Potentiellt värmeskadad i7-2600K
Synopsis
Med den purfärska lanseringen av Intel Skylake, så har det börjat klia en aning i fingrarna om att uppgradera, men min i7-2600K rullar på fint, eller?
The Happening (Slighly more impressive than the movie M. Night Shyamalamadingdong put together)
Skälet till att jag fortfarande har ögonen riktade mot Intel Skylake är pga en incident som hände i slutet på 2014 när jag en kväll satt och spelade Battlefield 4: Final Stand. Efter en kort stund in i spelet, så upplevde jag kortvariga frysningar och FPS-drops. Tabbade ur, kollade att jag inte hade en massa andra saker igång och tabbade därefter tillbaka till spelet. Det hade lugnat sig för minuten, men snart gjorde frysningarna entré på nytt.
Tabbade ur, kollade processträdet och såg inget konstigt där. Öppnade OHM (Open Hardware Monitor).
"%\"#!)%!%!", processorn låg stadigt på 99c. Raskt dödade jag Battlefield 4 och tittade på temperaturerna för att se om det kröp ned vilket de gjorde, men bara till 76c i idle. Vid tillfället så hade jag använt en Corsair H60 sedan jag byggde datorn tillbaka i 2011. När jag bootade om datorn, så vägrade den att starta igen. Återställde BIOS till defaults, då ville den allt vara med och leka. Visade sig att pumpen hade gått och tagit ut sin pension i förtid och lämnat min 2600K @ 4.4Ghz till sitt eget öde. Det var vid detta laget som jag hade bestämt mig för att hålla mig borta från allt som har med vattenkylning att göra, speciellt färdiga lösningar.
Medic!
Webbhallen var till min hjälp då jag köpte en Cooler-Master Hyper 212 EVO, Corsair Vengeance LP 2x8GB 1600MHz (CML16GX3M2A1600C9) och Noctua NT-H1.
- Kylaren ersatt (36c @ idle, 59c load)
- Minnet utbytt till ovanstående och korrekt placerade för dual channel från att tidigare ha kört Kingston 4x2GB DDR3 1600mhz 1.65v (testade även att överklocka och att ställa upp dessa till 1600 igen efter BIOS reset, men det funkade inte)
- Noctua NT-H1 istället för förra Artic Silvern
Is this the end, my old friend?
Med alla inställningar i BIOS på defaults, så är ju förstås processorn på 3.4Ghz. Turbo Boost @ 3.8Ghz vill den aldrig gå till även om det är aktiverat i BIOS. Minnet står på 1333, men försöker jag använda XMP profilen för att få upp den till dess specificerade 1600 @ CL9 på 1.5v, så vägrar datorn boot:a och jag får ingen output över varken VGA/DVI eller DP. Att stänga av Turbo Boost och öka multipliern till 3.5Ghz ger samma resultat som att försöka ställa upp minnet till den specificerade XMP profilen.
The Question
Intels CPU:er utnyttjar throttling för att hålla nere temperaturerna, så det var troligtvis det jag upplevde i min spelsession när temperaturerna kröp upp till maxtaket. Detta kan ha pågått under en halvtimme mellan tummen och pekfingret. Är det möjligt att Processorn/Minneskontrollern har tagit så pass stor skada att den nu inte vill leka på högre klockfrekvenser än stock och minnena vägrar gå i deras specificerade hastigheter?
Skylake
Var säkerligen många som jag som trodde att Skylake skulle vara något omvälvande som när Neo ber om guns, lots of guns i The Matrix (klipp nederst), men med resultaten i hand från SweClockers redaktion (oerhört bra recension! Tack Emil & Co), så förstår även jag att en uppgradering från en i7-2600K känns aningen lönlöst, speciellt om man har en överklockad sådan, men jag faller inte in i den kategorin. Borde jag köpa mig en i7-6700K eller stanna kvar vid min handikappade i7-2600K? Har ingen vidare lust att byta ut MB bara för att den potentiellt kan ha gått och lagt sig.