Permalänk
Medlem

Potentiellt värmeskadad i7-2600K

Synopsis
Med den purfärska lanseringen av Intel Skylake, så har det börjat klia en aning i fingrarna om att uppgradera, men min i7-2600K rullar på fint, eller?

The Happening (Slighly more impressive than the movie M. Night Shyamalamadingdong put together)
Skälet till att jag fortfarande har ögonen riktade mot Intel Skylake är pga en incident som hände i slutet på 2014 när jag en kväll satt och spelade Battlefield 4: Final Stand. Efter en kort stund in i spelet, så upplevde jag kortvariga frysningar och FPS-drops. Tabbade ur, kollade att jag inte hade en massa andra saker igång och tabbade därefter tillbaka till spelet. Det hade lugnat sig för minuten, men snart gjorde frysningarna entré på nytt.

Tabbade ur, kollade processträdet och såg inget konstigt där. Öppnade OHM (Open Hardware Monitor).
"%\"#!)%!%!", processorn låg stadigt på 99c. Raskt dödade jag Battlefield 4 och tittade på temperaturerna för att se om det kröp ned vilket de gjorde, men bara till 76c i idle. Vid tillfället så hade jag använt en Corsair H60 sedan jag byggde datorn tillbaka i 2011. När jag bootade om datorn, så vägrade den att starta igen. Återställde BIOS till defaults, då ville den allt vara med och leka. Visade sig att pumpen hade gått och tagit ut sin pension i förtid och lämnat min 2600K @ 4.4Ghz till sitt eget öde. Det var vid detta laget som jag hade bestämt mig för att hålla mig borta från allt som har med vattenkylning att göra, speciellt färdiga lösningar.

Medic!
Webbhallen var till min hjälp då jag köpte en Cooler-Master Hyper 212 EVO, Corsair Vengeance LP 2x8GB 1600MHz (CML16GX3M2A1600C9) och Noctua NT-H1.
- Kylaren ersatt (36c @ idle, 59c load)
- Minnet utbytt till ovanstående och korrekt placerade för dual channel från att tidigare ha kört Kingston 4x2GB DDR3 1600mhz 1.65v (testade även att överklocka och att ställa upp dessa till 1600 igen efter BIOS reset, men det funkade inte)
- Noctua NT-H1 istället för förra Artic Silvern

Is this the end, my old friend?
Med alla inställningar i BIOS på defaults, så är ju förstås processorn på 3.4Ghz. Turbo Boost @ 3.8Ghz vill den aldrig gå till även om det är aktiverat i BIOS. Minnet står på 1333, men försöker jag använda XMP profilen för att få upp den till dess specificerade 1600 @ CL9 på 1.5v, så vägrar datorn boot:a och jag får ingen output över varken VGA/DVI eller DP. Att stänga av Turbo Boost och öka multipliern till 3.5Ghz ger samma resultat som att försöka ställa upp minnet till den specificerade XMP profilen.

The Question
Intels CPU:er utnyttjar throttling för att hålla nere temperaturerna, så det var troligtvis det jag upplevde i min spelsession när temperaturerna kröp upp till maxtaket. Detta kan ha pågått under en halvtimme mellan tummen och pekfingret. Är det möjligt att Processorn/Minneskontrollern har tagit så pass stor skada att den nu inte vill leka på högre klockfrekvenser än stock och minnena vägrar gå i deras specificerade hastigheter?

Skylake
Var säkerligen många som jag som trodde att Skylake skulle vara något omvälvande som när Neo ber om guns, lots of guns i The Matrix (klipp nederst), men med resultaten i hand från SweClockers redaktion (oerhört bra recension! Tack Emil & Co), så förstår även jag att en uppgradering från en i7-2600K känns aningen lönlöst, speciellt om man har en överklockad sådan, men jag faller inte in i den kategorin. Borde jag köpa mig en i7-6700K eller stanna kvar vid min handikappade i7-2600K? Har ingen vidare lust att byta ut MB bara för att den potentiellt kan ha gått och lagt sig.

Permalänk
Medlem

@NKLnu: Du säger att det kraschar direkt bara du ändrar multipeln ett steg, har du testat se om den godkänner en sänkning med x1?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

@NKLnu: Du säger att det kraschar direkt bara du ändrar multipeln ett steg, har du testat se om den godkänner en sänkning med x1?

Tack för svar! Jag skall ta och sänka den från x34 till x33 så fort memtest-rundan är klar, så återkommer jag då.

Permalänk

Du har inte tänkt på att köpa en begagnad likada processor då?

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Medlem

Regel nr.1 vid felsökning: Återställ allt som har ändrats nyligen, vilket är dina minnen.

Börja med att sätta tillbaka dina gamla minnen och se om du har samma problem med OC fortfarande.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

@lanbonden: Sänkte multipeln från [Auto] till [33] och clockfrekvensen blev då 3311Mhz, så det funkade. Ställde tillbaka den på [Auto] och återaktiverade Turbo Boost och såg frekvenser på 3712mhz i OpenHardwareMonitor, men högre går den inte. Multipliern kan heller inte ökas mer än [34], så det känns aningen som om CPU:n har gått och "låst" sig. Låter det rimligt?

Skrivet av juniorjesper:

Du har inte tänkt på att köpa en begagnad likada processor då?

