Permalänk
Medlem

Undrar om det finns någon "smörgåsmat" som innehåller hel skivad köttprodukt och kryddor utan annat skräp? Antagligen inte. Det verkar ju också som att de lagligt får ljuga hur många procent kött produkten innehåller (borde ju alltid vara 99.9% + 0.1% kryddor såklart) så det kan man ju inte tro på.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

I Sverige används tydligen 80% syre och 20% kväve eller koldioxid. Det är den höga syrehalten som gör att köttet ser fint ut och härsknar. Norge använder koldioxid och kväve.

Som sagt. Inte förvånad. Det "ska" vara kväve, ju renare desto bättre, för hållbarhetens skull. Att packa i syrgas är ju bara dumt, snacka om bakterie-explosion. Jag ska ta och titta på länkarna lite senare. Men jag betvivlar inte att det är så.

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Fast stereoisomerer förekommer i naturen. Terpenen limonen (1-Metyl-4-isopropenyl-1-cyklohexen) har två enantiomerer. Den ena är en stor del av doften av citron medan den andra är en stor del av doften av apelsin. Även mjölksyra har ett chiralt kol och förekommer i två olika versioner som har snarlika egenskaper. Kroppens muskler producerar bara den ena sorten (L-mjölksyra) men bakterier kan bryta ner mjölksocker till mjölksyra varpå båda isomererna bildas.

Mitt slarv. Syftade på stereoisomerer som i industriell skala gör det svårt att skilja dem åt, således antingen farliga eller dyra att använda, samt där de förekommer i naturen avkiljt genom biologisk-kemisk process.
Mitt murkna minne har en bild av en gammal kemilektion där vi gick igenom något tydligen kännt exempel på varför man inte använder ämne X i medicin pga stereoisomer som var svåra avskilja och där den ena typen var typ supergiftig och en växt som tillverkar båda typerna men bryter ned den ena typen, what do I know det var förra decenniet jag ha rinte den blekaste om det ens var en växt, medicin eller ej.
Men något sådant menade jag.

Men som tidigare sagt, det lär vara förbjudet eller för dyrt så det är en parentesfjärt i diskussions-rymden.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Avstängd

Vin "det naturligaste innehåll" något som marknadsförs av dom flesta företagen som tillverkar vin, men det som får smaklökarna att fröjdas är kemiskt framtaget i dom flesta vinen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Du som antyder att du gjort det får gärna länka till lite trovärdiga källor.

Såvitt jag känner till så utgör natriumnitrat och natriumnitrit en del av vår kost sen innan vi sprang omkring och letade bär och jagade mammutar och därför torde man kunna anta att det är säkert inom ramen för varierad kost. Dessutom innehåller vad jag förstår flera vanliga grönsaker betydligt större mängder av dessa ämnen än charkprodukter. Vår egen saliv innehåller också en hel del och omvandlar natriumnitrat till natriumnitrit.

Jag menar det inte som en förolämpning men du är helt ute och cyklar. Du syftar på på något helt annat, förmodligen natrium. För något år sen publicerade DN en sammanställning av 7000(!) studier som visade att e250 ökar risken för cancer avsevärt. Inte på nivå som "allt ger cancer", utan faktiskt att det finns en överhängande koppling till cancer och e250, och e250 finns i charkprodukter, inte i grönsaker.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Corsair RM850 850W - EK-AIO Basic 240 - Intel Core i9 12900K 3.2 GHz 30MB - Kingston Fury 64GB (2x32GB) DDR4 3200MHz CL - MSI MAG Z690 TOMAHAWK WIFI DDR4 - ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix - Samsung 980 M.2 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Som sagt. Inte förvånad. Det "ska" vara kväve, ju renare desto bättre, för hållbarhetens skull. Att packa i syrgas är ju bara dumt, snacka om bakterie-explosion. Jag ska ta och titta på länkarna lite senare. Men jag betvivlar inte att det är så.

B!

