Permalänk
Medlem

4K-TV, lönt?

Har lite funderingar på att köpa TV snart, frågan som då gäller är om det är värt att satsa på 4K, jag är naturligtvis fullt medveten om att det inte finns mycket sånt material i dagsläget.

Men säg till exempelvis spel? Visst är 4K lite väl tungt i dagsläget kanske, men om 1-2 år kan det nog vara något. Och man kan ju köra i 1080P på en sån TV ändå.

Den visuella skillnaden borde vara ganska så märkbar tänker jag mig?
Det känns som att det kanske vore lite dumsnålt att enbart köra 1080P då?

Permalänk
Medlem

Hur stor TV? Hur långt ifrån sitter du?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 3600 XT | RAM: 16GB 3200MHz | MB: Asus Prime B350-Plus | GPU: GeForce RTX 3070 | PSU: EVGA 650 GQ | Chassi: Fractal Design Define C | SSD: Intel 600p 512 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonteP0nte:

Hur stor TV? Hur långt ifrån sitter du?

55" kanske, eller 65", får se. Kommer sitta nära för att få en bättre känsla, kanske 2 meter, vet inte exakt men troligtvis runt 2 meter, om ens det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Faulisto:

55" kanske, eller 65", får se. Kommer sitta nära för att få en bättre känsla, kanske 2-3 meter, vet inte exakt men troligtvis runt 2 meter, om ens det.

Då skulle jag definitivt köra på 4k. Däremot skulle jag säga 8k är lite overkill.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

@Faulisto:

1080p för 55" på 1.8meters avstång
Optimalt för 4k på det avståndet är 85-90", se diagrammet man börjar se skillnad tidigare så får du fundera på om det är värt pengarna men för en 65" så känns det inte som det.

EDIT det är alltså dom tjocka linjerna som är optimalt, och det skuggade mellan segmentet är när ögat klarar av att märka lite skillnad.

Permalänk
Medlem

Eftersom 4K ÄR tungdrivet idag och det inte finns mycket 4K-filmmaterial, varför väntar du då inte 1-2 år att köpa TV:n? Så har det både kommit mer material, lättare att driva samt att de är billigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Eftersom 4K ÄR tungdrivet idag och det inte finns mycket 4K-filmmaterial, varför väntar du då inte 1-2 år att köpa TV:n? Så har det både kommit mer material, lättare att driva samt att de är billigare.

För att jag flyttar till en ny lägenhet, flyttar en längre sträcka vilket gör det omständigt att ta med nuvarande TV.

Permalänk

@Faulisto: Jag köpte nyligen en ny TV men satsade då på en riktigt bra 1080p-TV då jag anser att 4K ännu ligger för långt fram i tiden. Det finns som sagt i dagsläget endast ett extremt begränsat utbud i 4K. Du behöver ett ganska rejält prestandamonster till dator för att kunna lira i 4K, och denna generations konsoler har fullt upp med 1080p.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

1080p på en 4K-tv Så kan bilden bli väldigt grötig eftersom den måste skala ner till en upplösning som tv:n inte är gjord för.

Jag skulle avvaktat.

Visa signatur

Chassi: FD Meshify 2 Compact - Mobo: Asus TUF Z690 Plus - CPU: Core i7 12600k - Kylare: Be Quiet! Dark Rock Pro 5
Grafik: RTX3070 - Minne: 2x16GB HyperX DDR4 3200MHz CL16
Lagring: Samsung 990 PRO 2TB, Samsung 970 EVO Plus 2TB - Nätagg: Seasonic FOCUS GX 650W Skärm: ASUS PG279Q 27" 1440p 144Hz G-Sync

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Guybrush82:

@Faulisto: Jag köpte nyligen en ny TV men satsade då på en riktigt bra 1080p-TV då jag anser att 4K ännu ligger för långt fram i tiden. Det finns som sagt i dagsläget endast ett extremt begränsat utbud i 4K. Du behöver ett ganska rejält prestandamonster till dator för att kunna lira i 4K, och denna generations konsoler har fullt upp med 1080p.

Kanske ändå är vettigare med 1080P i dagsläget. Frågan är ju om spelen ser betydligt bättre ut i 4K?

Skrivet av Kimpur:

1080p på en 4K-tv Så kan bilden bli väldigt grötig eftersom den måste skala ner till en upplösning som tv:n inte är gjord för.

Jag skulle avvaktat.

Kan vara ja, men borde det inte kunna skala väldigt bra? Dvs så att det ser i praktiken likadant ut som på en 1080P-TV?

Permalänk
Medlem

Spelar du med datorn eller konsol på tv'n?

Om konsol ser jag inte fördelen med 4k då dem current-gen har svårt att spotta ur sig 1080p i alla titlar.
Ska du spela 4k med datorn får den vara väldigt high-end.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Faulisto:

Kanske ändå är vettigare med 1080P i dagsläget. Frågan är ju om spelen ser betydligt bättre ut i 4K?

Kan vara ja, men borde det inte kunna skala väldigt bra? Dvs så att det ser i praktiken likadant ut som på en 1080P-TV?

Han vet inte vad han pratar om. En TV skalar inte ner till bildens upplösning, den skalar upp bilden istället. Så du har helt rätt.
Det ger ingen förlust i kvalitet men kostar givetvis några cykler per frame. Nu är jag inte jättepedant men jag märker ingen skillnad visuellt.

Med det sagt skulle i varje fall jag satsa på en 1080P enhet.

Permalänk
Medlem

Bara lönt med 4k om du har en riktigt bra PC och spelar på. Finns nästan inget meningsfullt content som är 4k just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kimpur:

Jag skulle avvaktat.

Vad gäller 1080p ---> UHD är det inte ett problem eftersom att skalningen är jämn.

3840*2160/1920*1080=4

4 pixlar kan användas för att exakt representera en pixel i 1080p.

Bilden blir dock grötig när man exempelvis skalar upp 720p till 1080p då det inte finns ett exakt sätt att skala upp bilden.

1920*1080/1280*720=2.25 pixlar, vilket inte går att visa på en TV, så man får använda mer eller mindre trevliga uppskalningsalgoritmer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Faulisto:

Ja sätt dig med näsan framför displayen så lär du ju märka skillnad, kolla diagrammet som jag la in tidigare i tråden det är bara du som vet hur du kommer att använda displayen.