåerna.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.