Ren syrgas är inte nyttigt för människan. Hur mikrober hanterar höga syrgashalter har jag ingen aning om, men extra mycket syre låter mer som en skadlig än skyddande atmosfär.

http://www.gp.se/konsument/1.472868-mer-kott-packas-i-atmosfa...

Citat:

Östen Johansson är produktchef på Aga i Göteborg. Han berättar att det finns skyddande atmosfär även på torra, feta produkter som förvaras i rumstemperatur, som till exempel chips, välling, jordnötter och kaffe. Men i den atmosfären är det oftast bara kväve. Syre skulle få fettet i varorna att härskna.

- När man jobbar med modifierad atmosfär ändrar man på relationen mellan gaserna syre, kväve och koldioxid. Om man tar till exempel skivad skinka använder man cirka 30 procent koldioxid och 70 procent kväve, där tar man alltså bort allt syre. Men med rått nöt- och fläskkött tillför man extra mycket syre för att produkten ska behålla sin färg, säger han.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av lektroo:

Jag menar det inte som en förolämpning men du är helt ute och cyklar. Du syftar på på något helt annat, förmodligen natrium. För något år sen publicerade DN en sammanställning av 7000(!) studier som visade att e250 ökar risken för cancer avsevärt. Inte på nivå som "allt ger cancer", utan faktiskt att det finns en överhängande koppling till cancer och e250, och e250 finns i charkprodukter, inte i grönsaker.

Det är nog du som är ute och cyklar.

E250 är natriumnitrit och E251 är natriumnitrat. Anledningen till att man tillsätter det i charkprodukter är för att motverka botulism och för att köttet ska behålla sin färg. Det finns charkprodukter där man inte tillsatt E250/E251. Det är givetvis då en försäljningsgimmick, för istället ingår då ofta den naturliga ingrediensen rödbetor. Rödbetor innehåller naturligt natriumnitrat i stora mängder, av vilket en del ombildas till natriumnitrit i munnen. Även andra grönsaker innehåller större mängder natriumnitrat, t.ex. spenat.

Att DN publicerar en sammanställning av studier säger ingenting förrän man faktiskt kan ta del av hur sammanställningen gått till och vilka studier dom använt sig av. Såvitt jag vet så finns det ingen konsensus i hur farligt/ofarligt natriumnitrit/natriumnitrat egentligen är och då har detta ändå varit föremål för en hel del studier sen 70-talet.

Min inställning är iaf att man med gott samvete lugnt smaska i sig en å annan ölkorv då och då, för det viktiga är inte att undvika enstaka tillsatser in absurdum, utan det viktiga är att äta en varierad kost.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Alakai:

Mitt slarv. Syftade på stereoisomerer som i industriell skala gör det svårt att skilja dem åt, således antingen farliga eller dyra att använda, samt där de förekommer i naturen avkiljt genom biologisk-kemisk process.
Mitt murkna minne har en bild av en gammal kemilektion där vi gick igenom något tydligen kännt exempel på varför man inte använder ämne X i medicin pga stereoisomer som var svåra avskilja och där den ena typen var typ supergiftig och en växt som tillverkar båda typerna men bryter ned den ena typen, what do I know det var förra decenniet jag ha rinte den blekaste om det ens var en växt, medicin eller ej.
Men något sådant menade jag.

Men som tidigare sagt, det lär vara förbjudet eller för dyrt så det är en parentesfjärt i diskussions-rymden.

Du tänker på sömnmedlet Neurosedyn som hade den aktiva substansen talidomid där den ena enantiomeren ledde till väldigt kraftiga fosterskador i form av deformerade lemmar. Talidomid är fortfarande klassat som läkemedel och används fortfarande för vissa saker. Den är dock väldigt hårt reglerad nu för att undvika skadliga effekter. Det verkar som att biverkningarna var begränsade till just fosterskador.