@juniorjesper: Jag funderade faktiskt på om jag skulle göra det, men det finns ju en potentiell risk att även moderkortet är iblandat, så då känns det ju rent spontant att en uppgradering sedan 2011 är på sin plats.

Skrivet av Coca:

Regel nr.1 vid felsökning: Återställ allt som har ändrats nyligen, vilket är dina minnen.

Börja med att sätta tillbaka dina gamla minnen och se om du har samma problem med OC fortfarande.

@Coca: Detta har jag faktiskt försökt med. Har använt alla 4 stickor från de föregående minnen jag hade samt använt bara en sticka isatt, men ingen lycka på den fronten heller. Dom vill bara köra på 1333 .

Permalänk
Medlem
Skrivet av NKLnu:

@lanbonden: Sänkte multipeln från [Auto] till [33] och clockfrekvensen blev då 3311Mhz, så det funkade. Ställde tillbaka den på [Auto] och återaktiverade Turbo Boost och såg frekvenser på 3712mhz i OpenHardwareMonitor, men högre går den inte. Multipliern kan heller inte ökas mer än [34], så det känns aningen som om CPU:n har gått och "låst" sig. Låter det rimligt?

@juniorjesper: Jag funderade faktiskt på om jag skulle göra det, men det finns ju en potentiell risk att även moderkortet är iblandat, så då känns det ju rent spontant att en uppgradering sedan 2011 är på sin plats.

@Coca: Detta har jag faktiskt försökt med. Har använt alla 4 stickor från de föregående minnen jag hade samt använt bara en sticka isatt, men ingen lycka på den fronten heller. Dom vill bara köra på 1333 .

Testa att plocka ur batteriet på moderkortet med strömmen urdragen.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

@NKLnu:
Med tanke på att du har inte bara kört CPUn överklockad hela tiden, utan att du även överskridit absolut maximum safe memory voltage vilket är 1.575V för Sandy Bridge . Ja det finns en relativt hög risk att du har bränt ut din CPU redan. Överhettningen var grädde på moset, och ja undvik alltid stängda vattenkylningspaket, kör med luftkylare i framtiden :).

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av str8forthakill:

@NKLnu:
Med tanke på att du har inte bara kört CPUn överklockad hela tiden, utan att du även överskridit absolut maximum safe memory voltage vilket är 1.575V för Sandy Bridge . Ja det finns en relativt hög risk att du har bränt ut din CPU redan. Överhettningen var grädde på moset, och ja undvik alltid stängda vattenkylningspaket, kör med luftkylare i framtiden :).

Snarare bränt minnena / slotsen. Processorn klarade sig nog men jag tror att problemet ligger i mobo/minnet.

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 OLED | Quest Pro | Noctua fans | Custom loop

Permalänk
Medlem

@NKLnu:

@str8forthakill: Detta är vad jag har misstänkt hela tiden iom Kingston DIMM:en jag hade i krävde 1.65v för att drivas runt på i 1600C9. Yes, anledningen till att jag testade ett slutet system var för att det tog så mindre plats (vid första anblick), men det är ju mer tydligt än någonsin att jag kan hålla mig borta från sådana nu.

Skrivet av andra94:

Snarare bränt minnena / slotsen. Processorn klarade sig nog men jag tror att problemet ligger i mobo/minnet.

@andra94: Som tidigare misstänkt.

Beslut
Jag hade ändå tankarna på att uppgradera till Skylake, men hade ju förstås funderingen över om min SB kunde räddas, men den gör fint från sig ännu, så den skulle kunna förpassas till en dator för andra syften i hushållet.

Tack för hjälpen allihop!

Permalänk
Medlem

@NKLnu:
Överhettning i sig bör inte skada men övervoltning(minneskontrollern) samt överhettning? Går inte att utesluta.
Däremot kan det eventuellt vara kompabilitetsproblem med dina nya minnen och ditt moderkort? Finns det någon nyare BIOS/UEFI version som har någon relevant patchnote? I 3203 släppt 2012-02-27 står det "2.Improve memory compatibility." .

Permalänk
Medlem

@NKLnu:
Överhettning i sig bör inte skada men övervoltning(minneskontrollern) samt överhettning? Går inte att utesluta.
Däremot kan det eventuellt vara kompabilitetsproblem med dina nya minnen och ditt moderkort? Finns det någon nyare BIOS/UEFI version som har någon relevant patchnote? I 3203 släppt 2012-02-27 står det "2.Improve memory compatibility." .

@str8forthakill: Tyvärr så finns det ingen nyare BIOS/UEFI version tillgänglig än 3603 som jag har aktivt i dagsläget. Jag har flashat om BIOS:en till samma version tidigare i veckan bara för att testa samt att clear:a BIOS med batteriet. Någon övervoltning på CPU:n hade jag inte utan den ville glädjeligen gå upp till 4.4Ghz utan att öka någon offset eller Load-Line/VRM.

Då kan jag utgå från att detta är begränsat till antingen minneskontrollern i CPU:n, överhettning i CPU:n rent generellt eller en skada på moderkortet (eller en kombination av dessa tre). Skäl nog till att uppgradera och faktiskt köpa DIMMs som inte kräver övervoltning samt att jag fortsätter med luftkylning för framtiden.