Nu är det generellt stor skillnad på tillsatser i mat och läkemedel då det senare har långt mycket mer komplicerade mekanismer. Tillsatser brukar vara till för att hindra väldigt enkla kemiska reaktioner eller för att hindra tillväxt av bakterier eller mögel. Läkemedel ska däremot påverka extremt komplicerade kemiska processer i kroppen och utöver det ska de ta sig in i kroppen utan att förstöras. Att leverera läkemedel är en hel vetenskap i sig. En vanlig tablett kan innehålla mikrogram av den aktiva substansen. Resten är utfyllnad och saker för att skydda substansen när den transporteras genom kroppen. Magsäcken är en elak miljö med syror och enzymer som lätt kan ha sönder de känsliga och ofta komplicerade molekylerna i läkemedlet. Nästa steg är att molekylerna måste ta sig igenom tarmväggen för att komma ut i blodomloppet. För övrigt är den exakta kemin bakom läkemedel inte alltid känd. Man vet till exempel inte exakt vad talidomid gör i kroppen men man känner till resultaten.

Isomerer är i sig inte farligt och de är inte direkt ovanliga. Vanliga sockerarter har massa isomerer av olika slag. Vanligt strösocker (disackariden sackaros) har ett antal olika isomerer. Så här är ett bra exempel på att det inte är en viss övergripande egenskap som är farlig utan specifika molekyler. Ett annat exempel är nanopartiklar som det tjatats en del om. Det är inte på något vis en homogen grupp och de partiklar som är farliga har helt olika mekanismer. Så jag blir lite trött på när man tar en gemensam egenskap och svartmålar den som farlig.

Skrivet av lektroo:

Fun fact, natriumnitrit finns med på WHOs lista över essentiella läkemedel, alltså läkemedel som krävs för ett grundläggande sjukvårdssystem.

Angående cancerrisken så är den inte riktigt klarlagd. Vad jag kan se så pekar man på vissa studier gjorda på råttor som visat på cancerrisk vilket i sig inte betyder att människor får cancer. Sen finns en studie där man undersökt människors matvanor under ett par år som visar på någon sorts korrelation men regel ett när man tittar på statistik är att korrelation inte innebär kausalitet. Den studien tittade inte längre än "processat kött" och inte natriumnitrit specifikt. Finns även studier som inte hittat någon cancerrisk men natriumnitrit hos möss. Det finns alltså ingen klarlagd koppling och fram tills en sådan finns så följer FDA och liknande organisationer försiktighetsprincipen och rekommenderar begränsad konsumtion. Har du nyare studier där kopplingen är klarlagd får du gärna dela med dig men jag kan inte hitta något. Olika populärvetenskapliga tidskrifter, bloggar och tidningar har valt helt olika vinklingar beroende på egen agenda. När det gäller svensk dagspress har jag ganska exakt noll förtroende för deras förmåga att läsa och tolka en vetenskaplig artikel. Men problematiken med att förmedla vetenskapliga resultat är ett ämne för en annan tråd.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Det är nog du som är ute och cyklar.

E250 är natriumnitrit och E251 är natriumnitrat. Anledningen till att man tillsätter det i charkprodukter är för att motverka botulism och för att köttet ska behålla sin färg. Det finns charkprodukter där man inte tillsatt E250/E251. Det är givetvis då en försäljningsgimmick, för istället ingår då ofta den naturliga ingrediensen rödbetor. Rödbetor innehåller naturligt natriumnitrat i stora mängder, av vilket en del ombildas till natriumnitrit i munnen. Även andra grönsaker innehåller större mängder natriumnitrat, t.ex. spenat.

Att DN publicerar en sammanställning av studier säger ingenting förrän man faktiskt kan ta del av hur sammanställningen gått till och vilka studier dom använt sig av. Såvitt jag vet så finns det ingen konsensus i hur farligt/ofarligt natriumnitrit/natriumnitrat egentligen är och då har detta ändå varit föremål för en hel del studier sen 70-talet.

Min inställning är iaf att man med gott samvete lugnt smaska i sig en å annan ölkorv då och då, för det viktiga är inte att undvika enstaka tillsatser in absurdum, utan det viktiga är att äta en varierad kost.

Nu angav jag inte DN som källa, utan som referens. Man fick ta del av sammanställningen. Det var för övrigt natriumnitrit jag menade.
Men ok, jag är inte ett större fan av att argumentera på nätet, så jag drar mig ur med beslutet att vi håller med om att inte hålla med varandra.
Tog du illa upp någonstans var det inte min mening.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Corsair RM850 850W - EK-AIO Basic 240 - Intel Core i9 12900K 3.2 GHz 30MB - Kingston Fury 64GB (2x32GB) DDR4 3200MHz CL - MSI MAG Z690 TOMAHAWK WIFI DDR4 - ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix - Samsung 980 M.2 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Du tänker på sömnmedlet Neurosedyn som hade den aktiva substansen talidomid där den ena enantiomeren ledde till väldigt kraftiga fosterskador i form av deformerade lemmar. Vanliga sockerarter har massa isomerer av olika slag. Vanligt strösocker (disackariden sackaros) har ett antal olika isomerer.

Jag känner igen exemplet, det är nog precis det som vi då fick som exempel.
Tack för infon. Min högstadiekemi är nu pyttelite mer uppdaterad.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HugSeal:

Menar du att du faktiskt anser att all medicin är gift men doserat i tillräckligt små doser för att minska skadeverkan?

Alvedon är rätt onyttigt egentligen (vet inte vart gränsen exakt går, men är lätt att få leverskador tydligen).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Alvedon är rätt onyttigt egentligen (vet inte vart gränsen exakt går, men är lätt att få leverskador tydligen).

Det är det sannerligen. Ät för mycket av det och du dör i leversvikt och fruktansvärda plågor. nitroglycerin, morfin eller cellgifter är inte heller så nyttigt. men det betyder inte att generaliseringen "medicin är gift" har något med verkligheten att göra

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Det är ju natuuuuurligt. Helt ofarligt.

Den där har jag aldrig förstått. De packar köttet i en skyddande atmosfär, som består av kväve. Anledningen till att det är skyddande, är för att det inte finns något syre, helt enkelt. De kunde använt helium, eller något. I teorin ska sådant kött inte påverkas av gasen man använt, speciellt inte när det är kväve. Trots det håller jag med dig, köttet smakar oftast skit. Frågan är om de helt enkelt använder den tekniken på skitkött från början.

Jag får inte läsa länken, tydligen tycker svd att jag läst deras hemsida tillräckligt redan. Men fenomenet är välkänt, köttindustrin pumpar köttet fullt med vatten, salt, och stärkelse, för att det driver upp vinsten. Betala nästan 200 spänn kilot för en produkt som är 50% helt onödigt vatten.... sinnessjukt.
B!

Ska hålla längre, se på köttfärs, normalt står det på datumet att hållbarheten är 1 dag i kylskåp, medans den gasfyllda håller i flera dar extra.

Men som någon annan skrev, så härsknar tydligen produkterna i stället, så ingen bra metod.

Skrivet av HugSeal:

Det är det sannerligen. Ät för mycket av det och du dör i leversvikt och fruktansvärda plågor. nitroglycerin, morfin eller cellgifter är inte heller så nyttigt. men det betyder inte att generaliseringen "medicin är gift" har något med verkligheten att göra

Håller faktiskt med lite överdrivet formulerat.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trivial1ty:

välj bort kemikalier i maten, för det får man cancer av. tro mig.

Tror du behöver se den här videon:
https://youtu.be/bkhhCi7nMFI

Permalänk
Inaktiv

Personligen tycker jag att atomer borde förbjudas Nej jag är inte rent allmänt emot varken kemikalier i mat eller genmodifierade grödor men kan vara emot det beroende på hur det används eller om man använder det trots att det finns vetenskapliga eller rent erfarenhetsmässiga tecken som tyder på att de är skadliga.

Permalänk

Orkade inte läsa alla kommentarer, men är det någon som ens nämnt att det är förbjudet att använda ren capsaicin i livsmedel?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av sharpless:

Orkade inte läsa alla kommentarer, men är det någon som ens nämnt att det är förbjudet att använda ren capsaicin i livsmedel?

Nej det har ingen nämnt. Har du någon koll på varför det är förbjudet? Jag har sett ren capsaicin säljas i Sverige.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

@Zotamedu: Jag kommer tyvärr inte ihåg var jag läste det, och inte heller om det fanns någon motivering till varför.

Tillägg: Hittade. http://eur-lex.europa.eu/legal-content/SV/TXT/PDF/?uri=CELEX:... (Sid 14, stavas Kapsaicin)

Permalänk
Medlem

Vilken djuplodad diskussion det blev om definitionen av vad en kemikalie är för något - kemikalier per se är ju inte synonymt med ett giftigt ämne! Det är väl snarare den bristfälliga kunskapen om vad blandningar av kemikalier (även kallat "cocktaileffekten") innebär för hälsorisker för oss människor .

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trivial1ty:

sitter och äter en ölkorv nu så här på kvällen. den smakar alldeles för starkt. Visst det är en stark chili typ, men den här är speciell. det står att den innehåller cheyenne-peppar (cayenne tydligen). men det smakar fan inte så här; för jag har har just cayenne på burk som krydda.
och precis nu så hällde jag på en hel del direkt på tungan. och effekten är betydligt intensivare men kortvarigare (och det här är ren pulveriserad cayenne) och ganska annorlunda. Alltså den initiala effekten är kortvarigare men den bestående effekten är betydligt längre (man ska lära sig läxan med att svälja ren peppar typ). totalt olika saker tycker jag. eftersom jag har ren cayenne här brevid så är jämförelsen ganska enkel. det är inte mycket riktig cayenne i den här inte, men däremot verkar vet vara nåt starkt chiliaktigt medel i den. starkt som fan men en syntetisk kemikalie känns det som. Jag har fått andra korvar som känts naturliga (köper dom här kanske 1 gång per halvår). ska man klaga eller?

ja "jag vill klaga på att era chili(öl)korvar smakar syntetisk chilipeppar, pga at6t ni troligtvis använder -capsaicin (8-methyl-N-vanillyl-6-nonenamide)- kan ni snälla ändra på det här och ha i riktig chili istället??" det vore ju ett kanonmail till den här firman. eller hur.

när jag köper godis så accepterar jag att jag köper en 100% onaturlig produkt, typ minst 95% kemikalier. men när jag köper en korv så tycker jag det ska vara naturligt, dvs icke kemikalier i den korven. (känner till hara kiri korven btw, ren capsaicin i den).

Nu börjar cheyenne pepparn (kryddan på tungan) ebba ut, men den var aldrig otrevlig. synd att maten (<-gränsfall då) ska vara full av kemikalier.

jag skulle vilja sen en orange minst 1,5x1,5cm varning på ätbara produkter som innehåller rena kemikalier i stället för en naturlig råvara. (när kemikalien ersätter en naturlig "produkt" typ). fuck this alltså jag tar en ny dos cayennepeppar på tungan (santa maria fabrikat) och det är tamigfan inte alls samma effekt den här gången heller. jag kan skölja bort ölkorvens effekt, men den riktiga cayennepepparn den får man stå ut med tydligen, ett par minuter minst. men den är inte otrevlig.

välj bort kemikalier i maten, för det får man cancer av. tro mig.

Är det Explotion du äter? Från ridderheims. Den har näämnligen Habanero i sig ^^ Så kanske därför. Står caynenne på men innehåller habanero enligt deras hemsida.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd massivt rensad*

Tagit bort tjafs/ordklyveri/urspårning i enlighet med §1. Tyvärr fick jag även plocka bort några vettiga inlägg, men alternativet hade varit att låsa tråden. Vänligen håll diskussionen på en trevlig och saklig nivå.

Citat:

§1.1 Var trevlig och respektera andra.
§1.2 Uttalanden som kan uppfattas som stötande eller kränkande är inte tillåtna. Argumentera gärna, men låt det inte spåra ur till pajkastning.
§1.5 Att uttala sig provocerande endast för att reta upp andra (så kallat trollande) är inte tillåtet.
§1.6 Meningslösa inlägg som inte för diskussionen framåt är förbjudna. Detta omfattar inlägg som utan vidare motivering uttrycker medhåll eller missnöje. Andra exempel är länkar utan beskrivning eller sammanhang samt inlägg som enbart innehåller citat. Memebilder och andra roliga bilder för nästan aldrig diskussionen framåt.

/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Entusiast
Skrivet av sharpless:

@Zotamedu: Jag kommer tyvärr inte ihåg var jag läste det, och inte heller om det fanns någon motivering till varför.

Tillägg: Hittade. http://eur-lex.europa.eu/legal-content/SV/TXT/PDF/?uri=CELEX:... (Sid 14, stavas Kapsaicin)

Tack så mycket. Skummade bara igenom texten lite snabbt men hittade ingen direkt motivering. Fast det är väl i praktiken ett ickeproblem då det bara är vettigt med ren kapsaicin om man ska göra såser som är starkare än vanligt förekommande chilifrukter. Då är vi uppe i miljontals Scoville, det vill säga samma storleksordning som pepparspray. Det är inte längre ätbart.

Skrivet av Turbojan:

Vilken djuplodad diskussion det blev om definitionen av vad en kemikalie är för något - kemikalier per se är ju inte synonymt med ett giftigt ämne! Det är väl snarare den bristfälliga kunskapen om vad blandningar av kemikalier (även kallat "cocktaileffekten") innebär för hälsorisker för oss människor .

Tyvärr är det inte så enkelt. Cocktaileffekten är intressant och den är ett stort problem då den är väldigt svår att studera. Det är så stora variationer mellan människor att det är stört omöjligt att göra kontrollerade experiment för att undersöka synergieffekter. Fast sanningen är att vi har relativt dålig koll ens på vad enskilda ämnen gör. Just livsmedel är väldigt hårt reglerat men där har vi inte alltid koll. Därför tillämpas försiktighetsproncipen, det vill säga att man ser till att koncentrationerna är väldigt låga om man är tveksam just för att man inte alltid vet hur saker påverkar. En del tillsatser utvärderas mer eller mindre kontinuerligt. Aspartam godkändes igen senast 2013 då nya rön gjort att man ifrågasatte tidigare studier. En del färgämnen är förbjudna inom EU men tillåtna i andra länder. Andra färgämnen var förbjudna i Sverige innan man harmoniserade reglerna inom EU. Nu är just färgämnen inte ett så stort problem då de flesta är naturliga. Tittar vi lite bredare på kemikalier i allmänhet så behöver man egentligen inte göra så mycket tester för att se hur farligt det är. Historiskt har man kunnat sälja lite vad som helst och sedan får man ta skiten när det i efterhand visar sig att det är farligt. Nu måste du framställa ett säkerhetsdatablad där det står om kemikalien är brandfarlig, frätande, misstänkt cancerframkallande och liknande men mycket djupare analyser än så behövs inte. Så långtidseffekter för exponering och sånt finns det inga som helst krav på.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Finns det några kända syntetiska vanliga ämnen man behöver se upp med när man är mer seriös gällande tandhälsan? Jag har själv inte hört om annat än att man ska undvika äta för ofta men tänkte att olika ämnen har olika inverkan på tänder, tandkött och bakterieflora. Snabba googlingar gav inte så mycket resultat.
Frågar åt en kompis naturligtvis.

EDIT: Typ, xylitol sägs ju vara bra då inga bakterier kan få näring utav't. Jag tuggade själv sockerfritt tuggumi i min ungdom och tänderna led väl inte utav det direkt. Gäller det fortfarande, tugga sockerfritt tuggumi och le som en fotomodell?

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Tagit bort trams/nedlåtande inlägg. Vänligen höj nivån annars blir det hänglås.
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Avstängd

När det gäller kemiskt innehåll eller annat innehåll mot vad man tror så tycker jag päroncider nästan är värst.
Denna innehåller 0% päron eller päronjuice men en hel del vatten och äppeljuice.
Sen är det förstås en massa andra roliga saker i den också för att ge smak åt drickat.

Konstigt tycker iallafall jag.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

När det gäller kemiskt innehåll eller annat innehåll mot vad man tror så tycker jag päroncider nästan är värst.
Denna innehåller 0% päron eller päronjuice men en hel del vatten och äppeljuice.
Sen är det förstås en massa andra roliga saker i den också för att ge smak åt drickat.

Konstigt tycker iallafall jag.

Den vad jag vet får inte kallas cider, utan får pärondryck (med ciderkaraktär). Har jag för mig i alla fall

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Problemet med syntetiska kemikalier i mat är att de kan innehålla giftiga restprodukter från tillverkningsprocessen, jämför ftalater och antimon i PET-flaskor eller svampsporer i citronsyra tillverkat av svampar. Vid analys av renheten på en produkt kan det vara över 98-99% vilket i många fall anses av livsmedelsföretagen som rent, men då har man inte tagit i hänsyn att om den återstående andelen material innehåller ämnen som ackumuleras, växer till sig eller är starkt giftiga så är promille eller PPM av den föroreningen enorma mängder. Tar man bisfenol A som exempel finns bevis att den påverkar och ger skador redan på så låga nivåer som PPB (=1 av 1 000 000 000).

Det finns en lömsk fälla med material som vid tillverkning skulle kunna vara 100% fritt från bisfenol A; PC eller PolyCarbonate-plast (Finns ex. i CD-skivor samt vissa plastglas m.m.). Det som är haken med denna plast är att om den utsätts för ljus klipps bindningar av i polymeren (gäller alla plaster mer eller mindre) men då bisfenol A är en del av konstruktionen i denna plast frigörs då detta som sedan kan läcka till omgivningen i små halter. Notera igen att ämnet påverkar redan vid nanoskopiska halter.

Det finns! plaster som är rena och inte släpper nämnvärda nivåer av gift. Ex på dessa är PE (Polyeten = en enda rak kolkedja) och PP (Polypropen = Nästan rak kolkedja med egenskaper som gör den hård och mer kemikalietålig). PP fanns tidigare i ketchupflaskor men numera har man bytt till PET för att flaskorna skall vara mer glansiga. Slutade köpa ketchup i plastflaska då eftersom syran gör att restkemikalierna i PET läcker in i livsmedlet i en rasande takt. Den risken finns inte med ren PP. Bäst är dock inerta material som glas eller metall samt biologiska, ogiftiga material som papp.

Som ni kanske märker är det viktigt både med en kemikalies ursprung och förvaring. Detta utöver vilka ämnen som har blivit tillsatt i ett livsmedel. Det sistnämnda finns det dock gott om läsvärd information på internet som gör att man som konsument kan skydda sig. Ursprung och förvaring är dock en gråzon som behöver diskuteras mer. Livsmedelsföretag vill helst sticka detta under stolen (här är pengarna mer viktiga än folkhälsan) så den informationen kommer inte att komma av sig själv.

Två tumregler man kan komma ihåg och komma långt på är att metall, glas och papp är mindre giftigt än plast, samt att om man måste välja plast så är ren PP eller ren PE(ibland PE-LD eller PE-HD) att föredra framför PET eller annan plast. Plasttyp går vanligtvis att utläsa i återvinningstriangeln som är stämplad på flaskan. Finns inte denna - köp inte varan.

Visa signatur

Kör Linux - Yes! We are the 2 percent! And growing... Föreslå inte ens något Windows-exklusivt om jag inte specifikt frågar efter något till Win.
2600K - 18GB RAM - 1TB HDD - 64GB SSD - GTX 650 Ti Boost
Minnesvärda trådar: 1, 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Den vad jag vet får inte kallas cider, utan får pärondryck (med ciderkaraktär). Har jag för mig i alla fall

Det är som att Fun-Light inte får kallas saft (för det finns inte en gnutta riktig saft i den), istället får de säga dryck med smak. Det finns hopp för mänskligheten men det kommer inte utan kamp.

Visa signatur

Kör Linux - Yes! We are the 2 percent! And growing... Föreslå inte ens något Windows-exklusivt om jag inte specifikt frågar efter något till Win.
2600K - 18GB RAM - 1TB HDD - 64GB SSD - GTX 650 Ti Boost
Minnesvärda trådar: 1, 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erwya:

Det är som att Fun-Light inte får kallas saft (för det finns inte en gnutta riktig saft i den), istället får de säga dryck med smak. Det finns hopp för mänskligheten men det kommer inte utan kamp.

Icas cider fick ju ta bort cider i namnet (kommer inte ihåg om det var endast för alkoholhalten eller/och bristen på riktig frukt ).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erwya:

Problemet med syntetiska kemikalier i mat är att de kan innehålla giftiga restprodukter från tillverkningsprocessen, jämför ftalater och antimon i PET-flaskor eller svampsporer i citronsyra tillverkat av svampar. Vid analys av renheten på en produkt kan det vara över 98-99% vilket i många fall anses av livsmedelsföretagen som rent, men då har man inte tagit i hänsyn att om den återstående andelen material innehåller ämnen som ackumuleras, växer till sig eller är starkt giftiga så är promille eller PPM av den föroreningen enorma mängder. Tar man bisfenol A som exempel finns bevis att den påverkar och ger skador redan på så låga nivåer som PPB (=1 av 1 000 000 000).

Det finns en lömsk fälla med material som vid tillverkning skulle kunna vara 100% fritt från bisfenol A; PC eller PolyCarbonate-plast (Finns ex. i CD-skivor samt vissa plastglas m.m.). Det som är haken med denna plast är att om den utsätts för ljus klipps bindningar av i polymeren (gäller alla plaster mer eller mindre) men då bisfenol A är en del av konstruktionen i denna plast frigörs då detta som sedan kan läcka till omgivningen i små halter. Notera igen att ämnet påverkar redan vid nanoskopiska halter.

Det finns! plaster som är rena och inte släpper nämnvärda nivåer av gift. Ex på dessa är PE (Polyeten = en enda rak kolkedja) och PP (Polypropen = Nästan rak kolkedja med egenskaper som gör den hård och mer kemikalietålig). PP fanns tidigare i ketchupflaskor men numera har man bytt till PET för att flaskorna skall vara mer glansiga. Slutade köpa ketchup i plastflaska då eftersom syran gör att restkemikalierna i PET läcker in i livsmedlet i en rasande takt. Den risken finns inte med ren PP. Bäst är dock inerta material som glas eller metall samt biologiska, ogiftiga material som papp.

Som ni kanske märker är det viktigt både med en kemikalies ursprung och förvaring. Detta utöver vilka ämnen som har blivit tillsatt i ett livsmedel. Det sistnämnda finns det dock gott om läsvärd information på internet som gör att man som konsument kan skydda sig. Ursprung och förvaring är dock en gråzon som behöver diskuteras mer. Livsmedelsföretag vill helst sticka detta under stolen (här är pengarna mer viktiga än folkhälsan) så den informationen kommer inte att komma av sig själv.

Två tumregler man kan komma ihåg och komma långt på är att metall, glas och papp är mindre giftigt än plast, samt att om man måste välja plast så är ren PP eller ren PE(ibland PE-LD eller PE-HD) att föredra framför PET eller annan plast. Plasttyp går vanligtvis att utläsa i återvinningstriangeln som är stämplad på flaskan. Finns inte denna - köp inte varan.

http://www.svt.se/plus/koll-pa-plasten om man ska gå på detta så är inte PET inte farligt. är 3,6 och 7 som man ska undvika (svårt att undvika 6 dock, i så fall får man sluta äta köttfärs och även vissa fall kött).

"01-PET, polyetentereftalat: finns i läskflaskor, fleece-tyg och i polyestertyg. Klarar höga temperaturer bra. "

Visa signatur